Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsjakt, vilken kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Hej svejs!

Jag har förmodligen fått lite vildsvinsjakt i Sörmland, och har fått höra att min kaliber 8x57 JS ska vara för klen.

Den som upplyst mig om detta säger att jag måste upp på en magnumkaliber för vildsvin, kan det verkligen stämma?

Det känns som att min kaliber borde vara tillräcklig för allt vi har här i Sverige.

Mvh

Morten

Publicerat

Klart du kan jaga vildsvin med 8x57!

De faller fint på plats med 6.5x55 om kulan sitter på rätt plats också...

Publicerat

Hugger snabbt innan någon föreslår 378 Weatherby, host...

Visst räcker 8x57; det är en utmärkt kaliber! Vi landar väl än en gång i om man skall eftersträva hög fart eller grov kaliber för att få effekt i den här tråden misstänker jag... isynnerhet för vildsvin hävdar jag att det är en fördel med litet grövre kulor, eftersom fettlagren lätt sluter sig om kulhålet och minskar blodspåret. Jag tycker inte man bör använda för mjuka kulor av samma skäl; en vinterspäckad gris ger ett rejält motstånd för kulan.

Publicerat

Vi måste ha värdens hård skjutnaste djur här i Sverige enligt många :rolleyes:

Sitter skottet inom marginalen så duger vilken klass 1 bössa som helst.

Ja o din bössa kommer o göra jobbet galant.

Mvh.

Publicerat

Larv,

Klart tusan att en 196 eller 220 grains .323 kula gör processen kort med alla i Sverige levande vildsvin, ie de blir snart döda.

/CHristian

Publicerat

Din bössa kommer klara det finfint. Har själv varit inne på den kalibern som hundförarbössa men jag funderar vidare i takt med att sparbössan fylls på.

Vad du skulle tjäna på en magnumkaliber förutom ont i axeln vet jag inte, en häftig pang? Funkar väl bättre för långa håll - har iaf jag fått lära mig.

Har sett gris skjutna med 6,5, 308 och 30-06 där jag använt de två senare och det har ej varit problem.

Publicerat

"Magnum-konceptet" är väl en långhållskonstruktion.. Att leverera E på dryga håll. På alla andra avstånd är det väl bara ett otyg med Magnum.. :rolleyes:

Sparkar, smälller och kostar. :P

Kanske aktuellt när grisarna springer runt på de norrländska myrarna om några år.. :D

/Må

Publicerat

Kanske sitter du på den bästa kalibern av alla för svensk högviltsjakt, detta har kommit fram till efter 22 års kuljagande men ändå äger jag ingen bössa i kalibern :lol:

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket för info och svar, då vet jag att min bössa duger finfint. :)

Publicerat

Hej,

jag har skjutit 8 grisar med 8x57 IRS som i allt väsentligt är ett litet snäpp "klenare" än 8x57 JS. De två första sköts med Oryx 196 grains som jag inte rekommenderar, de sista 6 grisarna har skjutits med 180 grains Nosler BT i 810 m/s och det har visat sig vara en klockren medicin för grisarna.

Nu har det inte varit några monstergrisar som skjutits utan rätt typiska svenska grisar där den största grisen var en galt med 65 kg slaktvikt. Jag är dock säker på att beväpningen hade klarat av betydligt större grisar än så:P

Kontentan är att jag oreserverat kan rekommendera 8x57 i dess olika former som en klockren griskaliber.

//Henrik

Publicerat

JA bössan är kanon för dessa jakter, inte för att jag någonsin skjutit ett vildsvin utan mer för att jag själv valt att bygga en bössa i denna kaliber. ;)

Publicerat

Den som upplyst mig om detta säger att jag måste upp på en magnumkaliber för vildsvin, kan det verkligen stämma?

Så om du haft en bössa i 338-06, 35 Whelen, 416 Rigby, 404 Jeffery, eller 500 Jeffery, så hade de diskvalificerats pga att de inte har "magnum" i namnet? Trams! :P

Publicerat

Hugger snabbt innan någon föreslår 378 Weatherby, host...

Visst räcker 8x57; det är en utmärkt kaliber! Vi landar väl än en gång i om man skall eftersträva hög fart eller grov kaliber för att få effekt i den här tråden misstänker jag... isynnerhet för vildsvin hävdar jag att det är en fördel med litet grövre kulor, eftersom fettlagren lätt sluter sig om kulhålet och minskar blodspåret. Jag tycker inte man bör använda för mjuka kulor av samma skäl; en vinterspäckad gris ger ett rejält motstånd för kulan.

