Publicerat Augusti 18, 201114 yr Har varit ute nu morgon o kväll och sett mindre Rå än vad jag vill men de sista dagarna har hoppet tänds en aning. Nu ska man inte dra några växlar på att man inte ser några djur när man är ute för ibland vill de bara inte synas. Troligen är Brunsten slut här för jag ser inga bockar o getterna har ofta kiden med sig när de är ute. Bara nyfiken på hur det ser ut hos er. //
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Håller med dig, brunsten var rel tidig och man ser få av bockarna nu. Annars har det varit helt ok med kiddar i år hos oss!
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Rådjurstammen är obefintlig, med underlag på observationer från de första jakttillfällena på bockar. Men jag hoppas det finns en annan förklaring till att de är försvunna, än att de är uppätna.. :/
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Katastrof... enkelt uttrykt.. Det har alldrig under min jaktverksamma liv varit så lite med rådjur på våra marker. Hört mig för i byn o det verkar vara likadant överallt i byn. Ser det oxå på vad jag o hundarna haft o göra i dagarna.. Ett rådjurseftersök igår natt annars inget. Förr om åren har det legat på 6-12 på ett par tre dag. De 2 gettter vi sett har haft ett kid vardera. Enl älgskltselområdet ska det finnas lo på de 22 ha som ingår. så många som 5 st tror de. iallafall en hona med 2 ungar året som gick. Jag vet inte om det stämmer, men oavsett så löser det sig nog för är där fem lo så kommer de svälta ihjäl.....
Publicerat Augusti 18, 201114 yr På dom markerna jag är på så har rådjuren ökat något o ser fler getter med dubbel kid så det är bara o gratulera dom som har markerna då dom får skjuta mer o jag får husera fritt med räven som inte blir fler Mvh.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Har bara inventerat lite oseriöst en gång (i tisdags kväll) på den mark som jag har hos svärföräldrarna. Jag stod endast i trädgården och kikarspanade på åkrarna runt omkring, kanske 70 hektar eller något mer. Räknade in 12 rådjur. 4 bockar, en rätt trevlig sexa som jag såg på ca 100 meter håll, de andra var det långt håll till, ca 300. 1 get med två killingar. 2 getter med en killing var. 1 smaldjur som jäktades av bocken jag hade närmast. Åkrarna består av korn, korn/havreblandning, klövervall och nån enstaka plätt med havre. Så jag kan inte påminna mig om att det ser direkt annorlunda ut mot tidigare år. Får se framåt början på september då jag brukar obsa mellan 15 och 20 rådjur. Såg även 4-5 dov och 10-11 grisar från samtidigt som rådjuren, men det hör ju inte till undersökningen
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Vi har alltid haft en god rådjursstam och de senaste två åren har vi knappt jagat heller. Men nu är det ändå skitdåligt. Har sett två getter som haft varsin kid, men ingen av dem har kvar den.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Här (Norra Roslagen) har rådjursstammen mer eller mindre kollapsat Även om dom två senaste vintrarna har skördat sina offer är det nog denna Lo-farm som vi tvingas ha här som är den största orsaken Det är ju tydligen så att vi här ska odla lodjur till övriga Sverige.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Hemma har vi tomt. Jag har inte ens sett något djur där på hela våren och sommaren Hörde en bock skälla för en månad sedan - det är allt. Vi satt ute 4 st nu under premiären - vi sköt en bock. Men det var i övrigt helt tomt, inga getter heller. Jag har sett 3 olika getter någon km från oss - inga kid. Det ser inte bra ut för rådjursstammen
