Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min Jämte vill jaga älg!

Featured Replies

Publicerat

Haft en rätt rolig avslutning på jaktveckan, ja även träning innan jakten har varit skoj.

Innan jakten så har min ungtik hittat älg 8 gånger av 10. 2 stånd på 30-40 min.

Det första var jag in på 25m och såg hur hon jobbade. Efter 3-4 minuter gick det loss men tiken fick stopp på kon och kalven igen. Var in på 40m men en gren rispade i jackan på dottern som var med. Då gick det loss i 300m innan det blev stopp igen i ca 10 min innan tiken släppte och kom in.

Andra bra ståndet hade hon veckan innan jakten. Då hade hon ett upptag 400m bort. Det resulterade i ett 1km lång gångstånd som avslutades med 30 min fast stånd.

Två gånger hade hon ca 15min långa stånd. :wacko:

4 gånger blev det bara ett upptag med ett kort förföljande. :(

Söket var innom 100m i början av träningen, med några utsvävningar på 3-400m.

När jaktveckan startade så var hon om möjligt trängre. :ph34r: Med färre turer ut på 3-400m.

Kändes också lite hopplöst med älgarbetet. 1 upptag på 3 släpp. Men 2 rådjur skallade hon iväg. 2-3 10min stånd på fågel klämde hon i med. Tror också att hon skällde räv eller grävling i ett stenrammel som även resulterade i ett hyffsat sår på knät på ett av bakbenen.

För 2 dagar sedan blev hon vilse på skogen. :o Hon var ute på en 150m sökrunda. När hon skulle tillbaks så bakspårade hon sig själv, trots att hon passerade mitt spår några gånger. Det slutade med att hon var ca 1 km ifrån mig i sina egna spår. Men jag satt still och till slut tog hon mitt spår och kom in. Dock skällde och ylade hon på invägen, men jag satt still och följde henne på pejlen.

Igår hade jag en ny hund! Kände igen sökrundorna som hon presterat tidigare, fast nu lite längre och oftare. Det var en stormig dag och passarna började gnälla om att jag skulle skynda mig att bryta. Så när den andre hundkarlen var färdig och jag hade ca 1km kvar, så sa jag att jag inte behövde passare på marken för att gå klart. Jag ville inte bara avsluta, utan jag ville ge tiken chansen att gå klart den tänkta rundan. Särskilt den dagen eftersom hon jobbade så bra i skogen.

Passarna åkte ner till kojan. Jag kunde fortsätta min runda i lugn och ro. När jag har ca 500m kvar innan jag är framme vid kojan, så kollar jag pejlen för att se vart tiken var. Då var hon ca 300m bort. När jag plockar ner pejlen så ser jag en tjur bland träden. 1/3 del av bogen samt hals och krona var synlig, ja även bakdelen syns... Men det "rätta" träffområdet skymdes av träd. Han står och tittar i samma riktning som tiken är, han har även vinden rakt från tiken rätt upp i näsan. Jag tar beslutet att jag väntar inte in att tiken ska hitta honnom. Kikarförstorningen åker upp på 9x och jag sätter bössan till axeln. Tjuren faller ihop på plats. Tiken rusar på smällen och är framme före mig vid tjuren. Jag tar några bilder och en kort filmsnutt när tiken skäller död älg. Men han var inte helt död. Han klipper lite med öronen och benen fladrar lite. Jag vill inte skjuta igen med hunden som hoppar och skäller på och runt tjuren, så jag går fram och sticker. Jaktlaget har hört smällen och hör av sig på radion. I väntan på att dom ska komma för att drafram älgen så kollar jag skjutavståndet via pejlen. 215m. Konstaterar att jag snuddat halskotpelaren långt fram i bogen, sedan har kulan fortsatt och tagit högt i framkanten av lungan på motsatt sida.

Tiken är med och luggar och grejar och ser allmänt lycklig ut.

Idag låg hon ute på 2-300m hela tiden. Förutom några turer ut på 6-800m. Ett älgförföljande i ca 1km med ett tyvär för kort stånd som avslutning. Jag hann bara in på ca 300m innan det gick loss.

