Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako L46!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Har änteligen fått hem min Sako L46 i kaliber 25-20win!

Men jag är redan missnöjd med en grejj!

Det är så att säkringen sitter ju på vänster sida av slutstycket och osäkras ju när den drars utåt, detta är väldigt svårt att göra med kikarsikte och det låter som f*n..

Finns det något man kan göra åt detta? Hade varit bättre om den osäkrade inåt, det hade blivit mycket tystare och och bättre!

Går det inte att fixa så att det blir en slags Timeny säkring, alltså en kvartssäkring på den?

Är i alla fall mycket missnöjd med detta  :(

Så ni som har en Sako L46 kanske vill hjälpa mig?

MVH/Jocke

Publicerat

Lite bilder tack så vi kann sätta oss in i bekymeret ;D ;D

Publicerat

L46 har funnits i flera olika varianter. De tidigare hade säkringen på vänster sida. Senare modeller hade en på höger sida på slutstycket i form av en spak som vrids fram och bak (sitter också på L57). Jag har en L46 av senare modell som funkar finfint med kikare - jag skall kolla på min .25-20 WCF som är av den tidiga varianten när jag får hem den i veckan...

Publicerat
Lite bilder tack så vi kann sätta oss in i bekymeret ;D ;D

Bilder kommer ;)

Ska bara ha tag i batterier till kameran :P

Min kamera fungerar nämligen inte med vilka batterier som helst :(

L46 har funnits i flera olika varianter. De tidigare hade säkringen på vänster sida. Senare modeller hade en på höger sida på slutstycket i form av en spak som vrids fram och bak (sitter också på L57). Jag har en L46 av senare modell som funkar finfint med kikare - jag skall kolla på min .25-20 WCF som är av den tidiga varianten när jag får hem den i veckan...

Okej.. Dom säger på ett annat forum att min antagligen är en modell 1 och att den troligen är tillverkad 1949.. Detta är konstaterat efter att jag angivit nummret på lådan vilket är tillverkningsnummret och det är 4604.

Jag har väldiga oroligheter för denna säkringen i och med att jag ska ha min till räv och gås m.m där det hälst ska vara en alldeles tyst säkring!

MVH/Jocke

Publicerat

Och här kommer det bilder!

album_pic.php?pic_id=2469

album_pic.php?pic_id=2470

Sedan efter dessa två så tog batteriet på kameran slut.

men två bilder blev det i alla fall!

MVH/Jocke

Publicerat

I mitt tycke en riktig läckerbit  :o

Habegär!

Är pipan fastspänd i stocken längst fram? Kan det vara bra? Frågar eftersom jag är novis på sånt här  ;D

Publicerat
I mitt tycke en riktig läckerbit  :o

Habegär!

Är pipan fastspänd i stocken längst fram? Kan det vara bra? Frågar eftersom jag är novis på sånt här  ;D

Japp den är läcker, och jag är stolt som en ensam tupp i en hönsgård för den :P  ;)

Pipring har den ja, vet ej om denna varken hjälper eller stjälper, men jag tror nog att den hjälper mer än vad den stjälper då den håller stocken på plats(väldigt klena lådskruvar på min) så antar att det är därför den är där. som stöd helt enkelt.

Tyvärr som ni ser så är det någon (antagligen förra ägaren) som har tagit bort dom öppna riktmedlen :(

Borde vara dödsstraff på att göra det på en såpass gammal bössa enligt mig  >:(

Skulle vara trevligt om man kunde få tag i öppna riktmedel till den och fått på dessa då jag gärna vill ha det för att jag har ett par "snabb fästen" som viks i sidled om man ska andvända öppna riktmedlen. Dessa fästen faller i tiden för bössan perfekt tycker jag.

Så om någon har sikte och korn till en SAKO L46 liggande eller vet någon som säljer så hojta till är ni snälla.

MVH/Jocke

Publicerat

Välkomen till klubben för vapen som e tillverkade 1949 min 640a e också en 49a  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hon ser fin ut din lilla finska ;)

Publicerat

Nu har jag klämt på min... mums! Men visst är det som du säger en ljudlig säkring. Lite svårt att komma åt men inga större problem. Ljudet är dock ett problem för räv... Eftersom din redan är ändrad är det väl inte hela världen om du justerar säkringen, men min rör jag inte! .22 Horneten funkar ju till räv också...

