Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är en bra nybörjarbössa - tillspetsad omröstning?

Lägre rekyl - bättre skytte 81 röster

1. 1. Vad tror du är bästa förstakaliber för ny jägare? Också, skjuter man i allmänhet bättre med ett vapen med låg rekyl än ett med kraftig rekyl?

• 6.5x55 mm
      49%
      67
    • .300 Weatherby Magnum
      1%
      2
    • .378 Weatherby Magnum
      2%
      3
    • Bättre med låg rekyl
      45%
      61
    • Bättre med kraftig rekyl
      0%
      1
    • Ingen skillnad med avseende på rekyl
      0%
      1

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Lite frågor som dök upp i en diskussion, för bakgrund se skulle vara intressant att veta vad folk i allmänhet tycker. Jag är tydligen på stridshumör idag.

Edit: Jag avstår från att rösta så mina åsikter blir irrelevanta.

Redigerad med Beatless

Publicerat

Låg rekyl och billig övningsammunition.

Enkelt eller hur :P

//

Publicerat

Rätt så uppenbart, eller hur. Ganska intetsägande omröstning, men visst, jag ska inte vara surgubbe, röstar gärna :D

Publicerat

jag röstade för 378 Wby,

störst måste ju vara bäst.

/Christian

Publicerat

Låg rekyl och billig övningsammunition.

Enkelt eller hur :P

//

+1

Publicerat

Röstade bara på liten rekyl, efter som jag är tjurskallig och bara vill rekomendera .308win som bra första kaliber i klass1 :)

Publicerat

6,5x55 eller 308Win är vettigast som första klass 1.

Twin

Publicerat

Eller hur långt är ett snöre?

Upplever man rekylen som besvärande bör man kanske byta till ett vapen med en kaliber där man inte upplever samma problem.

Publicerat
  • Författare

Jag vet, ganska korkad omröstning, blev bara så sur efter att en kille rekommenderade en nybliven jägare att skaffa en .300 el .378 Wby.

Sedan var jag faktiskt lite intresserad av vad folk tyckte om rekylfrågan, eftersom man ibland här får intrycket av att ju större desto bättre och att knallen och rekylkraften hos en 9.3:a är att jämföra med surret och kraften av en fluga som landar på axeln. Att mer rekyl leder till sämre skytte ser jag nästan aldrig nämnas i en tråd, varken här eller på grannforat. Så där undrade jag faktiskt vad folk tyckte.

Tack ni som röstat!

Publicerat

Jag vet, ganska korkad omröstning, blev bara så sur efter att en kille rekommenderade en nybliven jägare att skaffa en .300 el .378 Wby.

Enkelt, folk är idioter! wink.gifbiggrin.gifcool.gif

6,5x55 Swedish Mauser heter kalibern förresten. tongue.gif

Mvh

Publicerat

Det är väl inte rekylen som sådan som är problemet, utan förväntan av rekylen... Som nämndes i en annan tråd så handlar det om hur man hanterar rekylen. Jag måste erkänna att jag är lite rädd för rekyl efter att ha provskjutit en polares bössa (kommer inte ihåg kalibern, det var ett par år sedan (innan jag själv blev intresserad av jakt)). En blå och öm axel och en rejäl smäll på kinden, sannolikt delvis mitt eget fel pga orefarenhet. Men rekyl kan göra ont!

6,5:an är mild[are] och jag skjuter ok med den (håller på att träna på att bli bättre), men jag vill inte besväras av rekylen mer än nödvändigt. Finns säkert mer "död" i grövre kalibrar, men jag premierar att jag själv känner mig säker och komfortabel med skottet och hoppas jag kan bedömma situationen utifrån det...

Publicerat

Nja,

allt beror på var man läser, jag är nog nr 1 att medge att jag sålde Pinky för att jag hade svårt att skjuta konsekvent väl med en 9,3x62 som vägde runt 3,8 kilo, klar för jakt.

