Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

okontaktbar Jämt/gråhundsvalp

Featured Replies

Publicerat

Som sagt det finns lika många sätt o lära hundar på som det finns hår på hunden. Men jag anser att man aldrig ska ha en valp lös där den kan dra iväg för i början finns det alltid saker som är roligare än huse. Ett råd är att träna kontakt i koppel eller lina där kan du lätt visa hunden va du vill. Sen brukar jag träna inkalningen inne när valpen är liten, bara sitta på golvet med mycket godis och visla eller göra det lätet du vill att hunden ska lära sig komma på. Det dom flästa hundägare så också jag är att man vil för mycket för fort o det är inte bra alls för en ung valp. Sen ska du leka mycket med din valp för genom lek bygger man ett band till hunden o det bandet kommer bara bli starkare ju äldre hunden blir så skynda långsamt o ha mycket tålamod

Daniel

Publicerat

Som Jämta säger. 3 mån är för det mesta lite tidigt att börja ställa krav som jag ser det. Du har ju rimligen bara haft hunden i ungefär 4 veckor.

Den metod som jag just nu kör är att under inlärningsfasen bara kalla in hunden när jag vet att jag lyckas.

Så om jag går en promenad i skogen och hunden busar med tex en annan hund så försöker jag inte ens att kalla in.

Har den jag går med en bra hund som dom kan locka in så blir det ofta ett bra läge att kalla in hunden. Glöm inte att kalla in hunden ibland på promenaden, bara för att berömma den.

Sen blir det förstås att jag börjar ställa lite krav, men i början bara med små eller inga störningar. DÅ kan jag gå fram och "tala lite allvar" och sen backa. "Hit" och massor av beröm när hunden kommer. En viktig grej är att vara cool. Blir du arg på riktigt under moment 1 så är det svårt att bli genuint glad i moment 2. Och att spela glad funkar ju inte, spela arg funkar däremot (kom ihåg att din hund är mästare på att läsa kroppsspråk). Sen får man försöka öka störningarna eftersom. Ofta ser jag att många går fram alldeles för fort.

Sen är det så att när saker inte fungerar får man då och då ta ett steg tillbaka i träningen. Vilket man ska vara beredd på. När hunden når 7-9 mån så brukar det bli en period när allt som tidigare funkat bara "försvinner". Är man förberedd på det så blir man inte lika irriterad :rolleyes: . Bara att ta ett steg tillbaka igen.

Finns förstås mer att skriva. Det är egentligen lite svårt att isolera inkallning som ett moment.

Och man blir aldrig klar.

Mvh

Mikael (som just nu är sjukt sugen på hund igen, men som reser 80 dagar om året i jobbet)

• 3 months later...
Publicerat

Tjenare folket.

Tänkte haka på den här tråden en sväng.

Jag har ungefär samma problem med min nyskaffade jämthunds tik.

Problematiken är lite annorlunda bara.

Tiken jag skaffat är ca 1,5 år, en väldigt liten tik med enormt mycket energi.

Ägdes först av ett äldre par som inte klarade av hennes energi.

Nu bor hon hos mig och har blivit relativt lugn inomhus men inte ute.

Släppte hon förra veckan och hon gjorde ett sök på 2 km och sedan vart det gångstånd i ca 1 timme.

MEN, jag är rädd att hon någon gång i sitt liv har fått ordentligt med stryk under en inkallning.

Hon är verkligen livrädd då hon är lös och stryker omkring som en räddräv när man ska få in hon.

Senaste släppet så tog det 7 timmar innan jag fick fast hunden då hon lagt sig under en gran antingen för att de

va så jäkla kallt eller för att dö, vet inte själv.

Har läst mycket nu om inkallningsträning för hundar m.m. Så nu funkar hon bra att kalla in via långlina och så

men har inte varit och släppt hon igen. Hon är ändå 1,5 år så jag vet inte om det hon redan är förstörd eller om det finns

en chans.

Hon är ändå världens finaste hund inomhus m.m.

Någon som vart med om något liknande som kan berätta hur ni gjorde eller om det är ingen idé.???

hon verkar så skärrad att jag inte vet hur hon ens kommer reagera då det skjuts en älg för hon.

