Publicerat September 27, 201114 yr Jag hatar egentligen att skriva sådana hära frågor då jag vet att det alltid är upp till betraktaren att avgöra vad som är bra eller dåligt men jag gör ett försök så ser vi vart det leder. Jag har inte laddat speciellt mycket och då jag har laddat har jag lånat allt utom hylsverktygen men då jag var uppe hos Robban för någon vecka sedan och laddade skapades ett litet habegär av resterande prylar. Sen har jag varit på väg att köpa en egen våg då den jag har lånat inte är jättebekväm att använda. Så igår ringde pappa och sa att han var på väg att köpa en och att han också ville börja ladda och tyckte att vi skulle dela på kostnaderna. Jag sa till honom att han skulle avvakta då jag ville ha en Redding våg. Så satt jag där i går och letade efter vågen och efter lite tittande kom jag fram till att jag ville handla alla prylar jag nu inte redan har. Då kom problemet. Vilket märke ska jag köpa.... Ja jag vet att många kommer att svara köp ett billigt för att se om du kommer att fortsätta ladda. Ja det kommer jag att göra det vet jag. Ok hur mycket ska jag skjuta nu då hmmm ja det är ju jakten då och där kanske det går åt en typ 20/år men jag kommer att kanske att skjuta en 500-2000 / år Sen är jag sånhär att ska det va så ska det va. det behöver verkligen inte vara det döraste eller det bästa men jag vill att det ska va bra och är det det dyraste som är överlägset bäst så är det det jag ska om ni förstår vad jag menar.
Publicerat September 27, 201114 yr Jag hatar egentligen att skriva sådana hära frågor då jag vet att det alltid är upp till betraktaren att avgöra vad som är bra eller dåligt men jag gör ett försök så ser vi vart det leder. Jag har inte laddat speciellt mycket och då jag har laddat har jag lånat allt utom hylsverktygen men då jag var uppe hos Robban för någon vecka sedan och laddade skapades ett litet habegär av resterande prylar. Sen har jag varit på väg att köpa en egen våg då den jag har lånat inte är jättebekväm att använda. Så igår ringde pappa och sa att han var på väg att köpa en och att han också ville börja ladda och tyckte att vi skulle dela på kostnaderna. Jag sa till honom att han skulle avvakta då jag ville ha en Redding våg. Så satt jag där i går och letade efter vågen och efter lite tittande kom jag fram till att jag ville handla alla prylar jag nu inte redan har. Då kom problemet. Vilket märke ska jag köpa.... Ja jag vet att många kommer att svara köp ett billigt för att se om du kommer att fortsätta ladda. Ja det kommer jag att göra det vet jag. Ok hur mycket ska jag skjuta nu då hmmm ja det är ju jakten då och där kanske det går åt en typ 20/år men jag kommer att kanske att skjuta en 500-2000 / år Sen är jag sånhär att ska det va så ska det va. det behöver verkligen inte vara det döraste eller det bästa men jag vill att det ska va bra och är det det dyraste som är överlägset bäst så är det det jag ska om ni förstår vad jag menar. Tja! Jag var i Din sits för inte så länge sedan. Jag tittade lite på LEE pga av priset men fick höra här och där att det var skit. Tills jag gick in på Skytteservice i Ängelholm(Vilken underbar butik och personal ). Gubben hade laddat samtliga på marknaden förekommande kalibrar till kunder i 40 år med LEE. Inte ett klagomål eller fabrikationsfel!! Jag köpte LEE Anniversery Kit och är sjukt nöjd. Hur som helst rekommenderar jag den butiken, dom har allt och är väldigt hjälpsamma även på telefon. Dom har en dålig hemsida men jag ringde säkert fem gånger med alla dumma frågor i början och dom var lika glada och hjälpsamma varje gång. OBS! Jag bor i stockholm och trillade in när jag hälsade på Svärmor, så det är ingen smygreklam! Mvh!/
Publicerat September 27, 201114 yr När jag för ett par år sedan skulle köpa mina saker valde jag att köpa Redding rakt av. Ville ha kvalitet och prisskillnaden var inte så stor att den störde mig. LEE fungerar säkert annars skulle de inte sälja en pryl men jag har haft LEE verktyg och jag vill inte ha det igen. Redding verktygen är i mina ögon betydligt bättre. Jag vill heller inte i onödan sätta mig i sitsen dr jag börjar tvivla på mina saker, gissar på att den risken är större men billigt än lite dyrare. Sen har jag LEEs tändhattsisättare och den funkar som jag vill (ibland) men där ser jag ingen anledning att köpa en bättre dyrare. //
