Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsjakt, vilken kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Tja,

nu är jag ju i och för sig ny här på forumet och min åsikt väger väl ganska lätt, men jag kollade min jaktdagbok och kom fram till att 3 av de 13 grisar jag skjöt förra jaktåret var med 8*57IS. Baserat på skottecken, blod och flyktsträcka på denna synnerligen magra databas håller jag kalibern högt. Övriga grisar skjöts med 30-06 eller 9.3*62. Fabriksladdad Sako Hammerhead i både 8*57 och 30-06. Jag ser ingen som helst skillnad på dessa båda kalibrar vad gäller mottagaränden. Däremot är den väldigt stor för skytten när det gäller rekylen. 8*57an har en långsam mjuk rekyl i förhållande till 30-06ans rappa piska. Numera står min 30-06a till salu hos en vapenhandlare...

9.3*62 är i en helt annan liga. Laddad med tyngre kulor typ Oryx 21.1g är den en slägga som får det mesta på fall.

Bara min lilla mening,

Anders

Publicerat

Känns som att ämnet är tämligen uttömt nu. Hur som helst så kan jag väll bara konstatera efter att ha jagat gris i ett antal år (inte fruktansvärt många grisar som trillat, men ändå ett antal) att jag alltid haft 8x57JS som grövsta kalibern i skåpet.

Det jag har gjort är att gå från 8x57 ner till 6,5x55 och nu upp till 7x57 (anledningen till bytet från 6,5 till 7x57 var att min 6,5 pipa rök och kvar stod min 7x57. Den är för visso lättare att ladda också med mer komponenter). Det vi snackar om då är vakjakt. För drevjakter och eftersök så har jag fortfarande kvar 8x57JS som kaliber med anledning av att det kan bli lite taskiga vinklar osv. Behöver absolut inte ha något grövre enligt min erfarenhet.

De eftersök jag gjort på gris i min dag (runt 5st) har alla varit påskjutna av kalibrar som varit grövre än 8mm. Synd att folk fortfarande verkar leva i bubblan att grisar är odödliga tjockhudingar -_-

MVH/Jocke

Publicerat

Klass 1 studsare. Allt från 6.5x55 till...... så grovt man orkar med :rolleyes:

Skall det vara något kvar att konsumera som föda så sattsa på en vanlig standard kaliber.

Klar är, skjuter du en gris genom skinkorna med en 6.5a så går grisen undan men med en 416 kan den inte gå på bara frambenen men vem fan skjuter genom skinkorna. Funderar själva på att införskaffa en 8x57js som komplement. Tycker det är en riktigt go myskaliber, lite långsam och tung, perefekt till åteljakt då avståndet sällan överstiger 60-70 meter.

• 3 weeks later...
Publicerat

Kan inte säja jag har skjutit så mycket gris i mina dagar men ett par har det blivit och jag har provat nåra av våra vanligaste kalibrar och nån grovsing har det också blivit. Den hellt klart bästa kalibern på gris som jag har haft är 45/70 av dom 20-25 grisar som jag sköt med den så har ingen gått längre än 3 meter, dom flesta va knall fall men då va det handladdat o en ricktigt tung bly kula. Det ända ricktigt negativa med den va helt klart smällen, va facktiskt ricktigt otrevligt att skjuta med den. Men 8x57 måste va en av våra bättre kalibrar för alrund jakt vi har i vårt avlånga land

Publicerat

Finns det inte någon som fått licens på en cal.50? Då kan man vara säker på att grisarna blir på plats även med ett dåligt skott. Skämt å sidor, frågar du mig så är 8.57JS den mest potenta högviltskalibern för allt svenskt vilt. Rätta mig om jag har fel men använde inte Hemingway en Mannlicher 8.57 JS till allt Afrikanskt vilt?

Publicerat

Jag har en tysk kollega som är helt jaktgalen och skjuter drivor av vildsvin med sin Blaser Drilling med 8*57, så det verkar inte vara något fel på den kalibern. Ser fram emot nästa möte i Februari då det utlovats vildsvinsjakt i Bayern, första grisjakten för mig.....:) Har sett hans vapen garderob, lite avis blir man.....

