Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bock vs automat + Vilka choker

Featured Replies

Publicerat

Va och titta på en halv automat idag "Classic".

Saken är den att jag inte vet vad jag ska köpa.

Bock eller automat, det kommer användas till jakt.

Nu vänder jag mig till er så får ni välja åt mig.

Nu till frågorna.

1.Vilka choker ska jag använda som kommer jaga rådjur räv och kanske någon skogsfågel.

2.När man ska skjuta slug kan man ha chok i då eller ska pipan av ren.

3.Vilken är den vitala delen på en halv automat.

Jag är inte så hemma på hagel bössor, eftersom jag jagar nästan allt med kula.

Har en fråga om stutsarn oxå men de tar jag på kulvapen.

Publicerat

Jag sitter i samma bil, en silvergrå... Jag vet inte heller vad jag ska köpa. Jag vill köpa en begagnad Beretta bock, men vapenhandlaren sa att ha utbytbara choker var ett måste - vilket jag inte får på en beg. Beretta. Även jag skulle upskatta info kring chokers - är det nödvändigt i både halvautomater och bockar, eller räcker "standard" borrningen?

Publicerat

Som första vapen är en bock att föredra utan tvekan och choker är ju kul men inte något avgörande om det är första bössan och man kanske inte kommer att använda den så mycket.

Mvh!

Publicerat

Att få tag på en beggad Beretta med choker är naturligtvis ingen omöjlighet om nu inte storleken på investeringen sätter för snäva gränser. Det finns gott om beggade bössor med choker så det gäller väl att leta reda på en sådan antar jag.

När jag köpte min Beretta 687 fick jag med en uppsättning originalchoker (trekvart, halv, kvart, skeet samt cylinder). Köpte en full originalchoke vid senare tillfälle.

Antar att man får ungefär samma uppsättning vilken bössa man nu väljer (undantag finns självklart) och då har man ju en skaplig start i alla fall i och med att det finns lämpliga alternativ både för jakt och bana till att börja med.

Beträffande frågan om auto eller bock: Finns inget hundra svar på den frågan. Det har att göra med jaktform, smak, tycke mm. osv. etc. att göra.

Personligen gillar jag inte halvautomater av flera anledningar: Fula, jag har inte skjutit bra och inte gillat känslan i någon auto jag har skjutit med, gillar att kunna gå med bruten bössa mm. osv. etc.

Standardsvaret blir oavsett: Köp begagnade kvalitetsvapen istället för nya vapen av sämre kvalisort och se till att bössan passar så bra som det går. Ha lite tålamod och kolla runt både på blocket och hos handlare så dyker det säkert upp vettiga alternativ vad det lider.

Lycka till.

Mvh. Fitz

Publicerat
  • Författare

Jag sitter i samma bil, en silvergrå... Jag vet inte heller vad jag ska köpa. Jag vill köpa en begagnad Beretta bock, men vapenhandlaren sa att ha utbytbara choker var ett måste - vilket jag inte får på en beg. Beretta. Även jag skulle upskatta info kring chokers - är det nödvändigt i både halvautomater och bockar, eller räcker "standard" borrningen?

He he prova en beretta bock idag hos handlarn med 5 choker, beg i och för sig 3500 ska dom ha ^_^

Den finns på Interjakt.com och Torsby

Men den var för låg i kammen för mig :angry:

Publicerat

He he prova en beretta bock idag hos handlarn med 5 choker, beg i och för sig 3500 ska dom ha ^_^

Den finns på Interjakt.com och Torsby

Men den var för låg i kammen för mig :angry:

Låter ju som ett mycket bra pris (förutsatt att bössan inte har använts till att bryta upp stubbar med).

Kolvkam går att bygga på med antingen väldigt enkla medel alternativt byggas om till en permanent justerbar kam.

Om du har möjlighet så försök få med dig någon med lite erfarenhet som kan kolla bössan åt dig. Det kan ju vara ett kanonköp med lite tur.