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Har varit nedåtgående trend rätt så länge. Vi var 5 stycken som satt ute på premiärkvällen och vi såg totalt 1 bock som skjöts, ett ensamt stort hondjur som vi troligen sett tidigare men då med kid och så såg vi även en get med kid. Sen vet vi att det går några fler djur som vi inte såg denna kväll men som vi sett tidigare men det är fortfarande väldigt lite rådjur jämfört med tidigare. Det är det sämsta resultatet sen jag började jaga och då var det ändå bra väder för rådjuren att besöka klövervallar. Går man upp i skogsmarkerna där det inte finns ängar utan mer är sammanhängande skog, hyggen, planteringar och mossar så ser man inga rådjur alls och knappt spår heller. Anledningen är naturligtvis en kombination av olika faktorer men det som tagit mest på rådjurstammen är tveklöst de senaste hårda vintrarna med över metern snö och på det rovdjurstryck från lodjur och räv. Vi har iaf inte skjutit ned stammen då vi jagat väldigt lite rådjur på senare år.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Måste försöka förstå här nu hur en del tänker... Många säger att det är väldigt lite rådjur. "Vi satt ute X antal personer och såg en bock, den sköts" Hur fan resoneras det då? Tror dom att det blir FLER rådjur om man skjuter de få som finns Nu vet jag inte om det är i katternas våld som dessa herrar/damer jagar men för mig, men är det inte i kattland så förstår jag verkligen inte hur dom tänker... Då känner iaf jag att det brister nånstans i det som vi jägare försvarar oss med när det gäller anti-jaktmänniskor. Dvs vi ska främja och vårda. Lite OT här Lasse men du får ha överseende
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Olika på olika marker, med nedgång är det ju rent generellt. En mark är i princip tom, primärt pga lodjur då det utfodras duktigt under vintrarna. Skulle tro att vi har ca 25% kvar från toppåren och hälften innan vintrarna. Nivån för två år sedan var perfekt. Här hemma har nästan alla getter två kid som jag sett de senaste dagarna, det är ett tecken på att utfodringen lönar sig och att skjuta 10 rävar på försäsong inte bara är förströelse. Därimot är antalet getter färre, men troligtvis är dom enligt darwins teorier slugare och därmed otroligt värdefulla. Mitt ena jaktlag var ingående i det område i sverige som innan lojakten höll tästast stam i Uppland, och därmed också Sverige...och världen enligt LSTs inventeringar. Lona kan utrota rådjuren lokalt, och kommer göra det på många ställen även utanför nuvarande områden.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Jag har lite svårt att förstå nedgången hemma faktiskt.. vi har utfodra rejält de senaste två åren, rävarna har ramlat och absolut inta stora uttag. För väl se vilka radikala metoder det finns att tillgå..
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Författare Här upplever jag det som att Rådjuren rör sig mer på Gudrunhyggen än ute på vallen. Nu kanske det bara är tillfälligheter men jag har valt skogspass sista passen och då sett betydligt mera djur än på vall. Frågan är som sagt om det är mer än bara vintrarna som pressat tillbaka Rådjursstammen. Räv har vi ju men jag har inte sett en ända på mina pass. Ser någon då och då men inte allt som i våras hos Hipshot, där sprang det ju en Räv på var o varannan åkerlycka Det blir intressant att se hur det upplevs när det blir dax att släppa hundarna. Skjutförbud på alla getter och ev får någon bock läggas ikull. Kid går att skjuta men som det ser ut nu så kommer det inte att bli ett överflöd med skottchanser. Bättre att spara innan än att svära efteråt. //
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Här i andra delen av Småland ser det hyggligt ut, såg t.o.m. en get med tre kidd häromdagen. Däremot verkar kidden sent födda för dom se små ut. Har även haft ett antal trafikolyckor med rådjur och själva har vi tyvärr lyckas köra på två i sommar, dottern ena gången och frugan andra gången. \Mats