Ska försöka med långlinan ett tag till och sedan i inhägnad innan riktigt släpp igen.

Har verkligen provat allt då hon var lös så ja behöver något nytt att använda, och med allt menar jag ALLT.

Legat på backen med mat och fjantat som tusan,

haft en annan hund och lekt med medans ryggen mot tiken för att locka,

En annan person som försökt locka,

gått bort från bilen så hon inte tror att vi ska fara,

lockat med leksaker,

diverse kommandon m.m.

samt försökt vara bestämmd vilket bara gjorde saken värre.

och någrasaker till som jag inte kommer ihåg.

Någon annan som vet?

Publicerat

Ett tips från hundägare med stående fågelhund där kontakt och ledarskap är ett måste för att lyckas med sin hund.

Kolla in Anders Landin (googla) och hans valpfilm. Där finns mängder med bra instruktioner som fungerar även för andra jakthundar.

Börja med tidig träning om så bara några minuter per dag och glöm aldrig berömmet när hunden gör rätt.

Och det är bara att erkänna. Hade jag bara kört på beröm och inga tydliga nej och markeringar när valpen inte lyder så hade jag nog inte haft en hund som fungerade idag.

Lycka till!

Alla jägare förjänar att få jaga tillsammans med en lydig hund.

Publicerat

Tjenare folket.

Tänkte haka på den här tråden en sväng.

Jag har ungefär samma problem med min nyskaffade jämthunds tik.

Problematiken är lite annorlunda bara.

Tiken jag skaffat är ca 1,5 år, en väldigt liten tik med enormt mycket energi.

Ägdes först av ett äldre par som inte klarade av hennes energi.

Nu bor hon hos mig och har blivit relativt lugn inomhus men inte ute.

Släppte hon förra veckan och hon gjorde ett sök på 2 km och sedan vart det gångstånd i ca 1 timme.

MEN, jag är rädd att hon någon gång i sitt liv har fått ordentligt med stryk under en inkallning.

Hon är verkligen livrädd då hon är lös och stryker omkring som en räddräv när man ska få in hon.

Senaste släppet så tog det 7 timmar innan jag fick fast hunden då hon lagt sig under en gran antingen för att de

va så jäkla kallt eller för att dö, vet inte själv.

Har läst mycket nu om inkallningsträning för hundar m.m. Så nu funkar hon bra att kalla in via långlina och så

men har inte varit och släppt hon igen. Hon är ändå 1,5 år så jag vet inte om det hon redan är förstörd eller om det finns

en chans.

Hon är ändå världens finaste hund inomhus m.m.

Någon som vart med om något liknande som kan berätta hur ni gjorde eller om det är ingen idé.???

hon verkar så skärrad att jag inte vet hur hon ens kommer reagera då det skjuts en älg för hon.

Ska försöka med långlinan ett tag till och sedan i inhägnad innan riktigt släpp igen.

Har verkligen provat allt då hon var lös så ja behöver något nytt att använda, och med allt menar jag ALLT.

Legat på backen med mat och fjantat som tusan,

haft en annan hund och lekt med medans ryggen mot tiken för att locka,

En annan person som försökt locka,

gått bort från bilen så hon inte tror att vi ska fara,

lockat med leksaker,

diverse kommandon m.m.

samt försökt vara bestämmd vilket bara gjorde saken värre.

och någrasaker till som jag inte kommer ihåg.

Någon annan som vet?

Befäst en inkallningssignal. Tex blåsa två stötar i en visselpipa...

Kalla in när hon ska äta, kalla in och bjud på något gott, kalla in när du ska leka mm Allt fortfarande innomhus.

Gå ute i koppel, kalla in och beröm, ge godis, busa, ja what ever!

Släpp henne lös, kalla in när hon är på någon m avstånd öka avståndet i takt med att inkallningen funkar klockrent.

