Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddningar till .222 Rem

Featured Replies

Publicerat

Tjingelign!

Är det nån här som kan tänkas ha några laddata för följande kulor?

35gr V-Max

55gr V-Max

50gr TSX

Jag har bara Norma 200 hemma...

Publicerat

använd normas data

Publicerat

Tjingelign!

Är det nån här som kan tänkas ha några laddata för följande kulor?

35gr V-Max

55gr V-Max

50gr TSX

Jag har bara Norma 200 hemma...

22 gr Norma 200 har jag till 40 gr V-Max. Het men fungerande. Laddat 50 gr kulan med 21 grain N200 krut men inte hunnit provskjuta ännu, rätt säker på att den skjuter bra.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

använd normas data

Hittar ingen data hos norma för dom kulorna... eller hur menar du? :-)

Publicerat
  • Författare

Någon med quickload kanske kan skaka fram nånting som är säkert för en newbie :)

Publicerat

Någon med quickload kanske kan skaka fram nånting som är säkert för en newbie :)

Har inte quik load men allt under 19 borde vara safe.

Jag har bara laddat med 201 och max på mina laddningar var 23gr med en 50gr BST utan trycktecken.

Starta på 17-18 o vandra upp.

//

Publicerat
  • Författare

Som ny på det här med att handladda så är jag lite feg av mig.

Jag började ladda norma oryx till 308 win med 180 grains kulor med 41 grains 202 och körde samma laddning till Remingtons Core Lokt med samma vikt och det funkade ju... dom samskjuter i höjd och sida men Core Lokt sprider lite men funkar absolut till övning.

Men att ta en för mig helt otestad kula i en för mig ny kaliber som 222 rem som är så mycket mindre rent volymmässigt känns lite osäkert. I normas tabell skiljer det ju bara ett grains från min till maxladdning och då vill jag ju inte börja helt planlöst :blush:

Publicerat

Som ny på det här med att handladda så är jag lite feg av mig.

Jag började ladda norma oryx till 308 win med 180 grains kulor med 41 grains 202 och körde samma laddning till Remingtons Core Lokt med samma vikt och det funkade ju... dom samskjuter i höjd och sida men Core Lokt sprider lite men funkar absolut till övning.

Men att ta en för mig helt otestad kula i en för mig ny kaliber som 222 rem som är så mycket mindre rent volymmässigt känns lite osäkert. I normas tabell skiljer det ju bara ett grains från min till maxladdning och då vill jag ju inte börja helt planlöst :blush:

Det är bra för hälsan att vara försiktig med handladdningen.

MINA erfarenheter med 222 är att den är väldigt snäll att ladda.

Den tolererar stora spel i laddningarna utan att sticka i tryck.

Nu är detta vad jag har kommit fram till o det är inte på något vis vetenskapligt, men det funkar för mig.

Jag ligger som sagt på 23gr 201 till en 50 gr kula utan trycktecken.

//

Publicerat

Har inte quik load men allt under 19 borde vara safe.

Hur menar du då? För mig låter det som ett recept på vapensprängning.

I laddata anges inte bara maxladdning, utan även minladdning. Och det är jävligt viktigt - om så inte vore fallet hade det inte funnits nån anledning att ange den... Tittar vi på Normas egna data så finns inga data för exvis 35 gr Vmax, men 40 gr BT finns: där har du 20,0 som MINIMUM. Vi kan alltså konstatera att en säker laddning med en 35 grains kula ska ha en minimiladdning ÖVER 20 grains Norma 200.

vad som kan uppstå med reducerade laddningar googlas enklast fram med söktermen Secondary Explosion Effect

-- Mats

Publicerat

Mats har en del gda funderingar,

men Maddogs råd är helt korrekta,

35 grains V-max laddar man med data för 40 grains BT, kommer att gå super bra,

55 55 grains Oryx

50 TSX 60 grains Partition,

börja något över min och beakta att 35 grains kulan är super kort, kan tom vara svår att sätta till ett vettigt djup i hylsan.

BTW-35 grains laddningen är väl klass 3 om jag inte missminner mig!?

/Christian

Publicerat
  • Författare

60 gr partition med norma 200 är från min till max 16,8 till 17,7 gr.

Barnes anger Hodgdon H322 och då i vikterna från 19,6 till 21,6.

Enligt normas laddmanual så ligger dessa två krutsorter väldigt lika varandra så hur vågar jag lita på uppgifterna som nyss angavs? Det skiljer ju ett helt grain från den ena laddningens max till den andras min... :huh:

Publicerat
Enligt normas laddmanual så ligger dessa två krutsorter väldigt lika varandra...

Här råder begreppsförvirring och du är inte ensam, även erfarna tänker fel alltför ofta...

Jämförelsetabeller visar vilka krut som ligger nära varandra i brinnhastighet, vilket absolut inte är samma sak som att de laddas med liknande vikter. Det du kan uttyda ur en dylik tabell är vilka andra krut som förmodligen kan vara intressanta att prova - sen får du hitta laddata till dem separat.