Publicerat September 27, 201114 yr Lee's Classic Cast är väldigt prisvärd, de billigare pressarna (Challenger m.fl) är bara att undvika. Och jo, jag har såna plus andra: skillnaden är STOR. Pressar att rekommendera: Redding Big Boss RCBS Rock Chucker Lee Classic Cast Forster Co-Ax (minus för att den inte funkar med alla verktyg, som tex deras egna...) Att undvika: Billiga Lee Verktyg att rekommendera: Forster (underbara att jobba med - finns inga som går mjukare) Redding Hornady Verktyg att undvika: Lee RCBS (hittar du gamla RCBS funkar de okej, men de nya är klart sämre) Hylssmörja som funkar: Redding/Imperial Sizing Die Wax Punkt. Att undvika: Lee (är dock mycket bra att smörja insidan av halsen med, men INTE utsidan av hylsan) Alla andra också. There can be only one... Svarvar att rekommendera: Wilson Forster Lee (älskar dem...) Dito att undvika: Eh... Tror alla funkar, egentligen. Hylsgradare att rekommendera: Wilson (säljs som RCBS, Hornady, Redding samt L.E.Wilson) Att undvika: Lees patetiska lilla skämt... Tändhattlägesrengörare att rekommendera: Lee Croco-Gator Valfri uniformer (används egentligen för att jämna till läget, men rengör förstås också...) Att undvika: Alla borstvarianter. Tändhattsättare att rekommendera: Lee Hornady RCBS Dito att undvika: Pressarnas egna... Krutmått som funkar: Harrell Forster Redding Lee (bättre till de tröga kruten, men plastfladderappel i den högre skolan) Mindre användbara krutmått: De andra, typ Vågar att rekommendera: Redding RCBS Lyman Vågar att undvika: Lee (måste modifieras för att vara pålitliga) Alla digitala, om du bara ska ha en enda - däremot är de praktiska vid justeringar av krutmåttet, hylssortering m.m. men en balansvåg är faaan så mycket mer pålitlig. Det finns en jävla massa annat som man kan behöva eller vill ha, men grunderna har du ovan. -- Mats
Publicerat September 27, 201114 yr Författare Tja! Jag var i Din sits för inte så länge sedan. Jag tittade lite på LEE pga av priset men fick höra här och där att det var skit. Tills jag gick in på Skytteservice i Ängelholm(Vilken underbar butik och personal ). Gubben hade laddat samtliga på marknaden förekommande kalibrar till kunder i 40 år med LEE. Inte ett klagomål eller fabrikationsfel!! Jag köpte LEE Anniversery Kit och är sjukt nöjd. Hur som helst rekommenderar jag den butiken, dom har allt och är väldigt hjälpsamma även på telefon. Dom har en dålig hemsida men jag ringde säkert fem gånger med alla dumma frågor i början och dom var lika glada och hjälpsamma varje gång. OBS! Jag bor i stockholm och trillade in när jag hälsade på Svärmor, så det är ingen smygreklam! Mvh!/ LEE blir det inte det är nog det enda jag är helt säker på
Publicerat September 27, 201114 yr Författare När jag för ett par år sedan skulle köpa mina saker valde jag att köpa Redding rakt av. Ville ha kvalitet och prisskillnaden var inte så stor att den störde mig. LEE fungerar säkert annars skulle de inte sälja en pryl men jag har haft LEE verktyg och jag vill inte ha det igen. Redding verktygen är i mina ögon betydligt bättre. Jag vill heller inte i onödan sätta mig i sitsen dr jag börjar tvivla på mina saker, gissar på att den risken är större men billigt än lite dyrare. Sen har jag LEEs tändhattsisättare och den funkar som jag vill (ibland) men där ser jag ingen anledning att köpa en bättre dyrare. // J>ag har också kikat på redding. Robban har deras tricklare och våg och dom var helt underbara. hur funkar det att köpa deras big boss paket? är vissa saker bra och andra delar dåliga eller hur e det? Du vet inte hur Lyman är? Dom ser rätt fina ut
Publicerat September 27, 201114 yr Mats inlägg är mycket bra dock tycker jag uniqe smörjer mycket bra samt att hornadys krutmått är värt att fundera på.
