Publicerat Augusti 15, 201114 yr Hej! Har en 13veckor jämt/gråhundsvalp. Tänkte höra lite med nån mer kunnig och få lite tips hur jag kan agera på hans beteende. Ofta när han är ute och får syn på nåt han tycker är intressant så blir han helt okontaktbar och går inte att få han att lyda. Han jagar cyklister, springer efter folk, gräver gropar m.m. Då jag försöker att kalla in han då så tittar han inte ens upp. Stundtals är han riktigt duktig och han vet vad orden Nej, Hit, Bra, Stanna , Sitt , Ligg betyder. Men ofta på promenad blir han som i trans. Det jag brukar göra när han gör så här är att ropa Nej flera gånger då han sticker iväg utan resultat. Sen när jag får tag i han vilket kan bli svårt då han märker att jag är förbannad och stannar/springer när jag kommer nära så brukar jag ta han i nackskinnet och lägga han på sidan och säga nej argt till han och sen berömma han när han blivit lugn. Tips på hur jag kan göra? Eller är det typiskt valpbeteende han växer ur?
Publicerat Augusti 15, 201114 yr så brukar jag ta han i nackskinnet och lägga han på sidan och säga nej argt till han och sen berömma han när han blivit lugn. Nr 1) Grattis till en normal valp.. Valpar beter sig så. Och Nr 2) Fortsätt så och du kommer att totalt förstöra din valp Du måste få din valp att känna förtroende och glädje för dig, inte göra den rädd och undergiven! Du har alldeles för höga krav på vad din valp ska klara av för störningar och det du beskriver ( stannar/springer när jag kommer nära) är en valp som inte har förtroende för sin ägare.
Publicerat Augusti 15, 201114 yr välkommen in i gänget har en laika/karelar korsning som var exakt lika dan i den åldern när han var ute o ja skulle kalla in han när han grävde gropar o sånt lät ja han mäst vara för de är inte nån idé då dom tycker de är roligare om du tycker att de är fel att han gräver så ryt i åt han, sen när han kollar på dig så försök kalla in han tar sin tid att lära dom, låt han vara valpig till iallfall 5 mån sen kan man ställa krav på dom.
Publicerat Augusti 15, 201114 yr Hej! Har en 13veckor jämt/gråhundsvalp. Tänkte höra lite med nån mer kunnig och få lite tips hur jag kan agera på hans beteende. Ofta när han är ute och får syn på nåt han tycker är intressant så blir han helt okontaktbar och går inte att få han att lyda. Han jagar cyklister, springer efter folk, gräver gropar m.m. Då jag försöker att kalla in han då så tittar han inte ens upp. Stundtals är han riktigt duktig och han vet vad orden Nej, Hit, Bra, Stanna , Sitt , Ligg betyder. Men ofta på promenad blir han som i trans. Det jag brukar göra när han gör så här är att ropa Nej flera gånger då han sticker iväg utan resultat. Sen när jag får tag i han vilket kan bli svårt då han märker att jag är förbannad och stannar/springer när jag kommer nära så brukar jag ta han i nackskinnet och lägga han på sidan och säga nej argt till han och sen berömma han när han blivit lugn. Tips på hur jag kan göra? Eller är det typiskt valpbeteende han växer ur? Ignorera hunden och gör något roligt som valpen blir intresserad av. Då lämmnar valpen det den håller på med och blir intresserad av dig istället. En tillrättavisning funkar bara i exakt det ögonblicket den gör något fel, och inte är beredd på att du säger ifrån. Har valpen slutat med det den gör för en hundradels sekund sen, så tillrättarvisar du att valpen slutat göra fel.
Publicerat Augusti 15, 201114 yr Författare Tack för bra svar! Skall tänka och göra som ni rekommenderat.
