Publicerat Oktober 2, 201114 yr 2 dagars jakt på 2 olika marker med ungtiken.. Resultat 1 kid om dagen efter ypperliga drev.. Poletten verkar ha ramlat ner på denna drever tik ( även om detta var hennes första 2 jaktdagar i livet ), hon provade även på harjakt, men där har hon endel kvar att lära... Ser fram emot en spännade höst/vinter..
Publicerat Oktober 2, 201114 yr konstig dag igår, taxen gjorde ingenting , wachteln voffa rådjur en stund, tre passare såg det... nya tag idag.... taxen gjorde ingenting och Ebba gjorde 6 wachteldrev på rådjur (1-3min), pappa sköt ett kid för henne.... 3 älgdrev hann hon med också... hoppas taxen piggnar till å det snaraste, förra säsongen gick hon ju helt okej så jag hoppas att detta är temporärt...
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Tillbaka från Öland efter 1 timme på bron... glömde att det va skördefest på ön.. en j-vla kö helt enkelt... Såg säkert 25 olika rådjur och 6-8 harar i 4 såter... första såten fick polaren 8 rådjur irad rakt i knät. Ett kid och ett smaldjur fälldes under dagen. En påskjuten som vi misslyckades med.. gick in på samma ställe som övriga 8 rådisar gick in på.. och det kom ytterligare 3 in från väster samt en älgko. Jävligt komplicerat eftersök... stötte ett par harar under spårningen oxå. Finkammade iallafall såten med tre hundar, efter ett försök att spåra och två olika djur som gick upp framför hund som släpptes o jagade ut ur såten. På samma ställe stod 3 till... Vi lät hobben vara ifred och gjorde om det 6 timmar senare och fick kontakt med rätt djur, som nu låg i en brännässelhobbe, skott lossades men trolig bom o 3 hundar efter som inte lyckades komma ifatt. Enl uppgift från skytten skulle rådjuret ha ett framben av men de sprang så in i h-vete va jag kunde se. Wachteln är totalt slut nu... hon lär inte kunna gå på några dar... Grabben hade skottchans på 2 rådjur o en hare men det ena sköt jag... eftersom jag stod bredvid och ivägen för honom... Det andra rådjuret såg han bara öronen på för killen satt på en stol å kidet kom bakom muren..o haren satte sig 8 meter ifrån honom men i ett stenskravel så han lät bli o skjuta med risk för rikosketter. Killen har iallafall koll på en hel del.. Han såg väl 5 rådjur o 2 harar tror jag de va. Jag själv såg 5 rådiar o tre harar. Kom dessutom 1,5 tim för sent till jobbet oxå.... med det löste sig eftersom jag insåg när vi skulle av ön att resan hem kommer ta tid...
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Författare Rådjuren är nog få här hemma tyvärr, har tagit ca 1 timme innan upptag både lördag o söndag. Idag drev gameldrevern dryga timmen men vi kom aldrig till skott. SÅ dåligt med Rå är det inte att det ska ta sådan tid. Skithundar i kombination med färre rå kanske är svaret... //
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Här blev det inte ens ett upptag!! Frågan är ju bara om hundarna är värdelösa eller om det helt enkelt inte finns några rådjur
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Författare Här blev det inte ens ett upptag!! Frågan är ju bara om hundarna är värdelösa eller om det helt enkelt inte finns några rådjur Undrar om det är möjligt att vi båda har skithundar.......anar det värsta //
Publicerat Oktober 2, 201114 yr For ut i lördags med en kamrat. Min tax på dagen 1,5 år skulle släppas på riktigt för första gången. Förra säsongen blev ju helt förstörd. Lite skogsvana hanns med samt några väckskall men det var det hela. Sätter oss tillrätta i skgskanten och släpper. Han börjar söka direkt, inga jätterundor men så där 70-100m iaf. Helt plötsligt får jag syn på en spetshjort en bit in i skogen samtidigt som dem första väckskallen kommen. Snart får vi se honom där hjorten försvann hinner vi tänka medans skallen tätnar o det drar åt ett helt annat håll. Efter en liten stund vänder det emot oss och vi hör drevdjuret komma smygandes, stannar en bra stund o lyssnar efter hunden utan att vi kan se det. När taxen närmar sig börjar det prassla igen och en stånghjort kommer rätt i knät på oss och blir på plats. Blev inget långt drev, bara ca 10 minuter men uj så roligt att det gick så bra på första försöket. Därefter släppte vi kompisen tax som drev fint i ca en timme. Fick drevdjuren på oss två ggr men var väl inte så där jätteangelägna att skjuta. Var mest roligt med bra hundarbete. Efter lite vila var det dags för min tax igen. Tog upp ganska snart men höll endast på ett par minuter innan han vände och tog spåren tillbaka. Passade på att vissla och han kom direkt. Han verkade då ganska trött så det fick räcka för den dagen. Totalt såg vi ca 20 dov och två rå. En riktig toppendag!
Publicerat Oktober 3, 201114 yr vi körde på en ny mark som vi "fick" i somras, så det blev till att sätta skyttar lite på känn & gå mycket med hundarna... efter 2 dagar så börjar vi hitta lite bättre, vi har haft 7 älgar, 6 rådjur, 1 dov & 35-40 grisar som hundarna har drivit på blev lite batalj med grisarna, 1 hund fick sig en smäll men inget som behövde sys. Det blev inte mycket skjutet, 1 råkid & 1 tjäder tupp. mycket skog, sank marker med vass & gamla hyggen fulla med sly, så det blir till att röja skjut gator i veckan & sätta ut fler torn... J.
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Undrar om det är möjligt att vi båda har skithundar.......anar det värsta // Jag har ju iaf ett ödem att skylla på
Publicerat Oktober 3, 201114 yr vi körde på en ny mark som vi "fick" i somras, så det blev till att sätta skyttar lite på känn & gå mycket med hundarna... efter 2 dagar så börjar vi hitta lite bättre, vi har haft 7 älgar, 6 rådjur, 1 dov & 35-40 grisar som hundarna har drivit på blev lite batalj med grisarna, 1 hund fick sig en smäll men inget som behövde sys. Det blev inte mycket skjutet, 1 råkid & 1 tjäder tupp. mycket skog, sank marker med vass & gamla hyggen fulla med sly, så det blir till att röja skjut gator i veckan & sätta ut fler torn... J. Var i världen va detta?
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Var i världen va detta? Sörmland, ca 850 ha. det har jagats minimalt de sista 3 åren. J.
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Sörmland, ca 850 ha. det har jagats minimalt de sista 3 åren. J. Eviga fina marker då
Publicerat Oktober 4, 201114 yr vi körde på en ny mark som vi "fick" i somras, så det blev till att sätta skyttar lite på känn & gå mycket med hundarna... efter 2 dagar så börjar vi hitta lite bättre, vi har haft 7 älgar, 6 rådjur, 1 dov & 35-40 grisar som hundarna har drivit på blev lite batalj med grisarna, 1 hund fick sig en smäll men inget som behövde sys. Det blev inte mycket skjutet, 1 råkid & 1 tjäder tupp. mycket skog, sank marker med vass & gamla hyggen fulla med sly, så det blir till att röja skjut gator i veckan & sätta ut fler torn... J. låter som riktigt fina marker....
Publicerat Oktober 4, 201114 yr låter som riktigt fina marker.... det finns vilt... men vi har inte hunnit gå ordentligt så det blir lite på känn var djuren är, framför allt var vi ska placera alla torn. det som var bra att det blev som vi hoppats på, mycket vilt men svårt att komma åt dom... J.