Helt klart verkar gårdagens upplevelse stärkt hennes självförtroende. Kanske även det att hon själv lyckades lösa äventyret som vilsen, dagen innan...

Imorgon är det styckning som gäller, men på sön ska tiken ut igen.

Kan bli en spännande höst med min ungtik! :wub: :wub:

post-4173-0-14354100-1316188767_thumb.jp

Publicerat

Grattis till att det händer saker med unghunden! Det finns verkligen inget bättre än när den unga jakthunden börjar visa framfötterna, våga mer och helt enkelt börja förstå vad den ska göra. Det gäller oavsett vilken hund du har och vad du jagar.

Gratulerar till älgen också förstås.

Publicerat

Härligt Grattis!

Publicerat

hur gammal är hunden?

Publicerat
  • Författare

hur gammal är hunden?

Hon blir 2 i December.

Publicerat
  • Författare

Var ut idag också.... Ingen tillgång till pejl :angry: Astro på rep.....

Låg ute bra, 10-15 min mellan gångerna hon var synlig, ibland runt 20 min.

Några skall efter några gräsänder i en tjärn:blink: Naturligtvis med dopp i försök att ta dom. <_<

Ett älgupptag, där älgen gick en halvcirkel runt mig. Totalt ca 1,2-1,5km runda enl min uppskattning. Det gick rätt fort men tiken var på och skallade så fort hon hade kontakt. Var något mellan gångstånd och drev. Till slut så brakade det till rejält och tydliga skall från tiken ca 80m från mig i "myrskogen". Hadde en liten begränsad(ca 70m sikt) gata(skoterled) att sikta i, tyvär klev den/dom aldrig ut på den sträcka jag kunde se.

Senare hade hon ett upptag som gick i sken direkt. Det kom också innom 100m från där jag stod. Det brakade rejält så det måste varit en tjur alt två djur som var på språng. Denna gången också i trång skog med dålig sikt. Tidsmässigt så kändes det som hon var efter i runt 800-1000m, men ingen fler kontakt.

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Oj! Hittade tillbaks till en gammal tråd....

Hösten gick ok.... Inga jätteupplyftande jaktdagar. Men 3 älgar på stånd och 1 på gångstånd blev fällda för henne denna säsong. Dock var nog inget av stånden så bra att det skulle räcka till pris på prov. Kanske för att husse gick in och sköt så tidigt det bara gick. Ville trigga henne lite nu i början. Hon hade ett stånd som skulle gett pris på prov men tyvär gick inte jag på det ståndet, utan jaktledaren (som var närmast). Han skymtade älgen med kunde inte komma till skott. Han stötte 3 gånger innan det gick lös helt.

Hon fyllde 2 år i dec, så jag antar att det inte blir bättre än så här..... Men kan jag komma åt 4-5 älgar/år med hennes hjälp så får jag väl vara nöjd ändå, för det är ju runt halva tilldelningen i vårat lag...

Var ut en sväng med labben, stövaren och lilltiken en sväng ikväll. Labben kommer förmodligen att få vandra till hundhimlen i sommar/höst. Stel i kroppen och vinglig i baken.... Dock lyser livsgnistan i ögonen än!

Hursom.... Gick ut på en halvö nära samhället där det inte finns vilt! Tänkte låta flocken springa av sig lite då alla visar på att dom har mer energi än dom fått utlopp för. Med någon pinne i vattnet så tänkte jag att dom får jobba sig lite trötta. Iof så räcker promenaden dit väl för labben...

Väl på plats så är labben överlycklig att få bada. Rätt bra uthållighet i vattnet men behövde hjälp när han skulle upp.... Tikarna sprang ikapp och kastade sig ut i vattnet och "mobbade" labben när han samm. Efter en stund så dyker det upp en vitkindad gås i vattnet. Den var riktigt nyfiken!