Publicerat Augusti 15, 201114 yr Författare Nr 1) Grattis till en normal valp.. Valpar beter sig så. Och Nr 2) Fortsätt så och du kommer att totalt förstöra din valp Du måste få din valp att känna förtroende och glädje för dig, inte göra den rädd och undergiven! Du har alldeles för höga krav på vad din valp ska klara av för störningar och det du beskriver ( stannar/springer när jag kommer nära) är en valp som inte har förtroende för sin ägare. Att den stannar/springer när jag kommer nära är vad jag läst i flera hundböcker och jakthundsböcker ett typiskt valpbeteende snarare än att det inte finns nåt förtroende. Mina föräldrars akita gör exakt likadant och ser det som lek. Hon älskar att bli jagad min hund verkar tycka att detta är väldigt kul med, det blir snarare lek istället.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Jag var för hård med min i början med. Inte fysiskt men hård röst räckte. Nu kan jag ryta till ordentligt åt henne och hon ignorerar mig fullständigt, å det bara på en dryg månad. Min e 4 mån nu och det har vart en otrolig utveckling på hennes psyke bara på en månad. Ge den lite mer tid. Å kommer den inte när du ropar gå bara utom synhåll så ska du se att han kommer lufsande för att se vart du är och beröm han ordentligt då. Man har väl ca 0,5-1 sek att risa/rosa en hund innan den inte fattar varför man gör som man gör.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Ja, du gör ju som du vill, men enligt min erfarenhet så skapar man sig inte en genuin bra kontakt med sin hund genom att bli förbannad på den och trycka ner den i de lägen du gör det och absolut inte när det handlar om en liten valp som inte alls har nån kunskap i vad som förväntas av den eftersom den är alldeles för ung för det!
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Ja, du gör ju som du vill, men enligt min erfarenhet så skapar man sig inte en genuin bra kontakt med sin hund genom att bli förbannad på den och trycka ner den i de lägen du gör det och absolut inte när det handlar om en liten valp som inte alls har nån kunskap i vad som förväntas av den eftersom den är alldeles för ung för det! Jag håller med i det första men förstår inte vad du menar med det sista: hur i hela friden ska valpen lära sig vad som förväntas då..? Som tidigare påpekats måste en tillrättavisning vara OMEDELBAR och SNABB - som i "lite fortare än du trodde människokroppen kunde agera". Har du väntat några sekunder så är det försent och kontraproduktivt, liksom om du försöker tillrättavisa hunden som en människa: "Men för helvete, begriper du INGENTING?!? Jag har ju sagt nej, nej, nej, nej - är du trög, ditt inavlade pälsskrälle med en lusig hynda till mor?!?" Om det går till som beskrivet i första inlägget så funkar det inte, man får bara en förvirrad hund: den har ingen som helst aning om varför den blir tillrättavisad, eftersom det i hundtid är eoner tillbaka... Att stå och gasta för full hals är lika förkastligt, eftersom det då blir "normalläget" och hunden kommer skita i vanliga kommandon. Sen är en grundförutsättning för att lyckas med andra än förprogrammerat veka Janne Långbensvovvar att man är flockledare - sitter inte den biten så är det där du måste börja. Om nån hävdar att "det är för tidigt med en så liten valp" eller nåt liknande får de förklara varför tiken börjar första gången valpen snaskar tutte... Cesar Milan och Jeppe Stridh är två exempel på folk som kan fostra lydiga och därmed lyckliga, duktiga, dugliga, ofarliga, underbara hundar - enligt mitt sätt att se på saken. Kolla in de herrarna. -- Mats
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Man har väl ca 0,5-1 sek att risa/rosa en hund innan den inte fattar varför man gör som man gör. Typ. -- Mats
