Publicerat Oktober 3, 201114 yr Hej Skaffade en tjt för 1,5 år sen och har ännu inte ångrat mig en sekund. Håller på att jaga in henne som rävsprängare, men hon jagar även rådjur, hare och mård. Hämtade min tik hos Rolf Nilsson, Trottatorparn´s Kennel i Vittsjö, Skåne. Själv är jag bosatt i Jämtland så det var en dryg resa... men det var den värd! Kort sagt! KÖP! Jag har också en 1½ åring hemma. Hane ifrån Viltskräckens kennel i Åseda. Har fram till i lördags enbart jagat själv eller med brorsan med honom men i lördags var det dags att jobba i en riktig såt. Och jycken imponerade på gubbarna må du tro. Körde 2 såtar med han och intensiv tydlig kontakt båda gångerna. Andra såten drog han på både en råbock en en dovhjort så nog fick passkyttarna se vilt alltid Dessutom är han riktigt trevlig att ha hemma. Glad och social. Något intensiv när han hälsar på besökare men lugnar ner sig så snart han fått lukta lite på dem. Har även en 3-veckors bäbis hemma och det funkar kanon. Får han bara komma fram och lukta lite så är han nöjd.
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Författare Vad roligt å höra så mycket gott om tysken! Ena kompisen som ägt ett par tyskar! Trissade upp min vilja å ha tysk ännu ytligare idag! Men som sagt får vänta till sommaren våren !!
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Även jag har en tjt som driver allt .Mitt råd som redan sagts är att uppfödaren följer rasklubbens avelsråd.Viktigast åk och jaga med båda föräldrarna !Har själv jagat ett par gånger med tiken som blir mor till min nästa valp! Frugan vet det dock inte ännu
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Författare Härligt! Själv har man redan fått frugan å intala sig själv att de kommer finnas ännu en hund till här i vår/sommar
Publicerat Januari 3, 201214 yr jag köpte min tjt på www.finetorpets.com han har parat sin tik nu och valparna väntas komma v8.
Publicerat Februari 19, 201214 yr Uppfödaren är inte viktigast,har ju oftast en hel drös hundar o ingen är som den andra.Provmeriter naturligtvis,undvik hundar med bara utställningsmeriter.Vill man ha drivande tysk välj föräldrar som båda driver o tvärtom om man vill ha stötande,ökar chansen att få det man vill ha men inget är 100% säkert,en del hänger på en själv.
Publicerat Februari 22, 201214 yr Författare Hur funkar det med å kombinera grytjakt å drivjakt?? Kan terriern gå ner i gryt när den ligger ute på sök?? Eller hur funkar det för er som är oldtimers i detta! Då jag helst vill kombinera dessa element! Eller är det till å sätta grytpejl på dc30 halsbandet??
Publicerat Februari 23, 201214 yr Kombinera gryt & drevjakt med tysk går rätt skapligt är min åsikt. Under den gångna säsongen har tyskan gått i gryt under drevjakt 5-6 ggr så det är inte överdrivet ofta det händer 1 av 10 ggr kanske på sin höjd. Pejl kör jag med Astro vid ovanjordsjakt, när du får ? i displayen och hunden är någorlunda nära är det grytjakt på gång. I gryt kör jag med terrierfinder aka discopejlen.