Hundarna blev riktigt intresserad av den. Jämten började skälla lite och gåsen svarade braapp, braapp. Så det hela avslutades med att gåsen simmade innom hagelhåll och lilltiken skallade något som liknade ståndskall. Labben tappade intresset och hittade en pinne att leka med medans stövaren var mest och tiggde godis ur min ficka under tiden.

Så nu har jag 3 trötta, blöta vovvar liggande i huset.....

Publicerat
  • Författare

Trött och blöt vovve som älskar sin husse :wub:

post-4173-0-66714700-1338065126_thumb.jp

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Då var det jagat lite igen!

Första dagen totalt värdelös hund. Var i princip aldrig längre bort än ca 100m. Blev lite bättre under veckan.

Gick på ett eftersök första dagen. En tjur som var skjuten i köttet ovanför halskotpelaren. "Tyvär" kom en hund från ett grannlag in och ställde älgen innan jag nått fram till skottplatsen och kunde påbörja spårning och eftersök. Men det var bara att traska in och avsluta.

Pinntjur:post-4173-0-87154700-1347604971_thumb.jp

Det blev några upptag och hon hade stopp på någon älg i några minuter. På slutet så hände det att hon var ute på 500-700m ibland och igår så stack hon direkt på nytt sök åt andra sidan, när hon kom in från förra söket.

En rolig grej var att hon gick ut på en udde i en tjärn(Jag stod 300m bort på en höjd och såg det hela) och vädrade över tjärnen. Efter 2-3 minuters vädrande, slängde hon sig i och simmade över. Ett upptag kom strax därefter.

En älg blev fälld för henne. Hon fick upp ko och kalv som gick in ca 15-20 m framför mig. Där blev det stopp. Det var älgar, hund och träd över allt i ett enda stort virrvarr med skall och älgbröl och mossa som yrde runt. När dom rört sig bort på ca 50-60 m vek kalven av lite åt vänster samtidigt som kon motade hunden mot höger. Så jag tog sikte på kalven och klämde till..... I samma stund som skottet gick upptäckte kalven att kon var till höger och vände sig in för att gi in bakom kon igen..... :ohmy: Sen bar det hela iväg i 150-200 m, då det blev stopp igen. Då kommer en annan hund i laget förbi mig och springer ner mot ståndet. Det går lös och bär iväg i 500-600 m innan det blir stopp igen. Jag har ingen aning om hur skottet tog och är mycket orolig att vi har en skadskjutning. Jag undersöker skottplatsen och hittar ingenting! Jag rapporterar på radion och börjar gå på ståndet.

Plötsligt skallar den andra hunden på samma plats som första stoppet var. Jag ser han rotar runt på backen och jag går ner för att se vad det är. Där ligger kalven :yes:

Jag börjar ta ur och min tik släpper kon och kommer tillbaks.

Skottet har gått genom levern och ena lungan vidare upp i leden på bogen. Jag är mycket lättad att det gick bra och det var nog nästan bara tur denna gången att jag inte orsakade ett eftersök för första gången på länge.

Kalv:post-4173-0-69757100-1347606167_thumb.jp

Tiken på älgspaning:post-4173-0-12699200-1347606199_thumb.jp

Passade även på att spåra i lina efter ko och kalv som gått över en väg. Vi spårade i 3 km utan att vi kom i kapp.... Men lite spårträning blev det iaf.

Publicerat

Grattis! Finns det något roligare än när en unghund börjar fungera?

Publicerat

Haft en rätt rolig avslutning på jaktveckan, ja även träning innan jakten har varit skoj.

Innan jakten så har min ungtik hittat älg 8 gånger av 10. 2 stånd på 30-40 min.

Det första var jag in på 25m och såg hur hon jobbade. Efter 3-4 minuter gick det loss men tiken fick stopp på kon och kalven igen. Var in på 40m men en gren rispade i jackan på dottern som var med. Då gick det loss i 300m innan det blev stopp igen i ca 10 min innan tiken släppte och kom in.

Andra bra ståndet hade hon veckan innan jakten. Då hade hon ett upptag 400m bort. Det resulterade i ett 1km lång gångstånd som avslutades med 30 min fast stånd.