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Jag håller med i det första men förstår inte vad du menar med det sista: hur i hela friden ska valpen lära sig vad som förväntas då..? Ja, att börja lära in inkallning med valpen lös och med störningar runt omkring innan valpen ens förstår vad hit betyder är ju för mig ett bakvänt tänk. Inkallning tränar man bäst in i lugn och ro till en början. Gärna med koppel/lina på, och positiv förstärkning. När det börjar funka så kan man lägga på lite störningar allt eftersom för att befästa kommandot "hit" / "kom" eller vad man nu vill använda. Att släppa en 3 månader gammal valp lös, gorma nej/hit osv när den drar, jaga ikapp den och trycka ner den i backen med våld och sedan tro att den ska tycka att det är mycket roligare att springa till ägaren istället för att utforska världen är för mig bara ???????? Fast det är klart.. Vill man ha en hund som lyder av rädsla så kan man ju köra på den vägen. Jag föredrar att ha hundar som lyder av glädje för att få jobba/samarbeta med mig som ägare jag! Tillägg: Likadant med "nej", man tränar in det i lugn och ro först för att sedan lägga på mer störning för att befästa det. Den som tror att en liten valp KAN en massa kommandon och att dessa är befästa är ute och cyklar.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Författare Ja, du gör ju som du vill, men enligt min erfarenhet så skapar man sig inte en genuin bra kontakt med sin hund genom att bli förbannad på den och trycka ner den i de lägen du gör det och absolut inte när det handlar om en liten valp som inte alls har nån kunskap i vad som förväntas av den eftersom den är alldeles för ung för det! Jag tar åt mig vad du säger! Jag förstår nu att jag korrigerar för sent. Men är också inne på som många andra efter att ha läst cesar milans bok samt landins bok att det inte är fel att tillrättavisa en hund fysiskt. Nu menar jag självklart inte att slå den utan att få den att inse att den gör fel och att jag är "flockledare". Om man kollar på vilda hunddjur i naturen samt när jag hämtade hunden hos sin mamma så var det precis så här gick till. Mamman bet hunden i nackskinnet och höll den då den gjorde fel. Att notera är detta inget jag tror fungerar på veka och rädda valpar, då tror jag man får ta till andra metoder. Men min valp är väldigt tuff och självständig av sig, när vi hämtade han hos uppfödaren så tvekade han inte att bita tillbaks när mamman blev arg på han och visa tänder. När jag tar tag i han blir han aldrig rädd. Han kan samtidigt som jag håller fast i han ligga och tugga på ett blåbärsris eller nosa i marken vilket jag inte tror en hund under stress gör, han tar aldrig svansen mellan benen eller påvisar tecken på rädsla när jag släpper honom utan är helt som vanligt igen. Dock lyder han ändå inte efter en korrigering Men jag tror som du och många andra sagt att korrigeringen måste komma blixtsnabbt och jag gör väldigt fel i att fortsätta kalla in han då orden tappar sin betydelse när man står och säger det 100 ggr. Tar gärna åt mig mer tips
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Författare Ja, att börja lära in inkallning med valpen lös och med störningar runt omkring innan valpen ens förstår vad hit betyder är ju för mig ett bakvänt tänk. Inkallning tränar man bäst in i lugn och ro till en början. Gärna med koppel/lina på, och positiv förstärkning. När det börjar funka så kan man lägga på lite störningar allt eftersom för att befästa kommandot "hit" / "kom" eller vad man nu vill använda. Att släppa en 3 månader gammal valp lös, gorma nej/hit osv när den drar, jaga ikapp den och trycka ner den i backen med våld och sedan tro att den ska tycka att det är mycket roligare att springa till ägaren istället för att utforska världen är för mig bara ???????? Fast det är klart.. Vill man ha en hund som lyder av rädsla så kan man ju köra på den vägen. Jag föredrar att ha hundar som lyder av glädje för att få jobba/samarbeta med mig som ägare jag! Tillägg: Likadant med "nej", man tränar in det i lugn och ro först för att sedan lägga på mer störning för att befästa det. Den som tror att en liten valp KAN en massa kommandon och att dessa är befästa är ute och cyklar. Som jag tidigare påpekade. Han blir inte rädd. Han är väldigt obrydd av det jag gör och då kanske du förstår att det inte rör sig om en allvarligare misshandel. Jag älskar min hund väldigt mycket och det sista jag vill är att få han må dåligt. Men jag tror att hundar också mår dåligt av för slapphänt hanterande. En hund behöver regler att förhålla sig till. Sen att han inte vet vad Nej betyder stämmer inte. Inomhus så förstår han Nej mycket väl, om han börjar tugga på mina skor eller liknande så säger jag Nej en gång och han lägger ifrån sig dem direkt. Börjar han tugga på min hand så säger jag Nej och genast börjar han att slicka på handen istället. Går han in i tvättstugan där han inte får vara så säger jag Nej och han går ut direkt. Han kan sitta , stanna , inkallning , Nej m.m Alla dessa kommandon fungerar inomhus. Men utomhus när det blir för mycket roligt så försvinner dem ur huvudet på han. Men som tidigare påpekat , jag tror inte det är fel att VÄLDIGT MILT fysiskt korrigera en hund (absolut inga slag eller något som gör ont ) för det ligger i dess natur, och det är flera duktiga hundtränare som jobbar på det sättet och får fram väldigt fina harmoniska hundar.