Publicerat September 7, 201114 yr Hejsan! Jag håller på med jägarexamen, men har ju givetvis redan börjat spåna på vad som skall köpas in i vapenväg.. Först och främst ska jag köpa mig en 22:a, antagligen en CZ455, kan ju vara kul å komplettera med .22 wm och/eller .17 hmr.. Men kommer nog att köpa även en klass 1 bössa ganska omgående när proven är avlagda. Kommer nog i första hand vilja vaka gris, men kan även bli aktuellt att jaga gris med hunden. Men givetvis är det ju bra om vapnet fungerar till så många jakttyper och vilt som möjligt. Optiken till bössa blir troligen ett Meopta Meostar R1 3-12x56 om jag ska köpa nytt, om det inte dyker upp någon europé som lämpar sig för vakjakt för samma peng eller helst billigare.. Var först inne på att köpa en nytt klass 1 vapen, men har tänkt om lite och funderar på att köpa mig en begagnad billigare bössa till att börja med. Så, nu till frågan, har ni några förslag på vilka bössor som kan tänkas passa? Aktuella kalibrar är .308, 30-06, 9,3x62 eller kanske 6,5x55.
Publicerat September 7, 201114 yr Jag satt i samma situation som du gör. Jag köpte en Quad 22LR, och kikarsikte i USA: Nikon Monarch 2,5-10x50. Kalibermässigt har jag mer eller mindre bestämt mig för 30-06. 6,5 är helt OK enligt de flesta, men med grisar på intågande ville jag ha mer kraft. 9,3 känns overkill på räv/rådjur (ekonomin tillåter bara 1 bössa). 308 och 30-06 kan laddas med lätta och tunga kulor (30-06 kan laddas med ännu tyngre kulor 13g vs 11,7g om jag förstått det rätt - alltså max för 30-06 är 13g och max för 308 är 11,7g - fabriksladdad Norma). Jag väljer därmed antagligen 30-06 i form av Browning X-Bolt eller eventuellt Tikka T3 Lite.
Publicerat September 7, 201114 yr http://www.blocket.se/lund/Tikka_6_5x55_35834801.htm?ca=23_2&w=1 Denna tex.. /Håkan H
Publicerat September 7, 201114 yr De flesta vill väl ha lite grövre kaliber till gris , men en 308 lägger väl ner allt Svenskt vilt och lämnar ett öppet ingångshål vid eventuellt eftersök på både gris och annat, Den går att övningsskjuta med och är väl överkomlig i ammokostnad. Dessutom finns det gott om dem till salu för det mesta. Mitt förslag blir det i varje fall. Lycka till med gevärs köp..
Publicerat September 7, 201114 yr Att köpa begagnat är en bra idé. Det ger oftast mycket högre kvalitet för pengarna än att köpa nytt, i alla fall om man jämför med billigt och nytt... Men beg. bössor bör oftast ses och bedömas först. Så ta gärna hjälp av någon om du inte kan/vill göra bedömningen själv. Det är inte så svårt egentligen. De första intrycken av en bössa brukar snabbt tala om var det ska barka iväg... 9,3X62 är en kalaspatron, men kanske inte alltid helt lyckad som första klass 1 kaliber. (Men köp gärna en senare!) Någon av de andra tre är en smaksak. 30-06 är helt meningslös tycker jag själv, men det är min åsikt. Det är givetvis en bra patron på många sätt. Men jag hade nog valt 6,5, 270W eller .308W - och gärna ett vapen som är lättskjutet, inte för lätt och ägnat mycket tid på banan. CZ 455:an och Meopta är två bra val än så länge : ) //Danne
Publicerat September 7, 201114 yr Har själv en Tikka T# i kaliber 308. Jagar allt mellan räv och älg med samma bössa. Fungerar bra för mig iaf. Har skjutit en och annan gris med den utan några problem... Mvh: Fredrik
Publicerat September 7, 201114 yr Känner mig extremt gubbig nu, men om du skall köpa en beg klass 1 är det mer en fråga om att hitta en bra vapen, som passar dig/din plånbok samt skjuter/fungerar väl snarare än att hitta en viss kaliber. Helt ärligt talat så bryr sig inte vildsvin nämnvärt om det är 9,7 gram från en .30 kula eller från en .323 eller en .264 kula, de dör ändå om kulan tar på rätt ställe, samma sak gäller anslagsenergin, på de modesta avstånd som det skall jagas är den långt mer än tillräcklig på allt svenskt vilt. __________ Med ovanstående sagt om tyckande, om du skall jaga med hund, underförstått agera hundförare också är det lämppligt med en QR- dvs snabbfäste för optiken då en 3-12x56 tub inte är särskilt lämpad till det skytte som blir resultatet vid jakt med hund, ställande eller stötande, om man nu inte är passskytt, men även då är en Meopta 3-12 inte optimal med tanke på det något begränsade synfältet. Vapen som är bra beg är Tikka/sako/CG 1600/Blaser R93 om man gillar modulärt. /Christian
Publicerat September 7, 201114 yr "Så, nu till frågan, har ni några förslag på vilka bössor som kan tänkas passa? Aktuella kalibrar är .308, 30-06, 9,3x62 eller kanske 6,5x55." som alla andra säger så spelar inte kalibern så stor roll bara bössan känns bra.Sen har du ju priserna på ammo 6,5 har ju bra mycket billigare ammo än 9,3an.Prov skjut gärna bössorna för tex vissa 30-06or kan sparka så in i helv... (jag skulle nog valt en 308)
Publicerat September 7, 201114 yr 308. alla dagar i veckan!!! Flera fördelar: Kort låda(om man nu väljer ett vapen med sådan),gillar korta pipor,mindre rekyl än 30-06,men gör PRECIS samma jobb,skillnaden är försumbar, billigare övningsammo åxå,bara 6,5x55 som slår den i ammopris. Vapen att välja: Tikka m/55 och Sako för att göra det enkelt för dig, bägge har spår i lådan så du slipper montera klackar, dit med Warne QD och du är hemma!!! Skitenkelt!!!! Själv har jag 30-06............... ,men skulle byta om jag inte var så snål........
