Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rost på vapnet

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Efter några timmar på skjutbanan för nån dag sedan så glömde jag att torka av vapnet ordentligt innan det stoppades i skåpet.

Idag såg jag att det kommit några små rostfläckar på pipan samt på kikarfästena. Det är absolut inte mycket men störande.

Hur kan jag på bästa sätt få bort dessa? Mitt vapen är svart både stock och pipa så jag antar att man inte kan sandpappra bort det för då kanske det blir

silverfärgat under eller hur gör jag?

Mvh

Publicerat

Släpper det inte med nån rostlösande olja??

Publicerat
  • Författare

Släpper det inte med nån rostlösande olja??

Aldrig provat och äger ingen, men antar att det finns på clas ohlson eller vad som?

Publicerat

Aldrig provat och äger ingen, men antar att det finns på clas ohlson eller vad som?

Ja, antar det, eller på nån mack,bilmekarfirma etc, eller testa nån vapenolja, det funkar nog.

Publicerat

Ta lite trollull fine 0000 o break free clp o polera lite försiktigt.

Mvh.

Publicerat

Börja med en vanliga trasa och lite vapen olja. Det kan hända det räcker!! För ny färsk ytrost av vatten brukar försvinna lätt om det inte hunnit få fäste, men om det rostat så lätt kan du knappt haft någon tunn olje film på pipan?! Det är bra och ha för då klarar piapan lite mer rusk väder!

Publicerat
  • Författare

Har ingen koll på hur jag ska ta hand om geväret men har aldrig smort in det. Har ägt det i 2 veckor cirka. Men kan jag smörja in kikarfästen med i olja? Så vapen oljan använder jag på utsidan av pipan? Tack för hjälpen ska köpa idag.

Publicerat

Olja och gnugga!

Sätt gärna fuktabsorberande påsar i ditt vapenskåp.

Sno gärna frugans strumpebyxor att gnugga oljan med.

Ta för vana att bara dra över bössan med lite olja efter varje jakt så kommer den hålla sig finfin!

Publicerat
  • Författare

Har ingen koll på hur jag ska ta hand om geväret men har aldrig smort in det. Har ägt det i 2 veckor cirka. Men kan jag smörja in kikarfästen med i olja? Så vapen oljan använder jag på utsidan av pipan? Tack för hjälpen ska köpa idag.

Publicerat

Det blånerade i sig är inget bra rostskydd, men med hjälp av oljan är det väldigt bra rost skydd. Kikarsiktet brukar var gjort av aluminium och bör således inte rosta, men ringarna som håller det kan om de är av sådant amterial och de kan man smörja in. inga mängder utan mer en oljad trasa som får "fukta ytan" eller hur man nu ska beskriva det!

Publicerat

Sandpappra för guds skull inte bössan eller delarna monterade på bössan!! Gör du det tar du bort det lilla rostskyddet som finns...

Publicerat
  • Författare

Hej!

Tack för era svar. Fick köpt beretta vapenolja av handlaren och rosten släppte överallt i princip.

Men hur länge bör jag låta oljan verka innan jag tar bort den?

Har oljat in allt stål på hela geväret. inkl slutstycke, fästen m.m.

Publicerat

Hej!

Tack för era svar. Fick köpt beretta vapenolja av handlaren och rosten släppte överallt i princip.

Men hur länge bör jag låta oljan verka innan jag tar bort den?

Har oljat in allt stål på hela geväret. inkl slutstycke, fästen m.m.

Hej,

Om du fått bort rosten rekommenderar jag att du torkar av all metall på vapnet så det är fritt från allt vad gammal olja/smuts/rost osv är, sen tar du en ren trasa/linnelapp med några droppar ny olja och smörjer in igen, den tunna filmen som blir lämnar du kvar till dess det är dags för nästa vapenvård :)

Hur går det med markletandet förresten, hittat något?

Mvh

Cris

Publicerat
  • Författare

Hej,

Om du fått bort rosten rekommenderar jag att du torkar av all metall på vapnet så det är fritt från allt vad gammal olja/smuts/rost osv är, sen tar du en ren trasa/linnelapp med några droppar ny olja och smörjer in igen, den tunna filmen som blir lämnar du kvar till dess det är dags för nästa vapenvård :)

Hej! Tackar det skall jag göra :). Markletandet går trögt inte hittat något ännu. Skall försöka med att sätta upp lite lappar i mataffäret m.m har jag tänkt så ger det väl till slut.

Hur är det med vapenfett är det nåt man behöver Isåfall hur och vart på geväret. Dumma frågor kanske men har inte hittat nån bra info om övrig vapenvård förutom barrel break in men det vågar jag mig inte på själv får lämna in det nånstans så kanske man kan få se på och lära sig hur man rengör inne i pipan.

Mvh

Cris

Publicerat

Fett bör man använda på slutstycket, låsklackar och uppspänningskurvan för att det inte skall skära ett bra kullagerfett fungerar perfekt.

Publicerat

Blåneringen binder lite olja, det är så det ger rostskydd. Den är i sig en rost, dock lite snyggare än den som min jaktbuss "pryds" av... ;-)

Jag brukar vaxa mina system med ett bra bil- eller båtvax, det ger ännu bättre skydd än olja och kladdar inte. Funkar också som toppskydd på en korrekt inoljad trästock (Autosols båtvax kan rekommenderas), men det gäller ju att den är korrekt inoljad först... Feltema har en billig tungnötolja, den funkar riktigt bra.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Hej,

Mvh

Cris

Hej! Tackar det skall jag göra . Markletandet går trögt inte hittat något ännu. Skall försöka med att sätta upp lite lappar i mataffäret m.m har jag tänkt så ger det väl till slut.

