Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knickers?

Featured Replies

Publicerat

Dresscode vid jakt... När jag började jaga var det tysta mjuka kläder som gällde, spelade ingen roll hur de såg ut. Kommer i håg ett urklippt foder till en överrock som var jaktjacka en period...säg väl ut som en figur ur Oliver Twist...

Efterhand blev mollskinn en favorit, men fick bereda plats för lättare (nya) material. Dock ingen Gore-Tex förutom en hatt än så länge. Jag tycker de flesta ...texmaterial har ett irriterande prassel för sig. Det kanske inte hörs så långt som mina egna "smygljud", men stör ändå.

Numera är det mest jakt med hunden och tysta kläder är lite på undantag.  Har en Runnarköpväst (lång) som är min "Always ultra" - andas lite rough shooting på en engelsk farm.... Använder gärna min rutiga keps (gubbtypen Ni vet) för den är snygg och praktisk. Och vips var vi framme vid ämnet istället för mitt eget konfektyr-svammel.

Jag tycker tweedställ är mycket snyggt. Dessutom gjorda för att användas, i motsats till vad många tänker. Köp ett sådant Ni, Rifle, och använd det närhelst Ni jagar!

Publicerat
Dresscode vid jakt... När jag började jaga var det tysta mjuka kläder som gällde, spelade ingen roll hur de såg ut. Kommer i håg ett urklippt foder till en överrock som var jaktjacka en period...säg väl ut som en figur ur Oliver Twist...

Efterhand blev mollskinn en favorit, men fick bereda plats för lättare (nya) material. Dock ingen Gore-Tex förutom en hatt än så länge. Jag tycker de flesta ...texmaterial har ett irriterande prassel för sig. Det kanske inte hörs så långt som mina egna "smygljud", men stör ändå.

Numera är det mest jakt med hunden och tysta kläder är lite på undantag.  Har en Runnarköpväst (lång) som är min "Always ultra" - andas lite rough shooting på en engelsk farm.... Använder gärna min rutiga keps (gubbtypen Ni vet) för den är snygg och praktisk. Och vips var vi framme vid ämnet istället för mitt eget konfektyr-svammel.

Jag tycker tweedställ är mycket snyggt. Dessutom gjorda för att användas, i motsats till vad många tänker. Köp ett sådant Ni, Rifle, och använd det närhelst Ni jagar!

Japps det ska jag göra ;)

Tackar tackar för stödet ;)

Tja!

Om man råkar skjuta ett vilt till ex en älg och är klädd i väst,knickers och hatt så är det ju synd om kläderna, det kan ju bli lite grisigt men det kanske finns särskilda slaktare med sådana gånger eller??  Jag har inte möjlighet att vara med på såna jakter utan måste ta ur och bära hem bytet själv, då krävs det oömma kläder.

Är inte alla kläder till för att andvändas?

Tror att jag kan ta ur en älg lika bra och lika gärna med ett par knickers på benen eller om jag har mina Chevalier byxor!

Och nej vi har inte med något folk som tar ur djuren åt oss!

Börjar smaka avundsjuka här tror jag ;)

Hmm.. det där med hur en jägare är klädd..  Jag brukar inte döma en hund efter håren... Och håller samma sak då det gäller jägare.

Brukar ha samma tanke om så hundar som jägare, låt dem bevisa i skogen vad de duger till.

Och jag har nog sett lika många fjollor och sittkissare som har haft cammoställe som de som har haft har haft tweedknickers..  :)

Visst har även jag sätt mycket fjollor i camokläder :D

Har väll sett någon enstaka fjolla med knicker och väst också, men inte alls lika många. kan ju klart bero på att det är fler som klär sig med camokläder klart. men ändå  ;D

MVH/Jocke

Publicerat

Nu hade jag tänkt berätta vad som finns i min jaktgarderob...

Camokläder för diverse smygjakter, kråkjakter mm

Mebran kläder för diverse pass och vardags/arbets byxor

Skinnbyxor när man går med hunden

Tweed ställ för fasan och rapphöns jakt...

jag har det mesta och jagar det mesta och kommer fortsätta med detta då jag ska fortsätta som jaktelev och förhoppningsvis bli yrkesjägare en dag....fjolligt hit och dit...jag har kläder till det jag sysslar med och klär mig efter jakten jag ska bedriva....sen får folk tycka vad dom vill sån är jag...

Publicerat
Nu hade jag tänkt berätta vad som finns i min jaktgarderob...

Camokläder för diverse smygjakter, kråkjakter mm

Mebran kläder för diverse pass och vardags/arbets byxor

Skinnbyxor när man går med hunden

Tweed ställ för fasan och rapphöns jakt...

jag har det mesta och jagar det mesta och kommer fortsätta med detta då jag ska fortsätta som jaktelev och förhoppningsvis bli yrkesjägare en dag....fjolligt hit och dit...jag har kläder till det jag sysslar med och klär mig efter jakten jag ska bedriva....sen får folk tycka vad dom vill sån är jag...

Bra talat linus!

Och fin klädgarderob du har också :P

MVH/Jocke