Publicerat Juli 31, 201114 yr Nu kommer det förslag en expert (Thomas Jaenson) att rådjurstammen borde skjutas ner med 80-90 % för att få bukt med fästingar och dess följdsjukdommar. http://svt.se/2.2262...ra_tusen_radjur
Publicerat Juli 31, 201114 yr Nu kommer det förslag en expert (Thomas Jaenson) att rådjurstammen borde skjutas ner med 80-90 % för att få bukt med fästingar och dess följdsjukdommar. http://svt.se/2.2262...ra_tusen_radjur Ja för att bli av med följdsjukdommar så är det ju ett alternativ, eller så får forskarna ta fram ett medel som kan göra att fästingen dör, eller inte sitter på rådjuren, undrar vad de andra forskarkollegorna tycker om att deras katter inte får någon mat?
Publicerat Juli 31, 201114 yr Nu kommer det förslag en expert (Thomas Jaenson) att rådjurstammen borde skjutas ner med 80-90 % för att få bukt med fästingar och dess följdsjukdommar. http://svt.se/2.2262...ra_tusen_radjur rådjuren ökar pga dom milda vintrarna?! vart bor han tro?
Publicerat Juli 31, 201114 yr Se där... Kanske läge för SJF att driva igenom vårkjakt på bock i resten av landet? Gäller att se möjligheterna!
Publicerat Juli 31, 201114 yr Visst bär rådjur på fästningar, men kanske är det dags att klä sig för skog och mark. Går man ut i skogen med surfshortsen/bikini och flip-flops ber man ju om att få fästningar. Nej, långbyxor, kängor och en skjorta ska det vara!
Publicerat Juli 31, 201114 yr åfan.. så det är bara rådjurens fel att fästingarna sprids..... Jag har då sett fästingar på de flesta vilt. ska de oxå skjutas bort då ?
Publicerat Juli 31, 201114 yr Thomas Jaenson må nog vara professor men han har lite otur när han tänker....vill man vara snäll kan man säga att han haft skygglapparna på. Vi har haft fästingar på alla djur vi skjutit på ön, t.o.m. älgar och grävlingar Rätt kläder är ett måste, trots det plockar jag i snitt 15 st. fästingar/år. Jag vet inte hur man skall decimera antalet fästingar, men jag tvivlar på att rådjursslakt är rätta receptet. Raggarö
Publicerat Juli 31, 201114 yr De är nog bara till o gilla läget... Plockar många fästinag på mig själv varje år. Enda som desamerar fästingar är rejäl kyla o barmark. Fast jag har fått fästingar på grythundar mitt i vintern så de kan nog överleva i boningar för räv o grälingar oxå...
Publicerat Juli 31, 201114 yr Ett tips är att ta en helikopter eller flera och kör runt på dom mest TBE drabbade områdena, (typ sthlm) och söv ner rådjur,sedan sätt lite Frontline i nacken på stackarna!! Och allt detta skall sponsras med pengar från vargkassan.
Publicerat Juli 31, 201114 yr Haft 30 talet fästingar på hunden här i umeå,Uppe i Gällivare hade grannen fästing på sin hund,han åker inte utanför 50skyltarna(musköt2) Tycker det är tramsigt uttalande,fästingar klarar kyla bättre än vad vi trott och dom är här för att stanna... -Det är ju många som trott att den stränga vintern med mycket snö verkligen skulle ta knäcken på alla fästingar men de personerna blir nog tyvärr besvikna, säger Rolf Gustavsson som är infektionsläkare vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Nej, snö och kyla biter inte på fästingar som man kanske skulle kunna tro. Tvärtom. Det är snarare så att en riktigt lång och kall vinter med mycket snö gynnar tillväxten av de små och fruktade krypen. Snön - duntäcke för fästingar Sträng kyla kan påverka fästingar negativt, enligt Rolf Gustavsson, men mycket snö skyddar. -I vinter har vi haft mycket snö och det gör att snön har fungerat som ett isolerande täcke, som ett duntäcke för fästingarna, så de har haft det förhållandevis bra under marken. Fästingar kan krypa ner så långt som en decimeter under markytan. De kan också ställa om sin ämnesomsättning under vintern och bilda glykol, ett frostskyddsmedel, som gör att de klarar att överlava i den stränga kylan.