Hur är det med vapenfett är det nåt man behöver Isåfall hur och vart på geväret. Dumma frågor kanske men har inte hittat nån bra info om övrig vapenvård förutom barrel break in men det vågar jag mig inte på själv får lämna in det nånstans så kanske man kan få se på och lära sig hur man rengör inne i pipan

Publicerat
  • Författare

Blåneringen binder lite olja, det är så det ger rostskydd. Den är i sig en rost, dock lite snyggare än den som min jaktbuss "pryds" av... ;-)

Jag brukar vaxa mina system med ett bra bil- eller båtvax, det ger ännu bättre skydd än olja och kladdar inte. Funkar också som toppskydd på en korrekt inoljad trästock (Autosols båtvax kan rekommenderas), men det gäller ju att den är korrekt inoljad först... Feltema har en billig tungnötolja, den funkar riktigt bra.

-- Mats

Tack ska kolla upp vad dom har.

Hur ofta bör jag lägga ny olja på och rengöra det utvändigt?

Nu har jag ingen aning om hur man gör rent det invändigt med läskstång m.m. Hört att man skall göra det varje gång men läste även att om man gör fel där kan man förstöra vapnet.

Vet du nån i Umeå Mats som jobbar med vapenvård/teknik? Kan man lämna in till vapencentrum och kanske be att få vara med och se hur dem gör?

Publicerat

Vet du jheiden, jaktbössor är inte rocket science.

Gör så här:

1) Gå och köp tungnötsolja på tex Biltema.

Oljebona stocken med denna olja. Sök på internet hur du ska göra.

Först gången tar det ett par dagar att oljebona för att få en bra grund, sen behöver du bara underhållsolja nån gång per år.

2) Köp ett sånt här kit tex (visst var det en .308 du hade):

http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=51

Eller hos någon annan välsorterad handlare.

3) Köp krutlösare och tombakslösare.

Tex http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1700

och http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1735

Eller nån annan handlare...

4) Köp bra vapenolja tex:

http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1752

5) Förvara vapnet varmt och torrt. Ställ aldrig en kall/fuktig bössa i vapenskåpet.

När vapnet är varmt och torrt, smörj metalldelarna med lite vapenolja. En tunn-tunn oljefilm räcker

Om du har varit uten torr fin dag i skogen behöver du inte olja.

6) Om du skjutit mycket (>50 skott sen sist) rengör enligt:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=18352

Om du gör så har du rengjort pipan bättre än 99.9% av jägarkåren.

se det som en vägledning. Använd sunt förnuft. Du behöver inte göra så här noga varje gång.

7) Var inte så ängslig för att göra fel. Överdriv inte vapenvården.

Använd bössan mycket till jakt och övning. Du kommer inte slita ut den på dom närmsta 20 åren. Det lovar jag.

Publicerat
  • Författare

Vet du jheiden, jaktbössor är inte rocket science.

Gör så här:

1) Gå och köp tungnötsolja på tex Biltema.

Oljebona stocken med denna olja. Sök på internet hur du ska göra.

Först gången tar det ett par dagar att oljebona för att få en bra grund, sen behöver du bara underhållsolja nån gång per år.

2) Köp ett sånt här kit tex (visst var det en .308 du hade):

http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=51

Eller hos någon annan välsorterad handlare.

3) Köp krutlösare och tombakslösare.

Tex http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1700

och http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1735

Eller nån annan handlare...

4) Köp bra vapenolja tex:

http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=1752

5) Förvara vapnet varmt och torrt. Ställ aldrig en kall/fuktig bössa i vapenskåpet.

När vapnet är varmt och torrt, smörj metalldelarna med lite vapenolja. En tunn-tunn oljefilm räcker

Om du har varit uten torr fin dag i skogen behöver du inte olja.

6) Om du skjutit mycket (>50 skott sen sist) rengör enligt:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=18352

Om du gör så har du rengjort pipan bättre än 99.9% av jägarkåren.

se det som en vägledning. Använd sunt förnuft. Du behöver inte göra så här noga varje gång.

7) Var inte så ängslig för att göra fel. Överdriv inte vapenvården.

Använd bössan mycket till jakt och övning. Du kommer inte slita ut den på dom närmsta 20 åren. Det lovar jag.

Tack!

Har beställt ett kit och skall testa. Men du menar att det inte är lätt att ha sönder vapnet om det görs fel?

Måste jag ha en s.k boreguard?

MVh

Publicerat
  • Författare

Har kollat lite youtube filmer m.m nu. Alla pratar om hur viktigt det är med boreguide men är det något jag måste skaffa?

Om jag skall rengöra den utan (om möjligt/rekommenderat) hur skall jag göra för att inte skada vapnet?

Hur kan vapnet skadas och vad behöver man göra för att förstöra det?

Mvh

Publicerat
  • Författare

Såg även en film där dom gjorde utan boreguide men då stack dom in stången genom pipmynningen och gjorde det baklänges, är det så man skall göra om man inte har boreguide

Publicerat

Såg även en film där dom gjorde utan boreguide men då stack dom in stången genom pipmynningen och gjorde det baklänges, är det så man skall göra om man inte har boreguide

Nej, ABSOLUT INTE FRÅN MYNNINGEN.

/C