Publicerat September 1, 201114 yr Jaha, då har hagelmarodören gått och skaffat sig två stycken nya sikten som jag nämnde i en annan tråd. Ett Konuspro M30 8.5-32x52 och ett Konuspro M30 3-12x56 Siktet med 8.5-32x har belyst mildot (blå eller röd) och det andra har ett belyst hårkors med blå prick. Eftersom jag fick Alzheimer light när jag skulle fixa ringarna så valde jag helt fel montage till sexochenhalvan så det måste bytas om jag inte vill flytta ögonen till pannan Sakon fick ett par nya Optilock 30mm ringar och här blev det bättre. (hade problem med mitt förra montage när jag först tog låga ringar så jag gick på medium igen så jag inte slår sönder kikaren) Har grovtjusterat siktet på Sakon och dragit några provsmällar och det kändes bra! Dock skall jag ta bort det bakre flipskyddet eftersom det piskar en i pannan när man drar på... Trodde först att jag fick fullmåne men det är gott om utrymme fram till tuben så det lugnade mig. En sak som jag inte är van med är att man har en bubbla (vattenpass) i kikaren... Säkert skitbra på banan men i skogen känns det mindre viktigt... eller? Karl.Ö skall hjälpa mig att testa dessa siktena eftersom han har betydligt bättre koll på sikten än vad jag har så det skall bli roligt! En kanonbra ursäkt för att skjuta lite extra någon dag i värsta fall Optiskt är de inte i klass med Swarre och liknande men de kändes förvånadsvärt bra och när jag rattade upp till 32x och justerade parallaxen så fick jag riktigt skarpa konturer på grannens silo 700 meter bort! Klart det blev en hel del tunnelseende men jag har aldrig provat ett sikte med så hög förstoring förut så jag har liksom inget att jämföra med Skall jämföra hur de ter sig när det skymmer i kväll mot mitt ganska nya Nickel 8x56 som är sjukt bra när det är riktigt mörkt. To be continued...
Publicerat September 1, 201114 yr En sak som jag inte är van med är att man har en bubbla (vattenpass) i kikaren... Säker skitbra på banan men i skogen känns det mindre viktigt... eller? Har den ett inbyggt vattenpass utanpå kikaren eller i siktbilden? Kan du fota denna funktion så vi andra får se hur de lyckats med detta?
Publicerat September 1, 201114 yr Författare Har den ett inbyggt vattenpass utanpå kikaren eller i siktbilden? Kan du fota denna funktion så vi andra får se hur de lyckats med detta? Det är inbyggd och sitter innanför första linsen i botten på tuben. Det blir lite knasigt att fota eftersom man släpper in en himla massa ljus bakifrån med blixten men det enda man ser när man siktar är luftbubblan, vätskan känns mer eller mindre svart. Har provsiktat lite när jag ligger ner och inser att jag inte alls har haft koll på sidovinkeln innan vid liggande skytte... Kanske man kan lära sig något på detta? Hur som är den inte i vägen när man siktar men den är fortfarande ganska tydlig. (fast jag har absolut inget att jämföra med ) Rattarna, som för övrigt är låsbara, känns riktigt bra och det är tydliga klick. Siktet som är 8.5-32x har 1/8 MOA klick och det som har 3-12x har 1/4 MOA.
Publicerat September 1, 201114 yr Författare vart köpte du i från och ungefärlig prisbild ? Jag köpte från generalagenten (Scandinavian Arms) och de kostade strax över 5000 kr/st.
Publicerat September 1, 201114 yr Jag köpte från generalagenten (Scandinavian Arms) och de kostade strax över 5000 kr/st. ok bra nu inväntar vi vad ni anser om dom speciellt Konuspro M30 8.5-32x52
Publicerat September 1, 201114 yr Nu är jag lite taskig. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K7285 Mvh.
Publicerat September 1, 201114 yr Författare Nu är jag lite taskig. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K7285 Mvh. Intressant... Konus har ju inte haft någon ÅF i Sverige innan på kikarsikten... Det är inget att hänga läpp över och bara att fortsätta skjuta! Jag fick ju livstids utbytesgaranti på mina dock
Publicerat September 1, 201114 yr Intressant... Konus har ju inte haft någon ÅF i Sverige innan på kikarsikten... Det är inget att hänga läpp över och bara att fortsätta skjuta! Jag fick ju livstids utbytesgaranti på mina dock Det är sant sen ger dom ju bara 3år mot dit livstids utbytesgaranti Mvh.
Publicerat September 2, 201114 yr hehe! ska vi maskera det i ännu en "middag" Brudarna gick på det förra gången ju! gillade min frus kommentar: - Ska ni skjuta på riktigt? gillade berättelsen om kattluckan bäst!! jag garvar än ska du veta :lol: klart vi ska prova dem, se till att ställ ögonavstånd för liggande bara, annars blir det spännande... inte...
