Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hagel ammo..

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

var ute med hipshot förra helgen och sköt trut....dom föll ner med 7,5 trap på rimligt nära håll..

fick även ner dom med gyttorps fågel....

så det var nog bara skit bakom kolven förra gången,...... :blush:B)

Publicerat

Man ska inte underskatta trapskotten speciellt inte då du hade en lite bättre kvalisort!

Satt och kollade på Gyttorps plugg nu.. Deras "finplugg" Gyttorp Fasan hade en utgångshastighet på 380 m/s och innehåll 250 hagel. Rio tror jag ligger runt 415 m/s ut.. visst fan måste det vara märkbart? Aldrig riktigt gillat Gyttorp Fasan och givetvis fick jag tusen såna puppor i höstas :(

Mvh!

Publicerat

eras "finplugg" Gyttorp Fasan hade en utgångshastighet på 380 m/s och innehåll 250 hagel. Rio tror jag ligger runt 415 m/s ut.. visst fan måste det vara märkbart?

35 m/s skillnad märks redan på ganska korta avstånd!

Egentligen spelar det ingen (eller mindre i alla fall) roll om man har snabba eller långsamma patroner - det viktiga är att man kör med samma och lär sig den!

Skjuter man bara inkommade eller frångående skott så gör det mindre skillnad men skjuter man crossers (dvs mål som passerar en från sida till sida) så kommer det att resultera att man måste ändra sin framförhållning och innan man har "lärt" sig den nya ammunitionen så kommer man att missa eller i värsta fall att skadeskjuta och det är obra.

Här är anledningen till varför jag tjatar om hastigheten på mina hagelpatroner.

Publicerat
  • Författare

det är ju sant.....viktigt att veta hur grejerna presterar....

Publicerat

Hm- shit va svårt det blev helt plötsligt,

ok ponera nu att man lyder hagelmäster,

allt skall göra 405-415 m/s som man pangar med, det inser jag omgående att det är ett obestritt faktum att framförhållningen påverkas,

hur gör man på lite håll då? Låt oss säga 33 meter, skjuter man 7,5:or så har de tappat mer i fart än 3:or, då får man ändå en diff,

eller får det vara så enkelt att man helt sonika tänker bort den delen av fysiken.

/Christian

Publicerat

Hm- shit va svårt det blev helt plötsligt,

ok ponera nu att man lyder hagelmäster,

allt skall göra 405-415 m/s som man pangar med, det inser jag omgående att det är ett obestritt faktum att framförhållningen påverkas,

hur gör man på lite håll då? Låt oss säga 33 meter, skjuter man 7,5:or så har de tappat mer i fart än 3:or, då får man ändå en diff,

eller får det vara så enkelt att man helt sonika tänker bort den delen av fysiken.

/Christian

Du har helt rätt att storleken på haglen har påverkan på hur mycket fart de tappar över ett visst avstånd.

Min lösning på detta problemet är att använda samma ammunition till nästan all jakt! (även om det blir lite dyrt)

Skall jag bara t ex skjuta duvor och inget annat så kan jag välja en 7:a men annars kör jag med 4:or på allt.

Dock så blir skillnaden mellan US 7.5 och US 3 på bara 33 meter liten om man inte har xfull. Ditt hagelpattern är så pass mycket större än målet vid 33 meter om du t ex har 1/2 choke så den skillnaden märker du inte.

Publicerat

35 m/s skillnad märks redan på ganska korta avstånd!

Egentligen spelar det ingen (eller mindre i alla fall) roll om man har snabba eller långsamma patroner - det viktiga är att man kör med samma och lär sig den!

Skjuter man bara inkommade eller frångående skott så gör det mindre skillnad men skjuter man crossers (dvs mål som passerar en från sida till sida) så kommer det att resultera att man måste ändra sin framförhållning och innan man har "lärt" sig den nya ammunitionen så kommer man att missa eller i värsta fall att skadeskjuta och det är obra.

Här är anledningen till varför jag tjatar om hastigheten på mina hagelpatroner.

Fast jag har fått lära mig att luftmotståndet ökar kvadratiskt mot hastigheten och då hagel är dåliga aerodynamiskt sett så tappar man snabbt större delen av hastighetsskillnaden?

Publicerat

Fast jag har fått lära mig att luftmotståndet ökar kvadratiskt mot hastigheten och då hagel är dåliga aerodynamiskt sett så tappar man snabbt större delen av hastighetsskillnaden?

Exakt varför man måste ha ordentligt snabba plugg om man skall ut på lite längre håll om man skall ha kvar tillräckligt men anslagsenergi men även om det inte skiljer lika mycket vid 50 meter så skiljer det fortfarande en hel del och har man olika patroner är det fortfarande tillräckligt för att missa.

