Publicerat Augusti 10, 201114 yr Hej går i tankar om och skaffa tjt! Undrar då lite om hunden ni som har tjt! Själv är jag en jaktidiot! Jagar så mycket jag kan, marken jag jagar på är 600Ha Hyser gott om småvilt! Tänkte först och främst ha hunden som rävsprängare, men det finns även gott om rådjur! att även jaga vildsvin kommer det finnas god chans till! Har även en hund sen tidigare som får mycket motion å aktivtet då det ej är jaktsäsong! Så vad säger ni som vet, är detta en hund för mig??
Publicerat Augusti 10, 201114 yr kan inte svara för tjt men nog behöver terrier röra på sig allt! lagom rastlösa annars kör på vettja
Publicerat Augusti 10, 201114 yr Det låter som att du har alla förutsättningar för en tjt , jag har själv 2 st . Som sagt mycket aktiviteter på alla plan gäller . Fast mina har tyvärr fått för lite att göra de sista 3v . Trots det står huset kvar o mina katter lever , så de är inte som vissa tror . Men visst en tysk kräver mycket JAKT o en konsekvent , fast men snäll hand . Kan du ge den det så har du en fantastisk kamrat som gör allt för DIG . :) Var kräsen när du väljer uppfödare !!!! Lycka till
Publicerat Augusti 11, 201114 yr ...Tänkte först och främst ha hunden som rävsprängare, men det finns även gott om rådjur! att även jaga vildsvin kommer det finnas god chans till!...Så vad säger ni som vet, är detta en hund för mig?? En TJT låter ju som det vettigast alternativet med tanke på ovanstående. Kör, eller köp rättare sagt!
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Halloj Klart du ska ha en tjt. Underbar hund om du intresserar dig för den. Välj uppfödare noga Lycka till
Publicerat September 21, 201114 yr Halloj Klart du ska ha en tjt. Underbar hund om du intresserar dig för den. Välj uppfödare noga Lycka till Hej! undrar om bra upp födare fick tabort min fyra åriga tjthanne efter första jakt dagen med han i gryt i höst.Han var en bra drivande men nog så vass gryt hund på grävling men rävarnas banneman men som vanligt de dåliga hundarna lever lungt och dom man är nöjda med händer det oftast något med.Måste skaffa nytt vill gärna ha från en stamm med extremt små tyskar för god rörlighet i trånga gryt och långa drevtider här är det inga småholmar som jagas av på 60min då har man just letat sig ett pass ex kronhjort/Rådjur. MVH skogsjägarn i norr
Publicerat September 21, 201114 yr www.terravenator.com Dom har en tik, Hilma som jag själv funderar på att köpa valp efter. Jag väntar bara på att dom ska lägga ut vilken hane dom ska para med. Hon har haft en kull och dom valparna har jag hört mycket gott om. Finns några användare här på forumet som har valp från den kullen. Norrjägaren tror jag har en.
Publicerat September 21, 201114 yr Jag hade kollat på http://www.illvralets.se/ om du vill ha en i litet format med mycket jakt... /Håkan H
Publicerat September 21, 201114 yr http://parlours.se/ vet om en hel del TJTs som kommer från dom som är riktigt duktiga både sprängare/förligagre o allraund hundar uppe på funderar sj på en därifrån eller från soträvens annars har du ju http://gamekeepers.wordpress.com/
Publicerat September 21, 201114 yr http://parlours.se/ vet om en hel del TJTs som kommer från dom som är riktigt duktiga både sprängare/förligagre o allraund hundar uppe på funderar sj på en därifrån eller från soträvens annars har du ju http://gamekeepers.wordpress.com/ Eller så kan man köpa från en uppfödare som följer rasklubbens rekomendationer.... /Håkan H
Publicerat September 21, 201114 yr Författare http://parlours.se/ vet om en hel del TJTs som kommer från dom som är riktigt duktiga både sprängare/förligagre o allraund hundar uppe på funderar sj på en därifrån eller från soträvens annars har du ju http://gamekeepers.wordpress.com/ bor nästan granne med palours inget jag rekomenderar!!
Publicerat September 21, 201114 yr Författare Eller så kan man köpa från en uppfödare som följer rasklubbens rekomendationer.... /Håkan H +1!!
Publicerat September 21, 201114 yr Författare Kommer och prata med min kompis som är grytprovsdomare när de blir dags, och som även ägt några tyskar! Kommer bli nästa sommar! Tänkte först ha en stövare men har 292:an= En stor väg! går rakt genom marken så de får bli sen nå gång! men nu blir det en tysk nästa sommar som sagt! Och du norrlandsjägarn kolla var noga med uppfödare!
Publicerat September 21, 201114 yr Utan att ha följt tråden nämnvärt noga. Har en tik efter Hilma på Hivlingen's. Är mycket nöjd än sålänge och har inga tvivel att det blir bra när hon väl jagar... Men primärt psyket som är väldigt stabilt och inte labilt, för vem vill vara rädd för sin hund?
