Publicerat September 1, 201114 yr Kalle. Kollade igenom tråden igen men hittar ingen som skjuter med ett sikte som inte skjuter där det ska. Håller med om att dessa i sådana fall ska kasseras omgående. Jag vet att du tillbringar en heldel tid på skjutbanan så jag som inte är där så ofta blir lite nyfiken, finns det verkligen folk som har grejer som inte funkar och som sedan rycker på axlarna och fortsätter jaga med dem?. //Freddan Eberstark - funkar inte ok alla gånger vi har haft ett som jagade mygg på tavlan som det själv ville, helt nytt. handlar inte tråden om detta sikte? Luger är ett till sikte som är rent skärt skit. första hade ett fingeravtryck på insidan och det var det enda som du såg när man tände lyset, det andra han fick som ersättning hade fördröjd justering 8 skott innan det stannade och inte linjärt i justeringen så det var ett litet jippo kring att satsa pengar på var det skulle ta. totalt 40-50 skott gick åt. skaffade sen ett leupold och det var inskjutet efter 4 skott. klart det finns de som skiter i att siktet inte går att skjuta in ordentligt. 10% har den benägenheten, i runda slängar iaf. Sedan att man inte har det ringa intresset att ens undersöka varför det inte går så bra, blir man bara deprimerad av. ibland har de den dåliga smaken och fråga om det ändå går att sitta på gris om det bara är 30m fram, då vänder man och går i huvudet men för djurens skull stannar man och förbjuder dem att jaga med den utrustningen. att erbjuda att låna ut sin egen bössa biter bäst i det fallet. Du ska se hur förbannade de blir när man råder dem till att inte jaga älg i år där finns folk som skjuter in bössan ena gången (jag var med) sen tar det 18 cm lågt på 90m nästa gång. det ENDA som den bössan gjort var att åka bil. En gemensam kompis till mig och blyström fick lägga 34 skott för att skjuta in sin OXO. jag sköt in min 308 med sightronen på 5 skott som började 37 cm från riktpunkt. jag kunde lita på mitt sikte och det kunde inte han. Kalle
Publicerat September 1, 201114 yr Fredrik- att vistas kring älgbanor så här års är rena mörkret, vi skall vara glada att grävande journalister inte står där och gottar sig, det skjuts så illa o med så taskiga grejer att det är löjligt, men å andra sidan jag har själv sett en man skjuta godkänt med en aimpoint utan batteri i på sin pang, det anser jag vara en bragd om än inte bra. Det som skrevs i en annan tråd om WSM/WM patroner och lite så där byta imellan, många gubbar är det som har sopat iväg ett knippe 7,62:or på banan ur sin 30-06:a, har man bara Mauser utdragare på pangen så går det "bra", det där med att skottställa, det är ju tjafs, det efter ett par skott har "de" klart för sig att pangen har 20 högt och 20 höger, det är inga bekymmer, typ. Nu är detta ett avsteg från tråden men jämväl belysande, om man har koll på prylarna och de fungerar bra så är det inte priset på dem som styr graden av etik. /Christian
Publicerat September 1, 201114 yr "om man har koll på prylarna och de fungerar bra så är det inte priset på dem som styr graden av etik." TACK Nä skämt åsido, tråden har spårat ur helt klart. Jag blir lite förbannad när jag läser om Kalles upplevelser för så får det fan inte vara, misstänkte iof att det kunde vara så. Mina sikten skjuter bättre än mig, dvs 12-30mm på hundra och en snusdosa (en bra dag när jag klickat rätt) på 300.. resten är upp till mig. Jag förespåkar verkligen inta att man måste han ett Swarre, Heinsoldt eller dyl, för då måste jag sälja bilen. MEN om man ska skjuta på något annat än en tavla måste man vara 100% på att åtminståne prylarna funkar, billigt eller inte. Ganska skönt att det mesta av mitt övnings skytte sker ensam på en äng så jag slipper tappa hoppet. Måste redigera en grej. Siktena skjuter mitt i prick, det är bössan och framför allt jag som gör spridningen..