Alltså nej ! man måste minst ha 700NE för gris om dom väger över 50kilo....haha skojar bara för jag vet att du

hade mig i baktanken där :) 8x57 dödar lätt en gris :)

Publicerat

8x57 dödar lätt en gris :)

Men i den andra tråden så rekommenderade du ju 300 eller 378 Wby som lämplig klass 1-bössa för en nybörjare. Du vet väl att vildsvin är klass 1 va? Helt plötsligt duger det med 8x57? Du är inte vidare konsekvent :lol:;)

Publicerat

Så om du haft en bössa i 338-06, 35 Whelen, 416 Rigby, 404 Jeffery, eller 500 Jeffery, så hade de diskvalificerats pga att de inte har "magnum" i namnet? Trams! :P

De feskalibrarna går väl inte skjuta med, nej MAGNUM ska det vara. :lol:

Men i den andra tråden så rekommenderade du ju 300 eller 378 Wby som lämplig klass 1-bössa för en nybörjare. Du vet väl att vildsvin är klass 1 va? Helt plötsligt duger det med 8x57? Du är inte vidare konsekvent :lol:;)

:lol::lol:

//

Publicerat

Asså .. för mig är det helt otroligt att kaliberdiskutioner/trådar kan bli så långa o ibland hetlevrade..

O så lixom vicken bössa är bäst osv..

För mig är de alla verktyg som jag inte klarar mig utan.

Jag resonerar som så..

Klass ett funkar till alla våra klass 1 vilt... är ju lixom klassindelat av någon anledning...

Grövre kaliber ger större hål.

Ett dåligt skott är ett dåligt skott oavsett kaliber. en grövre kaliber är i det fallet bättre än en liten om kulan sitter fel.

Jag jagar o gör eftesök med 30-06, har funkat hitintills..

Anledningen till det kalibervalet är enkelt...

Hela familjen har samma kaliber så skott går alltid "låna" ;)

Publicerat

Klass ett funkar till alla våra klass 1 vilt... är ju lixom klassindelat av någon anledning...

Du är en vis man! :wub:

Ett dåligt skott är ett dåligt skott oavsett kaliber. en grövre kaliber är i det fallet bättre än en liten om kulan sitter fel.

Något får mig att tro att kulan oftare sitter "fel" just pga den grövre kalibern ;)

Publicerat

;) !

Alltså nej ! man måste minst ha 700NE för gris om dom väger över 50kilo....haha skojar bara för jag vet att du

hade mig i baktanken där :) 8x57 dödar lätt en gris :)

Publicerat

F-n såg att någon hann före. Tänkte just föreslå 700 NE till brungrisarna :D

Publicerat

Hej svejs!

Jag har förmodligen fått lite vildsvinsjakt i Sörmland, och har fått höra att min kaliber 8x57 JS ska vara för klen.

Det känns som att min kaliber borde vara tillräcklig för allt vi har här i Sverige.

Mvh

Morten

Man skiljer lite på sommar/vinterpäls. Vinterpälsen är som bekant otroligt tjock,tät och motståndskraftig.Det många talar lite emot, är vid en evt.skadskjutning under vintern. Sårkanalen kan bli "liten", den tjocka pälsen "suger" upp blodet, det evt.eftersöket kan bli svårare än under tex. sommarmånaderna.
Publicerat

Hej svejs!

Mvh

Morten

Vilken jäkla tur att ingen har talat om det för grisarna här nere, hade blivit väldigt jobbiga eftersök då. unsure.gif

Av de sju som vi är så skjuter tre av oss med 8x57IS, tre med 30-06 och en med 300 WSM.

Publicerat

Kolla denna fina statistik, och se om du kan dra någon slutsats? :rolleyes:

http://www.algimark.se/empty_21.html

Publicerat

Att få jävlas med er andra lite är det jag lever för ju ! :)

Publicerat

F-n såg att någon hann före. Tänkte just föreslå 700 NE till brungrisarna :D

Hahaha! Men du måste ha turban om du skjuter den kalibern! :lol:

Publicerat

Jag jagar med 8*57js och vulkan 12,7 gram även testat S&B 14,3 gram. Har haft turen att få skjuta några stycken galtar över hundra kilo. Alla har dött innom 40-50m om det inte varit knall å fall. Alltid genomskott. De tre största har vägt mellan 140-160kg.

Och förra veckan sköt jag på en galt ute på ett gärde på 100m med 6,5an laddad med vulkan. Fullt genomskott på den ,(120kg galt). Och den hade verkligen underhuds fett!

Så de som snackar om magnum och vad allt heter är för mig j*vla ammatörer som inte vet utan läst å hört men aldrig provat!

Det ända säkra som redan påpekats är: grövre kula = grövre hål.

/ Love 8*57.