Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En whisper blir till...

Featured Replies

Publicerat

God dag kära vänner!

För ett tag sen ringde Mats och frågade mig om jag var villig att hjälpa honom, (mot att kunden ifråga själv var med på't såklart), med lite vapenjobb då han hade fått på tok för mycket att göra. En av jobben som skulle göras var bla en .300 Whisper till "HerrBerg".

Efter att Herr Berg godkänt att jag skulle göra jobbet, istället för Mats, var det hela ett faktum och vips damp det ned bössa samt ett knippe pipor. Hoppas nu bara jag hinner färdigt i tid för det är en del jobb innan jag kan lämna ifrån mig det. -_-

Här kommer lite bilder på själva inpassningen så håll tillgodo! :D

Fick korta ned "shanken" lite för att pipprofilen skulle stämma överrens med urtaget i stocken.

post-1829-0-94288500-1312640488_thumb.jp

post-1829-0-81375900-1312640510_thumb.jp

Nu behöver man inte göra ett sk. "gängsläpp" på Remington men jag gör det ändå för det förenklar själva gängskärningen tycker jag men det finns många sätt att flå en katt...

post-1829-0-72766200-1312640533_thumb.jp

Remingtons "three rings of steel" kräver ett urtag för att slutstycket skall kunna gå in.

post-1829-0-56027700-1312640549_thumb.jp

Började skära gängan...

post-1829-0-65774600-1312640628_thumb.jp

Och så var den färdig!

post-1829-0-68209900-1312640641_thumb.jp

post-1829-0-73452600-1312640650_thumb.jp

Lite puts så att det glänser snyggt.

post-1829-0-79906200-1312640660_thumb.jp

post-1829-0-22089000-1312640667_thumb.jp

Och nu blir det brotchning.

post-1829-0-54662800-1312640693_thumb.jp

post-1829-0-98675100-1312640704_thumb.jp

post-1829-0-25731300-1312640713_thumb.jp

post-1829-0-09267800-1312640725_thumb.jp

Körde headspace till exakt mått och lade på ca. 0,04mm för att det skall bli så tajt som möjligt när man drar åt pipan. Jag personligen vill kunna köra kalibreringsverktyget i botten innan kalibrering, inget fipplande och mätande för att få fram rätt headspace vi kalibrering av hylsor.

post-1829-0-56375900-1312640743_thumb.jp

Och nu var iaf patronkroppen färdig eller hur man skall uttrycka sig. Throat och neck eller patronlägeshals och övergångskona kör jag med separat throat.

post-1829-0-31284200-1312640759_thumb.jp

post-1829-0-07369500-1312640771_thumb.jp

Mer bilder kommer! ;)

Mvh. Robban

• Svar 57
  • Visningar 9,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Snyggt som vanligt Robban.

Men inte måste man mäta när man drar i brotchen, kör den med 1200v/m rakt i botten bara det är ju Bengts pang ju :lol:

Stabilt skjutstöd blev det ju när du monterat på lådan, där skulle du ju kunna provskjuta med en gång.

//

Publicerat

Ahh... Men du lovade ju softfokus-bilder i rödtonat motljus? Något lite mer romantiskt? :wub:

Skall bli riktigt kul med detta - en rätad och fixad Remmy i kalibrarna 6x45, .221 Fireball och .300 Whisper. Ljuddämpargänga på samtliga. Sakoutdragare i slutstycket. Remington LTR-kolv, Jewelltrycke, 20 MOA stålskena.... Samtliga pipor - LW rostfria.

Just .221:an blir finfin - där har jag fått en licens i klass 2 så att jag kan sätta en dämpare på den och det blir därmed en ganska unik sak - den minsta möjliga rådjurspangen som får förses med ljuddämpare! Man kommer, med ett nödrop. över gränsen för klass 2.

Publicerat
  • Författare

Bengt,

Sorry men inget red light district ljus fanns, skall se om jag inte kan ordna nått mer "romantiskt" senare. :lol:

För övrigt så monterade jag throat & neck rivaren i min hemgjorda flytande brotchhållare och skred till verket. Till hjälp hade jag en dummy, som jag hittade bland gömmorna, med 240grs SMK i knökad och än så länge är det bomkontakt men jag ämnade faktiskt ta liite till alldeles strax för det finns utrymme i magboxen för detta. ;)

Lite bilder på detta då'rå... :rolleyes:

Dummyn ifråga med T&N brotchen bakom...

post-1829-0-12037400-1312647847_thumb.jp

post-1829-0-64076800-1312647862_thumb.jp

Färdigt patronläge!

post-1829-0-36616800-1312647876_thumb.jp

Fast som sagt så tänkte jag ta nån tiondel till bara för att... ;)

/Robban

Publicerat
  • Författare

Men inte måste man mäta när man drar i brotchen, kör den med 1200v/m rakt i botten bara det är ju Bengts pang ju :lol:

Stabilt skjutstöd blev det ju när du monterat på lådan, där skulle du ju kunna provskjuta med en gång.

//

Ha ha :lol: ja det hade nog varit populärt! :blink:

Publicerat

Sketasnyggt ju :wub:

Publicerat
  • Författare

Tackåbock Markus! :D

Herr Berg!... Har du nått speciellt önskemål om COL med 240grs SMK och bomkontakt?

