Publicerat Augusti 15, 201114 yr Hej har en liten fundering jag var till skjutbanan för att testa seller och belliott övningsammo men så fort man skjuter och ska ladda om så är det svårt att få upp slutstycket vad kan det bero på skjuter normalt med norma övningsammo utan problem!ska tillägga att det är kaliber 30,06 bössan är en classic 90,nån som har en ide om vad det kan va
Publicerat Augusti 15, 201114 yr Har samma problem skjuter med blaser kal. 30,06 I min fars tika är det bom stopp efter första skottet, verkar som hylsan är lite längre än normas.
Publicerat Augusti 15, 201114 yr Läs i länken så förstår ni varför snart. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7309-aldrig-mer-sellierbellot/
Publicerat Augusti 15, 201114 yr Kan det ha någonting med bristande vapenvård att göra? Det finns ju faktiskt dom som drar en läskstång med lite olja på efter varje skjutning och sen bara torrdrar i tron om att det räcker.
Publicerat Augusti 15, 201114 yr Kan det ha någonting med bristande vapenvård att göra? Det finns ju faktiskt dom som drar en läskstång med lite olja på efter varje skjutning och sen bara torrdrar i tron om att det räcker. Jävla märkligt att de som slarvar med vapenvården alltid använder Smäller-det-så-är-jag-Belåten... Skiten är farlig. Använd den inte. -- Mats
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Jag nyttjade S&B i 7X65R senast igår på banan i min drilling. Jag har peppar, peppar, inte märkt av några tecken på höga tryck (tex. utsmetade tändhattar etc.) men det verkar vara skillnad på S&B Competition (gröna 50-asken FMJ) mellan randkantsplugg och randlösa kalibrar såsom 6,5X55, 308W. och 30-06 där många verkar uppleva att slutstycken är kärva att få upp osv. Tråkigt nog gör inte Norma Jaktmatch till 7X65R och deras helmantel "Fågel" väger 8 gram och torde samskjuta dåligt med tyngre halvmantelkulor. Därtill är den i sedvanlig Norma-anda ohemult dyr..
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Författare Nja vapenvården är det inget fel på använder både shooters choice och sweets 7,62+dewey grejer och gör ren pipan efter varje skjutning allt enligt regelboken anledningen till att jag testade seller o belliott var ju att det var betydligt billigare ammo men får nog fortsätta med norma fast dom e dyr som satan för jag har inte haft detta problem med den ammon i allafall.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Nja vapenvården är det inget fel på använder både shooters choice och sweets 7,62+dewey grejer och gör ren pipan efter varje skjutning allt enligt regelboken anledningen till att jag testade seller o belliott var ju att det var betydligt billigare ammo men får nog fortsätta med norma fast dom e dyr som satan för jag har inte haft detta problem med den ammon i allafall. Då är det väl bara att du börjar handladda.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Nja vapenvården är det inget fel på använder både shooters choice och sweets 7,62+dewey grejer och gör ren pipan efter varje skjutning allt enligt regelboken anledningen till att jag testade seller o belliott var ju att det var betydligt billigare ammo men får nog fortsätta med norma fast dom e dyr som satan för jag har inte haft detta problem med den ammon i allafall. Torsbo har ju billiga remington.... Funkat när jag testat
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Författare Då är det väl bara att du börjar handladda. Ja man skulle kanske börja handladda övningsammo ochså gör det ju redan på jaktammon hylsor finns ju så det räcker och blir över
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Ja man skulle kanske börja handladda övningsammo ochså gör det ju redan på jaktammon hylsor finns ju så det räcker och blir över Gör så!
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Författare va iväg till skjutbanan igår en sväng för att kolla så allt va bra med bössan sköt med min hemladdade ammo och hade inga problem med kärvande slutstycke på den ammon man blev lite orolig ifall det hade hänt nått med byssan efter seller o belliott skjutningen så int bli hä nå sån skräp ammo i den här byssan nå mer int
Publicerat Augusti 17, 201114 yr inte S&B, men iaf liknande upplevelse. Skulle igår skjuta godkänt på älgen, så jag slet med mig min cg gammelpåk, och åkte dit, med en näve armeammo i fickan. I första serien, 3 skottet, så poffade den konstigt. Och jag fick slå upp slutstycket. andra serien, klickar skott 3 tredje serien, same shit, igen Nu ska den gamla armeammon bort från mitt hem! Fick köpa lite ammo, av provledaren, och sen var det klart. Det är lätt att skjuta älg när det smäller!
