Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris-kikare

Featured Replies

Publicerat

Jag har nu som ett par tidigare höstar tänkt att köpa en ny kikare!!!!

Det det faller på är vilken och att det drar iväg i pris samt att det skall passa på bössan.

Jag har läst här och funderat, nu senast var jag inne på Duralyt men den har jag ratat.

Min önskan är en eruope ej medförstorande riktmedel 4A, belyst, 50glugg, ingen fast förstoring(ej Z6)

Jag har idag en Swarovski cykelpump när jag går med hund så tanken är att ha en till

som jag kan ha vid vak och älgpass då jag har QRbaser på bössan.

Ge gärna lite förslag och recensioner om era kikare som ni har.

Publicerat

Det far runt ganska många 3-12x56 Zeiss av olika slag,

de är dock oftast medförstorande och det av god anledning, man måste se riktmedlet för att kunna skjuta något.

Bland icke medförstorande känns Svarre som det bästa alternativet där finns många varianter att välja bland.

Jag har en Zeiss diavari Varipoint 2,5-10x42 med O rm, helt ok tub och en som jag måste säga räcker till även för vak om än kanske lite suboptimal.

/Christian

Publicerat

Kan du tänka dig en kombination av medförstorande och fast riktmedel så har Docter det. Stolparna är medförstorande men punkten är fast i storlek vilket gör att när du drar upp förstoringen så kan man idka precisionsskytte på längre håll.

I övrigt är Docter i nivå med Zeiss Classic d v s inte av absolut senaste snitt i teknik men med hög optisk nivå. Ungefär som din PVI-2...

Publicerat
  • Författare

Swarovski har jag koll på men Ziess finns det en del och jag får inte kläm på vilka som är vilka.

Duralyten håller jag med dig om att den känns sådär i mekanik o plastdelar.

Classic Diavari

Victory Diavari

Victory FL Diavari

Victory Varipoint

Vilka är tilverkade i europa?

Vilka är ej medförstorande?

Sen har jag läst att du har kläm på skymmningsvärdena och själv har du en 42glugg

hur stor skillnad är det? tex ser du bra i månljus med 42?

/Christer

PS det är jaktmässor den 11 jaktia Örebro 12-13 Kjells Götene så då hoppas jag kunna kolla o känna på lite olika.

Publicerat

Swarovski har jag koll på men Ziess finns det en del och jag får inte kläm på vilka som är vilka.

Classic Diavari FFP finns som belyst,för natt

Victory Diavari FFP/SFP belyst finns med natt och med natt/dagbelysning

Victory FL Diavari SFP se ovan med Flouride linser- ny version av linser, ett rejält steg upp tydligen, men även i pris.

Bara de stora varianterna, 4-16, 4-24 x56/72

Victory Varipoint FFP+SFP med rm 69 mfl, natt/dagbelysning

Vilka är tilverkade i europa? Samtliga

Vilka är ej medförstorande? De som har SFP eller second focal point i sitt namn ovan, vissa eller alla modeller.

Sen har jag läst att du har kläm på skymmningsvärdena och själv har du en 42glugg

hur stor skillnad är det? tex ser du bra i månljus med 42?

I bra månljus ser jag otroligt väl i min x42 tub, även kvällstid o i skymning är den bra, givetvis är en x72 lins bäst eller så stor som linsen nu är men det skall balanseras mot vikt och smidighet.

Jag har även en SUB 5-25x56 och en Hendsoldt 4-16x56 om jag känner att det kan bli väldigt mörkt,

till saken hör att jag bedömer mitt mörkerseende som dåligt, jmfr med andras och det gör att jag kan utnyttja suberb optik i mindre utsträckning än andra.

Fördelen med att han flera puffror är att man kan välja efter behov och tub.

Just Zeiss är verkligen väldigt trevliga som tuber betraktat men de Docter som RW flaggar för är väldigt mycket optik för pengarna.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tackar för Ziess-infon kanon

Jag var i Örebro igår torsdag och kände på Ziess, Swarovski samt Meopta o Docter

och pratade med säljarna från repektive leverantör.

Generellt så är det fina kikare allihopa inget snack om det och det är bara välja en som passar.

Jag måste bekänna en sak JAG KAN NU TÄNKA MIG MEDFÖRSTORANDE RIKTMEDEL.

De flesta har ju detta och det funkar säkert lika bra, det enda är nog att man är van med icke medförst.

Jag hade hoppats på nån kampanj som lockade, men det kändes inte bra när jag var där men om nån

vill ha en Ziess 2,5-10x42 victory belyst så har dom några för 15 000 det var lite mycket för mig.

Sista känslan jag gick ut med var, att kan jag bli kompis med det grövre korset och medförstoring

så va Meoptan 3-12x50 bra optiskt och mekaniskt sen är det alltid så att en Swarovski Z4i 3-12x50 är förstavalet.

