Publicerat April 17, 200620 yr Rifle - sköt du med 86gr-kulor? Sakos ammo var 70gr och jag var inte säker på att bössan skulle stabilisera tyngre kulor. Sakos originalammo gick i varje fall väldigt bra... Den luttrade vapensmeden Leif Eliasson fick prova några smällar och han drog nästan lika mycket på smilbanden som jag... Återkommer med fotorapport. Japp jag andvände mig av Winchesters orginalammo vikt 86grs.. Hur mycket kostade sakos orginalammo per ask? Fanns det en ask kvar där du köpte dom? MVH/Jocke
Publicerat April 18, 200620 yr OK intressant! jag betalade 200kr för en ask om 50 smällar - billigt... En ask (med trasig kartong) är kvar.
Publicerat April 18, 200620 yr Okej.. 200kr var ju billigt. Sköt in den med nya kikarsiktet som har något bättre skymningsegenskaper än leupodet igår. och det blev ett trevligt resultat. Satte 3 skott inom en klisterlapp på 70m vilket är bra för dena bössan tycker jag.. 7x förstoring andvändes och ett hyffsat bra stöd. Så nu så ska det jagas kaniner på kvällarna. Bilder kommer ska bara komma hem så jag kan lägga in bilderna på datorn. MVH/Jocke
Publicerat April 19, 200620 yr Bra ammo... Din är ju i riktigt fin skick! vad är det för förstoring på kikarsiktet som sitter på? Jag ser inte säkringen på din.. men är den av typ flagsäkringsmodell din också? Ser mycket lovande ut om man kolar på din trffbildsserie. Grattis till en Godhällig bössa och en ändå finare kaliber! MVH/Jocke
Publicerat April 19, 200620 yr 4x och jo jag har samma säkring som du! Det höga montaget behövdes även för siktbladets skull, men underlättar också att nå säkringen...
Publicerat April 19, 200620 yr 4x och jo jag har samma säkring som du! Det höga montaget behövdes även för siktbladets skull, men underlättar också att nå säkringen... Okej då är jag med. 4x och jo jag har samma säkring som du! Det höga montaget behövdes även för siktbladets skull, men underlättar också att nå säkringen... Kör numera alltid med slutstycket öppet och ett skott i fikan som jag petar i när det dyker upp något. går ganska så ljudlöst men tar tyvärr lite längre tid än att bara osäkra vapnet. Ska bygga om säkringen på min och blånera om den och bygga ny stock. med andra ord göra om den helt...men denna kommer aldrig att säljas ur mitt skåp så jag väljer att göra om den till ett lite vackrare vapen, dock ska jag ha kvar orginalstocken stående vid vapenskåpet. Och givetvis ska jag ta massor med bilder på den innan jag rör den och massor med bilder efter så man har minnena kvar och kan gämföra. Men som du sagt förr så tycker jag inte du ska göra om nått på din i och med att den var i nyskick (vad man kan se på bilderna) MVH/Jocke
Publicerat Mars 2, 200719 yr Alven - det kan vara en L46 tillverkad 1956. Vad är det för kaliber? Har skippat den bössan. Däremot har jag blivit med en annan läckerbit. En Sako L46 i kaliber 7*33. Säkringen sitter på vänstersida. Tillverkningsnummret är 5011. Betyder det att den är tillverkad år 1950 i november? ??? Ursäkta trådlyftningen :-[
Publicerat Mars 2, 200719 yr Man kan inte prata för mkt sako så det är inget problem... Nädu, ngn datummärkning är inte serienumret, inte direkt i vart fall. Jag skall kolla i boken hemma, men det låter som ett tidigt nr. Modellen kom ju 1946 och den med flaggsäkring på vänster sida var den första serien. Förmodligen är din bössa från 40-talet. Kan du inte lägga ut en bild? Eller berätta mer om bössan - vilken variant i övrigt, skick mm
Publicerat Mars 3, 200719 yr Tackar för det! Skall ordna med bilder i helgen. Sitter ett pecar 1,5-6*45 på nu. Tyvärr var de öppna riktmedlena borttagna. Sedan har förra ägaren klistrat fast en näverbit till kindstöd men det skall bort. I övrigt är den i fint skick tycker jag. Verkar inte vara mycket skjuten. Bilder kommer. Dock lär jag väl få skämmas för kikarmontaget : Millet :-[