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare

Låter ju som ett mycket bra pris (förutsatt att bössan inte har använts till att bryta upp stubbar med).

Kolvkam går att bygga på med antingen väldigt enkla medel alternativt byggas om till en permanent justerbar kam.

Om du har möjlighet så försök få med dig någon med lite erfarenhet som kan kolla bössan åt dig. Det kan ju vara ett kanonköp med lite tur.

Mvh. Fitzo

Jo men den har dubbla avtryckare :angry: vill inte ha grejer.

Publicerat

Jo men den har dubbla avtryckare :angry: vill inte ha grejer.

OK.

Om du nu inte promt måste ha Beretta så finns det andra fabrikat som kan vara vettiga att kolla in.

Browning, Miroku, SKB brukar vara tillverkare som nämns när det gäller bra prylar.

Finns många här på forumet som kan ge dig råd (PMT, Hipshot, Wizard för att bara nämna ett par stycken).

Hade jag varit du hade jag börjat med att läsa några av den uppsjö av trådar som handlar om exakt samma sak.

Det gjorde jag och fick relativt snabbt en uppfattning om vad jag skulle hålla utkik efter och sen kollade jag blocket varje dag samt besökte ett gäng vapenhandlare och fick efter ett tag tag på en vettig bössa till helt ok pris. I och för sig vill jag ha en annan bössa idag men det har mer att göra med att jag hänger en del på skjutbanan (den tanken fanns inte riktigt när jag köpte bössan jag har nu) och är sugen på att ha en mer sportanpassad hagelbössa.

Mvh. Fitzo

Publicerat

Jag köpte en beg Beretta 686 Special med ejektor för 7900 på Torsbo, de plockade ihop en hel uppsättning begagnade choker i en påse och chokenyckel (Nu har jag iofs köpt Teague och skruvat i, men det är en annan sak).

Min första hagelbössa var en Beretta S55:a men fast borrning, ingen dålig bössa, men choker och ejektor är himla nice! När man pangar massa lerduvor så är det underbart att spara momentet med att "plocka ur" tomhylsorna.. I-lands-problem, jag vet, men värt varenda krona i min bok. Och att kunna byta choker för fågel och jaktstig är också trevligt...

Mitt råd är att satsa på multichoke och ejektorer (halvauto slipper ju det valet) direkt, du kommer sannolikt vilja "byta upp dig" annars!

Publicerat

Jag köpte en beg Beretta 686 Special med ejektor för 7900 på Torsbo, de plockade ihop en hel uppsättning begagnade choker i en påse och chokenyckel (Nu har jag iofs köpt Teague och skruvat i, men det är en annan sak).

Min första hagelbössa var en Beretta S55:a men fast borrning, ingen dålig bössa, men choker och ejektor är himla nice! När man pangar massa lerduvor så är det underbart att spara momentet med att "plocka ur" tomhylsorna.. I-lands-problem, jag vet, men värt varenda krona i min bok. Och att kunna byta choker för fågel och jaktstig är också trevligt...

Mitt råd är att satsa på multichoke och ejektorer (halvauto slipper ju det valet) direkt, du kommer sannolikt vilja "byta upp dig" annars!

Jo, det är väl min plan nu. Snackade med en vän idag, och han sa att vi kunde åkt till Torsbo på tisdag (jag ska ändå till stugan i Småland - bor i Örebro). Jag ska ringa på måndag och se om de har någonting inne - runt en 10 000 kr kan jag väl tänka mig att bjuda till. En begagnad Beretta 686 Multichoke skulle vara toppen. Var är det för skillnad på Special, Skeet, Trap, Oryx, Silver Pigeon osv?

Publicerat

Jo, det är väl min plan nu. Snackade med en vän idag, och han sa att vi kunde åkt till Torsbo på tisdag (jag ska ändå till stugan i Småland - bor i Örebro). Jag ska ringa på måndag och se om de har någonting inne - runt en 10 000 kr kan jag väl tänka mig att bjuda till. En begagnad Beretta 686 Multichoke skulle vara toppen. Var är det för skillnad på Special, Skeet, Trap, Oryx, Silver Pigeon osv?