Publicerat September 2, 201114 yr Det är inbyggd och sitter innanför första linsen i botten på tuben. Det blir lite knasigt att fota eftersom man släpper in en himla massa ljus bakifrån med blixten men det enda man ser när man siktar är luftbubblan, vätskan känns mer eller mindre svart. Har provsiktat lite när jag ligger ner och inser att jag inte alls har haft koll på sidovinkeln innan vid liggande skytte... Kanske man kan lära sig något på detta? Hur som är den inte i vägen när man siktar men den är fortfarande ganska tydlig. (fast jag har absolut inget att jämföra med ) Rattarna, som för övrigt är låsbara, känns riktigt bra och det är tydliga klick. Siktet som är 8.5-32x har 1/8 MOA klick och det som har 3-12x har 1/4 MOA. välkommen till rattar-klubben (1/8) jag skruvar också som fasen men det "känns" bättre. när är du i gasen för att prova lite då?
Publicerat September 6, 201114 yr Författare Sådär, nya ringar på sexochenhalvan och nu blev det ett mer korrekt montage vad gäller höjden i alla fall Grovriktade siktet och drog två smällar. En med 18x och en med 24x (det blev för mysko med 32x för att prova på bara de 50 meter jag kunde skjuta på...) Fokusen och skärpan funkar riktigt bra ut till 5-600 meter, sen blev det mer platt fokus - dock fortfarande helt skjutbart! Ögonavståndet till kikaren var även bra på denna gluggen så det får absolut godkänt! Inga halvmånar kommer det att bli här heller 8.5-32x52 är något tung som jaktsikte om man jämför med mina gamla sikten men då är ju detta röret typ dubbelt så långt också som två av de andra... Det belysta mildot riktmedlet är ju riktigt nice! Jag har som mest har kört med tyska 1:an och 4:an men ser klara fördelar med mildot vad avser storleksbedömning osv. Funkar morgondagens plan så skall jag kunna skjuta in båda siktena ordentlig för på torsdag drar jag norröver. Siktena jag har att jämföra med är ett nytt Nickel 8x56, ett Weaver 3-9x40 och ett äldre Helia. So far gillar jag faktiskt dessa siktena och det skall bli kul att se hur de presterar under en veckas tokjakt på älg i de jämtlänska skogarna!
Publicerat September 6, 201114 yr So far gillar jag faktiskt dessa siktena och det skall bli kul att se hur de presterar under en veckas tokjakt på älg i de jämtlänska skogarna! Lycka till! Hoppas att siktena funkar bra och att ryggen din håller ihop. Mvh. Fitzo
Publicerat September 7, 201114 yr Konus har ju inte haft någon ÅF i Sverige innan på kikarsikten... Cyberphoto har sålt dem i minst 3-4 år iaf... -- Mats
Publicerat September 7, 201114 yr Författare Cyberphoto har sålt dem i minst 3-4 år iaf... -- Mats Jo, jag har förstått det nu... Firman jag handlade av hade fått exklusiv ÅF i sverige men Konus "glömde" visst att tala om att även andra fick sälja produkterna... Jag hade aldrig hört talas om deras kikarsikten innan, bara kameraoptik och avståndsmätare. Själv har jag varit insnöad på tyskarna och en del jänkare vad gäller kikarsikten men ibland är det nog bra att sondera terrängen på vad som kan dyka upp. Stocken69 hade varit och klämt på dessa siktena och han var tämligen såld så det var bara att testa. Funkar dessa siktena som de verkar göra så är det en enorm prisskillnad mot NF tuben jag har tittat på! Min typ av skytte kan nog inte tillgodogöra en tub för en bra bit över 20k... Som sagt, från och med på fredag så kommer de att testas i ur och skur (fast jag hoppas på sol ) under älgjakten. Bommar jag en älg så har jag ju åtminstonde någonting att skylla på
Publicerat September 7, 201114 yr nu ska inte jag vara sådan men nightforce är i en liga över konus mfl. jag skulle kunna tänka mig att man kan jämföra med bushnell, burris, nikon eller sightrons SII modeller. vi gör så att vi provar mot dessa sikten och att det diffar 1500 hit eller dit kan man skita i... funktionen är det som i sammanhanget är helt avgörande och de pengarna kan man eventuellt tycka är billiga slantar i slutändan. det är vad enbart kvalitetsringarna i sammanhanget kostar. vi kollar dem och låter snacket kring dem vila så får du själv komma med kritiken eller den röda rosen
Publicerat September 7, 201114 yr Författare nu ska inte jag vara sådan men nightforce är i en liga över konus mfl. jag skulle kunna tänka mig att man kan jämföra med bushnell, burris, nikon eller sightrons SII modeller. vi gör så att vi provar mot dessa sikten och att det diffar 1500 hit eller dit kan man skita i... funktionen är det som i sammanhanget är helt avgörande och de pengarna kan man eventuellt tycka är billiga slantar i slutändan. det är vad enbart kvalitetsringarna i sammanhanget kostar. vi kollar dem och låter snacket kring dem vila så får du själv komma med kritiken eller den röda rosen OBS!!! Jag jämför inte Konus med Nightforce på något sätt mer än priset! Konus kommer aldrig att komma upp i samma klass som Nightforce, Zeiss, Swarre, S&B, Helia, Nickel och de andra tysktalande tuberna! Det är givet. Det som jag har varit intresserad av är hur ett "mellanklassikte" kan te sig om man jämför med ett NF och om man samtidigt jämför priser. "Bang for bucks" liksom Om siktet är optiskt korrekt, skottfast, skruvandet fungerar osv - är ett sådant sikte i mellanklass funko? Är Konus ett sådant sikte? Det är det jag försöker ta reda på! p.s Ringarna som tuberna sitter i är Sako Optilock så där har det inte snålats
Publicerat September 7, 201114 yr Ett fyrkantstest med skiftning mellan max och min förstoring skulle vara intressant.
