Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förslag på klass1

Featured Replies

Publicerat

Tack för svar....vet att man inte ska snacka estetik men jag måste säga att syntetarna ser lite tuffare ut :). Kanske är en gammal skada sedan min militära bana!

Publicerat

Det finns även laminerat trä som inte är helt illa. Jag har en Sako med laminerad kolv som jag är riktigt nöjd med!

Starkare än valnöt men fortfarande träkänslan, samtidigt som den har en ganska vacker modern look.

hunterlamss.jpg

Kostar visserligen lika mycket som en bit valnöt dock... :mellow:

Publicerat

Vackert....vad kostar en sån skönhet då?

Publicerat

Tack för svar....vet att man inte ska snacka estetik men jag måste säga att syntetarna ser lite tuffare ut :). Kanske är en gammal skada sedan min militära bana!

Personligen gör jag inte kopplingen mellan tuff och jaktvapen - det bli så fort tokfel...

Det finns inget tufft med jakt överhuvudtaget, då har man missat poängen helt om man frågar mig och 99.9% av alla andra medlemmar här.

Eller tänkte du på något annat sätt?

(observera att man får tänka och tycka precis hur man vill - alla är vi olika)

Publicerat

Vackert....vad kostar en sån skönhet då?

24000, men då tillkommer baser, ringar och kikarsikte...

Publicerat

Missuppfatta inte....jag tror alla vapentillverkare försöker sälja sina produkter mht till hur de ser ut....och att många, i synnerhet i USA faller för det. Vapen kan väl vara både tuffa och vackra....det tycker jag i alla fall. Det jag undrar över primärt var ju syntetkolvens ev. nackdelar mm. Jag blir inte jägare för att det är tufft på något sätt. Jag har två hundar Welsh Springer), gillar att vara ute i naturen och är intresserad av skytte. Har pistollicens sen tidigare.

Publicerat

Som sagt, nackdelarna är att de inte är lika vridstarka som motsvarigheten i trä eller laminat.

Dock finns det syntetkolvar som är mer vridstarka än dito i trä men det är specialbyggen för prickskytte och motsvarande och de väger många kilon...

Publicerat

McMillans glasfiberstockar är bra...men då kostar det därefter. Plastjunket till stockar som säljs från fabrik till de flesta massproducerade bössor är just det...junk!

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Med plast menar du alltså syntet....jag är lite luftlandsatt på området efter ett par års vapenfrånvaro. Det har hänt en del kan jag konstatera. Kompositmaterial då?

Publicerat

Här är en färsking till som snart skriver teoriprovet....min fråga gäller syntet eller trä....är syntetkolvar helt okänsliga för väder? Finns det någon nackdel med syntet?

De är mycket kallare att hantera på vintern än motsvarande stock i trä,

sen måste jag lite av princip invända mot vad Wizard skrev,

plaststockar aka Tupperware är inte lika stabila som motsvarande i trä/laminat men helt klart styvast är bra stockar från företag som Manner, Mcmillan, Robertson, EDI, B&C mfl,

de är i glas eller kolfiber inte plast.

/Christian

Publicerat

sen måste jag lite av princip invända mot vad Wizard skrev,

Nu menade jag budgetalternativen (dvs de billiga syntetstockarna som Svensson generellt köper för billiga pengar), inte proffsprylarna från McMillan, Robertson osv - det är helt andra prylar!

Har ju själv en Robertson TAC och det är astronomiska skillnader mellan den och skräpet för en tusenlapp - dock är det stocken för en tusenlapp som oftast menas när man pratar generellt om syntetstockar.

• 1 month later...
Publicerat

Har börjat zooma in mig lite på olika bössor men det är svårt och rörigt....

Jag lutar åt finskt dvs Tikka .308 eller Sako .308. Helst väderbeständigt och inte för mycket plastdetaljer ex magasin.

Har tittat på Remington och Browning som kostar ett antal tusenlappar mindre än finnarna men Sako verkar ju klart kvalitetsmässigt högre än Tikka samt att den har möjlighet att öppna slutstycket i säkrat läge. Ska åka en sväng till Torsbo och jämföra dem Live.

När det gäller objektiv är det ett belyst med 3-10x50 som gäller ex Zeiss. Min budget på studsare med objektiv ligger runt 25 tkr för nya grejer.

Tar tacksamt emot förslag på .308 bössor som ni har goda erfarenheter av.