Två gånger hade hon ca 15min långa stånd. wacko.gif

4 gånger blev det bara ett upptag med ett kort förföljande. :sad:

Söket var innom 100m i början av träningen, med några utsvävningar på 3-400m.

När jaktveckan startade så var hon om möjligt trängre. ph34r.gif Med färre turer ut på 3-400m.

Kändes också lite hopplöst med älgarbetet. 1 upptag på 3 släpp. Men 2 rådjur skallade hon iväg. 2-3 10min stånd på fågel klämde hon i med. Tror också att hon skällde räv eller grävling i ett stenrammel som även resulterade i ett hyffsat sår på knät på ett av bakbenen.

För 2 dagar sedan blev hon vilse på skogen. :ohmy: Hon var ute på en 150m sökrunda. När hon skulle tillbaks så bakspårade hon sig själv, trots att hon passerade mitt spår några gånger. Det slutade med att hon var ca 1 km ifrån mig i sina egna spår. Men jag satt still och till slut tog hon mitt spår och kom in. Dock skällde och ylade hon på invägen, men jag satt still och följde henne på pejlen.

Igår hade jag en ny hund! Kände igen sökrundorna som hon presterat tidigare, fast nu lite längre och oftare. Det var en stormig dag och passarna började gnälla om att jag skulle skynda mig att bryta. Så när den andre hundkarlen var färdig och jag hade ca 1km kvar, så sa jag att jag inte behövde passare på marken för att gå klart. Jag ville inte bara avsluta, utan jag ville ge tiken chansen att gå klart den tänkta rundan. Särskilt den dagen eftersom hon jobbade så bra i skogen.

Passarna åkte ner till kojan. Jag kunde fortsätta min runda i lugn och ro. När jag har ca 500m kvar innan jag är framme vid kojan, så kollar jag pejlen för att se vart tiken var. Då var hon ca 300m bort. När jag plockar ner pejlen så ser jag en tjur bland träden. 1/3 del av bogen samt hals och krona var synlig, ja även bakdelen syns... Men det "rätta" träffområdet skymdes av träd. Han står och tittar i samma riktning som tiken är, han har även vinden rakt från tiken rätt upp i näsan. Jag tar beslutet att jag väntar inte in att tiken ska hitta honnom. Kikarförstorningen åker upp på 9x och jag sätter bössan till axeln. Tjuren faller ihop på plats. Tiken rusar på smällen och är framme före mig vid tjuren. Jag tar några bilder och en kort filmsnutt när tiken skäller död älg. Men han var inte helt död. Han klipper lite med öronen och benen fladrar lite. Jag vill inte skjuta igen med hunden som hoppar och skäller på och runt tjuren, så jag går fram och sticker. Jaktlaget har hört smällen och hör av sig på radion. I väntan på att dom ska komma för att drafram älgen så kollar jag skjutavståndet via pejlen. 215m. Konstaterar att jag snuddat halskotpelaren långt fram i bogen, sedan har kulan fortsatt och tagit högt i framkanten av lungan på motsatt sida.

Tiken är med och luggar och grejar och ser allmänt lycklig ut.

Idag låg hon ute på 2-300m hela tiden. Förutom några turer ut på 6-800m. Ett älgförföljande i ca 1km med ett tyvär för kort stånd som avslutning. Jag hann bara in på ca 300m innan det gick loss.

Helt klart verkar gårdagens upplevelse stärkt hennes självförtroende. Kanske även det att hon själv lyckades lösa äventyret som vilsen, dagen innan...

Imorgon är det styckning som gäller, men på sön ska tiken ut igen.

Kan bli en spännande höst med min ungtik! wub.gifwub.gif

post-4173-0-14354100-1316188767_thumb.jp

Oj så fruktansvärt roligt för dej och ungtiken! :D Skitjakt på er framöver! :D
Publicerat

Då var det jagat lite igen!

Första dagen totalt värdelös hund. Var i princip aldrig längre bort än ca 100m. Blev lite bättre under veckan.

