Publicerat Oktober 26, 201213 yr Inga hundar kvar... Bara hyndor hemma nu Stövarmadamen(Kiara,"Kia") och Knastiken (Kitty, "Knashunden").... Och frun och två döttrar...... :wub: Får väl kalla mig tuppen framöver Ok! Då vet jag.
Publicerat Oktober 27, 201213 yr Författare Var det premiärälgen/arna för hunn ? Grattis hur som, måste vara hur kul som helst! Nja... Det var nr 6 och 7 3:e för året Nr 1 var på gångstånd förra hösten, övriga har det varit fasta stånd. Men har haft många stånd som jag inte kommit åt de senaste veckorna. "Bara" skymtat älg när jag varit inne. Sen har det varit lite si och så med söken och förföljanden nu under hösten, så jag har misströstat en aning. Men 7 älgar innan hon fyllt 3 får man väl ändå se som godkänt Även om det fattas lite mer jävlaranama i frågan om sök och förföljande när älgarna går loss i upptag eller efter stånd.
Publicerat November 15, 201213 yr Författare Dagens tur. Rätt lik de senare efter "dubbel" ståndet... Iof så har hon oftast orkat hålla fast älgen/älgarna i 5-10 minuter iaf vid upptag de tidigare gångerna. Upptag 1 direkt efter släpp och ca 300 m bort, gick 1 km in på grannmarken. Sedan vinklade det in mot våran mark igen, Kontakt lite nu och då med skall, ca 2,5 km tur innan hon släppte. Kom tillbaks till upptaget och drog iväg i en annan riktning. 400 m bort, även det på fel mark, där blev det upptag nr 2 som tyvärr gick i sken och hon släppte tämligen omgående. Upptag 3 kom någon timme senare och var ca 300 m bort men även det gick loss inom någon minut. Hon kom in igen men stack ut direkt. Tog upp spåret och förföljde i 1,1 km där hon rotade runt en stund (Kanske kontakt, men jag kunde inte höra skall delvis kanske pga av 2 bergknallar i mellan) innan hon kom in igen. Finns endel kvar att önska. Om det står i upptaget gör hon jobbet, men lite mer go önskas när det går lös. Dock verkar det som även det blir lite bättre och bättre.... Nya fjällkameler släppta igår(Ca 1000 släppta förra veckan...) + att 3 björnar(troligtvis hane, hona och fjolårsunge) är sedda intill våran gräns för ca två veckor sedan varav en har gått en sväng på våran mark, så det är svårt att hitta både rentomma marker och älgar som inte är på "tå".....
Publicerat November 17, 201213 yr Författare Inte alla dagar som det går som man hoppas. Idag blev det en rejäl törn på självförtroendet i skogen. Vi börjar med ett släpp. Tiken går direkt på sök och ca 3-400 m bort blir det upptag som går i sken. Hon hänger i runt 400 m innan hon släpper. När hon är åter går jag mot löpan för att se vad det var för djur. Kan konstatera att det förmodligen är en fjoling. Det betyder ej lovligt vilt. Hur som så verkar tik rätt intresserad ändå. Hon följer i spåren, så varför inte. Hon behöver lära sig att hålla i. Så jag går efter i spåren. Tiken håller sig ca 100-150 m före hela tiden. När vi spårat i ca 1,5 km så sticker tiken. Upptag 500 m bort. Går i sken igen och tiken kommer in. Jag ger upp tanken på att "träna" tiken och går för att hitta ko och kalv, för kalv är lovligt. Efter att ha lallat runt ett tag så sticker tiken ut ca 500 m bort. Jag stannar och väntar. Hon rotar runt i ca 10 min på samma plats. Sen kommer upptaget! Står fast! Jag slår dank en stund innan jag går på ståndet. När jag väl är inne på ca 30 m kan jag inte se vad hon skäller på. 4-5 "små"granar är i mellan mig och det hon skäller på. Jag försöker flytta mig så jag kan se vad som finns bakom granarna. Då går det lös. Stopp igen ca 150 m längre bort. Så det är bara att gå in igen. Är inne på ca 30-40 m och hör hur något hårt slår i något och tänker skit det är nog en tjur(som också är olovlig). I efterhand så var det ljudet av klövar som halkar mot sten. Jag bestämmer mig för att ta upp telefonen för att filma ståndet när jag ändå inte får skjuta. Bäst när jag står och gräver efter telefonen så kliver det fram ko och kalv på 20 m. Skuldra mot skuldra med