Publicerat September 7, 201114 yr Känner mig extremt gubbig nu Chris, vissa insikter är tuffare än andra... Men vi står gärna ut med dig ett tag till ändå För övrigt håller jag med i synpunkterna på val av vapen/kaliber. Kanske med tillägget att om man finner det intressant att prova olika kulor (och hitta optimal kula för olika jaktformer med samma vapen), bör man välja en "vanlig" kaliber med gott utbud i fabriksladdat - åtminstone tills man börjar ladda själv. Det innebär i regel också att övningsammon inte hamnar i det dyraste segmentet. /Bosse
Publicerat September 7, 201114 yr hadde valt 308 all dagar i veckan fast jag inte är så kaliber fanatiker. men har kommit fram till att de är en hyffsad billig kaliber o både jaga med o stå och övnings skjuta med, finns ett jäkla utbut av amunition till dom oxå
Publicerat September 8, 201114 yr Författare Tack för alla svar! Ska ta en funderare och hålla ögonen öppna på blocket och se vad som dyker upp.. Har ju ingen superpanik med klass1 iom jag köper mig en 22a för att öva med först.. Någon som kan rekommendera ett sikte för en CZ 455 förresten? Vill inte lägga massor med tusenlappar på ett sikte till den, då man inte är gjord av pengar.
Publicerat September 8, 201114 yr Tack för alla svar! Ska ta en funderare och hålla ögonen öppna på blocket och se vad som dyker upp.. Har ju ingen superpanik med klass1 iom jag köper mig en 22a för att öva med först.. Någon som kan rekommendera ett sikte för en CZ 455 förresten? Vill inte lägga massor med tusenlappar på ett sikte till den, då man inte är gjord av pengar. Är samma djungel där som med kalibrar.. Men i de flesta fall får du vad du betalar för. Kanske behöver man inte vara lika kritiskt med en kikare till en 22a, då det gälelr, mörker egenskaper, osv.. Hålla ögona på Wizards kommande test om Kronus kikare. ( ) Kan vara ett prisvärt alternativ!
Publicerat September 8, 201114 yr För skytte och kanske lite enklare jakt, en bushnell av enklare modell är inget som man kan gå fel med på en .22:a /Christian
Publicerat September 8, 201114 yr Under mitt drygt 40-åriga jägarliv (jag började som 8-åring) har jag vaskat fram mina egna favoriter. 22 lr är ett måste, själv har jag en med öppna riktmedel (gammal Husqvarna, salongsgevär med oöverträffad precision) och en Krico 340 S med ett Burris 3-9x (från 80-talet). I klass ett är det min gamla Husqvarna 1598 (prototyp till 1600-serien som egentligen inte skulle lämnat fabriken) i kaliber 30-06. Med den har jag aldrig lämnat något påskjutet kvar i skogen, ett 20-tal grisar, xxx antal rådjur, en hel del hjortar och lite drygt 100 älgar, med mera. Jag använder till största delen 200 grains Oryx med Norma MRP-krut numera, vilket ger den effekt jag vill ha. Inga långhåll, men bra verkan i målet oavsett viltart. Har också skjutit massor med kråkor och räv med en uppspeedad laddning och en 90-grains helmantlad pistolkula... Numera har jag en Bushnellkikare i grafit på den, 2-9x. Sedan har jag ju lite annat också, men inga kompromissbössor (drillingar och kombivapen alltså ).
Publicerat September 8, 201114 yr Ännu ett alternativ är Weaver som har ett par rimfire modeller som funkar rätt bra. Fast 4X eller 2,5-7X. Kostar strax över 1800 kr. på Vapex.se Leupold har motsvarande modeller för en tusenlapp till. Det är ju kul med hög föstoring på en .22:a, men köp inget rappelsikte med för många finesser (jag har gjort den tabben). Då är det bättre med ett mindre sikte men av bra fabrikat. Leupold, Weaver, nämnda Bushnell m.fl... //Danne
Publicerat September 12, 201114 yr Författare Kanon, tack, då har jag lite koll på vad jag ska satsa på till 22:an..