Jag har inte lyckats lista ut vad "special" innebär, men Oryx och SP1 verkar det mest vara bling och detaljer som skiljer. Skeet och Trap, jag misstänker du menar "sporting" versionerna; Sporting har bredare spång, ibland höjd spång (beroende på version) och inte automatsäkring. Oftast längre pipa och lite tyngre. Kornet på vissa sportingversioner är signalorange... Det där är en djungel, och blir än svårare på begagnade bössor! Det allra bästa är att åka till handlaren och klämma, känna och fråga! Jag har alltid blivit väl bemött på Torsbo, under semestertid kan det vara mycket folk i butiken så man kan få vänta lite, men man kan utnyttja väntetiden att själv klämma på bössorna! :wub:

För 10000 får du garanterat en bra bössa!

Publicerat

Jag har inte lyckats lista ut vad "special" innebär, men Oryx och SP1 verkar det mest vara bling och detaljer som skiljer. Skeet och Trap, jag misstänker du menar "sporting" versionerna; Sporting har bredare spång, ibland höjd spång (beroende på version) och inte automatsäkring. Oftast längre pipa och lite tyngre. Kornet på vissa sportingversioner är signalorange... Det där är en djungel, och blir än svårare på begagnade bössor! Det allra bästa är att åka till handlaren och klämma, känna och fråga! Jag har alltid blivit väl bemött på Torsbo, under semestertid kan det vara mycket folk i butiken så man kan få vänta lite, men man kan utnyttja väntetiden att själv klämma på bössorna! :wub:

För 10000 får du garanterat en bra bössa!

Perfekt! Får hoppas att de har en som passar bara - 187 cm lång. "Kan" man jaga med en Sporting?

Publicerat

Perfekt! Får hoppas att de har en som passar bara - 187 cm lång. "Kan" man jaga med en Sporting?

Självklart kan du jaga med en sporting, men personligen skulle jag välja en jakt-version om jakten är det primära. Och ute i skogen vill jag gärna att mina kompisar har automatsäkring (och bryter vapnet)... ;)

Publicerat

Va och titta på en halv automat idag "Classic".

Saken är den att jag inte vet vad jag ska köpa.

Bock eller automat, det kommer användas till jakt.

Nu vänder jag mig till er så får ni välja åt mig.

Nu till frågorna.

1.Vilka choker ska jag använda som kommer jaga rådjur räv och kanske någon skogsfågel.

2.När man ska skjuta slug kan man ha chok i då eller ska pipan av ren.

3.Vilken är den vitala delen på en halv automat.

Jag är inte så hemma på hagel bössor, eftersom jag jagar nästan allt med kula.

Har en fråga om stutsarn oxå men de tar jag på kulvapen.

Om du ska skjuta slug, så är det enkelpipig bössa som gäller!

Och JA du ska ha choke i bössan, Winchester rekommenderar Cylinder eller Improved Cylinder i sin 1300 när det är slug på programmet. Tajtare choke kan nog bli otrevligt, eller i alla fall skadligt för bössan!

Vilken choke som är lämplig för övrig jakt? Det är nog lite av en smaksak gissar jag.

Publicerat

Självklart kan du jaga med en sporting, men personligen skulle jag välja en jakt-version om jakten är det primära. Och ute i skogen vill jag gärna att mina kompisar har automatsäkring (och bryter vapnet)... ;)

Nu låter jag kanske dum i skallen, men exakt vad menas med automatsäkring - för även en Sporting har väl säkring? Menas det att när du stänger bössan är den säkrad från start? Dvs att du inte behöver säkra bössan?

Publicerat

Som ovanstående skriver ska du givetvis ha choke i bössan om du skjuter slug,annars riskerar du att pajja gängorna i pipan.

Jag förutsätter att du menar i en bössa MED choker. Cyl-1/4 (improved cylinder) brukar funka.

