Publicerat Juli 31, 201115 yr Hej, jag inväntar mitt första vapen och letar nu efter första optiken. Jag lutar lite mellan Nikko Stirling Diamond 3-12*56 och Bushnell Trophy 3-12X56 XLT Och undrar ifall någon här har erfarenhet av dessa? Jag har lagt priset på första optiken på 4000 och det ska jag hålla iaf:) Att lägga tiotusentals kronor på optik är för närvarande uteslutet, det får bli senare framtiden:)
Publicerat Juli 31, 201115 yr det finns väl inget att fundera vilken du skall välja på Bushnell Trophy 3-12X56 XLT såklart . skulle aldrig sätta en Nikko Stirling på nån av min bössor...
Publicerat Juli 31, 201115 yr Jag förstår att du är sugen på nytt, men du får så otroligt mycket bättre optik om du lägger ssamma pengar på beggat. Är 4000 inkl fästen och ringar? En snabb koll på Torsbo ger ett flertal intressanta alternativ som garanterat håller dig nöjd längre än en ny kikare för samma pengar. Exvis en Bushnell Elite 3200 3-9 X50 för 2600 pengar. Då har du pengar över till ringar. Jag gick på samma nit när jag var nybliven jägare och köpte en riktigt sunkig kinakikare, jag VET att du kommer att vara nöjd längre med en bättre beggad glugg. EDIT: De har ju en sprillans ny Elite 3200 3-9x40 för 2800 ligger utlagd bland beggad optik, vill du ha riktig kvalitetsoptik kan du köpa en gammal KarlKaps med fast 4x
Publicerat Juli 31, 201115 yr Författare Jag är helt novis när det kommer till optik. Jag fick det beskrivet för mig att helt okej sikte för all sorts jakt är ett med 3-12X56 belyst, från vakjakt på gris till älgjakt. så då hittade jag i min prisklass dessa 2, jag e inte omöjlig när det kommer till begagnat, men man kan ju lätt bli lurad och då inte ha en chans att få igen pengarna. Chansen minskar när man handlar från affär. visst hittar jag ett bra som ser vettigt ut beg från en affär så satsar jag ju på det.
Publicerat Juli 31, 201115 yr Jag skulle vilja gå så långt att påstå att du blir lurad om då tror på Nikkos förträfflighet. Köper du ett bra beggat sikte så är värdeminskninen ofta helt minimal, du får pengarna tillbaka. 3-12x56 är helt klart allround, om är lite klumpigt. Men ska du köpa ett 3-12x56 med lite kvalitet så måste du upp en del i pris, det är bättre att du utgår från vad du har råd till och sedan se vad du får för pengarna. Ska man generalisera så är det dessutom bättre med bra optik i en 40mmöppning än dålig optik i 56mm. Du måste också räkna med att fästena är ganska dyra. Ser du på Torsbo så finns några med 26mmtub, det gör ringarna extra dyra.
Publicerat Juli 31, 201115 yr Författare Hur är det när det kommer till bushnell då? eftersom du rekomenderade deras elite från torsbo?
Publicerat Juli 31, 201115 yr Eliteserierna håller en hyfsad kvalitet, mekaniskt stabila och ok optik men inte toppoptik. Elite3200 är en utgången serie som gjordes sista året 2010, däraf det nya som ligger bland beggade. De billigare Bushnellkikarna, banner, trophy etc håller inte alls samma kvalitet. Det viktigaste är faktiskt att det är mekaniskt stabilt, optiken kan man leva med. 3-9x40 är inte särskilt sexigt men väldigt användbart, du kommer tids nog att få en känsla för vad du vill ha och uppgradera.
Publicerat Juli 31, 201115 yr Författare Ja men det sista du sa är lite så jag tänker. att jag hellre köper ngt nu för lite mindre pengar, och om 3-5år när man är mer insatt så vet man ju faktist vad man borde satsa på sj. Jag kan ju få 200 olika åsikter om diverse sikten från andra. givetvis är det skönt när någon påpekar att ex nikko är skit, och då kanske bushnell håller lite högre kvalite rent allmänt.
