Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hagel ammo..

Featured Replies

Publicerat

var inne i stockholm igår och tittade på ammo till lite kråka.

väl inne i butiken så tog säljaren fram på min önskan det billigaste allternativet till kråkjakt..

önskade ca 24 till 28 gramms blyhagel...

då kommer han framdragandes med en låga gyttorp 28 grams fågelkartong med 100 pang..

till priset av 495 kr....

tittade på honom och undrade vad som var fel..men han var allvarlig :blush:

Publicerat

;)

/Christian

Publicerat
  • Författare

;)

/Christian

:angry:

undrar om man är snål eller bara prismedveten

:D

Publicerat

Tja det är väl båda två,

Rion är billigare de blå o gröna,

men kanske inte bättre,

Hull är bättre o kostar runt 5 kr st, så man inser ju vad man kan få om man går upp till priser av det slaget.

/Christian

Publicerat

30g Rio bly kostar 2:50 (28g någon 10-öring billigare) (24g bly 1:60, stål ytterligare några 10-öringar billigare), Hull 28g bly (iofs papershylsa och filtförladdning) kostar dryga 5:00... Men jag skulle nog inte betala 5:00 för 28g Gyttorp i jämförelse, men alla har ju tyvärr inte förmånen att ha Torsbo "runt hörnet" :(.

Publicerat
  • Författare

30g Rio bly kostar 2:50 (28g någon 10-öring billigare) (24g bly 1:60, stål ytterligare några 10-öringar billigare), Hull 28g bly (iofs papershylsa och filtförladdning) kostar dryga 5:00... Men jag skulle nog inte betala 5:00 för 28g Gyttorp i jämförelse, men alla har ju tyvärr inte förmånen att ha Torsbo "runt hörnet" :(.

åkte till svante nilsson i uppsala...

dom har jämnbördiga priser med torsbo....

köpte rio 30 grammare för 80 kr/paketet men det blir ju billigare med tusenpack

Publicerat
  • Författare

köper hellre hulls för 5 kronor pangen än gyttorp..

men tror att gyttorp lever lite på tillgängligheten..

den finns ju nästan på konsum :huh:

Publicerat

Jag vet att det är lite "snobbigt", men jag tycker inte riktigt om lukten av Rio.. den är "sur"... Men billigt är det ;) Och drar man av 250 stycken så gör det ju lite på toppen... då kan man så ut med att Rio:n inte luktar persika! :P

Publicerat

då kommer han framdragandes med en låga gyttorp 28 grams fågelkartong med 100 pang..

till priset av 495 kr....

Det är också ett exempel på att de tillämpar individuell prissättning. Köpte en låda, 100-pack, av Gyttorp fågel 30g för 400 spänn, om jag minns rätt, här i Skåne. Men å andra sidan är ju allt dyrare i Ståkkhålm... ;)

Är sugen på att prova Hull efter att ha läst trådarna kring denna, för att se om jag märker skillnad. Men jag ska nog vara lite klok (som omväxling) och först anlita en instruktör i hagelskytte istället för att förbättra det som är bakom bössan.

Publicerat
  • Författare

Det är också ett exempel på att de tillämpar individuell prissättning. Köpte en låda, 100-pack, av Gyttorp fågel 30g för 400 spänn, om jag minns rätt, här i Skåne. Men å andra sidan är ju allt dyrare i Ståkkhålm... ;)

Är sugen på att prova Hull efter att ha läst trådarna kring denna, för att se om jag märker skillnad. Men jag ska nog vara lite klok (som omväxling) och först anlita en instruktör i hagelskytte istället för att förbättra det som är bakom bössan.

har haft fundering på det också...

jag har köpt en likadan låda tidigare för en 4 hundring här uppe också..

Publicerat
  • Författare

Jag vet att det är lite "snobbigt", men jag tycker inte riktigt om lukten av Rio.. den är "sur"... Men billigt är det ;) Och drar man av 250 stycken så gör det ju lite på toppen... då kan man så ut med att Rio:n inte luktar persika! :P

man får tänka på plånboken när det börjar osa :D

Publicerat

Måste tillägga att Gyttorp 100-pack kråka är det sämsta jag skjutit, aldrig har jag rivit så mycket dun utan att få ner fågeln. :angry:

RIO ligger före på alla sätt i min bok. :D

Publicerat
  • Författare

Måste tillägga att Gyttorp 100-pack kråka är det sämsta jag skjutit, aldrig har jag rivit så mycket dun utan att få ner fågeln. :angry:

har inte hunnit skjuta något med varken gyttorps pga sent inköp eller rion.

Publicerat

O jag håller gyttorp lååångt högre på min lista än Rio (i min bysse)

Efter min erfarenhet tycker jag inte ens Rio e värd under en krona.

Men jag kan haft otur?

Gyttorp har alltid slagit hyffsat-Bra i min bysse o de e för mig viktigare än priset.

Hellre ett dödande skott än 2 som vingklipper.

Dock använder jag uteslutande Nsi Europe 28g 7,5or = 2400kr/1000st på kråkjakt.

De bästa o jämnaste jag matat min bysse med

Publicerat
  • Författare

Men jag kan haft otur?

Gyttorp har alltid slagit hyffsat-Bra i min bysse o de e för mig viktigare än priset.

ska pröva båda så får jag se om det e någon skillnad eller om det e skit bakom kolven :P

Publicerat

ska pröva båda så får jag se om det e någon skillnad eller om det e skit bakom kolven :P

Köp en rulle täckpapp på färgaffären o skjut på lagom stora ark så ser du hur haglen placeras.