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Hej! Har en 13veckor jämt/gråhundsvalp. Tänkte höra lite med nån mer kunnig och få lite tips hur jag kan agera på hans beteende. Ofta när han är ute och får syn på nåt han tycker är intressant så blir han helt okontaktbar och går inte att få han att lyda. Han jagar cyklister, springer efter folk, gräver gropar m.m. Då jag försöker att kalla in han då så tittar han inte ens upp. Stundtals är han riktigt duktig och han vet vad orden Nej, Hit, Bra, Stanna , Sitt , Ligg betyder. Men ofta på promenad blir han som i trans. Det jag brukar göra när han gör så här är att ropa Nej flera gånger då han sticker iväg utan resultat. Sen när jag får tag i han vilket kan bli svårt då han märker att jag är förbannad och stannar/springer när jag kommer nära så brukar jag ta han i nackskinnet och lägga han på sidan och säga nej argt till han och sen berömma han när han blivit lugn. Tips på hur jag kan göra? Eller är det typiskt valpbeteende han växer ur? Hej Tänk nu på att det är en grå/jämt hund du har skaffat vill du verkligen att hunden ALLTID ska gå fot med dig?Risken är ju att om du får det att sitta benhårt,att den INTE FÅR sticka iväg själv på eget bevåg,så VÅGAR den inte lämna dig på sök heller,sen det där med att den "låser fast sig" kan ju betyda att den kommer att förfölja älgar eller gris envisare. Om man inte kan motivera hunden att lyssna,en del hundar är ju hårdare eller vekare än andra,så försök hålla den total kontroll dvs koppel eller inhägnat så den inte kan hitta på dumheter tills du känner att det sitter även med lite störning. Försök att vara lite rolig så den får ut något av att komma till dig istället för något annat.Vill du inte att hunden ska göra misstag låt den inte få tillfälle till det. Släpp den i skogen om den ska vara lös då gör det ju nytta om den sticker. En instruktör sa att man ska aldrig ropa kom om man inte vet att hunden kommer eller att du kan omedelbart få den att komma,annars har man ju redan visat att den inte behöver lyssna
Publicerat Augusti 16, 201114 yr "Hej Tänk nu på att det är en grå/jämt hund du har skaffat vill du verkligen att hunden ALLTID ska gå fot med dig?Risken är ju att om du får det att sitta benhårt,att den INTE FÅR sticka iväg själv på eget bevåg,så VÅGAR den inte lämna dig på sök heller..." Det där har inte med lydnaden att göra utan vill hunden inte jag. Då har den antingen för dåliga nerver för att kunna hantera jakten i sig, alternativt, vilket är mer troligt så har den för dålig jaktlust.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Författare Hej Tänk nu på att det är en grå/jämt hund du har skaffat vill du verkligen att hunden ALLTID ska gå fot med dig?Risken är ju att om du får det att sitta benhårt,att den INTE FÅR sticka iväg själv på eget bevåg,så VÅGAR den inte lämna dig på sök heller,sen det där med att den "låser fast sig" kan ju betyda att den kommer att förfölja älgar eller gris envisare. Om man inte kan motivera hunden att lyssna,en del hundar är ju hårdare eller vekare än andra,så försök hålla den total kontroll dvs koppel eller inhägnat så den inte kan hitta på dumheter tills du känner att det sitter även med lite störning. Försök att vara lite rolig så den får ut något av att komma till dig istället för något annat.Vill du inte att hunden ska göra misstag låt den inte få tillfälle till det. Släpp den i skogen om den ska vara lös då gör det ju nytta om den sticker. En instruktör sa att man ska aldrig ropa kom om man inte vet att hunden kommer eller att du kan omedelbart få den att komma,annars har man ju redan visat att den inte behöver lyssna Vart har jag skrivit att den alltid skall gå fot med mig? Att jag vill ha en hund som skall komma vid inkallning tror jag att de flesta vill ha, även om du jagar med den?