Publicerat

Ja men.....

Haglet bromsas pga ytan (mm x mm) men håller farten pga volymen (mm x mm x mm). Ergo -> desto större hagel desto större förmåga att hålla farten, och små hagel bromsas fortare än grövre eftersom den relativa skillnaden mellan yta och vikt ökar med ökad storlek.

Så skillnaden är faktiskt där, att den sedan inte gör så stor skillnad är en annan femma. Och den märks ibland.

Om man tar US7 på 30m mot ett mål som håller 20m/s måste man fram 2,18m givet att V0 är 400 m/s.

Om man tar US3 under samma omständigheter måste man fram 1,98m

Skillnaden är mao hela 20cm.......

Drar vi exemplet till 50m blir skillnaden 4,40 mot 3,83 dvs knappa 60cm.

/T

Publicerat

Ja men.....

Haglet bromsas pga ytan (mm x mm) men håller farten pga volymen (mm x mm x mm). Ergo -> desto större hagel desto större förmåga att hålla farten, och små hagel bromsas fortare än grövre eftersom den relativa skillnaden mellan yta och vikt ökar med ökad storlek.

Så skillnaden är faktiskt där, att den sedan inte gör så stor skillnad är en annan femma. Och den märks ibland.

Om man tar US7 på 30m mot ett mål som håller 20m/s måste man fram 2,18m givet att V0 är 400 m/s.

Om man tar US3 under samma omständigheter måste man fram 1,98m

Skillnaden är mao hela 20cm.......

Drar vi exemplet till 50m blir skillnaden 4,40 mot 3,83 dvs knappa 60cm.

/T

Försökte hitta bilden... Du kanske vet vilken jag menar? Haglen bromsas kraftigt så länge de har överljudshastighet och når om jag minns rätt runt 330m/s efter 15m. Om de håller 420 eller 375m/s spelar inte så stor roll. Det skiljer bara några meter till brytpunkten, beroende på att haglen bromsas in så hastigt i början och kvadratiskt på hastigheten. Efter detta så är inbromsningen betydligt lägre och mera linjär och skillnaden borta vid 30-40m är mindre än 10m/s.

Volymen är konstant, ja, men luftmotståndet de första metrarna är allt annat. För varje meter extra i utgångshastighet så bromsas haglen mångdubbelt...

Ska leta bilden i morrnkväll.

Publicerat

Försökte hitta bilden... Du kanske vet vilken jag menar? Haglen bromsas kraftigt så länge de har överljudshastighet och når om jag minns rätt runt 330m/s efter 15m. Om de håller 420 eller 375m/s spelar inte så stor roll. Det skiljer bara några meter till brytpunkten, beroende på att haglen bromsas in så hastigt i början och kvadratiskt på hastigheten. Efter detta så är inbromsningen betydligt lägre och mera linjär och skillnaden borta vid 30-40m är mindre än 10m/s.

Volymen är konstant, ja, men luftmotståndet de första metrarna är allt annat. För varje meter extra i utgångshastighet så bromsas haglen mångdubbelt...

Ska leta bilden i morrnkväll.

Hagel följer samma retardation som vilken anna projektil som helst, fast med den lite lustiga inverkan av hagelkroppen....

post-3049-0-09522500-1313395004_thumb.jp

Fart och retardation enligt Giblin & Compton (1996).

Så skillnaden är kanske inte alls lika stor som vi gärna tror.

/T

Publicerat

Hagel följer samma retardation som vilken anna projektil som helst, fast med den lite lustiga inverkan av hagelkroppen....

post-3049-0-09522500-1313395004_thumb.jp

Fart och retardation enligt Giblin & Compton (1996).

Så skillnaden är kanske inte alls lika stor som vi gärna tror.

/T

Intressant om olika US-nummer!

Men man ser även det jag talar om. Retardationen är betydligt kraftigare vid hastigheter över ca 300m/s och man kan se ett tydligt knä där.

Publicerat

Intressant om olika US-nummer!

Men man ser även det jag talar om. Retardationen är betydligt kraftigare vid hastigheter över ca 300m/s och man kan se ett tydligt knä där.

Japp, men knäet är betydligt mindre markant än om du tittar på ett enskilt hagels retardation -> mao: svärmen hjälper det enskilda haglet. Men i sak har du exakt samma "knä" för artillerigranötter till sandkorn i just de farterna.

Så skillnaden i fart på lite håll kan göra ganska stor skillnad sett till prestandan, men som vanligt gäller: träffbilden tar tokslut innan anslagsenergin gör det.

/T