Publicerat

Kolla denna fina statistik, och se om du kan dra någon slutsats? :rolleyes:

http://www.algimark.se/empty_21.html

Att 6,5 är näst vanligast (ja eller tredje beroende på hur man ser det) när det gäller att fälla nasse. Delad första plats mellan 30-06 och 9,3. Med reservations för felräkning i min 3 sec statistik sammanställning... :D

(OBS inlägget rikad till de som inte orkade öppna länken ;)

Publicerat

Hej,

jag har skjutit 8 grisar med 8x57 IRS som i allt väsentligt är ett litet snäpp "klenare" än 8x57 JS. De två första sköts med Oryx 196 grains som jag inte rekommenderar, de sista 6 grisarna har skjutits med 180 grains Nosler BT i 810 m/s och det har visat sig vara en klockren medicin för grisarna.

Nu har det inte varit några monstergrisar som skjutits utan rätt typiska svenska grisar där den största grisen var en galt med 65 kg slaktvikt. Jag är dock säker på att beväpningen hade klarat av betydligt större grisar än så:P

Kontentan är att jag oreserverat kan rekommendera 8x57 i dess olika former som en klockren griskaliber.

//Henrik

Jag har en 8x57JS som jag skjuter med oryx, undrar varför du inte rekomenderar den?

Publicerat

Hej Olof,

anledningen till att jag inte rekommenderar Oryx i 8x57 är att jag har haft några märkliga erfarenheter med just den kulan.

Kulan har helt enkelt vinklat i viltet på ett uppseendeväckande sätt, skott i bredsida som placerats bakom bogen har t ex gått ut i halsen.

Av de tiotal klövvilt som jag sköt med oryxen uppträdde den märkligt i tre av dessa fall vilket inte är OK i min värld.

//Henrik

Publicerat

Har skjutit lite gris med min 308w och tycker det fungerar utmärkt.

Publicerat

100m, 6,5*55 Vulcan 10,1g

120kg gris, flycktsträcka runt 80m. Genomslag!

Kan ha fått vind av mig då den stanna och vädrade, tänkte mest på löpans längd.

post-1561-0-05982200-1317840875_thumb.jp

Publicerat

Här är det kul att läsa att 6,5an fungerar väl så bra, för det gör den tydligen inte på RS..

Vid vakjakt i någon form, är 6,5an helt perfekt! Men jag skulle hellre välja en kraftigare kaliber på drevjakt iom att grisarna är i rörelse och vi kan kan aldrig ta för för givet att kulan placeras rätt, som vid vakjakt.

Publicerat

Här är det kul att läsa att 6,5an fungerar väl så bra, för det gör den tydligen inte på RS..

Vid vakjakt i någon form, är 6,5an helt perfekt! Men jag skulle hellre välja en kraftigare kaliber på drevjakt iom att grisarna är i rörelse och vi kan kan aldrig ta för för givet att kulan placeras rätt, som vid vakjakt.

Vilken klass ett kaliber som helst duger även så om 6,5 kan lämna lite dåliga blodspår.

8x57 är nog den kaliber som det fälls mest vildsvin med i Europa.

//Lasse D

Publicerat

Sedan ett drygt år tillbaka använder jag en gammal kortad HVA 640 i kaliber 8x57 JS till allt svenskt klövvilt.

Efter att tidigare ha pratat mig rusig om .30-06:ans förträfflighet har alltså även jag bytt kaliber, endast pga att jag blivit så hänförd av 8x57:ans charm! :wub:

De dryga tiotal-tjugotal grisar, älgar, rådjur oco grävlingar som jag skjutit med hjälp av hund likväl som på vak har inte levt tillräckligt länge för att klaga.

Effekten i 8x57:an går inte att tvista om!

Jag har skjutit med så väl olika Norma, Hornady, Barnes och Swift-kulor.

Samtliga djur har bara behövt ett skott.

Dessutom bör jag tillägga att kaliberns popularitet verkar skjuta i höjden att döma av mängden hylsor som återfinns på skjutbanorna nu för tiden! :wub:

//Skogis

Publicerat

Vilken klass ett kaliber som helst duger även så om 6,5 kan lämna lite dåliga blodspår.

8x57 är nog den kaliber som det fälls mest vildsvin med i Europa.

//Lasse D

Självklart duger den, men den är som alla vet i underkant gällande blodspår. Bla,bla,bla..... som alltid när denna kalibern kommer på tal! :wacko:;)