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Ja men det sista du sa är lite så jag tänker. att jag hellre köper ngt nu för lite mindre pengar, och om 3-5år när man är mer insatt så vet man ju faktist vad man borde satsa på sj. Jag kan ju få 200 olika åsikter om diverse sikten från andra. givetvis är det skönt när någon påpekar att ex nikko är skit, och då kanske bushnell håller lite högre kvalite rent allmänt. Nikon,Bushnell eliteserien, Leupold (scandinavian,VX1 och uppåt), zeiss, helia, swarovski, meopta schmidt & bender. Alla finns i prisklassen 1000-5000kr. Bara att välja och vraka, både nytt och begagnat. Köp INTE något av de sikten du nämnt tidigare!
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Kag måste verköigen tipsa dig om www.theopticzone.com! Köpte nyss ett leupold 3,5-10x50 vx3 för 6300:- inkl. Tull, moms och frakt! Riktigt billigt jämfört med att shoppa i sverige och smidigt!
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Författare Nikon,Bushnell eliteserien, Leupold (scandinavian,VX1 och uppåt), zeiss, helia, swarovski, meopta schmidt & bender. Alla finns i prisklassen 1000-5000kr. Bara att välja och vraka, både nytt och begagnat. Köp INTE något av de sikten du nämnt tidigare! Vart hittar du ett av dom i likvärdig förstoring och i samma prisklass?
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Det finns ett Burris Fullfield LRS (belyst) 3-9X40 på Blocket för 2400:-. Står även ett Buschnell Elite 4200 m lyse 2,5-10X50 på Blocket för 3900:-. Klarar du dig utan lyse så finns det en Helia C 1,5-6X42 för 4500:- och en Swarovski 3-9x36 för 4900:- Betydligt bättre än siktena du kollat in.
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Vart hittar du ett av dom i likvärdig förstoring och i samma prisklass? Som nämnts tidigare är det svårt att hitta i samma förstoring. Vidgar du dina vyer lite grann så öppnar sig en helt ny värld. Hur kommer det sig att det är den förstoringen du behöver? Vilka typer av jakt bedriver du? Du kommer enormt långt med 1.5-6x42/2.5-10x50. Dessa förstoringar går att hitta i ovannämnda prisklass. http://www.blocket.se/klippan/Zeiss_Diavari_Z_1_5_6X42_35141773.htm?ca=15&w=3 http://www.blocket.se/halland/Kikarsikte_Meopta_Artemis_3100_3_12x56_Belyst_35129370.htm?ca=15&w=3 Detta får du säkert för 5000kr. http://www.blocket.se/arjeplog/Leupold_VX1_4_12X40_35109591.htm?ca=15&w=3 http://www.blocket.se/gavleborg/Kikarsikte_Helia_C_1_5x6x42_34594036.htm?ca=15&w=3 http://www.xxl.se/jakt-vapen/optik/kikarsikte/monarch-iii-3-12x42sf-matte-nikoplex-1055817 http://www.torsbohandels.com/art_1615457 http://www.torsbohandels.com/art_1615454 Lite tunt på marknaden nu kanske men har man ögonen öppna så.
