Publicerat Augusti 2, 201115 yr Eliteserierna håller en hyfsad kvalitet, mekaniskt stabila och ok optik men inte toppoptik. Elite3200 är en utgången serie som gjordes sista året 2010, däraf det nya som ligger bland beggade. De billigare Bushnellkikarna, banner, trophy etc håller inte alls samma kvalitet. Det viktigaste är faktiskt att det är mekaniskt stabilt, optiken kan man leva med. 3-9x40 är inte särskilt sexigt men väldigt användbart, du kommer tids nog att få en känsla för vad du vill ha och uppgradera. Jo. Inte mycket att tillföra på det... -- Mats
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Jag vill helst få belyst (vet att det är ett stort krav.) Varför då? Det finns ingen - INGEN - kikare med belysning i den prisklassen som duger till vak. Eller nåt annat heller, för den delen... Däremot kan du hitta begagnade kvalitetskikare utan belysning som utan problem tillåter dig att skjuta mitt i becksvarta natten. Ditt val: vill du ha belysning eller en fungerande kikare? -- Mats
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Varför då? Det finns ingen - INGEN - kikare med belysning i den prisklassen som duger till vak. Eller nåt annat heller, för den delen... Däremot kan du hitta begagnade kvalitetskikare utan belysning som utan problem tillåter dig att skjuta mitt i becksvarta natten. Ditt val: vill du ha belysning eller en fungerande kikare? -- Mats Mycket klokt!!! Bara för att en kikare är belyst så är den inte per automatik bra till vak, det krävs linser i bra kvalitet. De flesta billigare belysta lyser för starkt och bländar dessutom när det är mörkt. Dessutom är kanske mekaniken inte den bästa. För dina pengar är det BARA beg. som gäller. Jag hade turen att hitta min Meopta 3-12x50 belyst för 4500:- i nyskick, inte toppkvalitet men den duger.
Publicerat Augusti 2, 201115 yr Författare Som sagt!! Hittar jag något bra beg och det verkar vettigt givetvis tar jag hellre en bättre beg än en sämre ny.. Jag bara påpeka att som novis så är det alltid mer riskabelt att köpa beg eftersom du är utelämnad till din egna expertis om vad som är fel, sönder osv osv. Saknar man då kunskapen om det så är det ju inte allt för lätt att göra ett bra kap. Det e ju därför jag vänder mig till er på forumet, jag fick ju klart för mig att Nikko var skit, isåfall satsa på bushnell, FAST elite serien. Sedan dök det upp lite andra förslag på meopta osv. Jag frågar ju, för att även om min budget är ganska liten när det kommer till kikarsikten så vill man ju få så bra som möjligt för pengarna. Och detta om att det ska vara belysning eller inte, tja som jag skriv innan i ett inlägg och fler därtill så har jag ingen som helst koll på optik, jag har fått det sagt till mig, att ska du jaga i sämre ljus försök skaffa belyst. Jag e här för att få kunskap, och lite idéer om vad som kan passa mig i denna prisklass. Nu e det ju iaf 13 veckor kvar innan licensen kommer så det lär ju dyka upp fler beg kikare, därför försöker jag läsaoch fråga så mycket som möjligt.
Publicerat Augusti 4, 201115 yr Satsa hellre på begagnad kvalité utan belyst riktmedel hellre än ny optik av tveksam kvalité med belyst dito. Du kan hitta riktigt bra grejor för en spottstyver med lite is i magen. Jag har en belyst glugg som jag köpte ny 2006, en Leupold VX-III 3,5-10X50 med belyst duplex. Den betingade då 7600:- Helt ok sikte men jag hade inte betalat över 12 000:- som samma glugg kostar idag. Faktum är att min begagnade Karl Kaps 6X36 har skarpare optik och den kostade mig svindlande 700:-