Publicerat September 7, 201114 yr Författare Ett fyrkantstest med skiftning mellan max och min förstoring skulle vara intressant. Precis det som Karl.Ö. skall hjälpa mig med efter septemberjakten ...och en massa andra tester som kan vara bra! (alla ursäkter för att få skjuta mer än alltid välkomna! )
Publicerat September 7, 201114 yr dum tanke men om man växlar mellan förstorningarna under 4-kantstestet 1 och 3 skottet på max och 2 och 4 på min borde inte det ge en fingervisning med ??
Publicerat September 7, 201114 yr Det var det jag menade men jag har lite problem att formulera mig. aha trodde du menade 2 olika serier
Publicerat September 7, 201114 yr Precis det som Karl.Ö. skall hjälpa mig med efter septemberjakten ...och en massa andra tester som kan vara bra! (alla ursäkter för att få skjuta mer än alltid välkomna! ) Inte för att vara dryg...men borde inte sånt testas FÖRE ev. jakt? Har ju varit en del diskussioner om skottfast optik kontra etik den senaste tiden. Ett uttalande som "bommar jag så vet jag vad jag ska skylla på" skulle fått en nybliven medlem slaktad omgående, oberoende av smileys. Särskilt om vederbörande tänkt jaga med ett mer okänt fabrikat. Vet själv ingenting om Konus sikten så jag är inte ute efter att racka ner på märket utan fick bara en tanke map ämnet. Jag har i dagarna fått hem ett Vortex Viper PST som är tänkt både för bana och jakt, och tänker testa det grundligt innan skott avlossas mot vilt.
Publicerat September 7, 201114 yr Författare Inte för att vara dryg...men borde inte sånt testas FÖRE ev. jakt? Har ju varit en del diskussioner om skottfast optik kontra etik den senaste tiden. Ett uttalande som "bommar jag så vet jag vad jag ska skylla på" skulle fått en nybliven medlem slaktad omgående, oberoende av smileys. Särskilt om vederbörande tänkt jaga med ett mer okänt fabrikat. Vet själv ingenting om Konus sikten så jag är inte ute efter att racka ner på märket utan fick bara en tanke map ämnet. Jag har i dagarna fått hem ett Vortex Viper PST som är tänkt både för bana och jakt, och tänker testa det grundligt innan skott avlossas mot vilt. Har skjutit ett rejält antal plugg med gluggarna redan och jag är inte den som rattar och skruvar under älgjakten. (om inte ett kontrollskott sitter exakt där jag vill dock...) De skjuter likadant på 80 meter oavsett förstoring så det är verifierat. Det vi skall testa är de optiska egenskaperna samt om klicken stämmer osv. Men jag kommer att köra med mitt Nickel sikte på min 9.3x62 på älgjakten pga det du nämner ovan, jag har inte tillräckligt med kött på benen än med dessa siktena så jag ändrade tillbaka för några timmar sedan. Jag skulle ALDRIG avlossa ett skott mot ett djur med ett sikte som jag inte litar till 100% på och där är jag inte än. Framförallt 8.5-32x siktet behöver en bana samt någon som är van att testa optik för att se om det håller måttet. Så du är inte dryg med din kommentar, tanken var att jag skulle ha hunnit testa betydligt mer innan men så blev inte fallet och då åkte de gamla tuberna på igen