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Författare Men om jag har ca 4000 som budget för ett sikte, vad är det jag ska leta efter? Jag vill helst få belyst (vet att det är ett stort krav.) 4000 är inte mycket men å andra sidan vill jag komma igång med skyttet och jakten så fort licensen droppar in. Bättre optik får inhandlas om något/några år. Hur vet jag att burris F 2 är bättre än bushnell osv osv? Det e ju rena djungeln som allt annat och man måste ju börja någonstans:)
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Författare Som nämnts tidigare är det svårt att hitta i samma förstoring. Vidgar du dina vyer lite grann så öppnar sig en helt ny värld. Hur kommer det sig att det är den förstoringen du behöver? Vilka typer av jakt bedriver du? Du kommer enormt långt med 1.5-6x42/2.5-10x50. Dessa förstoringar går att hitta i ovannämnda prisklass. http://www.blocket.se/klippan/Zeiss_Diavari_Z_1_5_6X42_35141773.htm?ca=15&w=3 http://www.blocket.se/halland/Kikarsikte_Meopta_Artemis_3100_3_12x56_Belyst_35129370.htm?ca=15&w=3 Detta får du säkert för 5000kr. http://www.blocket.se/arjeplog/Leupold_VX1_4_12X40_35109591.htm?ca=15&w=3 http://www.blocket.se/gavleborg/Kikarsikte_Helia_C_1_5x6x42_34594036.htm?ca=15&w=3 http://www.xxl.se/jakt-vapen/optik/kikarsikte/monarch-iii-3-12x42sf-matte-nikoplex-1055817 http://www.torsbohandels.com/art_1615457 http://www.torsbohandels.com/art_1615454 Lite tunt på marknaden nu kanske men har man ögonen öppna så. Näe vilken förstoring jag behöver vet jag inte, jag fick det sagt till mig att det var en bra förstoring för allehanda jakt.. Som sagt, jag är totalt novis när det gäller detta, men ju fler man frågar ju fler olika åsikter får man.. Uppskattar verkligen all hjälp ni ger mig! Bedriver ingen jakt för tillfället, men det kommer mest bli gris, älg, rådjur som det ser ut nu.
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Näe vilken förstoring jag behöver vet jag inte, jag fick det sagt till mig att det var en bra förstoring för allehanda jakt.. Som sagt, jag är totalt novis när det gäller detta, men ju fler man frågar ju fler olika åsikter får man.. Uppskattar verkligen all hjälp ni ger mig! Bedriver ingen jakt för tillfället, men det kommer mest bli gris, älg, rådjur som det ser ut nu. Det fungerar till de flesta typer av jakt, javisst. Men det är onödigt stort med 56mm objektiv enligt mig. Blir det rörlig jakt vill du ha något smidigare. Blir det mest passjakt spelar det ingen större roll. Där vill du dock ofta ha en låg lägstaförstoring såsom 1.5 eller max 2.5-3ggr om passen är trånga. Det bästa för din plånbok och jakt tror jag är en 1.5-6x42. Lågt montage, smidig, förhållandevis billig. Hittar du en vettig 2.5-10x50 kör på det!
Publicerat Augusti 1, 201115 yr om det är för allehanda jakt , då hade jag hållt mig till ca 2,5-10x50mm. en sak att tänka på är att Burris fullfield II har bra FOV (field of view.) då kan man ha mer grunförstoring och fortfarande se hela djuret i kikaren. De Burris jag kollat i är optiskt och mekaniskt väldigt prisvärda, jag skulle själv kunna tänka mig en sådan. En kikare jag gillar är min nikon monarch 5-20x44mm skyttekikare. fick hem den för runt 3000kr från USA med alla tillbehör inkl motljusskydd från theopticzone. den är helt ok i alla avseenden. om jag ska vända på steken åt dig, du får mycket kikare för rätt spenderade 4000 kr läs på och återkom när du börjar komma fram till vad som passar dig.
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Författare Hur fick du hem den för 3000 inkls moms, frakt, avgifter osv, när bara kikaren kostar ca 3000SEK ?
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Hur fick du hem den för 3000 inkls moms, frakt, avgifter osv, när bara kikaren kostar ca 3000SEK ? antingen beställer du den med exportpapper till en kompis om man har det eller så bär man hem den när man åker dit. det är rätt lätt och lagligt att få hjälp från amerikanare på deras forum i USA om man vill det. sen skickas det med kvitto på någon summa eller som gåva. sen har den gått upp i pris sedan jag köpte, det finns rabatter när man kontaktar dem för köp oftast, jag fick 60 dollar rabatt på den tuben. finns brittiska nätbutiker dessutom som säljer billigt. jag har aldrig haft problem med grejer från USA, och jag har burit hem en del faktiskt.