Publicerat

Den ser ju riktigt bra ut, du får ta med den till skolan efter lovet så man får klämma lite på den.

MVH/ MIcke

Publicerat
Den ser ju riktigt bra ut, du får ta med den till skolan efter lovet så man får klämma lite på den.

MVH/ MIcke

Hallååå Thamslingen!

På fredag tar jag ju med den ;)

men visst jag kan dra med den till skolan efter lovet också om du vill :D

Nu har jag klämt på min... mums! Men visst är det som du säger en ljudlig säkring. Lite svårt att komma åt men inga större problem. Ljudet är dock ett problem för räv... Eftersom din redan är ändrad är det väl inte hela världen om du justerar säkringen, men min rör jag inte! .22 Horneten funkar ju till räv också...

Det enda som jag kan se är ändrat på min är ju att dom tagit bort de öppna vilket inte är någon större ändring på vapnet i sig!

Tano på Robbans forum har sagt att det tydligen går att göra ett relativt lätt ingrepp för att ändra säkringen så att det blir till en "timney-typ"

Detta borde inte heller ta "sönder" bössan från sitt orginal skick om man tar och sparar alla orginal delar så man kan återställa den helt sedan.

MVH/Jocke

Publicerat

ja just det vi skulle ju till hyltan på fredag, det hade jag nästan glömt. ta med den då

MVH/ Micke

Publicerat
ja just det vi skulle ju till hyltan på fredag, det hade jag nästan glömt. ta med den då

MVH/ Micke

Japps! tar med den och 50 smällar så ska vi se om vi kan få den till att gå rätt :P

Sedan kanske det blir en rundtur på hyltan också ;)  :P

MVH/Jocke

Publicerat

ååhhh vilken pärla ;D

Publicerat
ååhhh vilken pärla ;D

Håller för tillfället på med en grunderlig vapenvård på bössan. inte lika pärlig invändigt du :o

Håller på att gno så att lapparna och trasorna glöder här :o

ett par millimeters lager med gammal stenhård vapenolja inne i henne :(

Fy fan, kan lova att lådan aldrig har sett ljuset (aldrig varit lossad från stocken)!

Har hållt på och gnida och gno nu i 2timmar och jag har väll kommit cirkus halvvägs :(

Men den kommer nog allt att bli bra fin när hon är klar :P

Rengöring i kväll och provskjutning på fredag :P

Roligt påsklov detta :P

MVH/Jocke

Publicerat

En liten fråga bara!

Nu när jag har puttsat väck lite smutts från bössan här så hittade jag en stämpel.

den sitter lixom på pipan precis framför patronläget på undersidan, det står "21"  kan detta vara tillverkningsår eller kan det vara den 21:a studsaren som tillverkades i annan kaliber än L46?

Glömde ju att säga innan att nu är jag säker på att det är en L46! Det stod nämligen L46 på den ena "klacken" som är fast på bössan, där är lixom en nersänkt rund platta där det står "Sako L46".

MVH/Jocke

Publicerat

Jag tror 21 står för vapensmed nr 21 så fabriken vet vem som satt ihop bössan. Hittade förresten 300st  sako original 70gr blyspets - nu skall det pangas! Om du vill ha en ask så finns det en kvar hos handlaren... Jakthandlaren i Trollhättan.

Publicerat

Någon som vet vad en Sako med tillverkningsnummer 32771 är för ngn modell och när den är tillverkad? Jag har inte sett bössan och det är en bra bit att åka. Handlaren är inte hundra på att det är en L46:a men tror dock så. Säkringen sitter på högersida och beskrivs som en spak?

Publicerat
Jag tror 21 står för vapensmed nr 21 så fabriken vet vem som satt ihop bössan. Hittade förresten 300st  sako original 70gr blyspets - nu skall det pangas! Om du vill ha en ask så finns det en kvar hos handlaren... Jakthandlaren i Trollhättan.

Hoppar nog det.. har några Winchester själv. men tackar för tipset. tänkte nämligen att jag skulle börja ladda själv så snabbt som möjligt i stället. men tackar tackar för tipset ifall jag skulle ändra mig om verktyget skulle bli fördröjjt eller något är det ju bra att veta vart det finns skott ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Var iväg idag och provsköt skönheten. 

