Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är en bra nybörjarbössa - tillspetsad omröstning?

Lägre rekyl - bättre skytte 81 röster

1. 1. Vad tror du är bästa förstakaliber för ny jägare? Också, skjuter man i allmänhet bättre med ett vapen med låg rekyl än ett med kraftig rekyl?

• 6.5x55 mm
      49%
      67
    • .300 Weatherby Magnum
      1%
      2
    • .378 Weatherby Magnum
      2%
      3
    • Bättre med låg rekyl
      45%
      61
    • Bättre med kraftig rekyl
      0%
      1
    • Ingen skillnad med avseende på rekyl
      0%
      1

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Finns massor med perfekta träffar i lungor/hjärta och älgen springer iaf. Många har väldigt stor övertro på

sina kalibrar. Men de är ju tur att de finns sjukt många olika kalibrar så alla får ha sin ''världens'' bästa kaliber :)

med andra ord du med eller ?

Publicerat

Finns massor med perfekta träffar i lungor/hjärta och älgen springer iaf. Många har väldigt stor övertro på

sina kalibrar. Men de är ju tur att de finns sjukt många olika kalibrar så alla får ha sin ''världens'' bästa kaliber :)

Jag tror att du missade Mikes poäng, det handlar inte om att han höjer 308 win till skyarna utan om att han sedan länge insett att skottplaceringen och kulans konstruktion är långt mycket viktigare än vad det står stansat i hylsans botten.

För egen del har jag sedan länge dragit slutsatsen att om skottet är välplacerat spelar det väldigt liten roll för slutresultatet om älgen skjuts med en 6.5x55 eller en 375 H&H, om skottet sitter där det inte hör hemma har du ett eftersök på halsen oavsett om det står 6.5x55 eller 375 H&H på hylssbotten.

Mellan dessa båda ytterligheter finns det ett antal skottplaceringar som ligger på marginalen, det handlar om skott som visserligen är dödande men som inte är omedelbart dödande. Vid dessa skott är det såklart en fördel med ammunition som ger en större skada och som därmed innebär ett snabbare blodtrycksfall. Även här är det min fasta övertygelse att kulans konstruktion har betydligt större inverkan på effekten en något grams skillnad på kulvikten eller några tiotal meter snabbare utgångshastighet. Givetvis är det vid dessa skott "på marginalen" än fördel med kraftiga kalibrar samtidigt som många års erfarenhet från både skjutbanan och skogen gjort det uppenbart att många av de skyttar som använder kraftiga kalibrar inte klarar av att skjuta med dem på ett tillfredsställande sätt, konsekvensen av detta är att skotten "på marginalen" utan tvekan blir fler med grövre beväpning samtidigt som man har bättre möjlighet att hantera dessa skott med en grövre beväpning. Lite grann känns det som en självuppfyllande profetia ;)

Samtidigt har jag genom alla år varit rätt tydlig med att jag ser 6.5x55 som en klockren klass 2 patron med möjlighet att använda även på klass 1 vilt med vissa begränsningar.

Henrik

Publicerat

Henrik tolkar mig helt rätt,finns fler skottplaceringar än hjärta/lunga.

Vidare har åtminstone jag efter 25års jagande kommit till insikt till att stora/kraftiga kalibrar är till för just stora/kraftiga djur.

Bortsett från någon enstaka jättegalt/bamsebjörn/storoxe så finns inte volymen i våra svenska djur som kräver dessa magnumkalibrar.

Övriga världsdelar har en annan fauna som gör dem mer intressant.

Egenskaper som jag värderar mycket högre än V0 och energi är kaliberns egenprecision och minimal rekyl.

Just därför skulle jag om det var lagligt inte använda min 308 till klass1 jakt utan min 243, vilken ju får anses vara ännu klenare än 6,5x55.

/Mike

Publicerat

Detta eviga prat om marginaler på älg är roligt. Det finns ju inget djur i landet som är så lätt att hålla sig inom marginalerna på men ändå diskuteras marginalerna och hur viktigt det är att välja kalibern med bäst marginal ivrigt.

Om man läser mellan raderna så är det så är det sällan dom som skriker högst om dom viktiga marginalerna figurerar i trådar om träningsteknik och hur man blir bättre skytt.

Publicerat

En bra nybörjar bössa är en bössa som passar dig perfekt i anläggningen o som du känner dig bekväm med o har förtroende för i ditt skytte o träffar där du siktar o håller du dig inom marginalen så spelar det ingen roll va du har för kaliber.

Mvh.

Publicerat

Det är viktigt att känna sig trygg i sitt vapen säger många, och jag känner mig trygg med grövre kaliber

och detta är ju upp till var och en ( alla värdesätter inte samma) saker i en bössa för nybörjare. Jag känner

mig även mer trygg på rådjursjakten med en 6.5 än en 222. Det blir typ omöjligt att fastställa den ''bästa''

för någon annan än en själv :)

Publicerat

Det är med all säkerhet ingen som ifrågasätter det faktum att högre kulvikt och utgångshastighet ger högre anslagsenergi. Inte heller att det är mindre rekyl i en sex-och-en-halva.

Det som skapar debatt, den här gången såväl som tidigare när ämnet varit uppe, är de antydningar som ibland förekommer att man skjuter lika bra med en grovkalibrig bössa. Det torde också vara statistiskt bevisat i rätt många sammanhang att så normalt inte är fallet. Visst finns det många skyttar som skjuter ruggigt bra med grova magnumkalibrar, men det är då färdigheter man tillförskansat sig genom ihärdig träning, inte för att man har hår på bröstet...

My 2 cents...

Publicerat

Visst finns det många skyttar som skjuter ruggigt bra med grova magnumkalibrar, men det är då färdigheter man tillförskansat sig genom ihärdig träning, inte för att man har hår på bröstet...

My 2 cents...

Nej för hundan, det är inte hår på bröstet som räknas, det är hår i röven som gör en riktig karl.

Publicerat

Den diskussionen kan bli riktigt intressant :P :P

Kräver nog en hel kväll, med lite rökigt skotskt tillbehör, dock!