Se alltid till att det händer något positivt när du kallat in henne. Du får ALDRIG vara irriterad när hon kommer in oavsett hur länge du kallat eller hur tokfel hon har gjort innan hon kommer. Alltid glad och positiv när hon kommer på inkallning. Sen när hon kommer in helt självmant så visa bara att du noterat att hon kommit. Det är bara inkallningen som ska vara riktigt positiv. Frivillig återgång ska vara neutral. (Annars kan hon tro att det är bra att alltid gå fot, även i skogen...) Men aldrig negativa signaler när hon kommer!

Publicerat

Befäst en inkallningssignal. Tex blåsa två stötar i en visselpipa...

Kalla in när hon ska äta, kalla in och bjud på något gott, kalla in när du ska leka mm Allt fortfarande innomhus.

Gå ute i koppel, kalla in och beröm, ge godis, busa, ja what ever!

Släpp henne lös, kalla in när hon är på någon m avstånd öka avståndet i takt med att inkallningen funkar klockrent.

Se alltid till att det händer något positivt när du kallat in henne. Du får ALDRIG vara irriterad när hon kommer in oavsett hur länge du kallat eller hur tokfel hon har gjort innan hon kommer. Alltid glad och positiv när hon kommer på inkallning. Sen när hon kommer in helt självmant så visa bara att du noterat att hon kommit. Det är bara inkallningen som ska vara riktigt positiv. Frivillig återgång ska vara neutral. (Annars kan hon tro att det är bra att alltid gå fot, även i skogen...) Men aldrig negativa signaler när hon kommer!

Hej, Har en speciell vissling då jag kallar samt lockar. Det som är grejen när man väl släpper henne lös så då sticker hon iväg,

Idag så smet hon från kopplet i skogen, struntade totalt att jag gjorde som jag alltid gör när jag lockar med långlina.

Hon stack iväg utan pejl ca 20 utom synhåll, sen när hon väl kom tillbaka så tog det bara kanske 10-15 min innan vi lockade in hon med

en matbit, jag är alltid positiv när jag kallar samt när hon kommer.

Hon verkar bli bättre men det är nog fortfarande en lång väg kvar.

Publicerat

Hej, Har en speciell vissling då jag kallar samt lockar. Det som är grejen när man väl släpper henne lös så då sticker hon iväg,

Idag så smet hon från kopplet i skogen, struntade totalt att jag gjorde som jag alltid gör när jag lockar med långlina.

Hon stack iväg utan pejl ca 20 utom synhåll, sen när hon väl kom tillbaka så tog det bara kanske 10-15 min innan vi lockade in hon med

Se till att ALLTID använda inkallningen när det vankas mat eller något skoj när ni är inne.

Befäst inkallningen innomhus så att hon vet att något "bra" händer vid inkallning och tycker det är roligt att komma på signalen. Även om hon står brevid dig när du ger henne mat så använd inkallningen.

Se gärna till att hon har riktigt roligt efter en inkallning. Anledningen till att hon ska släppa vilt mm på inkallning är att hon tycker att det som händer när hon kommer på inkallning är det roligaste som kan hända, tom roligare än att tex skälla älg!

När inkallningen innomhus är befäst och hon tycker det är roligt att komma så kan du börja testa ute.

Sen är det som det alltid sägs, kalla INTE in henne om du inte är säker på att hon kommer på inkallningen.

Varje gång som hon kan ignorera inkallningen förstärks hennes uppfattning om att en inkallning kan man skita i.

Är hon på vift och du kan anta att hon inte kommer att komma på inkallningen så gör allt annat för att locka in henne.

Ett tips i skogen är att du går undan och gömmer dig en bit bort från där hon förväntar sig att du är. Sticker hon iväg så varför inte gå och göm dig under en gran. När hon är i närheten så kan du hosta, tralla/sjunga eller föra lite ljud typ bryta någon kvist mm. Då hör hon vart du är och kanske blir nyfiken på vad du gör.

Publicerat

Det är bara att kämpa på och räkna med att det kommer att ta tid. Tiken har redan befäst sitt beteende. Det som är positivt är att hon fortfarande verkar gå att påverka. Du får fortsätta att bygga på förtroende och kontaktövningar precis som du har börjat.