Publicerat September 1, 201114 yr BTW Togga. om du ska ha gluggen på en 22a och BARA skjuta på tavlor så ja för sjutton köp den men bli inte chockad och arg om den inte funkar. Om du någon gång tänker skjuta på ett vilt med bössan så NEJ, köp ett beg för samma pengar.
Publicerat September 1, 201114 yr Författare Waxin! Nej jag kommer absolut inte köpa en Eberstark,hade bara en undran vad det var för något. Kommer att kolla och kommer troligen att köpa en beg kikare! Mvh Togga
Publicerat September 1, 201114 yr Jag har ingen aning vad Eberstark är för sikte mer än vad ni skriver.. Vad jag tror angående de billiga kikarna är att de mest köps av nybörjare som låter sig luras av handlaren. Vid första anblicken ser de billiga varianterna proffsiga ut, åtminstone på skalet och det är det som gör att många faller för dem. Bössan kostar några tusen och då finns det inte många kronor kvar till optik. 2500-3500 kr brukar de flesta klara av och de vill såklart ha nya grejer.. Som flertalet vet här jagar jag med ett Shirstone (gris, älg), även kallat "Skitstone", men det vet inte mitt som tur är och uppför sig som ett dyrare. Snart fyller det 12 år och det har fungerat "skitbra" hela vägen. Skymningsvärdet är såklart inte lika bra som Zeiss, men jag jämförde en kväll med ett Zeiss som kompisen har och det var inte sådan fruktansvärd skillnad som många gör sig gällande. Något annat har jag inte märkt som bl.a träfflägesändring vid olika förstoringar. Jo, jag vet att jag haft tur, det är jag fullt medveten om! Om vi nu går tillbaka till nybörjaren, så blir påfrestningarna inte så stora på budgetkikarna, eftersom de jägarna till en början inte skjuter så mycket. Känner själv några stycken som jagar lite och med dessa kikare och de är helt nöjda. Har de bara skjutit in vapnet bra och kikaren uppför sig väl i alla förstoringar, så varför inte.. Nästa gång blir det ett märkessikte istället för Shirstone. Har två andra kikare på andra vapen; Pecar Berlin och Nikon. Ja, och ett Aimpoint på ett annat.. Och ytterligare en Calic Hunter på en annan bössa..
Publicerat September 5, 201114 yr det har föga med priset att göra. jag har det jag kallar budgetsikten men det är inte sådana som diskuteras i denna tråden, budgetsikte är fortfarande ett sikte som fungerar precis lika bra som ett kvalitetssikte i funktionen men som inte har samma briljans och inte samma knivskarpa skärpa i optiken. Nåt avkall på själva funktionen i när- eller fjärrtid är ingen budgetägare jag känner villig att göra. att köpa detta medvetet från början är definitionen på ett nedsättande ord på en annan människa som börjar på i.... Ett sikte skall fungera klanderfritt, det är minsta kravet och det skall vara självklart att så är fallet i 10+år och lite mer än normalt slitage. om du klickar 4 klick så ska det utan tvekan hänga med direkt. knacka och meka med siktet innan det funkar håller inte. då blir jägaren osäker och då skjuter man sämre. då blir kanske stackars jägaren lidande av dåligt samvete men vem bryr sig om det??? det han skjuter på får böta för hans snål- och snikenhet, det suger hästballe när folk är snåla och det skapar lidande. som att köpa en ny fin bil men skippa bilbarnstol för det blir för dyrt, den han blir idiotförklarad om nått för så jäkla dum är ju ingen! Dock är det inte värre än att folk får en chans att bättra sig, jag har själv letat rådjur med tvivel på min utrustning (tascoskit), jag kan skriva under på att så gör man inte! Hmm, det känns som att du riktar kritik mot mig! Jag har väl aldrig förordat att nån ska köpa ett odugligt sikte som inte fungerar vad jag vet. Om det nu inte var så du menar så bör du tänka efter en gång till när du skriver så att denna otrevliga ton, som jag anar, inte tittar fram.