Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaktkula till 9,3x62 nör man går med hund!

Featured Replies

Publicerat

Beatless,

en av anledningarna till att jag numera sätter rätt liten tilltro till S.D. som ett mått på en expanderande kulas penetrationspotential ryms i själva formeln för S.D. som ju är projektilens massa dividerat med dess diameter i kvadrat.

När projektilen träffar sitt mål så kommer förutsättningarna såklart att förändras radikalt eftersom diametern på kulan förändras så snart den börjar expandera även kulvikten kommer för de allra flesta kulor att förändras när de börjar expandera. Med andra ord så kommer S.D. värdet bara att vara relevant innan kulan påbörjar sitt arbete. När väl expansionen sätter igång blir det rätt ointressant eftersom det säger otroligt lite om kulans förmåga att penetrera eller dess effektivitet i viltet.

Richard Mann skrev för några år sedan en rätt intressant artikel när han var med och lanserade "The bullet test tube" där han testade 6 st 150 grains kulor i .308 mot varandra. Även om de allihop givetvis hade samma S.D. så uppträdde de såklart som förväntat på helt olika sätt med avseende på både penetration och "sårskadans" utformning. Nedan klistrar jag in en liten faktaruta från den artikeln.

RM308shootout.jpg

I det här fallet så skiljer penetrationen alltså från 12" till 21.25" för kulor med samma vikt. På samma sätt ligger det såklart till med 18.5 grams kulorna i 9.3x62. Om jag kommer ihåg saken rätt så skriver väl Doctari om 286 grains Barnes X i rätt modesta hastigheter när han talar om 9.3x62 på buffel. Enligt min erfarenhet är det en helt annan situation än motsvarande Oryx i samma vikt. Jag skulle tro att oryxen penetrerar ca 50% av vad Barnes X gjorde på sin tid. Av alla de tillgängliga 286 grains kulorna på marknaden som jag känner till skulle jag nog tro att oryxen penetrerar kortast.

Problemet med Oryxkulorna har över tid varit att de varierat så kraftigt i konstruktion, ibland har de expanderad våldsamt men ibland har de varit betydligt hårdare. Efter att själv ha haft en del problem med dessa kulor och sett ännu fler märkliga incidenter har jag numera gått över till andra kulor vars uppträdande är mer förutsägbart.

Så rekommendationen i detta fall blir nog utan tvekan 15 grams Vulcan som både är förutsägbar och ger minst sannolikhet till genomskott av de kulor jag har testat i 9.3x62.

Henrik

Publicerat

Henrik,

Vi är nog ganska överens egentligen, jag håller med om att kulans konstruktion är av största vikt, bara inte att SD är oviktigt. Nu har jag inte skjutit så många älgar (0), så det är en mer teoretisk uppfattning jag fått av att läsa en mängd källor. T ex läser man gång på gång att när det gäller att jaga potientiellt farliga djur så är det kulor med hög SD som gäller, för att man vill ha hög penetration eftersom men inte kan räkna med att skottet tar perfekt eller att skottvinkeln är optimal. I USA tror jag inte det är ovanligt att man rekommenderar .30-06 m 220 gr kulor, .338 WM med 250 gr kulor eller .375 m 300 gr kulor för försvar mot grizzlybjörn - vad har dessa kombinationer gemensamt - hög SD. Som guide gun för buffeljakt gärna en .458 med 500 gr kula som har en fenomenalt hög SD. Alltid, eller nästan alltid bland de tyngsta kulorna för kalibern. Sedan gäller självfallet att kulans konstruktion är avgörande, ja självklart viktigare än SD. Om jag skulle ut och jaga björn hade jag hellre tagit med mig en 180 gr A-Frame än en 220 gr matchkula - för att ta ytterligheterna.

Det var också intressant att se tabellen över jämförande penetration. Men vad tror du hade hänt om man hade haft en .30-06 istället för en .308 och också testat 200 gr kulor? Min gissning är att generellt sett hade det tyngre exemplaret av respektive kultyp penetrerat djupare. Sen hade nog en 165 gr Fail-Safe fortfarande penetrerat djupare än en 200 gr ballistic tip, om de nu hade funnits finns. Men vi är nog överens egentligen ändå.

Att Oryxen var så dålig på att penetrera är en nyhet för mig, men det stämmer säkert. Och om det är så att konstruktionen av Oryx har ändrats genom åren kan man ju inte riktigt lita på att vad man läser stämmer för tillfället, så jag erkänner då villigt att jag inte vet särskilt mycket om oryxen. Jag hade läst att den expanderade ganska modest vid lägre hastigheter, men det stämmer kanske inte då. En ärlig fråga, för jag vet inte - men tror du verkligen att den penetrerar kortare än en Norma blyspets - är den så mjuk?

Som alltid trevligt att läsa vad du skriver - en chans att tänka igenom sina uppfattningar och vässa sina argument,

Jonathan

Publicerat

Efter att ha läst ytterligare tio timmar i ämnet är jag nu övertygad om att SD spelar mindre roll än vad jag trodde tidigare. Min uppfattning nu är att SD absolut inte är bland de viktigaste faktorerna när det gäller penetration och att man nog ofta mer eller mindre kan bortse från SD när man väljer kula.

Så, for the record, du hade helt rätt, Henrik.

Publicerat

Jonathan,

det låter som att vi har mer eller mindre samma uppfattning i frågan numera vilket möjligen kan vara positivt :unsure:

Att uttala sig om Oryx är rätt vanskligt eftersom den dels har olika beteende i olika kulvikter och kalibrar och dessutom förändrats väldigt mycket under åren. Jag har en bror som under alla år sedan Oryx kom har skjutit 180 grains Oryx i sin 30-06, då han jagar intensivt har det blivit en hel del vilt fällda för den laddningen under de senaste (i det närmaste 20 åren). Vi har då sett kulor som överexpanderar och sådana knappt expanderat alls, men under de senaste fem åren så upplever han "att djuren går längre". Antingen har vi då begåvats med tåligare vilt i våra hemtrakter eller också har 180 grains Oryx i .308 blivit hårdare med åren :huh:

Jag skulle nog ändå våga sticka ut hakan lite grann och konstatera att en kulas penetrationspotential bestäms av dess diameter i expanderad form samt dess restvikt i expanderad form. Visst kan man testa detta genom att skjuta i tidningspapper, vattendunkar, gelatin etc vilket ger vissa indikationer men säker blir man inte förrän man skjutit ett skapligt antal vilt med den aktuella laddningen.

Henrik