Publicerat Juli 31, 201114 yr Man ska nog ta det hela med en nypa salt... Tänk så här; Den gode professorn blir uppringd av journalisten sent en kväll... Mitt i semestern då han är i sommarstugan... Professorn har kanske tagit en grogg eller sju... Hans fru har bränt 4000 spänn i Ullared bara för det var så dåligt väder o hon var tvungen att göra något på semestern... Precis då det ringer till den lite småonyktra professorn så upptäcker han en stor fästing på sina egna mer ädla delar! Det är droppen som får honom att flippa ur! Då minns han rådjuret som han nästan krockade med och som gjorde att hela plastspoilern på hans V70 gick åt fanders! "Det är de där förbannade rådjurens fel" väser han till journalisten... Så bara måste det ju gått till!
Publicerat Juli 31, 201114 yr MaxW, Den förklaringen till det tossiga yttrandet köper jag rakt av Raggarö
Publicerat Juli 31, 201114 yr Man ska nog ta det hela med en nypa salt... Tänk så här; Den gode professorn blir uppringd av journalisten sent en kväll... Mitt i semestern då han är i sommarstugan... Professorn har kanske tagit en grogg eller sju... Hans fru har bränt 4000 spänn i Ullared bara för det var så dåligt väder o hon var tvungen att göra något på semestern... Precis då det ringer till den lite småonyktra professorn så upptäcker han en stor fästing på sina egna mer ädla delar! Det är droppen som får honom att flippa ur! Då minns han rådjuret som han nästan krockade med och som gjorde att hela plastspoilern på hans V70 gick åt fanders! "Det är de där förbannade rådjurens fel" väser han till journalisten... Så bara måste det ju gått till! Ser att erfarenheten talar.. Jo förresten.. samma här..fästingar på olika ställen har man ju haft... Brodern fick en i jumsken.... han tål dem inte... aparaten blev stor o tjock som en 1/2 liters ölburk... Ont så in i den... Han gick omkring med stora pösiga mysbyxor. Blev givetvis läkaarbesök och bror o sa till honom följande... Storleken är OK men kan du möjligvis ta bort smärtan ?
Publicerat Juli 31, 201114 yr Jag kan tänka mig att de plockar bort lite fler rådjur i anslutning till villasamhällen, för det är just där problemen finns. Ute i skogen är det inte samma problem, eftersom där inte vistas lika mycket folk. Sen vet jag inte om bara det hjälper, vi har andra värddjur för fästingar också..
Publicerat Juli 31, 201114 yr He he helt klockrent. Plockade 4 i går och mer lär det väl bli På den ena marken jag har är det otroligt mycket fästingar. Sköt en bock där förra året och när jag flådde den så kände jag att det killa på armarna och tittade dit. Det kröp helt fullt av dom äckliga krypen. Kollade sen på bocken shit säger jag bara.
Publicerat Juli 31, 201114 yr Fästing vad är det för nåt? är det nåt ni sörlänningar har Ska ta en bild på nästa djur jag skjuter där så ska du få se
Publicerat Juli 31, 201114 yr Intressant uttalande, som professor kanske man skulle fundera över rådjurets roll som stapelföda åt stockholmarnas kära lodjur och andra rovdjur. Mer fästingar till stockholm!
Publicerat Juli 31, 201114 yr Samma forskare uttalade sig att det är "kontraproduktivt" att jaga lo och räv då de hjälper till att minska rådjursstammen. Fritt spelrum för dvärgbandmasken.... Intressant var även att då de visade inlägget på Rapport var hälften av bilderna på dovhjortar och inte på rådjur fastän det var rådjurspopulationerna som det pratades om. Det som oroar mig mest är att jag tror att många tycker att det låter helt vettigt och ursmart. Om rådjuren försvinner så kommer hundar och katter, samt människor, att slippa att bli bitna av fästingar, det finns någon form av logik där, undrar om den är rätt bara....
Publicerat Juli 31, 201114 yr Intressant var även att då de visade inlägget på Rapport var hälften av bilderna på dovhjortar och inte på rådjur fastän det var rådjurspopulationerna som det pratades om. Hehe, jag satt och smålog över det också... Förutom att jag log lite över uttalandet som sådant. Måste varit en "slow news day"
Publicerat Juli 31, 201114 yr Ska ta en bild på nästa djur jag skjuter där så ska du få se Skjuter ni fästningar därnere?
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Vi har mer fästingar än någonsin och detta samtidigt som våran rådjursstam har havererat pga. varg, lodjur, räv & hårda vintrar. Rådjursstammen har inte varit jaktbar sedan 2006 och ändå upplever vi att fästingarna ökar i antal för varje år som går.
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Författare Vi har mer fästingar än någonsin och detta samtidigt som våran rådjursstam har havererat pga. varg, lodjur, räv & hårda vintrar. Rådjursstammen har inte varit jaktbar sedan 2006 och ändå upplever vi att fästingarna ökar i antal för varje år som går. I erat fall så får ni skjuta bort varg och lo