Publicerat Oktober 5, 201114 yr Her er fra en post jeg lagde på Robsoft: Kan si litt om "splinter" ved skyting på stålplate. Kort oppsummert er det et ikke-problem. Se bilder. Kulen slås istykker ved treff. Rød ring viser hvordan kraften er størst et lite stykke rett ut fra platen. Gul ring viser hvor raskt kraften avtar. 4-5 meter fra platen begynner det å bli vanskelig å finne merker etter splinter overhodet. Grønn ring viser hvor retningsstyrt splintvirkningen er. Kun få cm vekk fra platen så får du ingen splinter. Dette skivestativet har jeg skutt ca 500 skudd mot. Om du pansrer treverket med spikerslag i metall øker du levetiden til flere år. Dette bildet viser bakken under skivestativet. Etter noen tusen skudd graves en grøft rett under plata og ca 1-2 meter ut til hver side. Grøfta er ca 15 cm bred. Håper dette var til noe hjelp. Min påstand er at skyting mot harde stålplater i oppheng er langt mindre farlig enn skyting mot papirblink. Grunnen til min påstand er at kula pulveriseres ved treff. Oppheng gjør at kulesprut og evt rikosjetter vinkles ned i bakken. Rikosjetter slik du spør om tror jeg det er vanskelig å få til så lenge plata fjærer og du skyter rett forfra. Samme hvor trygt jeg opplever dette: Du må forholde deg til godkjenningen for skytebanen.