Publicerat Juli 29, 201114 yr När jag sköt på banan sist så gick första skottet mitt i tavlan, Dom tre näst följande skotten satt ca 4cm åt vänster och 7-8cm under. Dom sista tre skotten satt på en 5 krona. Så jag sköt in bössan på nytt och nu sitter alla mitt i. Varför sticker första skottet, och vad kan man göra åt det. När man gjort ren bössan stoppa i en kula och skjuta ett skott för att va säker på att resterande tar där dom ska?
Publicerat Juli 29, 201114 yr Vet ju inte hur du gör rengöringen men om du oljar loppet måste du torrdra det innan du ska till och skjuta nästa gång. Sen om det är det som ställer till det just här har jag såklart ingen aning om men det kan kanske ha med saken att göra. Mvh. Fitzo
Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare Vet ju inte hur du gör rengöringen men om du oljar loppet måste du torrdra det innan du ska till och skjuta nästa gång. Sen om det är det som ställer till det just här har jag såklart ingen aning om men det kan kanske ha med saken att göra. Mvh. Fitzo Jag har struntat i att dra pipan torr, men det kanske är det som gäller. Tror inte jag har haft problemet förut. Men men jag får dra den torr nästa gång. Man kanske kan olja pipan varannan gång istället?
Publicerat Juli 29, 201114 yr Jag har struntat i att dra pipan torr, men det kanske är det som gäller. Tror inte jag har haft problemet förut. Men men jag får dra den torr nästa gång. Man kanske kan olja pipan varannan gång istället? du har hittat det som troligast spökar iaf.
Publicerat Juli 29, 201114 yr Jag har struntat i att dra pipan torr, men det kanske är det som gäller. Tror inte jag har haft problemet förut. Men men jag får dra den torr nästa gång. Man kanske kan olja pipan varannan gång istället? Som sagt; Det är en enkel variant att få bort en eventuell felkälla. Men om det konsekvent ser ut på samma sätt dvs. att du får nåt eller ett par slängskott innan träffbilderna börjar täta ihop sig så gissar jag att det är orsaken. Det är bara att hoppas för då är ju problemet lättlöst Beträffande vapenvård är jag nog lite fel kille att uttala mig. Jag brukar dra ur pipan med en boresnake (nu kommer jag att få pisk av några stycken) då och då. Om bössan har varit ute i dåligt väder är jag lite mer noggrann förstås (rengör ordentligt, oljar osv) men annars är jag tyvärr rätt slapp. Du ska fråga någon annan om vettig vapenvård helt enkelt men att olja pipan efter varje skjutning gör i alla fall inte jag och jag vet inte om det behövs heller. Det är förmodligen inte fel men då måste du som sagt dit och torrdra innan nästa skott. Lycka till hursomhelst. Mvh. Fitzo
Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare Jag får prova, Nån som är en riktig fena på vapen vård? När ska man olja? När är det bra med fett? När jag gör vapen vård gör jag som följer. 1,Sprutar in slutstycket, pipan och lådan med solivent, låter stå i några minuter. 2,Borstar slutstycket med tandborste och torkar med fiber trasa. 3,Drar pipan med brons borste och borstar lådan med tandborsten samt torkar rent. 4,Drar pipan med små lappar tills dom är lika vita som innan dom gick igenom pipan. 5,borstar pipan med mjuk borste, och låter bössan ligga en stund. 6,Oljar slutstycket och slutsycka listen i lådan. 7,Oljar pipan och drar en olje sprayad boll igenom, låter den stå i upprätt lägge om det blev förmycke olja. KLAR! åpånera er gärna om ni tycker jag gör fel eller nått Jag går eftersök och använder mina bössor ganska ofta, vissa står månads viss viserligen men dom används kanske 2-3 ggr året
Publicerat Juli 29, 201114 yr Har haft ett snarlikt problem, då var det pipan som inte låg helt fri från kolven. Värt att kolla upp i alla fall.
Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare Har haft ett snarlikt problem, då var det pipan som inte låg helt fri från kolven. Värt att kolla upp i alla fall. Ett a4 papper vikt en gång "2 papper" löpper hela vägen lätt. Viker jag pappret 2 ggr alltså "4 papper" löpper fast går lite tungt sista cm
Publicerat Juli 29, 201114 yr Jag får prova, Nån som är en riktig fena på vapen vård? När ska man olja? När är det bra med fett? Du kan få många olika svar på hur man gör vapenvård, var och en blir som bekant salig på sin tro... men jag följer metodiken som beskrivs här http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?info=Vapenv%C3%A5rdsguide Det är inte heller ovanligt, du kan hitta exempel på detta om du söker bland trådarna här, att man skjuter ett par skott "i backen" efter rengöring innan man går ut med bössan på jakt. Detta för att återfå normal precision, man måste ju kunna lita på första skottet där ute.
Publicerat Juli 29, 201114 yr Jag tycker du använder för mycketolja slutstycket kan du göra rent en gångper år.
Publicerat Juli 29, 201114 yr Vapenvård vad är det slutde med det nån gång på 80 talet. Åker till Kalle Ö så fixar han det med lysande resultat. Lasse
Publicerat Juli 29, 201114 yr Vapenvård.... jo de gjorde jag flitit en gång.. Numera så kan... det bli en gång om året fast senaste 2 åren har jag lämnat in efterssöksbössan för grundlig service en gång om året. Däremot är jag noga med att torka av och se till så den torkar om det varit skitväder såväl som lite olja nån gång. Lärt mig en sak.. 'nya vapen kräver en del vård o inoljning emellanåt. Finns en hel del microskopiska porer som fylls med olja o annat. Min teori Upplever att nya vapen rostar med än de gamla trotjänarna, troligen på grund av dessa små porer i metallen är fyllda med olja sen länge. Nya vapen o rosten får lätt fäste i dessa porer. Eller kan det va en ursäkt för o va lat...
Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare å fan. jag gör vapen vård efter varje gång jag varit på banan. Så det räcker med att typ dra pipan med nylon borsten efter man varit på skjutbanan, och va lite mer noga när all jakt är slut. Ja som va lite nervös för att få pip sprägning efter två gånger på banan Låt bössan torka, dra pipan med nylon borste och in i skåpet.
Publicerat Juli 29, 201114 yr Vapenvård.... jo de gjorde jag flitit en gång.. Numera så kan... det bli en gång om året fast senaste 2 åren har jag lämnat in efterssöksbössan för grundlig service en gång om året. Däremot är jag noga med att torka av och se till så den torkar om det varit skitväder såväl som lite olja nån gång. Lärt mig en sak.. 'nya vapen kräver en del vård o inoljning emellanåt. Finns en hel del microskopiska porer som fylls med olja o annat. Min teori Upplever att nya vapen rostar med än de gamla trotjänarna, troligen på grund av dessa små porer i metallen är fyllda med olja sen länge. Nya vapen o rosten får lätt fäste i dessa porer. Eller kan det va en ursäkt för o va lat... Ett skäl till att min eftersöksbössa har tillverknings år 1936. Så mycket den fått genomleva så vapen vård tror jag att den inte den uppskattar. Men jag ser till att den är torr innna den åker in i vapenskåpet. Lasse
Publicerat Juli 29, 201114 yr Nu får vi kanske skärpa oss.. Det är absolut inget fel att göra vapenvård. Går o göra varje vecka o tätare om man nu känner för det... Inget vapen blir väl förstört av för mycket vård. Men dra pipan torr från olja innan man skjuter är bra råd. Har man träkolv på byssen så kräver de ju lite omvårdnad om den ska se något sånär ut. Jag har inte sånt på eftersökbössan. Eller jo drillingarna har ju det iofs... fast det blir ju mest studsaren numera iomed grisens framtåg o rådjurens nergång.. Men det blir ungefär samma där.. ' En gång om året oavsett om det behövs eller inte
Publicerat Juli 29, 201114 yr Ett hett och relevant tips är i alla fall att ställa bössan med pipan nedåt i skåpet. Såg ett fint exempel för någon vecka sedan hur träet kan se ut om man ställer bössan med kolven nedåt och olja och annat gojs får tid att rinna ner. Mvh. Fitzo
Publicerat Juli 29, 201114 yr Som skrivits tidigare, torrdra innan du skjuter, skjut INTE ett "läskskott", det kan tyvärr vara så att du har spänningar mellan systemet/kolven och att det behöver ett sättskott varje gång du skjuter. Har du då skjutit ett läskskott vet du inte om det är oljan i pipan eller spänningar. Men jag tror oljan i pipan är boven i dramat. Kolla så att alla skruvar är dragna som dem ska åxå.
