Publicerat Augusti 13, 201114 yr Jag behöver ett gäng gongar. Hur gör jag? Vad är det för material jag skall använda och var får jag tag på det? Kan inte någon hjälte avslöja lite om hur man lämpligen bygger gongar?
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Jag fuskar, jag använder en lampan som lightforce säljer, mycket enklare att frakta än en tung plåt Andreas
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Jag behöver ett gäng gongar. Hur gör jag? Vad är det för material jag skall använda och var får jag tag på det? Kan inte någon hjälte avslöja lite om hur man lämpligen bygger gongar? +1
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Tja du vill nog ha AR 500/Hardox 500 eller bättre plåt, såg ditt inlägg i grannkanalen, skurna med vattenjet eller plasma är nog enklast att utforma dem. Det svåra är att hitta någon som säljer och som skär plåt. Jag hade sjukt svårt att hitta på mina, förövrigt har Lasse kvar en, den ligger på hans hygge någonstans. /Christian
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Beror mycket på vilka avstånd du ska använda dem på själv har jag kört med Hardox 400 6mm trodde dessa skulle vara för klena men fungerar bra för 300 och uppåt på 100 blir det däremot hål Sedan en enkel ställning att hänga dem i och helst någon typ av ram runt som fångar upp splitter för det stänker rejält runt plåtarna något man inte ska glömma när det skjuts på plåt! Verkstäder som tillverkar tex traktorskopor har ofta hardox själv kommer mina från jobbet så även pappersindustrier finns det.
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Jag använder vanligt slitstål till vägplogar. Det funkar helt ok på 300 o 500 i vart fall. Med 9,3x62 kroknar det lite på 300 men inga hål. http://stal.olofsfors.se/Sve/Products/St%C3%A5l%20OF500.ept?ptid=4750 Jag köper dom härifrån, finns små korta bitar som vi hade på 500m om jag inte mins fel, färdiga med hål så man kan hänga upp dom. //
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Jag behöver ett gäng gongar. Hur gör jag? Vad är det för material jag skall använda och var får jag tag på det? Kan inte någon hjälte avslöja lite om hur man lämpligen bygger gongar? Mått och vilken tjocklek? Jobbar med vattenskärning och skär slitplåt som är liknande Hardox. Kan skära ut en ur någon spillbit så du får som test om det är intressant? Fixar även hål får att hänga den i om du vill!
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Mått och vilken tjocklek? Jobbar med vattenskärning och skär slitplåt som är liknande Hardox. Kan skära ut en ur någon spillbit så du får som test om det är intressant? Fixar även hål får att hänga den i om du vill! En till som anmäler sitt intresse!
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Är mycket intresserad av detta också. Kan tänka mig att det finns rätt många intressenter, och därmed möjlighet för någon med materialtillgång och skärmöjligheter att göra sig en hacka
Publicerat Augusti 14, 201114 yr De som har gongar kan nog det bättre, men 20x20cm med två hål för upphängning borde väl räcka?
Publicerat Augusti 14, 201114 yr 5x5 upp till 300 meter, 10x10 se ovan, 15x15 upp till 400 20x20 500 30x30 600 50x50 700 efter det är det fint med stora plåtar 90x90 och uppåt. För infästning: 14 mm hål i varje ände på plåten från 15x15 och uppåt. /Christian
Publicerat Augusti 14, 201114 yr Och välj bra bultar, vanliga 8/8 bultar håller inte för en direkt träff //
Publicerat Augusti 14, 201114 yr nej det vet ju helt klart att så är fallet, tom rudskallade bultar blev det totalt genomslag på, vid avstånd upp till 400 meter, det är toksnopet att se plåten falla ner. /Christian
Publicerat Augusti 14, 201114 yr Mått då på en provbit så ska jag se om jag kan trolla lite 20x20 är en medelväg som alla kan skjuta på. om du skall ta en bit så gör den mellan 12-20mm tjock. skär ovankanten sned så att även om plåten inte hänger lodrätt så tar kulan i framkanten på plåten och inte vinklas uppåt i träffen för långflykt över nejden en 12mm plåt låter ballare än en 20mm, mer "dask" i ljudet när det kommer tillbaka. /Kalle
Publicerat September 21, 201114 yr Jag har en 50mm Hardox 500 Plåt eller snarare klump som jag tänkte ta ut och skicka iväg lite 308win på. sköt på min 10mm plåt tidigare på 200meter upptäckte dock att denna var av blötjärn. rätt så fina runda hål i den dock
Publicerat September 22, 201114 yr Jag har svetsat fast vinkeljärn på baksidan av gongarna för upphängning, på så sätt slipper man skjuta sönder några bultar. Ett annat plus med denna metod är att plåten hänger något vinklad så att splitter riktas mer nedåt. //Blyström
Publicerat September 22, 201114 yr Jag har svetsat fast vinkeljärn på baksidan av gongarna för upphängning, på så sätt slipper man skjuta sönder några bultar. Ett annat plus med denna metod är att plåten hänger något vinklad så att splitter riktas mer nedåt. //Blyström Smart drag. man får även en extra uppstyvning av plåten om man har lite klent/mjukt stål i den. //
Publicerat September 22, 201114 yr Och välj bra bultar, vanliga 8/8 bultar håller inte för en direkt träff // välj pansarstål i bultarna
Publicerat September 22, 201114 yr Författare Mått och vilken tjocklek? Jobbar med vattenskärning och skär slitplåt som är liknande Hardox. Kan skära ut en ur någon spillbit så du får som test om det är intressant? Fixar även hål får att hänga den i om du vill! :wub: Det vore mycket uppskattat!
Publicerat September 22, 201114 yr Något som också funkar bra är att skjuta på lerduvor om ni har några över
Publicerat September 22, 201114 yr :wub: Det vore mycket uppskattat! du behöver väl inte specialstål du bommar ju bara ändå
Publicerat September 22, 201114 yr Vi (jag, Robban, och Münsterlove) kör med Armox 500-plåtar med hål i hörnen, vilka vi hänger i s-bockade armeringsjärn i trästativ på 200, 300, 400, och 500 meter. Funkar ypperligt så här långt
Publicerat September 24, 201114 yr Hardox400 12mm er mye billigere og tar fint imot 338 Lapua Mag uten å knele. Gjør logistikken enkel og kapp alt til 40x40cm og spray center. En slik plate veier ca 12 kg? 20x20 platene spretter veldig mye/ faller fort av men er enkel og vedlikeholdfri når du henger den på 600m og videre. Har du bare 4-5-600 meter nøy deg med 30x30 plater. Spesifiser at hull for oppheng skal brennes til ø15 med senter 30 inn fra kantene. da funker det å henge de opp med kamjern (armering,-billigste jernet) Ø12 bøyd til S fasong med skikkelig U form i R25-30 i løkkene og senteravstand løkker 100-150mm. Et enkelt trestativ armeres enkelt med 2mm plåt skrudd fast og blir da et varig (typ 2-3 sesonger) produkt istedetfor annenhver helg som et upansret stativ blir. Dette burde totalt koste ca 500 kroner. Lykke til.