Gick på ett eftersök första dagen. En tjur som var skjuten i köttet ovanför halskotpelaren. "Tyvär" kom en hund från ett grannlag in och ställde älgen innan jag nått fram till skottplatsen och kunde påbörja spårning och eftersök. Men det var bara att traska in och avsluta.

Pinntjur:post-4173-0-87154700-1347604971_thumb.jp

Det blev några upptag och hon hade stopp på någon älg i några minuter. På slutet så hände det att hon var ute på 500-700m ibland och igår så stack hon direkt på nytt sök åt andra sidan, när hon kom in från förra söket.

En rolig grej var att hon gick ut på en udde i en tjärn(Jag stod 300m bort på en höjd och såg det hela) och vädrade över tjärnen. Efter 2-3 minuters vädrande, slängde hon sig i och simmade över. Ett upptag kom strax därefter.

En älg blev fälld för henne. Hon fick upp ko och kalv som gick in ca 15-20 m framför mig. Där blev det stopp. Det var älgar, hund och träd över allt i ett enda stort virrvarr med skall och älgbröl och mossa som yrde runt. När dom rört sig bort på ca 50-60 m vek kalven av lite åt vänster samtidigt som kon motade hunden mot höger. Så jag tog sikte på kalven och klämde till..... I samma stund som skottet gick upptäckte kalven att kon var till höger och vände sig in för att gi in bakom kon igen..... :ohmy: Sen bar det hela iväg i 150-200 m, då det blev stopp igen. Då kommer en annan hund i laget förbi mig och springer ner mot ståndet. Det går lös och bär iväg i 500-600 m innan det blir stopp igen. Jag har ingen aning om hur skottet tog och är mycket orolig att vi har en skadskjutning. Jag undersöker skottplatsen och hittar ingenting! Jag rapporterar på radion och börjar gå på ståndet.

Plötsligt skallar den andra hunden på samma plats som första stoppet var. Jag ser han rotar runt på backen och jag går ner för att se vad det är. Där ligger kalven :yes:

Jag börjar ta ur och min tik släpper kon och kommer tillbaks.

Skottet har gått genom levern och ena lungan vidare upp i leden på bogen. Jag är mycket lättad att det gick bra och det var nog nästan bara tur denna gången att jag inte orsakade ett eftersök för första gången på länge.

Kalv:post-4173-0-69757100-1347606167_thumb.jp

Tiken på älgspaning:post-4173-0-12699200-1347606199_thumb.jp

Passade även på att spåra i lina efter ko och kalv som gått över en väg. Vi spårade i 3 km utan att vi kom i kapp.... Men lite spårträning blev det iaf.

Härligt! :D
Publicerat
  • Författare

Grattis! Finns det något roligare än när en unghund börjar fungera?

Känns som hon har en bit kvar innan hon är tillbaks där hon slutade i höstas. Det var riktigt hopplöst första dagen och andra dagen var jag skitglad när hon gjorde kanske 3-4 vändor ut på runt 300 m på hela dagen. Men det känns som hon vågar mer och mer ju mer tid i skogen hon får. Lite skönt var det att jag fick kalven innan det gick lös för henne.

Största behållningen under veckan är kompisens ungtik. 6 mån yngre än min. Hon har haft 2 riktigt fina stånd på runt 60 min under veckan och 1 på runt 45 min. Tyvär har det gått lös innan kompisen kommit in. Eller ja, han var in på 40 m i en slydunge och såg vissa delar av älgen. Han tordes inte skjuta för han såg inte vart tiken var innan det gick lös.

Publicerat

Grattis på er! Kul att hunden fungerar som den ska. :smile:

Publicerat
  • Författare

Förb***de knashund... :wallbash:

Var ute och släppte igår. Hade gått ca 200 m från bilen och tiken hade hunnit ytterligare ca 100 m. Upptag och det stod fast i upptaget med bra skall och allt.