mularna rätt mot mig. Jag släpper telefonen och kommer rätt snabbt till beslut att den här kalven ska jag ha!. Står och funderar på klippa kalven rätt mellan ögonen men tycker det känns som en väl så stor chansning. Jag står still som en stenstod och väntar på att kon ska gå åt sidan och att kalven då förhoppningsvis följer efter och ger mig en skott chans på full bredsida. Kon bestämmer sig för att kasta undan åt höger(från mitt håll), jag sliter upp bössan och får in kalven som är på väg in i bland slyn. Skottet går och älgarna försvinner, tiken tar efter. Jag hittar runt 20 älghår på platsen men inget blod eller maginnehåll. Tiken skäller igen ca 500 m bort men det går lös och hon följer efter i ca 2-300 m innan hon släpper. Jag fortsätter att leta tecken på träff och följer upp i spåren. Tiken är in och vänder och rätt snart står det igen ca 800 m bort. Jag fortsätter leta blod i spåren. Med jämna mellanrum så flyttar ståndet några 100 m åt gången. Till slut är jag där det stod 800 m bort. Men då har ståndet flyttat utanför gränsen. Jag kollar igenom området där det stod men hittar ingen lega eller blod. Så jag fortsätter framåt samtidigt som jag försöker jaga reda på nr till markägaren där det står. Det tar tid att hitta nr och jag hamnar på vägen och bestämmer mig för att gå hem till markägaren istället. Väl framme där så är han inte hemma men jag får äntligen tag hans mobnr via min jaktledare. Jag får tillstånd att gå in och ev avsluta. Tiken har då skällt fast i över en timme på samma plats. Jag går på men kommer inte närmare än 200 m innan det flyttar 4-500m. Går på igen och det flyttar. 3:e gången jag är inne på 200 m så går det lös och tiken släpper efter 600 m förföljande. Jag genomsöker varje plats där det har stått men kan inte hitta några tecken på att det är hål på någon av älgarna. Jag avbryter för att ta med hunden för att söka av området närmast där jag sköt. Sista platsen där det stod fast var ca 3,5 km fågelvägen från platsen där hon ställde dom första gången. Hon har då skällt stånd i sammanlagt 2,5 timmar. Jag hittar inget nytt kring skottplatsen. Vi har passerat två vägar, inte heller där vid övergångarna har jag hittat blod. Sista 1-1½ timmen vi söker är i bäckmörker med ficklampa. Helt färdig i benen(gått 1,8 mil) mörkt och inga tecken på träff förutom något 10-tal hårstrån, ger jag upp, Går 6 km till bilen och åker hem. Husse får underkänt för jaktdagen, Tiken får mycket väl godkänt!!!! (Detta trots att markerna är fulla av ren också)
Publicerat November 17, 201213 yr Författare Synd, tiken var värd ett bättre öde än så. Ja kalven likaså. Jo hon har gjort ett riktigt bra jobb idag. Hon har över 3 mil i benen trotts 2,5 timme stånd. Kalven vete tusan...... Av det jag inte hittade.... Så misstänker jag att jag luggat den. Det blev ett väl så snabbt skott och kalven hade hunnit tagit ett steg in i slyn och på språng. Kändes inte heller som ett ett bra skott när det hade gått. Antar att jag var för ivrig att vilja ge tiken belöning, skulle nog ha väntat på nästa chans istället. Verkar inte vara hål i den. Har gått sammanlagt runt 1 mil i spåren och över två vägar, men har inte hittat något tecken på sårskada. Men man vet aldrig. Helt bra känns det inte.
Publicerat November 17, 201213 yr Författare Jodå jag ska ut i morgon. Men jag lär inte springa på grannmarkerna då..... Känns som det är osannolikt att kunna bomma på 20 m. Samtidigt så borde jag ha hittat något på den sträcka jag gått, framför allt på dom platser det har stått still i en timme. Hon ställde 11:08 och sista skallet var 14:53. Mitt skott kom runt 11:30- 11:40 någonting.
Publicerat November 18, 201213 yr Författare Gått av gårdagens område. Inget nytt.... 4 upptag inget som ville stå. Minst 1 renupptag. 1 är mest troligt älg(Det enda hon höll i en stund trotts att det inte ville stå. Hittade älgspår i löpan också) , 2 osäkra. 1 Renmöte utan skall.