Men jag tycker det skijer för mycket i pengar, det som dessa har gemensamt för övrigt är att mellanröret är

ganska lång och medger ett lite lägre montage, tex S&B är väldigt korta i mellanröret o blir då lite högre monterat.

Alla dessa har ungefär samma ögonavstånd 7,5 - 10 cm och detta är åxo en aspekt.

Sammanfattning

Swarovski lågt montage icke medf mer kr

Ziess lite högre montage medf både mer o mindre kr

Meopta lite lägre montage medf mindre kr

S & B högt montage medf aningen mer kr

/ Christer

Jag återkommer när jag bestämt mig

TACK FÖR HJÄLPEN

Publicerat

S & B högt montage medf aningen mer kr

Vad fick du för pris på SuB:en? Torsbo har ju rätt bra priser på SuB. Har en 3-12x50 Klassik belyst som är på väg till mig... ^_^

/Må

Publicerat

Nu finns även Meoptan med icke medförstorande riktmedel, Trijicon är inte heller medförstorande.

Publicerat

Christian gav dig bra fakta om Zeiss. Men som icke medförstorande runt 10*** har jag sett på blocket Swarovski pv2 och Helia csx. Vilka båda lirar i samma klass!

Begangnat är ju oftast en säker investering när det gäller våra 4 största europeer!

42 , 50 eller 56. Ja jag har börjat att vandra neråt i storleken. Men smaken är som baken= kluven.

//Mvh.

Publicerat

Hej!

Vad säger ni om Trijicon 2,5-10x56 till detta ändamål?

Publicerat

Hej!

Vad säger ni om Trijicon 2,5-10x56 till detta ändamål?

Jag säger nej,

inte till vakjakt.

/Christian

Publicerat

Ska men enbart använda kikaren till vak vill jag slå ett slag för fast förstoring, ex, vis 7 eller 8 ggr. Fördelar som jag ser det är det oftast lägre priset samt något bättre skymningsvärde än i variabla gluggar.

Ang trijicon till vak förlorar man visseligen en del rent optiskt jfrt med européerna, men belysningen :wub: ! Speciellt den mkt nimma punkt som återfinns i duplex och mildot riktmedlena, sedan att slippa krångla med batterier är bara bonus!

//Peter

Publicerat

Jag säger nej,

inte till vakjakt.

/Christian

Vad ska man kika på då om man har en budget på 6000-7000 på begagnat marknaden?

Publicerat

Ska men enbart använda kikaren till vak vill jag slå ett slag för fast förstoring, ex, vis 7 eller 8 ggr. Fördelar som jag ser det är det oftast lägre priset samt något bättre skymningsvärde än i variabla gluggar.

Ang trijicon till vak förlorar man visseligen en del rent optiskt jfrt med européerna, men belysningen :wub: ! Speciellt den mkt nimma punkt som återfinns i duplex och mildot riktmedlena, sedan att slippa krångla med batterier är bara bonus!

//Peter

Tänkte ha den till lite allt möjligt... :rolleyes:

Men den ska ju fungera bra för vakjakt på gris!

Publicerat

En allt för ett tub!?

Ja det är ju antingen en 1,5-6x42 eller en 2,5-10x42-56 tub,

allt beroende på den vanligaste jaktformen.

http://www.blocket.se/blekinge/Zeiss_Diavari_Z_3_12x56_T_35165705.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Sikte_schmidt___bender_34333660.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/S_B_1_5_6x42_Zenith_FD9_34579595.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Kikarsikte_Schmidt___Bender_35086215.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/vasterbotten/Swarovski_Habicht_2_5_10x56_35120223.htm?ca=11&w=3

Ovan ligger ovanför angiven prisgräns men är otroligt bra priser mot vad man får enligt mig och annonsen.

http://www.blocket.se/vasterbotten/2_st_Helia_35476824.htm?ca=11&w=3

inom prisgräns och bra erbjudanden

Tja det är inte svårt att handla bra optik idag till bra eller mycket bra priser,

jag hade för mitt liv hållt mig borta från Trijicon,

jag gillar dem helt enkelt inte, inget fel på dem annat än att de saknar en del i mörkeregenskaper, har ganska små synfält och är SFP, men utöver det en bra produkt.

/Christian

Publicerat

En allt för ett tub!?