Då får du kvitto på bössans spridning o sen e de bara att träna skyttet för sig!

Publicerat

Rio är väl ok så där, ibland händer det grejer med dem som man har svårt att förklara/förstå,

jag gillar de blå Rio 32 grams 7,5:or om jag minns rätt.

Angående Gyttorp fågel/grouse, du tror inte att det kan vara så att det skiljer från tid till annan? Jag hade en hink med den som 7:or,

det var bra klipp o död i dem.

Detta kan kanske bara vara jag som be/dömer men på min halvtaskiga nivå på skytte är det nog mer han som styr pangen än pilarna som avgör om det blir bra eller inte,

det enda jag kan säga definitivt är att med viss ammo har jag mer förtroende för, korrekt eller inbillat och det ger placebo effekt eller verklig.

/Christian

Publicerat

Men jag kan haft otur?

Dock använder jag uteslutande Nsi Europe 28g 7,5or = 2400kr/1000st på kråkjakt.

De bästa o jämnaste jag matat min bysse med

Gyttorp som helhet tycker jag är bra, det är endast deras svindyra 100-pack med 28g us6 och extremlåg culot som varit skit.

Publicerat
  • Författare

Köp en rulle täckpapp på färgaffären o skjut på lagom stora ark så ser du hur haglen placeras.

Då får du kvitto på bössans spridning o sen e de bara att träna skyttet för sig!

ska iväg en liten sväng ikväll och test skjuta

Publicerat
  • Författare

sen generellt så använder man väl den ammo man känner mest förtroende för oavsett märke...

bara den passar bössan ;)

Publicerat

Det här är alltid lika kul.. hur många har man sett förklara otrillade fåglar med att pluggen suger? Träffar man illa, (bakom,över,under,framför) och har få randhagel så får man dun i mängd i bland men fågeln drar vidare.

Vet inte hur många tusen Rio och Gyttorp jag öst iväg på fågel och min bestämda uppfattning är att så länge jag sköter mitt så dimper fågeln. Vid några tillfällen har man reagerat på skumma patroner, öste iväg Selleri och Belleri 36 gr us 5 på trut och där kändes lite för många skott tveksamma men inte sällan så tror jag det berodde på att man sköt på för långa håll och att kärven därmed tunnats ut och luckor i den samma blivit större.

Inbillar mej att hastigheterna skiljer sig tex Gyttorp Fasan verkar gå snabbare/slöare än Rio.. tror att hastigheterna ställer till mer för folk och dessa ser man inte på pappskivor.

Sen är hagelskyttet ingen exakt vetenskap som jag sagt innan, man syftar in kärven på förhoppningsvis rätt ställe om något är i rörelse och då blir det därefter.. Visst, sett proffs skjuta och de har då i skottet sagt hur de träffat och därefter fått detta bekräftat via såna här Marksman anläggningar osv och det köper jag men genemene man och jaktskytt tror jag har svårt att uppnå samma färdighet.

Någon nämnde att Rio luktade illa.. testa att skjuta Eleys ståljaktpatroner! De stinker ta mej fan skit!!

Mvh!

Publicerat

Det enda jag kan säga om gyttorps kråkammo är att de har dassiga toleranser på haglen (aka de är inte 100% uniforma och det ger randhagel) samt att de är ganska klent laddade.

På korta håll har det föga betydelse men på längre håll blir det påtagligt.

Sen skjuter olika ammunitioner olika bra i olika bössor, så enkelt är det bara.

Den bästa billiga pluggen jag har testat på många år är RIO 30g bly 6:or som Hippen rekommenderade!

Publicerat
  • Författare

när jag prövade gyttorps kråklåda i våras så var det riktigt styva håll.

dom skott jag sköt tyckte jag att jag skulle träffa....men när jag drog i en 36 grams femma så damp dom få som kom ner. :P

så för min del är det svårt att säga om det är fel patron eller skit bakom kolven.

med risk för det sistnämnda som trolig orsak...

Publicerat

Efter en höst men många "bommade" fåglar främst kajor så testskjöt jag våra Gyttorp "Promatic" och det visade sig att på 30 meter var det stora luckor där man lätt missade fåglar i kajors storlek.

Testade med remington 870 improved cylinder och Benelli med full choke " hipshopt frus gamla bysse)

Detta var Promatic 32 gram 7or

Mitt tips = full choke eller extra full, håll i staven, och låt inte avståndet på mindre fågel överstiga 30 meter

Publicerat

Efter en höst men många "bommade" fåglar främst kajor så testskjöt jag våra Gyttorp "Promatic" och det visade sig att på 30 meter var det stora luckor där man lätt missade fåglar i kajors storlek.

Testade med remington 870 improved cylinder och Benelli med full choke " hipshopt frus gamla bysse)

Detta var Promatic 32 gram 7or

Mitt tips = full choke eller extra full, håll i staven, och låt inte avståndet på mindre fågel överstiga 30 meter

Jag kör 28g Uk7 och det ger kajan nada utrymma att smita undan i träffbilden ens på 1/4 choke på 35 - då får den stå på näbben, sträcka sig och ha vingarna infällda. Och ha en sjujävla tur om jag gör vad jag ska..... Gamebore.

32g US7 bör innehålla runt 340 till 350 hagel - det ger 210 hagel (cirka) med 1/2 choke eller knappa 5 hagel per kvadratdecimeter. Fördelar du de haglen nått så när jämt över kvadratdecimetern så finns det inte ens skuggan av en chans att kajan slinker emellan.

Men skitammunition i en skitpipa blir sällan så kul..... För man ska inte bara välja sina patroner, man ska välja sina pipor med. B)

/T