Publicerat December 4, 201213 yr Författare Kanske dags för en rapport igen! Knastiken har varit rastlös eftersom inte fått jaga på över en vecka(Jobbhelg...). Så jag blev tvungen att ut en stund idag. Direkt när jag släppte så tog hon upp ett spår och fick förmodligen kontakt efter ca 300-400m. Inga skall men hon följde efter knappt 1 km in på grannmarken. Ko och kalv sade spåren. När hon var åter så började vi gå inåt på våran mark. Efter att gått i ca 10-15 minuter drar hon iväg igen. Sticker i 1-1½ km, inga skall men av spåren att döma så är det en ganska liten fjoling som knastiken fått på benen. Min gissning är att hon var efter en kviga som hon inte riktigt fick kontakt med så att hon kunde börja skälla. Jag fortsätter sakta framåt medan knashunden är ute på sin runda. När hon kommit tillbaks, så lullar hon runt mig på ca 70 m. Vi går kanske i 5-6 minuter. Rätt vad det är så har hon upptag och det står fast ca 120 m ifrån mig. Jag avvaktar i ca 10 min. Iom att det är så pass nära och jag står på en höjd och ståndet är i kanten på höjden så går jag in. Väl inne på ca 30 m så kan jag beskåda älgen. Huvudet är dock svårt att se för älgen står under en gran. Av kroppen att döma så är det en tjur. Det lilla jag ser av huvudet så kan jag inte se någon krona.... Eller pinnar för den delen. Helt klart är iaf att det är ett ensamt stort djur och därmed ej jaktbart då vi bara har kalv kvar. När jag står och funderar på om jag ska stöta eller ta upp mobilen och filma, så går det lös. Antingen rör jag väl mycket på mig eller att älgen får doft av mig och sticker i "tok" sken. Slår med framklövarna och sticker som Usain Bolt med mossa yrande i luften, tror inte jag sett en älg fått sådan fart någon gång tidigare..... För en kort sekund så får jag för mig att älgen trampade ner tiken när den slog med klövarna. "Han" lyfte båda framklövarna samtidig och slog ner dom i backen i samband med att han stack iväg och tiken ger ett "skrik skall". Ser på pejlen att tiken är på språng efter så jag förmodar att hon klarade sig undan klövarna. Inte heller när det gick lös kunde jag avgöra om det är pinnar på huvudet den korta sekund som skallen var ute ur riset och fullt synligt. Tiken håller efter i drygt 1,5 km innan hon släpper. Väl åter så fortsätter vi. Vi går över en bäck och in i en ungskog. Tiken håller sig i närheten. Men efter en stund så kollar jag pejlen och hon är på språng 300-400 m längre bort. Upptag kommer, men det vill inte stå fast. Hon förföljer ung 500 m till, tills hon kommer till en väg och släpper. Ensamt stort djur. Kanske samma "kviga" som hon har haft igång tidigare....? Fast då måste den kvigan buktat en bra bit från det att tiken släppte förra gången. Men det ser ut som samma storlek på spåren som "kvigans". Lite mindre fjoling. Vi fortsätter genom gallrad tallbacke och ner på en myr. Tiken sticker iväg 500-600 m och har ett upptag utanför våran lina. Mycket kort förföljande med lite "rotande" i området. Med tanke på hur skallet lät och hennes agerande på upptagsplatsen så förutsätter jag att hon sprungit på en renflock. Från att hon drog tills hon är på fötterna igen, har det gått max 10 minuter. Jag hann inte ens dricka upp kaffet jag hällde upp när hon drog. Vi fortsätter över myren och det har gått ren längre fram över myren i riktning mot området där hon skallade nyss. Jag får då mina misstankar med stor sannolikhet bekräftade. Vi rundar en tjärn och vinklar av upp i en ny tallplantering som är förstagångsgallrad härom året. Tiken sticker ca 250 m och ett nytt upptag kommer. Det står tom fast i någon minut innan det går lös och hon följer efter i ca 800 m. Av spåren att döma så är det ett ensamt stort djur. Kanske en ko eller tjur, spåren var iaf större än en fjolings. Vi går upp på vägen och avbryter för att byta område. Det börjar bli lite sent och det är inte så mycket mer än 1½ timme kvar innan det börjar skymma. Så jag väljer att ta bilen till ett "begränsat" område det brukade finnas älg i.(Mellan två vägar och en tjärn) Vi går av området men inga spår eller upptag efter älg. Hemma med rena fingrar Vilket jag inte hade haft om vi hade haft stor kvar..... Området som vi har gått över idag är ca 1/3 del av marken. Så visst finns det älg kvar än.