Det var helt enkelt för svårt, krävde för mycket skyttetekniskt av mig, att göra det väl, med en 308:a kan jag göra allt o lite därtill, det har visats empiriskt förr om åren så att säga.

I ett nötskal den dagen min jakt kräver mer effekt i vilt än vad jag får med 308:an, ja då är jag där och fixar mig en grövre men tyngre pang igen.

/Christian

Publicerat

Det är ju som skrivits inte bara kaliberberoende utan oxå viktberoende samt stockberoende.

En lätt och illa stockad "klenbössa" kan ge en värre rekylupplevelse än en relativt tung värstingmagnum med ergonomisk stock.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Enkelt, folk är idioter! wink.gifbiggrin.gifcool.gif

6,5x55 Swedish Mauser heter kalibern förresten. tongue.gif

Mvh

Intressant att du säger det där om Swedish Mauser. På engelska forum och ibland svenska brukar jag skriva ut detta, men jag är lite rädd för att folk i sverige inte ska förstå efter att jag försökt köpa ett laddverktygset på Torsbo. "Och så skulle jag ha ett RCBS laddverktygset i 6.5x55 mm Swedish Mauser". Svar: "Den kalibern tror jag inte vi har inne". Jag: "Jag menar alltså sex och en halv" varpå killen fattade och allt löste sig.

Är det officiella namnet i Sverige 6.5x55 mm Swedish Mauser? Andra alternativ skulle ju kunna vara t ex 6.5x55 mm Mauser eller bara 6.5x55 mm. Någon som vet?

Publicerat

skulle jag själv vara i sitsen att köpa en första bössa och veta det jag vet nu skulle valet vara 308w direkt för jag har nu testat en del olika bössor och kulor å ska det vara en allrond så är nog en 308 laddad med en 150gr kula ganska rätt.

vill man att djuren ska lägga sig snabbare är nog en magnum med en ganska blöt kula rätt bra och det vill man också som nybörjare så det är bara testa och se vad man själv vill och kommer fram till.

av mig kommer du inte att få någon röst iaf.

Publicerat

Intressant att du säger det där om Swedish Mauser. På engelska forum och ibland svenska brukar jag skriva ut detta, men jag är lite rädd för att folk i sverige inte ska förstå efter att jag försökt köpa ett laddverktygset på Torsbo. "Och så skulle jag ha ett RCBS laddverktygset i 6.5x55 mm Swedish Mauser". Svar: "Den kalibern tror jag inte vi har inne". Jag: "Jag menar alltså sex och en halv" varpå killen fattade och allt löste sig.

Är det officiella namnet i Sverige 6.5x55 mm Swedish Mauser? Andra alternativ skulle ju kunna vara t ex 6.5x55 mm Mauser eller bara 6.5x55 mm. Någon som vet?

Det heter "sex o´n halv"... då är det 6,5x55 som menas... :P

Publicerat

Min tes lyder; allt folk är idioter. Den stämmer varje gång! biggrin.gif

Publicerat

6,5x55 var det första riktiga vapen jag sköt med, och det kommer att bli det sista också!

Fast jag måste väl erkänna att jag är otrogen med en 30.06:a. :blush:

308 är säkert en bra kalliber, men jag har aldrig kommit överens med den, har provat den men det vill inte fundera.

6,5 är det jag skjuter bäst med, 30.06:an fungerar också bra, men det blir inte riktigt lika många guldserier med den som 6,5:an.

Sen vill jag bara påpeka att jag inte lider av rekylrädsla (trots att jag är flerfaldig medlem av halvmåneklubben) jag tycker att det är kul att skjuta med bössor som har lite pulver i sig!

Men för en nybörjare/ovan så vill jag definitivt rekommendera en rekylsvag bössa, rekylen kan för många vara skrämmande. Framförallt när man är lite grön!

Dessutom så är våran legendariska 6,5x55 klart underskattad!!