Publicerat September 27, 201114 yr Författare Lee's Classic Cast är väldigt prisvärd, de billigare pressarna (Challenger m.fl) är bara att undvika. Och jo, jag har såna plus andra: skillnaden är STOR. Pressar att rekommendera: Redding Big Boss RCBS Rock Chucker Lee Classic Cast Forster Co-Ax (minus för att den inte funkar med alla verktyg, som tex deras egna...) Att undvika: Billiga Lee Verktyg att rekommendera: Forster (underbara att jobba med - finns inga som går mjukare) Redding Hornady Verktyg att undvika: Lee RCBS (hittar du gamla RCBS funkar de okej, men de nya är klart sämre) Hylssmörja som funkar: Redding/Imperial Sizing Die Wax Punkt. Att undvika: Lee (är dock mycket bra att smörja insidan av halsen med, men INTE utsidan av hylsan) Alla andra också. There can be only one... Svarvar att rekommendera: Wilson Forster Lee (älskar dem...) Dito att undvika: Eh... Tror alla funkar, egentligen. Hylsgradare att rekommendera: Wilson (säljs som RCBS, Hornady, Redding samt L.E.Wilson) Att undvika: Lees patetiska lilla skämt... Tändhattlägesrengörare att rekommendera: Lee Croco-Gator Valfri uniformer (används egentligen för att jämna till läget, men rengör förstås också...) Att undvika: Alla borstvarianter. Tändhattsättare att rekommendera: Lee Hornady RCBS Dito att undvika: Pressarnas egna... Krutmått som funkar: Harrell Forster Redding Lee (bättre till de tröga kruten, men plastfladderappel i den högre skolan) Mindre användbara krutmått: De andra, typ Vågar att rekommendera: Redding RCBS Lyman Vågar att undvika: Lee (måste modifieras för att vara pålitliga) Alla digitala, om du bara ska ha en enda - däremot är de praktiska vid justeringar av krutmåttet, hylssortering m.m. men en balansvåg är faaan så mycket mer pålitlig. Det finns en jävla massa annat som man kan behöva eller vill ha, men grunderna har du ovan. -- Mats Tack för detta svaret det var mycket info Verktygen jag har är RCBS Helkalibrering och kulisättare och reddings halskalibrering. tycker du att man ska köpa kit eller ska man plocka lite här och lite där?
Publicerat September 27, 201114 yr Mats inlägg är mycket bra dock tycker jag uniqe smörjer mycket bra samt att hornadys krutmått är värt att fundera på. Austeja. Så sant. :-) Men Uniquen är inte lika dryg och något jobbigare att torka av. Dock fortfarande tusen gånger bättre än de andra. :-) -- Mats
Publicerat September 27, 201114 yr Författare Denna köpte jag efter att jag var hos Robban och det var typ asabra Imperial Dry Neck Grafit eftersom jag till typ 90% av allt jag laddar kommer att halskalibreras
Publicerat September 27, 201114 yr Författare Yes det var ju där problemet låg att jag inte riktigt vet vad jag vill.
Publicerat September 27, 201114 yr Författare Ska ta och läsa igenom det du skrivit igen och kika närmare på sakerna
Publicerat September 27, 201114 yr Big bossen funkar perfekt. Lite vapen vård mellan varven men alla prylar måste ju rengöras så där är ingen skillnad. Hur funkar grafiten, har läst mycket goda vitsord om den men inte provat. //
Publicerat September 28, 201114 yr Vågar att rekommendera: Redding RCBS Lyman Vågar att undvika: Lee (måste modifieras för att vara pålitliga) Alla digitala, om du bara ska ha en enda - däremot är de praktiska vid justeringar av krutmåttet, hylssortering m.m. men en balansvåg är faaan så mycket mer pålitlig. -- Mats Varför fungerar inte de digitala vågarna menar du?
Publicerat September 28, 201114 yr Författare Big bossen funkar perfekt. Lite vapen vård mellan varven men alla prylar måste ju rengöras så där är ingen skillnad. Hur funkar grafiten, har läst mycket goda vitsord om den men inte provat. // Köpte du hela det kitet eller köpte du det i delar? Robban hade det i en liten burk med lite hagel i så duttar man bara hylshalsen där i och kör. Skit smidigt
Publicerat September 28, 201114 yr Robban hade det i en liten burk med lite hagel i så duttar man bara hylshalsen där i och kör. Skit smidigt Jo, men då får du det väl även på utsidan? Jag kör med en topz och applicerar pulvret invändigt i halsen. Ledsen att jag inte svarade häromkvällen förresten - lite busy dårå...
Publicerat September 28, 201114 yr Författare Jo, men då får du det väl även på utsidan? Jag kör med en topz och applicerar pulvret invändigt i halsen. Ledsen att jag inte svarade häromkvällen förresten - lite busy dårå... jo det får man ju gör det något? Tänk inte på det jag vet att du ringer upp om du kan. Vad skulle dt rekommendera mig att köpa?