Val av borrning till annan jakt är ju en smaksak, men det kan skilja rätt mycket på olika ammo åxå!! en del ammo skjuter helt enkelt tätare eller öppnare än annan, dessutom passar en del ammo inte i vissa bössor, precis som i kulvapen, det gäller att pröva sig fram.

Publicerat

Nu låter jag kanske dum i skallen, men exakt vad menas med automatsäkring - för även en Sporting har väl säkring? Menas det att när du stänger bössan är den säkrad från start? Dvs att du inte behöver säkra bössan?

Exakt, sporting-bössor är inte alltid säkrade med automatik när du stänger bössan, men de kan säkras manuellt.

Publicerat

Exakt, sporting-bössor är inte alltid säkrade med automatik när du stänger bössan, men de kan säkras manuellt.

Det är helt enkelt en vanesak, tycker INTE om auto säkring!!!! Dessutom har du ju inte det på de flesta kulvapen......och inte på några halvauto heller.

Publicerat

Varje gång du bryter isär bössan så säkrar den automatiskt. Så när du slår igen bössan igen så måste du säkra av den för att kunna skjuta. Om du säkrar av och skjuter ett skott och bryter isär bössan igen utan att säkra så gör den de automatiskt åt dig.

Mvh Lille

Publicerat

Det är helt enkelt en vanesak, tycker INTE om auto säkring!!!! Dessutom har du ju inte det på de flesta kulvapen......och inte på några halvauto heller.

Själv tycker jag om det... Gör hellre anlägg och trycker av och inser att jag glömt säkra av än att dra av en propp i foten... (Inget av dem har hänt ännu, men säkerheten först, IMHO). Men det finns andra saker som är mer signifikanta i val av hagelvapen...

Publicerat

Ok - då fattar jag. Så i själva verket är autosäkring inte ett MÅSTE, utan snarare ett hjälpmedel och en säkerhet. Hur mycket tyngre och längre är en Sporting variant jämfört en jakt variant - är det en extrem skillnad så att det är bättre att köpa en halv-passande jaktbössa än en "perfekt passande" Sporting?

Publicerat

Själv föredrar jag automatsäkring alla dagar i veckan detta efter ett vådaskott rätt ned i backen med en bössa som sakande autmatsäkring.

Stirra dej inte blind på Beretta! Du får ofta lite mer bössa för samma pengar om du kollar Miroku och Browning med.

Mvh!

Publicerat

Förmodligen kommer några stycken tycka att detta är ett dumt förslag, men jag köpte nyss en Franchi falconet S för 8900 kr NY!

Dock var de nå speciall pris men iaf.

5 choker, ejektorer, pipväljare och automatsäkring.

Franchi är ju med i beretta gruppen så dom borde väl inte vara jätte dåliga?

De är ju en light bössa också så den är ju himla smidig och bekväm då man går mycke.

Kanske kan vara nått som första bössa? Om man nu får den för de priset! :)

Publicerat
  • Författare

Automaten som jag titta på står det skeet på vad betyder det?

Är den chokad för det eller är bössan specielt anpassad på nått viss?

En automat med slug pipa kanske några choker, tror den va ganska ny, för 6000 kan det va en bra köp.

En classic va det.

Publicerat

Automaten som jag titta på står det skeet på vad betyder det?

Är den chokad för det eller är bössan specielt anpassad på nått viss?

En automat med slug pipa kanske några choker, tror den va ganska ny, för 6000 kan det va en bra köp.

En classic va det.

Jag skulle gissa att det är en fast borrning (inga choker) som är ganska öppen, "cylinder", dvs helt öppen, och skeet skiljer det inte mycket på. Skeet är anpassad för just skeet-skytte. När man skjuter skeet så vill man ha så stor hagelsvärm som möjligt för att träffa lerduvorna...

Själv har jag ingen erfarenhet av Classic, men när man läser runt så brukar de som vet bättre än vad jag gör rekommendera att spenderar samma peng på en begagnad bössa av "bättre märke" än en ny Classic.