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Författare okej, ja det e ju toppen att det gått bra för dig när du beställt:) Men man kan ju inte räkna på att det går hem alltså måste jag räkna på moms och diverse avgifter. Sen att åka dit å ta det med på hemresan e ju kanske inte det mest geniala om man inte planerat sådan resa för ngt annat, då kan jag likväl lägga putta till dom par tusen som resan kostar på en tub från sverige:)
Publicerat Augusti 1, 201115 yr okej, ja det e ju toppen att det gått bra för dig när du beställt:) Men man kan ju inte räkna på att det går hem alltså måste jag räkna på moms och diverse avgifter. Sen att åka dit å ta det med på hemresan e ju kanske inte det mest geniala om man inte planerat sådan resa för ngt annat, då kan jag likväl lägga putta till dom par tusen som resan kostar på en tub från sverige:) ja men gör det då. köp vad du vill. jag åker dit om ett par veckor men hjälper hellre någon annan. lycka till.
Publicerat Augusti 1, 201115 yr Tog hem ett sikte från usa och kalkylerade med betala tull och moms och så klart fick det på avin att betala också Siktet med ringar i sverige skulle kosta 9100 och från usa med ringar och tull och moms 5900:- så tycker då sj jag gjort en väldigt bra affär
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Författare ja men gör det då. köp vad du vill. jag åker dit om ett par veckor men hjälper hellre någon annan. lycka till. vaknat på fel sida eller är du inte van vid att vara vaken sent? du skrev inget om att du skulle dit, du förklarade att du minsann inte haft problem att få över grejerna billigt, och det e ju svin bra, kudos till dig. MEN om jag ska beställa måste jag ändå räkna på att jag måste betala alla avgifter ifall att.... jag kan inte beställa och hoppas att jag får ett sikte för 4000, fast sedan med avgifter moms tax osv så är man uppe i 6-7000. tagga ner lite nu på småtimmarna... Mrtikka, definitivt ingen skam i att spara in några tusenlappar inte:) sitter sj med avgiftsguiden och knepar å knåpar, men diverse försäkringsskydd osv har man ju ingen aning om vilka kostnader det går på.. får försöka få tag i någon som har koll på detta med att handla over seas:)
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Hur vet jag att burris F 2 är bättre än bushnell osv osv? Det e ju rena djungeln som allt annat och man måste ju börja någonstans:) Är inte lätt att veta om man är nybörjare och det är därför man ska fråga de som vet bättre vilket du gjort när du skriver din fråga på detta forum. Samtidigt betyder det att du måste lita lite på vad som skrivs även om man ska ha en viss hälsosam skeptisk inställning eftersom det finns en viss märkesfanatism och andra intresse som gör att vissa skriver saker som inte helt stämmer. Burris FF är testad av vapentidningen och fick väldigt bra betyg i förhållande till pris. Det är givetvis inte lika bra som ett 5ggr så dyrt sikte men det förstår du säkert. Jag har själv aldrig haft nåt Burris sikte men kollat på dem och min bedömning är att de är helt ok för sitt pris. Helt i nivå med Leupolds VX-III serie och bättre (speciellt optiskt) än deras enklare serier (VX-I, VX-II & Scadinavia). Priset brukar däremot vara lägre på Burris än Leupold p g a namnet. Jag vill minnas att Mad Micke här på forumet har eller har haft Burris sikte så testa att skicka ett PM till honom med fråga hur han känner för Burris sikte.
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Mrtikka, definitivt ingen skam i att spara in några tusenlappar inte:) sitter sj med avgiftsguiden och knepar å knåpar, men diverse försäkringsskydd osv har man ju ingen aning om vilka kostnader det går på.. får försöka få tag i någon som har koll på detta med att handla over seas:) Räkna med 30% på priset det är tull och moms... Sen frakt och försäkring 63,70 dollar men kan ju vara lite olika men du ser ju om du lägger varan i varukorgen vilken frakt det blir hem till dig