Publicerat September 21, 201114 yr Självklart så ska man köpa valp av uppfödare som följer rasklubbens krav på avelshundar. Illvrålets har en hel del bra hundar, absolut. Har själv jagat med hundar därifrån. Men anledningen till att jag inte rekommenderade den kenneln var för att skogsjägarn ville ha en hund med långa drevtider. Det tror jag inte du får om du handlar en valp hos Johan. Förövrigt så har även jag samma uppfattning om palours, dvs undvik om du inte är mest intresserad av att springa på utställning.
Publicerat September 21, 201114 yr Kan inte annat än att hålla med terrierman. Om jag skulle köpa tysk så hade jag satsat på Hilma som tik, hon fungerar riktigt bra och har lämnat bra efter sig som det verkar.
Publicerat September 21, 201114 yr Jag förstår inte riktigt, har Hilma lämnat fler kullar än den hon har med Cato? De avkommorna är det nog gott gry i men några drivare av rang tror jag inte att de är, inte än iaf... Håkan H
Publicerat September 21, 201114 yr Jag förstår inte riktigt, har Hilma lämnat fler kullar än den hon har med Cato? De avkommorna är det nog gott gry i men några drivare av rang tror jag inte att de är, inte än iaf...Håkan H Nej, hon har bara en kull vad jag vet. Det jag menade var att en tik som driver så pass länge som hon verkar göra borde lämna valpar som också håller i. Förutsatt att hon paras med en hane som också driver länge eller vad tror du? Jag har hört från flera håll att denna tik ska vara något ut över det vanliga men du kanske vet något som inte jag vet, känner du Andreas?
Publicerat September 21, 201114 yr Jag tror säkert att Hilma (och Cato med för den delen) är bättre än genomsnitts terriern. När det gäller deras valpar så väntar jag med att tycka att de är fantastiska till jag har sett mer av dem. Håkan H
Publicerat September 21, 201114 yr Vet du om någon annan tik som driver länge som ska ha valpar Håkan? Är själv intresserad av valp till nästa år.
Publicerat September 21, 201114 yr Jag har en känsla att du vet lika bra som jag;), och nu har jag kapat tråden tillräckligt. Skicka gärna pm eller nått om du vill fortsätta att utbyta erfarenheter.. /Håkan H
Publicerat September 23, 201114 yr Självklart så ska man köpa valp av uppfödare som följer rasklubbens krav på avelshundar. Illvrålets har en hel del bra hundar, absolut. Har själv jagat med hundar därifrån. Men anledningen till att jag inte rekommenderade den kenneln var för att skogsjägarn ville ha en hund med långa drevtider. Det tror jag inte du får om du handlar en valp hos Johan. Förövrigt så har även jag samma uppfattning om palours, dvs undvik om du inte är mest intresserad av att springa på utställning. Har som jag skrev sett vad jag önskar av framkomligheten av den tysk jag hade upp till tre timmars drev på hjort i svår terräng och mer än knädjup lössnö ,dagen efter sprängde han en räv som stövaren drev in. Tysken drev den i två timmar då han fick fara, då frun varit och bytt hundar så stövarna var hemma.Garanterar att tax och drever har inte kommit upp på de ställen han hoppat upp på sina drev. Har redan provat sådana hundar men de har inte den spänsten,men jag vill försöka hålla ned hund antalet då jag redan har två Amerikansfoxhound en schiller för räv en älg hundsblandning och en dålig foxterrier tik som funkar endast bra i provgytet än.Men jaga räv utan ha till gång med grythund i bilen väntande på sin tur är inte en hel jaktform då de småröda vill i backen fortsom fn.Man känner sig halvnaken utan den slutliga jaktens fas.Jag vet att han inte höll ras måttet med att han höll i för länge men för mig och min jaktmark där det är bäckar som skurit tvärkanter mm funkar det bra.Tack för tippsen
Publicerat September 24, 201114 yr Förövrigt så har även jag samma uppfattning om palours, dvs undvik om du inte är mest intresserad av att springa på utställning. Jag har inte stor koll på tyskarna i allmänhet men jag har jagat flera gånger med en tik som heter Parlour's Mocca, det är en vansinnigt trevlig och duktig tik.Om hon skiljer sig från de övriga Parlour-hundarna vet jag inte men jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en valp efter henne..och då är jag inte ens speciellt förtjust i tyskarna överlag.
Publicerat September 30, 201114 yr Hej går i tankar om och skaffa tjt! Undrar då lite om hunden ni som har tjt! Själv är jag en jaktidiot! Jagar så mycket jag kan, marken jag jagar på är 600Ha Hyser gott om småvilt! Tänkte först och främst ha hunden som rävsprängare, men det finns även gott om rådjur! att även jaga vildsvin kommer det finnas god chans till! Har även en hund sen tidigare som får mycket motion å aktivtet då det ej är jaktsäsong! Så vad säger ni som vet, är detta en hund för mig?? Hej Skaffade en tjt för 1,5 år sen och har ännu inte ångrat mig en sekund. Håller på att jaga in henne som rävsprängare, men hon jagar även rådjur, hare och mård. Hämtade min tik hos Rolf Nilsson, Trottatorparn´s Kennel i Vittsjö, Skåne. Själv är jag bosatt i Jämtland så det var en dryg resa... men det var den värd! Kort sagt! KÖP!