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Här upplever jag det som att Rådjuren rör sig mer på Gudrunhyggen än ute på vallen. Nu kanske det bara är tillfälligheter men jag har valt skogspass sista passen och då sett betydligt mera djur än på vall. // Där träffade du nog huvudet på spiken. En bidragande orsak att vi här i småland inte ser lika mycket rå, är nog att de håller sig mycket på de uppväxta gudrunhyggena.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Måste försöka förstå här nu hur en del tänker... Många säger att det är väldigt lite rådjur. "Vi satt ute X antal personer och såg en bock, den sköts" Hur fan resoneras det då? Tror dom att det blir FLER rådjur om man skjuter de få som finns Nu vet jag inte om det är i katternas våld som dessa herrar/damer jagar men för mig, men är det inte i kattland så förstår jag verkligen inte hur dom tänker... Då känner iaf jag att det brister nånstans i det som vi jägare försvarar oss med när det gäller anti-jaktmänniskor. Dvs vi ska främja och vårda. Lite OT här Lasse men du får ha överseende För att försvara mig så vet vi som sagt att det går fler bockar i trakten men som sagt det var betydligt fler för bara några år sedan. Och som någon sa så kanske de går mer på hyggen just nu... Men lodjuren går hårt åt stammen även om även vintern tar sin beskärda del. Vill ni se några fina bilder på lo från mina trakter så kan ni läsa denna artikel. http://terjehelleso.files.wordpress.com/2011/08/jp-15-110817-b-01-32.pdf Eller titta på http://terjehelleso.wordpress.com/
Publicerat Augusti 18, 201114 yr För att försvara mig så vet vi som sagt att det går fler bockar i trakten men som sagt det var betydligt fler för bara några år sedan. Och som någon sa så kanske de går mer på hyggen just nu... Men lodjuren går hårt åt stammen även om även vintern tar sin beskärda del. Vill ni se några fina bilder på lo från mina trakter så kan ni läsa denna artikel. http://terjehelleso.files.wordpress.com/2011/08/jp-15-110817-b-01-32.pdf Eller titta på http://terjehelleso.wordpress.com/ Det är bara "runt hörnet" från mig! Har aldrig sett lo själv, men andra har... För två år sedan var det väldigt mycket rådjur här, och vintrarna (och lo) har definitivt minskat stammen, men det är definitivt inte tomt i skogen. Och älg tycker jag mig se mer av...
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Författare Här i andra delen av Småland ser det hyggligt ut, såg t.o.m. en get med tre kidd häromdagen. Däremot verkar kidden sent födda för dom se små ut. Har även haft ett antal trafikolyckor med rådjur och själva har vi tyvärr lyckas köra på två i sommar, dottern ena gången och frugan andra gången. \Mats Måste nog håll med om att kiden är små. Vet inte nog mycket om biologin bakom men kanske kan det vara så att vintern försköt födandet en aning. Kul att ni har skapligt med Rå kvar. Där träffade du nog huvudet på spiken. En bidragande orsak att vi här i småland inte ser lika mycket rå, är nog att de håller sig mycket på de uppväxta gudrunhyggena. Jag hoppas att jag har rätt i detta fallet. Man kan lura sig så mycket genom att man ser eller inte ser djuren. Jag ska ta ett sista pass i kväll där jag ser två vallar och ett 2 gudrunhyggen så nu blir det upp till bevis. För er som varit här så är det det blå tornet som står till höger om 300m tavlorna. //
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Med tanke på klimatet här uppe så ser det förvånatvärt bra ut men då har bönderna på marken stödutfodring på några platser med ensilagebalar. Visst finns det något som stryker med under vintern. Under hösten ska viltvårdsansvariga i VVO bygga inhägnader som håller renarna och älgarna borta från dessa foderplatser för rådjuren. Dom ska bygga inhängnader av typ viltstängsel och göra öppningarna så smala så bara rådjur kom in i öppningen. Rådjuren är något smalare än renarna så det ska nog gå bra. Någon bedömning på hur många rådjur som finns här uppe vill jag inte göra.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr mycket mindre rådjur vi har ställt in bockjakten i år kan vara så att man inte ser dom för gudrun hyggena är så pass uppväxta nu men är ju inga trafikolyckor eller sådant heller jag hoppas jag har fel men jag tror våran stam är i spillror,därimot älg verkar vara väldigt gott om fastän vi har ökat avskjutningen ganska kraftigt och det är possitivt för mig iallafall