Dock var jag lite väl nära, lite fel i vind och frostfrasigt på marken. Jag tänkte att jag står fast här så tiken får skällafast älgen riktigt ordentligt innan jag försöker smyga mig runt. Rätt som det är så släpper hon och kommer in. Ett snabbt konstaterande vart jag finns så drar hon tillbaks dit hon hade ståndet. Tydligen så hade älgen/älgarna tagit en promenad för dom var inte kvar. Tiken rallade runt lite i området men tog inte upp spår och förföljde för nya försök :verymad:

Vi gick en bit bort och där hittade hon en ny älg(älgar?) och då gick det att förfölja i 1-1,5 km.

Publicerat
  • Författare

Idag är det husse som ska skämmas....

Upptag direkt på morgonen, gick ut ur marken men tiken förföljde i drygt 1 km.

Fortsatte att gå och knappt 1 timme senare blir det nytt upptag som givk raka spåret av marken, tiken höll i ca 800m

Tog lite fika och fortsatte.

Nytt upptag och det står fast i upptaget! Husse börjar att gå på och går in på ca 150 m och funderar på om hon ska få skälla fast ordentligt under lite fika och kaffe, Men beslutet blir att gå på. Var in 3 gånger på knappa 40 m. Det stod i en grantätning så det enda som jag lyckades se var att det var älg. Inte vilket eller vilka djur. Varje gång jag var in så flyttade ståndet ca 40-50 och det var omöjligt att komma närmare än ca 40 m. Känns som jag skulle behövt vara in på 15-20 m för att kunna se och ha någorlunda siktfält. Sista gången jag var in så gick det lös och ut ur marken. Tiken nöjde sig med att hänga på i ca 600 m.

Att jag inte tog en 60 minuters fika så hon fick skälla älgen ouppmärksam. :wallbash::pinch:

Då hade jag kunna sätta upp en ny pinne på tiken istället för att "bara" vara nöjd med ett fint 30-40 minuters stånd.....

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Verkar som knashunden har börjat få en vana och en ovana. :wallbash:

4 av dom 5 senaste stånden har hon dragit in älgen/älgarna i knä på mig.... Gott så men oftast "bara" till ca 40-50 m ifrån mig.

Till detta så blir det upptag x antal m bort. Det står fast och då börjar hon dra in ståndet till mig. Oftas så har jag ekipaget inom 15 minuter i knät.

Tyvärr så har jag stått väldigt trångt förutom en gång då jag kunde nypa kalven fast då var dom inne på 15-20 m i en gallring. Så 40-50 m är utom räckhåll för jag törs inte smyga in närmare så jag kan se älgen och hunden. De gånger jag rört mig så har det börja flyttas sig direkt. De gånger som jag stått som en stenstod så har ståndet kunna pågå i runt 15-20 minuter innan (vad jag tror) doften från mig lyckats sprida sig så älgen känner den. Resultat är att ståndet börjar flytta sig och oftast innom 5-15 minuter så går det lös och kanshunden kommer in....

Samma idag, upptag 150 m bort. Ca 5 minuter senare så har jag ståndet på 20-30 m. Står i risig ungskog men jag ser älgen. Dock vet jag att det är ko och kalv och det går inte avgöra vilket djur det är ej heller vilken kroppsdel som är synlig :sad: 2-4 minuter är ståndet hos mig innan det flyttar och så småningom går lös. Ståndet kom in i helt fel vind så det var inte mycket att göra åt.

Den stora ovanan som hon börjat lägga tills med är att hon släpper helt om älgen gör ett kort sken. Nära nog omöjligt att få henne att ta spåret igen också. Max 100-300 m vill hon följa. Tyvärr känns det som att hon är lite för bekväm. Även söken känns som om dom blir lite mindre. Det blir mer och mer ovanligt med turer ut på 3-400m. Oftast verkar hon nöjd med att vara 100-200 m bort.

Hade hon skällt fast i 40-50 minuter innan hon drar in dom så vore det kanon! Det skulle också varit bra om hon alltid gjorde sina sök som hon kan. (400-600 m) Det skulle jag känna att det vore ok iaf. Men nu hör det till det lite mer ovanliga. Kanske någon sån runda/släpp. Sen tycker jag nog att latgrodan åtminstone kunde göra ett försök att få stopp på flyende älg, både i upptag och om det går loss. Vet att hon kan hålla i 1-1,5 km om hon vill.... :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Glädje i huset! :tongue: Trots skitväder med storm i byarna så drog tiken med mig till skogs.