Publicerat September 28, 201114 yr Jag har hela kittet, köpte från Smartreloader inkl verktygen. Mins inte vad jag gav men jag har för mig att det var under 4lök. //
Publicerat September 28, 201114 yr Varför fungerar inte de digitala vågarna menar du? Jag har testat ett flertal men inte hittat nån som inte väger olika beroende på temperatur och batterispänning (iofs ska batterierna vara ordentligt urladdade innan det blir stora problem, men ändå). Dessutom har många en självtareringsfunktion som gör att det inte brukar gå att trickla i krut, eftersom den låser värdet. Vissa gör det bara vid noll, andra gör det närhelst de stabiliserat en vikt. För sorteringsarbeten är de guld värda, men som enda krutvåg? HELL no... -- Mats
Publicerat September 29, 201114 yr Jag har testat ett flertal men inte hittat nån som inte väger olika beroende på temperatur och batterispänning (iofs ska batterierna vara ordentligt urladdade innan det blir stora problem, men ändå). Dessutom har många en självtareringsfunktion som gör att det inte brukar gå att trickla i krut, eftersom den låser värdet. Vissa gör det bara vid noll, andra gör det närhelst de stabiliserat en vikt. För sorteringsarbeten är de guld värda, men som enda krutvåg? HELL no... -- Mats Ok, nu laddar jag inte ute så varierande temp påverkar inte mig, jag har ca 20°C inne året om. Lågt batteri varnar min våg för och då är det bara att byta. Självtarrering (låsa värdet) gör inte min våg och jag har inte sett nån som gör så heller, det motverkar ju själva funktionen vid vägningen. Termometrar brukar dock ha den funktionen, men en våg??? Själv har jag inte märkt att det blir nån skillnad mellan skott laddade med en hävarmsvåg (?) och en digitalvåg men det går betydligt snabbare med en digitalvåg så valet är lätt för min del. Funderar faktiskt starkt på att köpa en såndära digitalvåg som väger upp själv, Cabelas har rea på en Hornaday för 199$.
Publicerat September 29, 201114 yr Vi har olika erfarenheter och kanske även krav. Att det wobblar lite på krutvikten spelar ingen roll om man ligger mitt på en nod, iaf inte på kortare håll, men långhåll kräver jämna vikter. Sen vill jag väga noga så jag vet var noderna ligger - efter det är fastställt så kan jag ta direkt från krutmåttet och skjuta tajt som fan ändå. :-) Dock faststår min skarpa protest mot en digital som enda våg... -- Mats
Publicerat September 30, 201114 yr Funderar faktiskt starkt på att köpa en såndära digitalvåg som väger upp själv, Cabelas har rea på en Hornaday för 199$. Har också sett det, och går i samma funderingar - frågan är om det är någon skillnad på den och RCBS Chargemaster combo, som ju är dryga hundra dollar dyrare...?
Publicerat September 30, 201114 yr Vi har olika erfarenheter och kanske även krav. Att det wobblar lite på krutvikten spelar ingen roll om man ligger mitt på en nod, iaf inte på kortare håll, men långhåll kräver jämna vikter. Sen vill jag väga noga så jag vet var noderna ligger - efter det är fastställt så kan jag ta direkt från krutmåttet och skjuta tajt som fan ändå. :-) Dock faststår min skarpa protest mot en digital som enda våg... -- Mats Visst kan det vara så att vi har olika krav, själv har jag alla skott på samma 1/10 grain vilket ska innebära att vikten på krutet i varje skott som mest avviket med 1/10 grain eftersom det är mätonogranheten på min digitala våg. 1/10 grain är samma som ett fåtal krutkorn beroende på krutsort. Detta gäller inte älgbaneammo där jag accepterar 3/10 grains avvikelse för då kan jag köra med krutmåttet direkt och att göra 100 skott går mycket snabbare och kravet på precision vid älgbaneskytte är lägre. 3/10 grain gör kanske upp till 5mm ökad spridning på 80m men troligen mindre. Förövrigt är normalt mätonogranheten på en balansvåg +-1/10grain (t ex RCBS 5-0-5 våg).
Publicerat September 30, 201114 yr Har också sett det, och går i samma funderingar - frågan är om det är någon skillnad på den och RCBS Chargemaster combo, som ju är dryga hundra dollar dyrare...? Chargmaster har större kapacitet på vågen (1500grain mot 1000 grain) samt minne för 30 favoritladdningar. Sen är ju frågan om man verkligen behöver möjligheten att väga upp till 1500 grain och möjligheten att spara 30 favoritladdningar. Jag skulle nog själv köpt Hornaday vågen och lagt pengarna på nåt annat roligt...