Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag har svårt att tänka mig att problemet är oljan och den stora differensen mellan första och andra skottet! Nog att det kan skilja ett par centimeter, men mer skall det inte vara. Själv är jag relativt slarvig, lite åt NS hållet.. och märker inte några egentliga felaktigheter mellan några skott. Kan bero på att bössan inte får för mycket vård! Som några andra skriver bör du nog kolla upp bössan; Dra åt skruvar, friliggande pipa etc. Kikarsiktet bör också kollas, även om jag inte tror denna är den felande länken i ditt fall! Jag har haft ganska duktig spridning på ett par, tre skott vid ett flertal tillfällen när jag har glömt att torrdra pipan så chansen finns ju i alla fall att det är det som spökar här. Om det är det som är problemet lär vi snart få veta. //F
Publicerat Juli 30, 201114 yr Tror också på oljan, sist jag gjorde vapenvård så glömde jag att torrdra pipan innan jag sköt björnpasset, det höll på att bli en omskjutning av första serien, ett skott skar linjen till träffområdet (troligast det första skottet) medan tre skott satt prydligt samlade nära mitten av träffområdet. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag har haft ganska duktig spridning på ett par, tre skott vid ett flertal tillfällen när jag har glömt att torrdra pipan så chansen finns ju i alla fall att det är det som spökar här. Om det är det som är problemet lär vi snart få veta. //F Det bör i så fall bara röra sig om ett skott! Hör av dig så fort du skjutit..
Publicerat Juli 30, 201114 yr Författare Det bör i så fall bara röra sig om ett skott! Hör av dig så fort du skjutit.. Kanske kan skjuta idag, men måste prova fiske vattnet oxå. men annars ska jag åka till banan imorgon. Skriver på denna tråden så fort jag skjutit.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Jag fick inte ordning på mitt liknande problem förrän jag bäddade pipans rekylklack ordentligt, den gamla plastbäddningen var undermålig.
Publicerat Juli 31, 201114 yr Fick tipps idag om att man skall smälla iväg ett skott i pipan efter att man smörjt in den/ samt tycker sig ha torkat den, om man har problemet som du beskriver, sen är det alltid mycket lättare att rengöra en varm pipa än en kall så man kanske skall dra den ren efter man är klar på skjutbanan.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare Kan meddela efter två torr dragningar så går första skottet ca 2 cm över resterande skott . Förmodligen var pipan inte riktigt ren från olja mm. Tack för alla tips om vapen vård mm
Publicerat Augusti 2, 201114 yr vapenoljan i pipan rinner neråt och med tiden så missfärgar oljan trät o blir mörkt nästan svart. Äldre vapen brukar va mörka där trät möter metallen. Antar att det är mest etiskt ? Eller försvagas trät av vapenoljan ? Jag har i alla tider smörjt både metallen o kolven med samma olja. Farsan gjorde likadant. Visst.. jag har väl oljat in nån kolv med rätt olja oxå. Vapenolja innehåller mineraler som både missfärgar och löser upp/försvagar trät, så det är ingen bra idé att använda till trät.........Sen är stockolja ofta härdande så den beckar ihop mekanismer/trycken etc. så vise versa är inte bra heller.........
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Författare Har provat skriva inlägg men dom kommer inte med Men provar igen. Nu skjuter bössan alla skott perfekt. Drog rent bössan två gånger och prova, Sitter perfekt. Att skjuta godkännt för älgjakten var inga problem.