Ja det är ju antingen en 1,5-6x42 eller en 2,5-10x42-56 tub,

allt beroende på den vanligaste jaktformen.

http://www.blocket.se/blekinge/Zeiss_Diavari_Z_3_12x56_T_35165705.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Sikte_schmidt___bender_34333660.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/S_B_1_5_6x42_Zenith_FD9_34579595.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Kikarsikte_Schmidt___Bender_35086215.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/vasterbotten/Swarovski_Habicht_2_5_10x56_35120223.htm?ca=11&w=3

Ovan ligger ovanför angiven prisgräns men är otroligt bra priser mot vad man får enligt mig och annonsen.

http://www.blocket.se/vasterbotten/2_st_Helia_35476824.htm?ca=11&w=3

inom prisgräns och bra erbjudanden

Tja det är inte svårt att handla bra optik idag till bra eller mycket bra priser,

jag hade för mitt liv hållt mig borta från Trijicon,

jag gillar dem helt enkelt inte, inget fel på dem annat än att de saknar en del i mörkeregenskaper, har ganska små synfält och är SFP, men utöver det en bra produkt.

/Christian

Ja en för mer än bara vak på gris...

Helia C 3-12x56 rm 4 och 30mm tub också den i fint skick 6500 kronor. Bägge är i lättmetall.

Så den är mycket bättre i mörker än Trijicon?

Publicerat

Ja en för mer än bara vak på gris...

Helia C 3-12x56 rm 4 och 30mm tub också den i fint skick 6500 kronor. Bägge är i lättmetall.

Så den är mycket bättre i mörker än Trijicon?

Hur gammal är en sådan?

Publicerat

Ja om man nu inte nödvändigtvis anser sig behöva belysning,

jag är av åsikten att belyst rm är det som kommer sist på önskelistan av egenskaper på ett sikte men det är min uppfattning.

Trijicon har inget att hämta vid en jmfr med en Helia.

/CHristian

Publicerat

Sååååå dålig är inte en Trijicon 2.5-10......Jag kan då se det jag behöver å mer därtill. När det är så mörkt att jag inte ser med ögat så ser jag fortfarande i kikaren. Å när det är så mörkt att jag inte ser med blotta ögat så slutar jag å jaga.

Hade jag haft en åtel så går det att sitta längre.

Sedan så är det ett underbart riktmedel, stolpen med gul triangel, perfekt ljus på triangeln i bäckmörker. Går utmärkt att finskjuta på banan.

Publicerat

Nope, du har så rätt, fast förklara gärna för mig varför man medvetet skall offra just det man söker vid valet av ett vak sikte,

så har jag inga fler invändingar mot det ovan anförda.

Vildsvin jagar man på åtel under alla timmar på dygnet när det är svart som bara den,-" när det är så mörkt att jag inte ser med blotta ögat så slutar jag å jaga" slutar med att man blir ganska mager som vildsvinsjägare,

så som jag ser det ligger svaret där redan.

Iofs nu när nästan alla åtlar har belysning så är inte frågan så akut längre, det kan man ju söka att hålla i minnet.

Det går bra att vaka gris med ett Burris Fullfield dygnet runt om man har belysning på åteln.

/Christian

Publicerat

Nope, du har så rätt, fast förklara gärna för mig varför man medvetet skall offra just det man söker vid valet av ett vak sikte,

så har jag inga fler invändingar mot det ovan anförda.

Vildsvin jagar man på åtel under alla timmar på dygnet när det är svart som bara den,-" när det är så mörkt att jag inte ser med blotta ögat så slutar jag å jaga" slutar med att man blir ganska mager som vildsvinsjägare,

så som jag ser det ligger svaret där redan.

Iofs nu när nästan alla åtlar har belysning så är inte frågan så akut längre, det kan man ju söka att hålla i minnet.

Det går bra att vaka gris med ett Burris Fullfield dygnet runt om man har belysning på åteln.

/Christian

Det roliga är att jag har en Burris Fullfield II...:-)

Jag håller på att dra igång en åtel och räknar med att ha åtelbelysning, annars är det väl omöjligt på nätterna även med belyst kikarsikte?

Publicerat

Robis,

det hänger på så mycket,

månljus, position på åteln, bakgrund, platsen man sitter på, helst skall ljuset komma bakifrån eller från sidan,

osv, men med en ok belysning kommer du att klara dig långt med din nuvarande tub.

/Christian

Publicerat

Jag håller på att dra igång en åtel och räknar med att ha åtelbelysning, annars är det väl omöjligt på nätterna även med belyst kikarsikte?

Snö, månljus, ljusa vår/sommarnätter kanske? :rolleyes:

/Må

Publicerat

Snö, månljus, ljusa vår/sommarnätter kanske? :rolleyes:

/Må

Men resten då? :-)

Publicerat

Ja för resten så blir det bra mörkt,

därav behovet av en bra belysning eller en mycket bra optik,

du får fler belysningar för samma peng som ett dyrt sikte.

Men om jag skall vara helt ärlig skulle jag aldrig byta bort mina tuber, de är bundsförvanter.

/Christian