EDIT: Du sa förut att du skulle köra med 220grs MK så då borde nog det vara bra som det är. ;)

Publicerat

Snyggt som vanligt! :wub: Du kisen, du behöver inte kirra nån ny kamera för dessa bilder är så bra man bara kan önska, med skärpan på rätt ställe :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Snyggt som vanligt! :wub: Du kisen, du behöver inte kirra nån ny kamera för dessa bilder är så bra man bara kan önska, med skärpan på rätt ställe :rolleyes:

Tack! :D

Nja det blir nog en ny i vilket fall som helst för jag tror inte att en kamera med diverse oljor på (vart i verkstan för mycket) går hem hos tanten. :rolleyes:

F.Ö. så har jag en fråga till pöbeln när jag ändå har pipan kvar i svarven...

När jag kalibrerar mina hylsor så gillar jag som sagt när patronläget stämmer överens med att man kan köra verktyget rakt emot hylshållaren...

Nu när jag fipplade med dummyn så insåg jag att skillnaden mellan rörelsen på slutstycket med go-tolk i och när jag hade dummyn i var enorm i mina ögon.

Go-tolken rubbade sig en knapp hundradel medans dummyn tillät strax över tiondelen.

Kontentan är då, kan man med vissa verktyg få så pass stort headspace? Skillnaden mellan go och no-go är 0,08mm.

Jag använder uteslutande Redding (förutom mina 6,5x55 som jag fick billigt) för i dom har jag iaf hittills inte fått problem med just headspace.

Ursäkta OT Herr Berg men jag anser att det är viktigt att reda ut innan jag plockar ner pipan från svarven. -_-

/Robban

Publicerat
  • Författare

Eftersom man är rastlös av naturen och inte orkar vänta på svar från ett sovande forum :lol: så gick jag ut och mätte allt vad jag hade.

Jag har två dummys varav den ena är överkalibrerad och den andra är preciiis på det berömda håret. Go-tolken ljuger inte så nu är jag nöjd MEN...

Jag plockar inte ned pipan förrens imorgon då jag verifierat med Herr Berg om att throaten är ok! -_-

Nu skall jag inte pilla på vapen mer idag utan sätta mig på altanen med 2 kilo fässka krätter från havet samt en flarra Chabis av William Favré. :wub:

Publicerat

Stiligt Robban väldigt trevligt med en smed som postar bilder det är inte ofta man får se det :wub:

Du må vara en träskalle men verkar som tummarna hamnat på rätt ställe rätt vanligt att dårar är händiga summan av gåvorna ska tydligen vara konstant :lol:

Nä allvarligt ser det riktigt snyggt och proffsigt ut rakt igenom se nu bara till att bygga bössor till några riktigt bra skyttar också så får du den reklam du förtjänar ;)

Publicerat
  • Författare

Tack Lars det värmde!

Sista inlägget för ikväll. ;-)

Publicerat

Tack Lars det värmde!

Sista inlägget för ikväll. ;-)

Varsågod inte alla som tycker det är värmande att bli kallad träskalle och dåre men som alla förhoppningsvis förstår var det bara för att försöka uppnå lite av Robbans jargong, tror killen blir en mycket bra smed :wub:

Publicerat

tror killen blir en mycket bra smed :wub:

Är beredd att sätta en årslön på det! :wub:

Publicerat

Jag med. Har man låg årslön är det ingen fara :-)

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk

Publicerat

Han skall bygga min nya bössa oxå! :wub:

Publicerat

vad är det för sorts gängskär du använder ?

Publicerat

//

Hoppas verkligen inte det då det är mina rivare han använder :angry::lol: Såg ju faktiskt hyggligt ut, inte som jag gjort det själv men får väl duga -_-;)

Publicerat

Såg ju faktiskt hyggligt ut, inte som jag gjort det själv men får väl duga -_-;)

Norrländskt bonnsmide betackar vi oss för här nere B):lol:

Publicerat
  • Författare

Tack alla även Boiler-Lars å Määäts! :lol:

Skoterpuckon är vad dom är helt enkelt. ;)

vad är det för sorts gängskär du använder ?

Jag körde med Seco 1,5mm stigning vilket inte är helt 100% om man räknar om det till tum men det funkar utan problem om man vet vad man gör. -_-

/Robban

P.S. Bommade visst att hålla sista inlägget för i kväl men det är tantens fel! D.S.

Publicerat

Jag körde med Seco 1,5mm stigning vilket inte är helt 100% om man räknar om det till tum men det funkar utan problem om man vet vad man gör. -_-

/Robban

ok det förklarar varför topparna såg ut som dom gjorde ;)

Är det 16ER plattor så har vi plenty av dom på jobbet.

Skär mestadels tum gängor där så det borde finnas en 16tpi om du skulle behöva en platta eller så :)

Publicerat

Har sett att "Herr Berg" varit inne i tråden flera gånger idag, så jag hoppas att han hört av sig angående dina frågor...

Publicerat

RobbanM har påpekat att det var wino-time med hans respektive, så jag väntar till i morgon bitti... 0700 sharp! :ph34r:

Publicerat

OK, en dummy med 220gr Sierra MK och även en tomhylsa - Remingtonhylsor för .221 Fireball uppneckade till .30 - skickade till Robban. Lade dessa på postlådan vid Klarabergsviadukten så de BORDE vara framme i morgon bitti, In'sh Allah.

:D

Publicerat
  • Författare

Kanonbra Bengt!

Notis för framtiden: Om kund vill ha specifika mått på throat etc. så skall dummy tillverkas i förtid. :D

Fan jag kunde ju ha varit klar nu annars...

Om allt går som jag vill så gör jag klart alles på onsdagen den 17:e. -_-