Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ser Rådjursstammen ut hos er.

Featured Replies

Publicerat

För att försvara mig så vet vi som sagt att det går fler bockar i trakten men som sagt det var betydligt fler för bara några år sedan. Och som någon sa så kanske de går mer på hyggen just nu...

Men lodjuren går hårt åt stammen även om även vintern tar sin beskärda del.

Vill ni se några fina bilder på lo från mina trakter så kan ni läsa denna artikel.

http://terjehelleso.files.wordpress.com/2011/08/jp-15-110817-b-01-32.pdf

Eller titta på

http://terjehelleso.wordpress.com/

Jagar i dessa marker också, och här ser vi inte ens räv nu?? Kan det bero på lon tro? Tippar på att rådjuren minskat med 50% här, om inte mer.

Publicerat

Jagar i dessa marker också, och här ser vi inte ens räv nu?? Kan det bero på lon tro? Tippar på att rådjuren minskat med 50% här, om inte mer.

Beror ju på från vilken tid man jämför. När jag började jaga i mitten på 90 talet så skjöt jag min 2 rådjur per år. Bocken jag skjöt i år var den första på 3 år för min del och då jagar jag ändå småvilt på 500 Ha.

Jo räven har minskat markant också hos oss. Ser man rävspår så vet man nästan att då är det iaf inte lo i närheten och tvärt om.

Älg har däremot ökat något det sista men det beror på en väldigt återhålsam tilldelning i Hökensås ÄSO. Tror även skogsfågel i viss mån ökat vilket jag själv tror beror på rävens tillbakagång så någon positiv effekt har iof Lodjurens framfart.

Publicerat

Här i Skaraborg är det mycket sämre med rådjur,har bara sett en get med kid.

Men mycket räv o gris.

Tobbe

Publicerat

Här kommer en positiv rapport.

Jag gick över ca 200-300 ha idag med åkermark här utanför Köping i Västmanland och det ser bra ut.

Samtliga getter hade två kid med sig och totalt räknade jag ihop 7 getter och 3 bockar.

Har endast sett en räv under sommaren och vi har inge lodjur.

Publicerat

Sitter med luren så det blir inget långt inlägg. Vi brukade skjuta ca 20-30 rådjur på 650 hektar men de senaste åren har vi skjutit 3-6. Vintrarna har gjort sitt och katterna har skött resten, tyvärr har vi inga svin så jakten inriktas på Kråkor, räv och duvor. Tyvärr har det slagit så lit duvor så det är inte lönt att göra något försök. Summa sumarum tiden mellan avlossade skott bli längre och längre. Tur att det finns svamp, sorry Lasse om det spårade ut lite men freddan har druckit öl o är lite bitter på att det inte är fri jakt på alla rovdjur året runt.

Publicerat

Just här, runt kåken, finns det en del djur. Dom som jagar här gör inte ett skit om vintrarna, har sett endast en mineralsten på 8 år och det var för 6 år sedan. Vi lägger ut foder om vintrarna för att hjälpa trots att vi inte jagar här.

I småland, gnosjö kommun, där svärfar har sina marker så är dom näst intill utrotade för ingen vill släppa nått i rädsla för att grannen skall få skjuta.

Jag slutade jaga rådjur för 5 år sedan pga detta. Ja jag har varit ute i skogen med bössan men jag har vägrat skjuta dom 2-3 gångerna jag sett nått. Senaste gången var i vintras då 3 rådjur hoppade i famnen på mig men det är också sista gången jag sett nått.

Snackade med svärfarsan i förrgår och han hade varken sett eller hört ett skit. :(

Publicerat

Jagade de två första dagarna runt Vaggeryd strax söder om Jönköping. Där finns det fortfarande ganska hyfsat med rådjur även om det har minskat mycket på de 15 åren jag har jagat där, trots utfodring och ihärdiga rävjägare. Marken är på ca 500 ha och ägaren, uppskattningsvis, skjuter mellan 10-20 rävar per år.

Har även en mark utanför Fritsla som jag har varit på de igår kväll samt nu på morgonen. Gått över 5-6 rejält stora hyggen och sett ett ensamt hondjur, alarmerande. Innan brunsten såg vi ett par bockar men på 1200 ha har vi enbart sett en get som hade kid.

Vintern har säkert gjort sitt men, rätta mig om jag har fel, går inte rådjuren in i skogen efter brunsten och vilar upp sig för att sedan röra sig mer på deras matställen, dvs hyggen, åkrar osv för att äta upp sig inför vintern? Om brunsten har varit tidig kanske det kan vara en orsak till de få observationerna som de flesta av oss har gjort under bockjakten?

Publicerat

Har varit ganska positivt dom här två vintrarna. Alla med hund har inte kunnat jaga fredag till söndag under större delen av jakten å mycket utfodring. Har gjort att vi har mest 2kid men också 3 kid en get med 1 kid har jag sett. sist vi hade så här bra var 2007. Har försvunnit ganska snabbt för att hund folket skjuter allt sparar inga getter eller nåt, är det djur framför hunden ska dom ner. men det tanke sättet är det typ hos alla i jaktlaget. tror jag är den första som inte tänker att om inte jag skjuter så gör nån annan det.

Har haft lo vid foderplatserna också :angry:

Publicerat

Snappade just upp ett rykte om att vi har lo i faggorna. Får väl ringa rovobs på måndag och se om de vill verifiera/dementera. Kanske kan det vara förklaringen till att det inte varit fullt så mycket rådjur nu mot slutet av sommaren som i början....

Publicerat

Har inte jagat så länge på marken (2a säsongen nu) men det finns minst lika mycket (om inte mer) rådjur i år.

Förra året (ganska precis vid den här tiden) hade vi ett antal katter som klev omkring. Exakt hur många rådjur som blev uppkäkade är okänt men rådjuren försvann tillfälligt i vilket fall som helst och återkom när kissarna vandrat vidare till andra områden på ön.

Än så länge ser det alltså väldigt ljust ut men det kan ju ändras på en dag eller två känns det som.

Det är gott om getter med dubbelkid och bockar har det formligen sprutat av innan premiären.

Bra biotop, sinnessjuk stödutfodring (flertalet viltåkrar och tonvis med ensilage och spannmålskross varje år) samt skarp predatorkontroll plus lite tur med relativ avsaknad av övriga rovdjur är väl det som gör det hela misstänker jag.

//F