Publicerat September 17, 201114 yr Kapar tråden lite, är i nästan samma sits som trådskaparen. Har ganske nyligt tagit jägarexamen och tänker utöka min vapengarderob (som arbetssökande student går det lite segt på ekonomi fronten) Jag har en pappa som har en .22 lr som jag skjutit mycket med men kommer inte alls överens med bössan (lite för lång för mig) och kommer inte heller överens med optiken på den (gammalt fast förstoring x 24 sikte). Har alltså planer att köpa en .22 lr (funderar på en CZ 455 så jag kan skaffa en .17hmr pipa senare) för mängdträning på miniälgen och därtill en duglig kikare. Sen till sommaren är tanken att införskaffa sig en .308 win Tikka T3 lite eller liknande då jag känner att jag vill ha lite grövre än 6,5an jag har och eftersom att jag vill ha en bössa anpassad för mig! Vill inte lägga ned en massa på ny kolv till det gamla arvegods till 6,5a jag har fått. Till tikkan tänker jag också köpa rejäla klackar, ringar och en duglig kikare (om jag inte hittar begagnat blir det antagligen en Leupold VX II 3-9x50 eller vad ekonomin tillåter) Tycker inte om siktet på 6,5an heller, är ett gammalt redfield med 2-8 förstoring och okänd objektivdiameter (inte cirkulär utan mer ovalt objektiv typ rundat i ändarna och rakt ovan och nedan) För skytte och kanske lite enklare jakt, en bushnell av enklare modell är inget som man kan gå fel med på en .22:a /Christian Då du säger bushnell av enklare modell vad menar du då? (finns ju bushnell banner för 1400 kr men det är väl skit eller?) Då de flesta pratar kikarsikte så är det ju till bra mycket "starkare" gevär än en .22a så antar att samma regler kanske inte gäller där? Du kanske även vet hur det är med klackar och ringar till .22, behövs de allra värsta eller duger något i mellanklassen? Förlåt om jag frågar dumma frågor jag kan söka mig till men sitter på telefonen då jag är på anna ort på älgjakt. Tack på förhand!
Publicerat September 17, 201114 yr Jag har ett Bushnell Banner på min 6,5:a. Fungerar bra på skjutbanan och även i skogen under dag förhållanden. Men den gluggen kommer att omfördelas till 22:an inom en snar framtid, eftersom jag vill uppgradera optiken på 6,5:an så den blir lite närmare det jag har på 30.06:an. Men det finns absolut sämre optik i Bushnell Banner prisklassen än den är, prisvärd glugg till en 22:a.
Publicerat September 18, 201114 yr Jag har ett Bushnell Banner på min 6,5:a. Fungerar bra på skjutbanan och även i skogen under dag förhållanden. Men den gluggen kommer att omfördelas till 22:an inom en snar framtid, eftersom jag vill uppgradera optiken på 6,5:an så den blir lite närmare det jag har på 30.06:an. Men det finns absolut sämre optik i Bushnell Banner prisklassen än den är, prisvärd glugg till en 22:a. Tackar! Blir nog en CZ 455 och ett bushnell banner när ekonomin tillåter, borde ju duga för mängdträning samt att kanske fälla någon kråka eller så ibland!
Publicerat December 14, 201114 yr hej, Brno zg47 30-06, där har du riktig bössa att skjuta med har själv en sån som ja köpte av en gammal skytt, gediget gevär som inte sviker dig även om du måste passera ett världskrig på jakten. har ett leupold 2-7 monterat !
Publicerat December 14, 201114 yr Håller med storviltjägaren.. Det är ändå vapnet som är viktigast. Skillnaden mellan 6,5x55, 308, och 30-06 är så liten att den nästan är försumbar. Man måste upp ett par snäpp till för att märka nån större effektskillnad (typ Magnum eller 9,3)... Mitt råd, sök ett bra vapen.. kanske du hittar just det vapnet du vill ha, sen löser resten sig av sig själv..
Publicerat Januari 24, 201214 yr Här är en färsking till som snart skriver teoriprovet....min fråga gäller syntet eller trä....är syntetkolvar helt okänsliga för väder? Finns det någon nackdel med syntet?
Publicerat Januari 24, 201214 yr Här är en färsking till som snart skriver teoriprovet....min fråga gäller syntet eller trä....är syntetkolvar helt okänsliga för väder? Finns det någon nackdel med syntet? Hej och välkommen! Syntetkolvar är i princip helt okänsliga för väder och vind men de står pall ett blixtnedslag lika dåligt... ( ) Den enda nackdelen med en syntetkolv för jaktbruk är att de generellt inte är lika styva som en träkolv och lämpar sig således ej för skytte på extrema avstånd, men med handen på hjärtat - det skall man ändå inte göra om man inte har både vapen och kunskap. Syntetkolvarna är inte direkt vackra om man jämför dem med en fin bit turkisk valnöt men det är bara estetiskt och inte funktionellt. Fördelen med syntetkolvar är att de tål att misshandel och kommer alltid att vara lika fula!
Publicerat Januari 24, 201214 yr Fint och dyrt trä är riktigt riktigt hårt, alltså inget som finns på standardmodellerna.