Skicka mailet därs nurå dårå... :-)

-- Mats

Publicerat

Hur menar du då? För mig låter det som ett recept på vapensprängning.

I laddata anges inte bara maxladdning, utan även minladdning. Och det är jävligt viktigt - om så inte vore fallet hade det inte funnits nån anledning att ange den... Tittar vi på Normas egna data så finns inga data för exvis 35 gr Vmax, men 40 gr BT finns: där har du 20,0 som MINIMUM. Vi kan alltså konstatera att en säker laddning med en 35 grains kula ska ha en minimiladdning ÖVER 20 grains Norma 200.

vad som kan uppstå med reducerade laddningar googlas enklast fram med söktermen Secondary Explosion Effect

-- Mats

Visst har du rätt, my bad :blush:

Var nog lite lätt dimmig i natt när jag kom hem.

Tanken stannade vid överladdning och gick inte vidare.

//

Publicerat

Mats har en del gda funderingar,

men Maddogs råd är helt korrekta,

35 grains V-max laddar man med data för 40 grains BT, kommer att gå super bra,

55 55 grains Oryx

50 TSX 60 grains Partition,

börja något över min och beakta att 35 grains kulan är super kort, kan tom vara svår att sätta till ett vettigt djup i hylsan.

BTW-35 grains laddningen är väl klass 3 om jag inte missminner mig!?

/Christian

Har jag inte helt fel så är alla kulor under 50gr klass 3, under 39 klass 4, så en 35gr kula blir klass 4.

Klass 1.

Kulvikt minst 9 g (139 gr) eller minst 10 g (154 gr)

E100 minst 2 700 J minst 2 000 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera,

t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 2.

Kulvikt minst 3,2 g (50 gr)

E100 minst 800 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera,

t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 3.

Kulvikt minst 2,5 g (39 gr)

E100 minst 200 J

Kulan får vara av valfri konstruktion.

Klass 4.

Kulvikt ingen begränsning

E0 minst 150 J

Kulan får vara av valfri konstruktion.

//

Publicerat

Ja men då mindes jag rätt ;)

tänk va bra.

/Christian

Publicerat

Har jag inte helt fel så är alla kulor under 50gr klass 3, under 39 klass 4, så en 35gr kula blir klass 4.

Vän av ordning eller? :rolleyes::lol:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ställde frågan till Åke på Norma och fick följade svar ifall någon skulle vara intresserad.

35gr Hornady V-Max 20 - max 21,0 gr 200 krut.

55gr Hornady V-Max 18,5 - max 19,5 gr av 200 krut.

50gr Barnes TSX 10,0 - max 20,0 gr 200 krut. (jag misstänker att det ska vara 19,0 istället för 10,0)

Publicerat

Ställde frågan till Åke på Norma och fick följade svar ifall någon skulle vara intresserad.

50gr Barnes TSX 10,0 - max 20,0 gr 200 krut. (jag misstänker att det ska vara 19,0 istället för 10,0)

ja men då så,

kör hårt nu och kom ihåg att vara metodisk.

/Christian

Publicerat

Låter logiskt, vet att jag är inne och tuggar på säkerhetsmarginalen med 22 gr till 40-kulan samt 21 till 50 gr kulan. Men åtminstonde receptet till 40 gr skjuter väl och saknar trycktecken så den gillar jag!

Mvh!

Publicerat
Men åtminstonde receptet till 40 gr skjuter väl och saknar trycktecken...

Vad är din definition på trycktecken? Bara nyfiken...

-- Mats

Publicerat

Inga deformerade tändhattar och inget segt slutstycke typ..

Mvh!

Publicerat

Vän av ordning eller? :rolleyes::lol:

Mvh!

Klart jag är, det vet du väl :ph34r:

//

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

V-max med 1mm friflykt och moderat laddning sprider inom en fotboll på 100 meter... det lär väl inte ens vara lönt att försöka några andra laddningar med dom kulorna i min bössa...

Barnes TSX höll dock ihop inom en femkrona med fem skott så den kanske jag ska labba lite med. Ni som skjuter med Sako Vixen i .222REM kanske har några tips i ämnet... är 1mm friflykt åt helvete för lite? Vill bössorna vara snudd på överladdade?

Publicerat

Är det en vixen med skrubbad och fin pipa så kan du ösa i bra med krut. Min skjuter mycke bra m V-max desto mer krut desto tätare grupper. Ska, har jag hört, finnas två typer av standardpipor i bössorna möjligt att det skiljer sig därför?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Är det en vixen med skrubbad och fin pipa så kan du ösa i bra med krut. Min skjuter mycke bra m V-max desto mer krut desto tätare grupper. Ska, har jag hört, finnas två typer av standardpipor i bössorna möjligt att det skiljer sig därför?

Mvh!

Vad kör du med för friflykt?