Vilken bössa!  :o

Trodde att den skulle vara gohällig men inte så här trevlig!

Sköt först en tvåskottare och gick fram och markerade, stod som i extas när jag kommit fram, spridningen var ju nästan noll, 

men träffbilden satt ju 50cm till vänster och 30cm lågt så det blev till att skruva som f*n.

Men när jag änteligen hade fått in den i en klisterlapp på 70m så var jag nöjd och då skulle den hårdtestas!

Så nu började jag och Thamslingen på forumet att testa precitionen i den lilla rackaren.

Även det var långt över mina förväntningar.

cirka 20-25mm spridning på 70m tycker jag ju är bra för att vara en så gammal bössa och för att vara under dessa väderförhållande (blåste halv orkan)

Efter att vi hade testat den lite så gick vi ner till gerdet och kollade om vi kunde få någon kråka med bössan, inviga den så att säga men tyvärr så flög dom bara runt och ville inte sitta så vi sket i dom och gick upp och tränade lite till med bössan.

Ganska så go kräm i den lilla partonen ändå fick vi se när vi fyllde mineralvatten flaskor med vatten.

Den sprängde ju flaskorna som ingenting.

Och ljudnivån på den var inte hellar alls farlig, provade att skjuta ett skott utan hörselskydd för att se om det går att sitta i nötskrikegömslet och skjuta nötskrikor utan hörselskydd till hösten och det var inga problem med smällen!

Nä denna bössan kommer jag att rusta upp nu för en smärre förmögenhet och sedan kommer den aldrig någonsin att lämna mitt skåp!

ska bli mycket kul att prova denna på räven till nästa vaksessong!

Nu ska den ju alldeles snart in på omblånering och sedan så ska jag förhoppningsvis ha hittat ett Tyskt kikarsikte med 6ggr fast förstoring och 42mm objektiv så att jag kan vaka lite kanin på sommarkvällarna.

Jag har aldrig varit nöjadare med ett vapen än vad jag är över denna!

Provade även 6,5:an idag (men bara 2 smällar) och dom två skotten var det inte heller mycket spridning på. skulle tippa på runt 10mm.

Så vi har hafft en trevlig dag idag!

Så denna bössan var helt klart över förväntningarna!

Om man sedan tänker sig hur det kommer bli precitionsmässigt efter att jag har snickrat en ny stock till och plastbäddat stocken m.m så kommer det nog inte bli nådigt  :P

MVH/Jocke som är helnöjd över sin bössa ;)

Publicerat
B)
Publicerat
Ja vad kan man säga??

SAKO ÄR BÄST!!!!!! ;D

Nu får jag säkert massa en massa människor att se rött men det får jag leva med!!

Mer prisvärda begagnade vapen finns inte på denna jord i mina ögon.

Grattis till en riktigt fin bössa!

Du måste hålla oss uppdaterade med bilder på projektet!!

Jimbo

Tackar!

Japp jag håller givetvis er uppdaterade med bilder ;)

Jag börjar tro på din tro att SAKO är bäst. Godast i alla fall när man skjuter med den.

Helt klart en alldeles underbar bössa och kaliber!

Jag har blivit helt frälst!

MVH/Jocke

Publicerat

Igår så satte jag på nytt kikarsikte på bössan.

Hittade ett gammalt Burris 2-7x32 med ståltub, gick ut i går kväll när det var nästan kolsvart och kollade. inga problem att se i mörkret  :o

Helt förvånad och överrumplad sprang jag in och slängde av Leupoldet och skruvade fast detta. Grovstälde sedan det och inskjutning sker i morgon.

Helnöjd med ett sikte av den lägre kvaliten som klarde mörker. Men det är ju bara tillfälligt det sitter där tills jag får tag i ett Helia 6x42.

MVH/Jocke

Publicerat

Alven - det kan vara en L46 tillverkad 1956. Vad är det för kaliber?

Publicerat

Rifle - sköt du med 86gr-kulor? Sakos ammo var 70gr och jag var inte säker på att bössan skulle stabilisera tyngre kulor. Sakos originalammo gick i varje fall väldigt bra... Den luttrade vapensmeden Leif Eliasson fick prova några smällar och han drog nästan lika mycket på smilbanden som jag... Återkommer med fotorapport.