Publicerat Augusti 16, 201114 yr Tja, tycker nog "alla är saliga i sin tro" passar ganska så bra här Har själv bytt ut allt tyskt till fördel för Trijicon. Har en 2,5-10x56, en 1,25-4x24 och förhoppningsvis snart ett 5-20x50 (igen). Tycker PERSONLIGEN att man får klart mer optik per krona på ett Trijicon än på Zeiss, Swarre och SuB antingen vi snackar nytt eller beggat. Nu har jag inte haft mitt 2,5-10x56 så länge så att jag kan säga exakt hur bra det är, men än så länge sitter det säkert på bössan, vilket mina tyska sikten aldrig gjorde (byttes från dag till annan då jag alltid ville ändra på något). Här passar allting perfekt, riktmedel, belysning, förstoring osv. Allt känns klockrent. Satt för övrigt i fälten här om dagen med Brandis här på forumet och skulle skyddsjaga gris. Fick med mig 8x57-pipan med lill-Trijiconet och tänke i mitt stilla sinne "det här kommer aldrig att funka att se gris i". Klockan 22.30 la jag ner tanken på att skjuta något med den kikaren och då får man räkna in att det är 1" tub och x24 och inte x56. Enda gången jag kan tänka mig att Trijiconet kan ha svikt mig var när den stora galten var på åteln, men då räckte det inte ens med Zeiss värstingen Varipoint 2,5-10x50. Avslutningsvis så tror jag att du klarar dig mer än väl med ett Trijicon 2,5-10x56 i de lägen du kan tänkas utsättas för inom det kommande decenniet. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Ja för resten så blir det bra mörkt, därav behovet av en bra belysning eller en mycket bra optik, du får fler belysningar för samma peng som ett dyrt sikte. Men om jag skall vara helt ärlig skulle jag aldrig byta bort mina tuber, de är bundsförvanter. /Christian Vad har du för några då? Inget för en pappaledig fattiglapp...?:-)
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Robis- det är inte så viktigt vad jag har, men lyssna gärna till Jockes vilda svarstal om Trijicon, det är bra att ta intryck från alla. Min uppfattning är ju som sagt gjord klar. /Christian
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Robis- det är inte så viktigt vad jag har, men lyssna gärna till Jockes vilda svarstal om Trijicon, det är bra att ta intryck från alla. Min uppfattning är ju som sagt gjord klar. /Christian Japp, man får lyssna in lite! Det är ingen brådska heller för den delen, spana lite på blocket så frågar jag här om det duger!
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Författare Robis- det är inte så viktigt vad jag har, men lyssna gärna till Jockes vilda svarstal om Trijicon, det är bra att ta intryck från alla. Min uppfattning är ju som sagt gjord klar. /Christian Jag försöker och ta intryck från alla åxo men jag håller med C att på nått sätt känns inte Trijicon rätt för mig heller. Det sista nu så har jag kollat och känt på Meopta då dom har en 3-12X56 ej medförs till ett vettigt pris på Torsbo. Sen kommer den andra tanken upp på att kommer jag verkligen bära runt på en 56-tub när jag är van att gå med en 24-tub , nu är den visserligen tänkt till vak och älg men tex som har sagts tidigare 42-tuberna är ju smidigare i formatet och ändå vettigt skymmningsvärd, det blir nog åtelbelysning, älgjakten är ju i dagsljus /Christer
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Författare Då har jag bestämt mig och det blev en beg Swarovski pvi-2 2.5-10x56 Jag kunde aldrig riktigt släppa tanken på Swarovski som jag var nöjd med innan. Så nu får jag prova denna så hoppas jag att det blir bra. // Christer
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Jag har haft Trijicon men bytte bort den för jag trivdes inte riktigt med den. Upplevde som att det fanns oskärpa i ytterkant samt att ögonavståndet varierade med förstoringen. Belysningen var dock suverän. Köpte sen ett Swarre 1,5-6x42 PVI-2hg med Be4 och det är en jättebra glugg men eftersom jag jagar ganska mycket i skymning och på lite större avstånd så testade jag ett Docter classic 2,5-10x48 (fick tag i det billigt) och det fungerade bättre när det blev skumt. Faktiskt funkade det så bra att jag skaffade ett Docter UP 2,5-10x50 till andra pangen. Nu när jag haft båda ett tag så märks att UP är en nyare konstruktion för det är en ljusare bild i UP:t än i classicen så ev. byter jag till ett UP även på andra pangen eller så blir det nåt annat beroende på vad jag hittar. Troligen blir det en 56:a eftersom jag då kan öka förstoringen utan att förlora för mycket ljus. Jag skjuter som sagt på ganska stora avstånd även när det är mörkt, blir gärna så på fälten i Skåne... Har jämfört en del med kompisarnas Swarrar, Helior och Zeissar men det är faktiskt väldigt liten skillnad i ljustransmitionen mellan dessa o Doctorn. Störst skillnad blir det när man jämför synfält där Z6 är outstanding (just nu).
Publicerat September 5, 201114 yr Författare Jag har nu provat min på banan och vakat/lockat en del vid gärdeskantern och det känns bra. Men sanningen är att jag har inget mer är en Leopold och en Swarovski 24-tub så det är ju inte riktigt rätt. Optiskt så är det riktigt bra och skymningsvärdet på en 56-tub är naturligtvis bra. Nu skall det bli skoj att testa mer på vak. // Christer