Publicerat

Jag har precis köpt en dämpare till älgpipan fast den slår väldigt lite. Jag är trött på rekyl helt enkelt och gjort samma resa som Christian och jag tror vi köpte våra nya dämpare av samma karl faktiskt.

Publicerat
  • Författare

Jag har precis köpt en dämpare till älgpipan fast den slår väldigt lite. Jag är trött på rekyl helt enkelt och gjort samma resa som Christian och jag tror vi köpte våra nya dämpare av samma karl faktiskt.

Får man fråga vad det var för dämpare?

Publicerat

Får man fråga vad det var för dämpare?

a-tec

Publicerat

Jag sticker ut hakan och påstår att alla skjuter bättre med mindre rekyl... eller åtminstone KAN skjuta bättre med mindre rekyl. Det handlar inte heller bara om att vara rädd för rekylen, utan att det blir betydligt viktigare att rekylupptagningen sker likadant varje gång med grövre rekyl. Anläggningen och kroppställningen spelar plötsligt större roll. Sköt själv härom året en älgkalv med .375:an och det enda stöd som fanns var för högt för knästående men för lågt för stående. Det blev ngt halvt hukande av det hela, och det skottet tog i levern istället för i trättområdet. Trots kontrollskjutning såväl före som efter jakten, och att jag är 100% säker på avfyringen och var hårkorset låg. Jag har även varit med om att skjuta bra grupper men med olika träffläge vid stående respektive sittande skytte med .300 H&H. Det krävs helt enkelt att man tränar mer på att alltid göra lika och ställer större krav på att man verkligen provar olika skjutställningar och stöd med kalibrar som ger mer rekyl.

När det gäller 6,5x55 Swedish så finns/fanns det enligt vad jag förstått tyvärr även en 6,5x55 Scandinavian. Måtten för 6,5x55 tilläts vandra iväg i Norge respektive Sverige efter patronens tillkomst. När man införde det nordiska skyttegeväret inom fältskyttet bestämde man att allt nationellt skytte i Sverige, Norge och Danmark skulle ske med samma gevär och man införde även "listigt" nog samtidigt en kompromisspatron: Scandinavian. Den har ett något rymligare patronläge, och det går alltså att skjuta Swedish i Scandinavian, men inte nödvädigtvis tvärtom. Man behöver väl knappast frukta att ngt annat än Sauer STR 200 kamrats för patronen, men man bör kolla noga vad man får om man köper begagnade verktyg...

Publicerat

Herregud vilken meningslös tråd du skapar bara för att jag sa något annat än 6.5 i en klass 1 kaliber tråd.

Tror du folk har grövre kalibrar för att det är skönt med hård rekyl eller ?

Du har aldrig tänkt på att det kan vara skönt att ha mindre flyktsträcka och mer skottreaktion på en t.ex älg.

Inte så kul heller att skjuta en älg som knappt reagerar på träff och springer långt innan den dör när man är

en ny och nervös jägare.

Skall du hacka på alla personer som föredrar grövre kalibrar än 6.5 kommer du få mkt jobb ^^

Publicerat

Du har aldrig tänkt på att det kan vara skönt att ha mindre flyktsträcka och mer skottreaktion på en t.ex älg.

Inte så kul heller att skjuta en älg som knappt reagerar på träff och springer långt innan den dör

Vi kan vända på det....flyktsträckor eller inte har helt och hållet med skottplacering att göra,mina djur går inte en meter från skottplatsen och jag har inget grövre än en 308 ;)

/Mike

Publicerat

Vi kan vända på det....flyktsträckor eller inte har helt och hållet med skottplacering att göra,mina djur går inte en meter från skottplatsen och jag har inget grövre än en 308 ;)

/Mike

Finns massor med perfekta träffar i lungor/hjärta och älgen springer iaf. Många har väldigt stor övertro på

sina kalibrar. Men de är ju tur att de finns sjukt många olika kalibrar så alla får ha sin ''världens'' bästa kaliber :)