Det verkar som om tiken inte heller vill koppla sig även om hon kommer tillbaka. Fortsätter det beteende kan de kanske vara läge att lära hunden ett "ovillkorat" sittkommando dvs att sätta sig i alla lägen. Det är oftast lättare att lära in ett sittkommando än inkallning. Eftersom sittövningar kan göras med hunden kopplad. Sedan kan lärande ske även ute och inne under kontrollerad former tex inhängna. Det viktiga är att sittkommandot är ovillkorat dvs hunden ska sitta. Finns det situation där det är tveksamt så använd inte kommandot utan låt istället hunden gå ur handen.

Lycka till med jycken även om uttrycket att det är svårt att lära gamla hundar sitta stämmer ganska väl

Publicerat

Det är bara att kämpa på och räkna med att det kommer att ta tid. Tiken har redan befäst sitt beteende. Det som är positivt är att hon fortfarande verkar gå att påverka. Du får fortsätta att bygga på förtroende och kontaktövningar precis som du har börjat.

Det verkar som om tiken inte heller vill koppla sig även om hon kommer tillbaka. Fortsätter det beteende kan de kanske vara läge att lära hunden ett "ovillkorat" sittkommando dvs att sätta sig i alla lägen. Det är oftast lättare att lära in ett sittkommando än inkallning. Eftersom sittövningar kan göras med hunden kopplad. Sedan kan lärande ske även ute och inne under kontrollerad former tex inhängna. Det viktiga är att sittkommandot är ovillkorat dvs hunden ska sitta. Finns det situation där det är tveksamt så använd inte kommandot utan låt istället hunden gå ur handen.

Lycka till med jycken även om uttrycket att det är svårt att lära gamla hundar sitta stämmer ganska väl

Japp sitt funkar.

När min tik var yngre och skulle skolas.... Jag använde mig av "stanna". Jag började med kommandot i koppel, "stanna" och hon skulle stå kvar även om jag fortsatte i 50,100 tom 200m. Sen använde jag inkallning utan att vända mig om, sen var det bara att vänta några sekunder innan jag kände tacklingen mot benet. Ibland ropade jag fot, även då kom hon i full fart. Framme vid benet så kom hon på att det var fot som gällde och hon åkte på tassarna i en tvärställd sladd en bit framför mig, innan hon fick stopp och kunde gå upp i "fot".

Publicerat

Hej,

Min uppfattning och som jag uppfostrar hundar är att ha hunden i koppel till all stadga och förtroendet mellan er båda är 100%, varje gång hunden inte kommer på inkallning är ett misslyckande för både dig och hunden. En sak till, låt hunden vara valp och träna på sitt och varsågod vid matskålen och kalla på hunden när ni är inomhus och varje gång hon kommer direkt så bli överdrivet glad och superpositiv, kanske tom en bit gott av något slag. Så har jag gjort med mina och det har fungerat för mig. Koppel träningen ska man inte heller glömma för det finns inget värre och se en hundförare som åker som en vante efter sin hund i skogen. Lycka till med valpen.

Publicerat

Hade en smått religiös upplevelse med tiken idag....

Vi hade haft igång ko och kalv som tyvär gick ut.

När vi sedan ger upp och går mot bilen så stannar tiken en stund där vi brukar kasta älgben mm.

Jag har gått ca 250m från henne och gör två snabba inkallningar. Det dröjer mindre än ½ minut innan hon svarar med ett skall och jag kallar en gång till. Som en blixt är hon på fötterna igen! :wub:

En upplevelse som gör att det känns att vi är två som är ute och jagar!

(Dock hann hon med en kortare resa med en fjoling också innan vi var vid bilen. Kan tro att jag har en trött vovve ikväll. Sprungit en bit över 2 mil med snö, som titt som oftast, når över magen på henne. Jo! mina lår och vader värker också!)

Jag gissar att skallet var en bekräftelse på inkallningen men hon ville höra igen för att få riktningen bekräftad så hon slapp spåra....

Hon har kontaktskallat tidigare också. Då när hon ska bakspåra och är lat och vill bara springa rätt på mig. Men då brukar jag inte svara för jag vill att hon ska bli 100% säker på att ta bakspåren och hitta mig.