Publicerat Juli 29, 201114 yr Ett hett och relevant tips är i alla fall att ställa bössan med pipan nedåt i skåpet. Såg ett fint exempel för någon vecka sedan hur träet kan se ut om man ställer bössan med kolven nedåt och olja och annat gojs får tid att rinna ner. Mvh. Fitzo Vad menar du med det. Lasse
Publicerat Juli 30, 201114 yr Vad menar du med det. Lasse vapenoljan i pipan rinner neråt och med tiden så missfärgar oljan trät o blir mörkt nästan svart. Äldre vapen brukar va mörka där trät möter metallen. Antar att det är mest etiskt ? Eller försvagas trät av vapenoljan ? Jag har i alla tider smörjt både metallen o kolven med samma olja. Farsan gjorde likadant. Visst.. jag har väl oljat in nån kolv med rätt olja oxå.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag har vapnet välvårdat och inoljat i vapenskåpet under den årstiden den inte används. När jaktsäsongen inleds och sista inskjutningen gjorts så rengör jag inte bössan i onödan om det verkligen nu inte behövs pga väder. Naturligtvis "besiktar" jag den konstant och drar igenom pipan vid behov, men läsklappar och olja efter varje jakttur eller på skjutbanan (om man nu inte pangat 100 skott) tycker jag är överkurs... för min del iaf.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Författare Jag har vapnet välvårdat och inoljat i vapenskåpet under den årstiden den inte används. När jaktsäsongen inleds och sista inskjutningen gjorts så rengör jag inte bössan i onödan om det verkligen nu inte behövs pga väder. Naturligtvis "besiktar" jag den konstant och drar igenom pipan vid behov, men läsklappar och olja efter varje jakttur eller på skjutbanan (om man nu inte pangat 100 skott) tycker jag är överkurs... för min del iaf. Jag ska ta en tur till banan någon dag och dra iväg några smällar, så hoppar jag över vapen vården sen. Lite störande om man måste kompensera första skottet med nästan decemetern.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag har svårt att tänka mig att problemet är oljan och den stora differensen mellan första och andra skottet! Nog att det kan skilja ett par centimeter, men mer skall det inte vara. Själv är jag relativt slarvig, lite åt NS hållet.. och märker inte några egentliga felaktigheter mellan några skott. Kan bero på att bössan inte får för mycket vård! Som några andra skriver bör du nog kolla upp bössan; Dra åt skruvar, friliggande pipa etc. Kikarsiktet bör också kollas, även om jag inte tror denna är den felande länken i ditt fall!
Publicerat Juli 30, 201114 yr Författare Jag har svårt att tänka mig att problemet är oljan och den stora differensen mellan första och andra skottet! Nog att det kan skilja ett par centimeter, men mer skall det inte vara. Själv är jag relativt slarvig, lite åt NS hållet.. och märker inte några egentliga felaktigheter mellan några skott. Kan bero på att bössan inte får för mycket vård! Som några andra skriver bör du nog kolla upp bössan; Dra åt skruvar, friliggande pipa etc. Kikarsiktet bör också kollas, även om jag inte tror denna är den felande länken i ditt fall! Skruvarna är dragna, kikar klackar är dragna, pipan ligger fritt. Men det syns snart om det är för mycke vapen vård.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Skruvarna är dragna, kikar klackar är dragna, pipan ligger fritt. Men det syns snart om det är för mycke vapen vård. Låter otroligt... I så fall bör du se en oljedimma efter första skottet! Pipan skall alltid torrdras innan du skjuter, men det visste du väl redan.