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Det där har inte med lydnaden att göra utan vill hunden inte jag. Då har den antingen för dåliga nerver för att kunna hantera jakten i sig, alternativt, vilket är mer troligt så har den för dålig jaktlust. Tycker visst det har med lydnaden att göra,hur och om man övar in det på beskrivet sätt. För det kan ju faktiskt bli att om hunden lämnar dig och har bra sök men tror att den blir bestraffad när den kommer tillbaka så KANSKE den ensamjagar eller springer till ställen istället för att komma till hundföraren. Jag tror på bra kontakt mellan hund och förare.Och jag skrev inte att det kommer bli så men risken finns ju om det är negativt att komma till hundföraren.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Författare Tycker visst det har med lydnaden att göra,hur och om man övar in det på beskrivet sätt. För det kan ju faktiskt bli att om hunden lämnar dig och har bra sök men tror att den blir bestraffad när den kommer tillbaka så KANSKE den ensamjagar eller springer till ställen istället för att komma till hundföraren. Jag tror på bra kontakt mellan hund och förare.Och jag skrev inte att det kommer bli så men risken finns ju om det är negativt att komma till hundföraren. Jag bestraffar aldrig hunden då den kommer tillbaka av sig själv
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Rent nys! En lydig, väluppfostrad hund jagar inte sämre än en olydig hund. Däremot har du helt rätt i att om hunden inte har en bra kontakt/ inte tycker om sin ägare så vill den givetvis inte heller glatt komma, MEN det finns många hundar som lyder pga rädsla/tvång också.. Glöm inte det! Hur som så har ju ts kommit med lite mer och annan info längre ner i tråden än vad som gavs i ursprungsinlägget. Jag står dock fast vid min åsikt i att man inte kan kräva av en 3 månaders valp att en hel hög med kommandon ska vara befästa.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Vart har jag skrivit att den alltid skall gå fot med mig? Att jag vill ha en hund som skall komma vid inkallning tror jag att de flesta vill ha, även om du jagar med den? Nej det skrev du inte,tänkte mer på fot som att du vill ha valpen gåendes ihop med dig lös och vid sidan om dig vid behov.Och det var mest det negativa den fick när du väl fick tag i den jag tänkte på. Lycka till.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Författare Rent nys! En lydig, väluppfostrad hund jagar inte sämre än en olydig hund. Däremot har du helt rätt i att om hunden inte har en bra kontakt/ inte tycker om sin ägare så vill den givetvis inte heller glatt komma, MEN det finns många hundar som lyder pga rädsla/tvång också.. Glöm inte det! Hur som så har ju ts kommit med lite mer och annan info längre ner i tråden än vad som gavs i ursprungsinlägget. Jag står dock fast vid min åsikt i att man inte kan kräva av en 3 månaders valp att en hel hög med kommandon ska vara befästa. Bra då är jag medveten om att min valp inte är onormalt olydig och kan förhålla mig till att det är helt normalt för valpar och tackla det på ett annat sätt.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Författare Nej det skrev du inte,tänkte mer på fot som att du vill ha valpen gåendes ihop med dig lös och vid sidan om dig vid behov.Och det var mest det negativa den fick när du väl fick tag i den jag tänkte på. Lycka till. Tack
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Rent nys! En lydig, väluppfostrad hund jagar inte sämre än en olydig hund. Däremot har du helt rätt i att om hunden inte har en bra kontakt/ inte tycker om sin ägare så vill den givetvis inte heller glatt komma, MEN det finns många hundar som lyder pga rädsla/tvång också.. Glöm inte det! Hur som så har ju ts kommit med lite mer och annan info längre ner i tråden än vad som gavs i ursprungsinlägget. Jag står dock fast vid min åsikt i att man inte kan kräva av en 3 månaders valp att en hel hög med kommandon ska vara befästa. Jag har Aldrig sagt att en väluppfostrad hund jagar sämre tänkte mest på HUR man övar in inkallningen. Jag håller med dig om lydnaden på en 3 mån valp
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Jag bestraffar aldrig hunden då den kommer tillbaka av sig själv Ok Jättebra jag uppfattade det som att den fick straff när den kom tillbaka och hade gjort något dumt.
Publicerat Augusti 16, 201114 yr börja träna inkallning kan man göra direkt när den kommer hem valpen... varje gång det ska serveras mat så använd visslingen eller hur du nu ska locka på hunden sedan i skogen... då lär den sig att den signalen betyder något positivt, sedan när du är ute med valpen använder du samma signal men ger inte mat utan busar, kastar någon rolig leksak ja helt enkelt öser massa beröm och sedan ger den "lön för mödan".