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Författare inte S&B, men iaf liknande upplevelse. Skulle igår skjuta godkänt på älgen, så jag slet med mig min cg gammelpåk, och åkte dit, med en näve armeammo i fickan. I första serien, 3 skottet, så poffade den konstigt. Och jag fick slå upp slutstycket. andra serien, klickar skott 3 tredje serien, same shit, igen Nu ska den gamla armeammon bort från mitt hem! Fick köpa lite ammo, av provledaren, och sen var det klart. Det är lätt att skjuta älg när det smäller! skönt att det löste sig inte kul att komma till skjutbanan och få problem med ammon.
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Hej ! En kompis till mig var på skjutbanan för att kontrollskjuta bössan inför bockpremiären. Där hittade han en handfull S&B hylsor i kal. 308 win. Hylsorna hade svårt att stå av sig själva eftersom tändhatten krypit ut. Undrar hur tungt slutstycket gick att öppna för skytten och varför han fortsatte skjuta ? Mvh Emil
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Har skjute med sb ammo och lyckades med att få inehållet i tändhatten i ögat mindre kul. tog några skott att komma över det kan ja säga...
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Hej har en liten fundering jag var till skjutbanan för att testa seller och belliott övningsammo men så fort man skjuter och ska ladda om så är det svårt att få upp slutstycket vad kan det bero på skjuter normalt med norma övningsammo utan problem!ska tillägga att det är kaliber 30,06 bössan är en classic 90,nån som har en ide om vad det kan va Köp Lapua istället! Bra ammo till bättre pris än norma, dessutom skjuter dom djävulskt bra oxå Iallafall Mega -patronen
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Köp Lapua istället! Bra ammo till bättre pris än norma, dessutom skjuter dom djävulskt bra oxå Iallafall Mega -patronen Helt rätt Gustaf och det går ev. att få dom till att samskjuta både övn.- &jaktammon. Min samskjuter så bra så att jag behöver inte justera siktet mellan jakt och övn. Jag har mega 150 gr och FMJ 123 gr.
Publicerat Augusti 17, 201114 yr kan vara S&B som är felet, de är knappast nå skott jag har god erfaren het av och knappast nått jag skulle stopap i mitt spätt spar inte ens dom hylsorna för omladdning då do är sten hårda att trycka genom pressen så gick de för en bekant efter hon hämtat bössan hos vapen smeden och for o skulle skjuta in den innan björn jakten. och nu kör hon bara norma allt lapua då de är kvalitet
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Hej har en liten fundering jag var till skjutbanan för att testa seller och belliott övningsammo men så fort man skjuter och ska ladda om så är det svårt att få upp slutstycket vad kan det bero på skjuter normalt med norma övningsammo utan problem!ska tillägga att det är kaliber 30,06 bössan är en classic 90,nån som har en ide om vad det kan va Trycktecken! Passa dig...
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Fattar inte att skiten fortfarande far saljas mtp alla historier liknande denna man hort!
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Helt rätt Gustaf och det går ev. att få dom till att samskjuta både övn.- &jaktammon. Min samskjuter så bra så att jag behöver inte justera siktet mellan jakt och övn. Jag har mega 150 gr och FMJ 123 gr. Det är ju ett + ! Pappas 6,5:a samskjuter asbra norma jaktmatch med lapua mega
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Det är ju ett + ! Pappas 6,5:a samskjuter asbra norma jaktmatch med lapua mega Det är ett väldigt stort +. Behöver han inte göra någon justering alls isf är det bra.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Det är ett väldigt stort +. Behöver han inte göra någon justering alls isf är det bra. Hehe jaa Ingen justering vad jag vet