Publicerat September 8, 201114 yr Jag tycker att Wizard har klargjort tydligt hur han ska testa och använda kikarna. Så allt prat om "jägaretik" kan nog läggas undan i den här tråden... Är också intresserad av testresultatet. Av alla sikten som jag har ägt och provat genom åren så är det rätt få som inte har varit skottfasta. Däremot har förstås bildkvaliteten varit rätt kass på några billiga modeller. Och några svarade dåligt på justeringarna, (Khales/Helia CT, t.ex). Dessa blev liggande i byrålådan eller i bästa fall som pappfigurs-sikten för .22LR. //Danne
Publicerat September 8, 201114 yr Jag tycker att Wizard har klargjort tydligt hur han ska testa och använda kikarna. Så allt prat om "jägaretik" kan nog läggas undan i den här tråden... ..... //Danne Visst har han det, jag reagerade bara på att det skulle göras EFTER jakten i kombination med att dessa sikten skulle användas vid nämnda jakt. Därav mitt "prat om jägaretik". Nu var det ju inte så det skulle gå till så då kan jag lägga undan pratet. Skitjakt på dig Wizard!
Publicerat September 8, 201114 yr Peter, du behöver inte lägga ner något prat Mina meningar där var kanske inte så smidiga. Var inte meniningen att klanka ner på dig... För en stund blev jag bara lite orolig att det skulle bli ännu en långdragen "billig v.s. dyr optik" tråd //Danne
Publicerat September 8, 201114 yr ..... För en stund blev jag bara lite orolig att det skulle bli ännu en långdragen "billig v.s. dyr optik" tråd //Danne Haha, det är lugnt, jag förstår din tanke
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Författare så hur går testandet eller är det fortfarande jakt ?? Fortfarande bara jakt... Kommer att testa på min nya T3 Varmint rigg dock så snart den dyker upp! En kompis har kör ett sikte på ett antal jakter nu och han är riktigt nöjd men jag hade tänkt testa mer skruvande än skjutande för att se hur exakt skruvandet funkar och om man kan lita på klicken i verkligheten. Så jag återkommer snart
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Fortfarande bara jakt... Kommer att testa på min nya T3 Varmint rigg dock så snart den dyker upp! En kompis har kör ett sikte på ett antal jakter nu och han är riktigt nöjd men jag hade tänkt testa mer skruvande än skjutande för att se hur exakt skruvandet funkar och om man kan lita på klicken i verkligheten. Så jag återkommer snart ok du får ha skitjakt på dej
Publicerat Januari 1, 201214 yr nu har du väl testat kikarn nog för att ha en åsikt Han kanske är upptagen med att mässa sitt nya mantra? Du vet, det här: "Den beska smaken av låg kvalitet sitter i längre än det låga prisets sötma, det finns inga gratisluncher och samvetslösa säljare säger vad fan som helst för att kränga sin skit. Den beska smaken av låg kvalitet..." Jag hörde att han skulle säga det femhundra gånger om dan, varje dag. -- Mats
Publicerat Januari 1, 201214 yr Författare Jag har enbart testat min 8.5-32x52 på banskytte och den funkar ganska bra. Det jag inte fick att fungera var hur man nollställer targetrattarna med den medföljande insexnyckeln... :/ Jag kanske inte tar i ordentligt men men... Det är en billig glugg vad mekaniken avser och kan således inte jämföras med "riktiga" prylar. Det är en avsevärd skillnad mot OXO och annat kinajunk och jämfört med detta så är det en riktigt bra glugg! Så vad är då Konuspro M30... Ja, det är en helt ok glugg för den Svenske jägaren och optiken är faktiskt riktigt bra. Det som inte är lika bra är det mekaniska och den har inte samma justerområde som en NF t ex. Det är bra klick, som för övrigt stämmer, men låsfunktionen känns lite sådär... Det belysta mildot riktmedlet är trevligt men jag upplever en viss optisk färgseparation vid högre förstoringar (24x+) Tuben är inte svarvad i ett stycke aluminium, vilket man önskar på en premiumtub, så den har med andra ord inte ett vacuum inuti. Priset ligger nog lite högt för min smak med tanke på vad man kan få begagnat men det är inte skräp, inte alls. Vad kommer jag då att göra? Jag kommer att köpa en NF eller liknande men det är för att jag är en sucker på prylar
Publicerat Januari 2, 201214 yr Har haft ett konus pro. En fast 8x50 med mildot har jag för mig. Togs upp ur kartongen, riktades ut genom fönstret, vred på skärpejusteringen, o-ring ramlade ur, siktet packades ned igen Handlade av cyperphoto och de var kanon att ha att göra med. De erbjöd ett nytt men jag sa att jag blev lite tveksam till Konus och de satte tillbaka pengarna direkt och skickade en fraktsedel. Snabbt, enkelt och trevligt! Detta var mitt första sikte Iofs läst en del positivt om Konus i efterhand. Detta var ju 5 år sen eller ngt sånt, och det jag fick kan ju ha varit en tillfällighet. Jag hade noll erfarenhet av sånt då och vågade inte "chansa mer", idag skulle jag nog det dock.