Vi började gå och det fanns lite spårsnö på marken. Vi gick och gick, nada.... Men tillslut exakt på gränsen så var det trampat, såg ut att vara två eller tre stora djur. Trampat både här och där, hit och dit. Men spåren gick in på marken.

Ko och kviga i sällskap, trodde först ett tag att det var ko och kalv när jag såg dom....

post-4173-0-19987800-1351267154_thumb.jp

post-4173-0-17286200-1351267186_thumb.jp

Kitty spårade upp dom i medvind. Upptag och sedan stod dom. Efter ca 20-40 min var jag inne på ca 60-70 m. Ca 10 min senare sköt jag på kvigan som teknade för träff och lade sig och "försvann", Kitty fortsätter skälla, en stund senare kommer kon rusande rätt mot mig och jag skjuter i stickhålet från ca 10m. När kon är urtagen så ska jag ta ur kvigan, som är BORTA!?!? Blodspår och Kitty tar efter och ställer. Kommer in och fångar av. Första träffen tog tydligen vommen och mellangärdet kanske att kulan snuddat lungspetsen också :sad:

Riktigt skön att hon får utdelning på sina stånd. Den här gången drog hon inte in älgarna i knät heller. Tyvärr blev det och en övning i eftersök som hon gjorde med bravur.

Publicerat

Kul! Grattis! Roligt att läsa om dina äventyr.

/Lars.

Publicerat
  • Författare

Kul! Grattis! Roligt att läsa om dina äventyr.

/Lars.

Kul det skänker någon lite behållning! Tack.

Publicerat

Var det premiärälgen/arna för hunn ? Grattis hur som, måste vara hur kul som helst!

Publicerat

Det verkar som poletten hat trillat ner nu. :thumbsup:

Grattis på er! :smile:

Publicerat
  • Författare

Det verkar som poletten hat trillat ner nu. :thumbsup:

Grattis på er! :smile:

Tackar! :yes:

Känts lite motigt ett tag, så det var förlösande!

Putsade hjärtana. Kitty fick smaka lite och var snäll och delade med sig till Kia(stövarmadamen).

Tydligen är det löp på gång för fröken Kia, för hon tjyvade sen en hjärthalva och smällde i sig. Inte undra på att hon ligger på rygg och ser mer än belåten ut. Tyvärr måste "någon" ut flera gånger inatt.....

SÅ!

Stövare bortskänskes! Kanske duger hon att göra tofflor av :thumbsup:

Publicerat

Tackar! :yes:

Känts lite motigt ett tag, så det var förlösande!

Putsade hjärtana. Kitty fick smaka lite och var snäll och delade med sig till Kia(stövarmadamen).

Tydligen är det löp på gång för fröken Kia, för hon tjyvade sen en hjärthalva och smällde i sig. Inte undra på att hon ligger på rygg och ser mer än belåten ut. Tyvärr måste "någon" ut flera gånger inatt.....

SÅ!

Stövare bortskänskes! Kanske duger hon att göra tofflor av :thumbsup:

Jag har förstått det när jag har läst. Det kan ta ett tag innan poletten trillar ner och alla bitarna är på plats.

Haha!

Är stövaren en hane? Jag har en tik också så det ska inte in någon hanhund här men min ha löpt här under hösten redan. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jag har förstått det när jag har läst. Det kan ta ett tag innan poletten trillar ner och alla bitarna är på plats.

Haha!

Är stövaren en hane? Jag har en tik också så det ska inte in någon hanhund här men min ha löpt här under hösten redan. :thumbsup:

Inga hundar kvar... Bara hyndor hemma nu :sleep: Stövarmadamen(Kiara,"Kia") och Knastiken (Kitty, "Knashunden").... :wub:

Och frun och två döttrar...... :wub: :wub: Får väl kalla mig tuppen framöver :thumbsup: