Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälja valp?

Featured Replies

Publicerat

Vad skulle ni göra ???

Har en gråhund som är snart 13månader vi sköt 4 älgar på ståndskall hösten 05.

Har blivit bjudna otroliga 50 000:- för valpen.

Har sedan tidigare fadern till valpen som är sjch.

Skulle ni sälja valpen ??? ???

Kan medela sen hur det gick.

Publicerat

Jag hade inte gjort det

Pengar är inte allt ;)

Publicerat

Beror ju mycket på hur många hundar man har för övrigt. Men jag hade nog inte heller sålt.

Publicerat

Det är svårt att lämna en vän som man har med sig i skogen och skjutit så många älgar för redan.

Jag hade inte gjort det.

Publicerat

Jag hade haft enormt svårt att lämna ifrån mig hunden för jag skulle ha hunnit fästa mig så enormt vid den. Jag tar hellre bort en hund än säljer den för då vet jag att den har det bra iaf! Men det är blödiga och nojjiga jag det!  ::) Samtidigt har du chansen att ta en kull till efter pappan och på så vis få en valp med samma gener. Hur har de andra valparna i kullen blivit?!

Jobbig situation.........jag hade en som ville ha min vovve, men never ever sa jag bara......

Publicerat

Ella.. Det där resonemanget har jag sprungit på tidigare, en kompis som inte hade tid för sina två spanieler surrade om att han skulle skjuta dem hellre än att placera om dem.

Jag personligen begriper inte hur man är funtad i huvudet när man resonerar på så sätt.. Den enda som jag kunde tänka mej var att snubben var så gruvligt missundsam så han unnade ingen annan att ha skoj och jaga med hans hundar. Båda jyckarna var genomgoda och åtminstonde den ena jagade gruvligt bra faktiskt.. Blåtta tanken på att avliva hellre än att placera om kan jag bara inte begripa. Visst, man ska ha väldigt höga krav på människorna som ska ta över jycken och man ska känna sig tvärsäker på att jycken får det bra men är man där, litar man på personen i fråga så begriper jag inte varför man ska avliva i stället? Så vansinnigt egoistiskt eller något jag begriper det inte.

När vi säljer valpar här så är det en del ågren tveklöst, man vet inte vilka människorna är osv men påfallande många gånger lär man känna folket under besök osv så tillslut så känns det helt ok att överlämna valpen. Lär vara precis samma sak med vuxna hundar..

Tror att man får stänga av sitt ego och tänka på hundens bästa i detta läge, jycken vill vara en del av en flock (familj) och jaga och trivas med livet. Ligga på rygg i soffan och bara ha det bra, varför inte köpa det då rå? Tveklöst kan man skriva avtal som säger att vid minsta lilla tvekan så har man som säljare rätten att ta tillbaka hunden och betala tillbaka pengarna men dessa avtal brukar kännas rätt meningslösa efter ett tag då man lärt känna folket.

Mvh!

Publicerat

Jag har varit med om hundar som blivit omplacerade i väldigt fina hem som sedan visade sig vara helt fel för hunden som helt enkelt inte trivdes. Och vissa hem kan se och låta jättebra i början men efter ett tag är det inte så bra längre. Då har jag ju låtit hunden lida en massa i onödan + att jag själv får må dåligt!

En enormt lydig hund blir helt plötsligt "världens" olydigaste och har en massa fuffens för sig för att ledarskapet blir annorlunda osv. Nä då tar jag hellre det säkra före det osäkra! Skulle jag måsta göra mig av med hunden och mamsen och papsen inte kunde ta den för hos dom vet jag att uppfostaran, ledarskap osv är liknande det jag har på hunden så då skulle den få gå till de sälla jaktmarkerna helt enkelt Jag skulle eventuellt kunna överväga att någon av mina farbröder som jagar skulle få ta hunden.

Det går att säga att man skriver kontrakt och att man har rätt att ta tillbaka hunden osv. men det är inte många kontrakt som gäller när man väl kommer till kritan och det är väldigt lätt att bli lurad.

Tex. Många lämnar ut en valp på foder men förstår egentligen inte meningen med foderavtal och att man inte har någon som helst rätt till själva hunden sedan. Man kan inte lämna bort den 1år och sedan ta tillbaka den! Hur många annonser ser man inte om att människor vill lämna ut en hund på foder som egentligen inte menar det som ett foderavtal innebär!  :o

För att ha ett 100% gällande kontrakt så måste man anlita advokat som verkligen förstår sig på det hela. Att sitta och knåpa ihop ett eget är väldigt riskabelt! Givetvis kan det fungera med egna kontrakt också om du har med rätt personer att göra, men visar sig den "rätta personen" vara fel person.......nä hemska tanke. Står fast vid att då blir det hellre de sälla jaktmarkerna för min lilla stjärna!

Publicerat
  • Författare
Jag hade haft enormt svårt att lämna ifrån mig hunden för jag skulle ha hunnit fästa mig så enormt vid den. Jag tar hellre bort en hund än säljer den för då vet jag att den har det bra iaf! Men det är blödiga och nojjiga jag det!  ::) Samtidigt har du chansen att ta en kull till efter pappan och på så vis få en valp med samma gener. Hur har de andra valparna i kullen blivit?!

Jobbig situation.........jag hade en som ville ha min vovve, men never ever sa jag bara......

Dom man testat har funkat så där det är 2hanar som skäller bra som det är skjutet älg för.

Och vi har parat fadern till valpen igen men vi tog inte parningsvalp denna gång.

En av tikvalparna blev sparkad i höstas så vi får se hur det går denna höst.

Och resten av valparna har inte varit i kontakt med älg ännu.

Och den som vill köpa valpen är min fasters sambo så vi vet ganska bra vart den hamnar.

Och hur mycket jakt det blir för valpen.

Publicerat
Dom man testat har funkat så där det är 2hanar som skäller bra som det är skjutet älg för.

Och vi har parat fadern till valpen igen men vi tog inte parningsvalp denna gång.

En av tikvalparna blev sparkad i höstas så vi får se hur det går denna höst.

Och resten av valparna har inte varit i kontakt med älg ännu.

Och den som vill köpa valpen är min fasters sambo så vi vet ganska bra vart den hamnar.

Och hur mycket jakt det blir för valpen.

Ja du då sitter du i ett dilemma om du vet att valpen skulle få det bra i sitt nya hem och att resten av kullen också verkar bli bra vilket visar att fadern efterlämnar genomgående bra valpar och du skulle kunna para honom igen och behålla valp då!  ::)

Berätta gärna vad du bestämmer dig för!

Publicerat

Visst är pengar viktigt men det viktigaste är ju att hunden får jaga och har du fler hundar som kanske får gå i första hand tycker jag du ska sälja. Står lite innför samma dilemma, kommer nog att lämna bort en av taxarna. Men han ska farsan ha, kunde nog sålt honom men det var alldrig aktuellt. Inte dåligt att få en tax som driver allt mellan 20 minuter och två timmar beroende hur djuren buktar och sitter jämte fötterna 10 minuter efter han har släppt. Inte värd 50 000 men kanske 15 000! Men som sagt viktigast att han får jaga och farsan har tid att jaga även mitt i veckorna, då han är pensionär.

Publicerat
Vad skulle ni göra ???

Har en gråhund som är snart 13månader vi sköt 4 älgar på ståndskall hösten 05.

Har blivit bjudna otroliga 50 000:- för valpen.

Har sedan tidigare fadern till valpen som är sjch.

Skulle ni sälja valpen ??? ???

Kan medela sen hur det gick.

Det här dilemmat känner jag igen. Man blir erbjuden stora summor för hunden men väl när det ska bli affär så brukar det backas ur.

Men om du har ett så fint ämne så sälj förtusan inte!

Mvh

Publicerat
Det här dilemmat känner jag igen. Man blir erbjuden stora summor för hunden men väl när det ska bli affär så brukar det backas ur.

Men om du har ett så fint ämne så sälj förtusan inte!

Mvh

Kan bara instämma. Folk vet att man inte säljer en riktigt bra hund och drar till med en rejäl slant bara för att bli omnämda som dom som ville köpa hunden för si och så.

Lycka till med jycken hursom! Mvh

Publicerat
Jag har varit med om hundar som blivit omplacerade i väldigt fina hem som sedan visade sig vara helt fel för hunden som helt enkelt inte trivdes. Och vissa hem kan se och låta jättebra i början men efter ett tag är det inte så bra längre. Då har jag ju låtit hunden lida en massa i onödan + att jag själv får må dåligt!

En enormt lydig hund blir helt plötsligt "världens" olydigaste och har en massa fuffens för sig för att ledarskapet blir annorlunda osv. Nä då tar jag hellre det säkra före det osäkra! Skulle jag måsta göra mig av med hunden och mamsen och papsen inte kunde ta den för hos dom vet jag att uppfostaran, ledarskap osv är liknande det jag har på hunden så då skulle den få gå till de sälla jaktmarkerna helt enkelt Jag skulle eventuellt kunna överväga att någon av mina farbröder som jagar skulle få ta hunden.

Det går att säga att man skriver kontrakt och att man har rätt att ta tillbaka hunden osv. men det är inte många kontrakt som gäller när man väl kommer till kritan och det är väldigt lätt att bli lurad.

Tex. Många lämnar ut en valp på foder men förstår egentligen inte meningen med foderavtal och att man inte har någon som helst rätt till själva hunden sedan. Man kan inte lämna bort den 1år och sedan ta tillbaka den! Hur många annonser ser man inte om att människor vill lämna ut en hund på foder som egentligen inte menar det som ett foderavtal innebär!  :o

För att ha ett 100% gällande kontrakt så måste man anlita advokat som verkligen förstår sig på det hela. Att sitta och knåpa ihop ett eget är väldigt riskabelt! Givetvis kan det fungera med egna kontrakt också om du har med rätt personer att göra, men visar sig den "rätta personen" vara fel person.......nä hemska tanke. Står fast vid att då blir det hellre de sälla jaktmarkerna för min lilla stjärna!

Konstatera bara att vi tänker olika.. jag har själv jävligt svårt för att kastrera en frisk jycke, att avliva den finns inte bara. Tycker man har en rätt j-la skitstor kontaktyta med folk som man jagar med under höstarna och det känns inte på något sätt svårt att hitta en hundförare som man skulle lita på. Placerat om en vorsthe hane en gång och den jycken hamnade i nirvana utifrån hans sett att se, plötsligt betydligt mycket mer jobb än vad vi kunde erbjuda och en bra förare.

Du surrar om ledarskap.. du har säkert inte fel, visst kan det skita sig, men det handlar väldigt mycket om hur pass ödmjuk och lyhörd föraren är. Jag har själv tagit över två vuxna jyckar och visst, lite initiala språkproblem men både jag och jyckarna ville ju komma överens så tja det tog inte en vecka innan man kunde föra hunden i samma utsträcking som tidigare ägare. Likadant hustruns vorstehtik, hon var 6 år när jag kom in i hennes liv och jag lovar, det tog mindre än en vecka så var vi råpolare! Det finns ju värsta fiberuppkopplingen in i själen på en jakthund.. ut och jaga med den så är det klart! Det var precis vad jag gjorde med Ella, jo hon heter så :-) och sen var det klart! Nu lämnar hon av till mej och tja hon har blivit husses hund trots den enorma mängd träning och jakt som hustrun upplevt tillsammans med henne.

Jag tror du underskattar jyckarna i detta sammanhang, de anpassar sig och behöver inte på något sätt fara illa så länge den nya ägaren inte är helt tappad bakom vagnen. De lär sig snabbt vilka gränser som gäller, de är ju ögontjänare av guds nåde i många fall. Oavsett hur fel de vet att något är så uppstår chansen så tar de den. Alltså är de högeligen anpassningsbara. Visst finns det undantag, kan tänka mej att såna här "enmanshundar" kan vara lite baxiga men jag tror att även de anpassar sig så snart de insett att de får göra roliga grejer med nya ägaren.

Avlivar du jycken så är det oåterkalleligen tokkört, omplacerar du och finner en normalt hundintresserad människa så ger du din hund många fina år till innan slutet och det är iaf våra jyckar här hemma tveklöst värda om vi vart tvungna att skicka iväg någon.

Skumt, vi ser säkert båda till hundens bästa men kommer fram till helt olika slutsatser...

Mvh!

Publicerat

Sälj! Om det är fasters gubbe som köper hunden, så är det väl det närmaste man kan komma att både äta kakan & ha den kvar...? För han är väl inte så snål så han inte låter dig låna hunden..? Personligen skulle jag nästan kunna mörda för 50000:-, men det är ju jag det... ;D

Publicerat
  • Författare
Jag hade inte gjort det

Pengar är inte allt ;)

Håller med dig men bollen ligger hos farsan.

Publicerat
  • Författare
Sälj! Om det är fasters gubbe som köper hunden, så är det väl det närmaste man kan komma att både äta kakan & ha den kvar...? För han är väl inte så snål så han inte låter dig låna hunden..? Personligen skulle jag nästan kunna mörda för 50000:-, men det är ju jag det... ;D

Vi får nog jaga med hunden om vi säljer, både på våra marker och på hans men det är ju inte våran hund nå mer efter det.

Tänk om det blir en stjärna och vilka pengar aveln skulle ge.

Publicerat

Det är ju det. Man blir som liten kluven hur man ska göra då, och som Du skriver att om den går kanon på jaktprov. Hur gör man ??? ::)

Publicerat
  • Författare
Det är ju det. Man blir som liten kluven hur man ska göra då, och som Du skriver att om den går kanon på jaktprov. Hur gör man ??? ::)

Hur gör man vad?

Har funkat bra i höst men den var för ung att gå prov men nu till hösten ska den nog bli jch om den fortsätter som den gjorde i höst.

Publicerat
Hur gör man vad?

Har funkat bra i höst men den var för ung att gå prov men nu till hösten ska den nog bli jch om den fortsätter som den gjorde i höst.

Den stiger väl i värde om den blir champion. ;)

Publicerat
Vi får nog jaga med hunden om vi säljer, både på våra marker och på hans men det är ju inte våran hund nå mer efter det.

Nu måste vi tänka på att Gråhundsavelsutbudet är väldigt stort. Bara för att man får en bra hund som går 3 raka ettor på jaktprov innebär ej att det störtar in tikar. Det är mycket som spelar roll. Men låt säga att du får 5000kr/parning. Då måste du para 10 tikar för att få 50 000kr. Vilket knappast lär hända för avelsutbudet är stort och inte står tikägare och faller på en hanhund.

Men om du får para om vi säger 5 tikar, då kommer ett det bli en avelsutvärdering, om inte siffrorna där är som önskas som kommer din hanhund inte att användas mer. Går det däremot bra, då kan du få para en 4-5 tikar till men där tar det stopp.

"Vilka pengar aveln skulle ge" det är nog fel att säga. Vägen till dem 50 000 är väldigt väldigt lång och inte många hanhundar som klarar.

Men detta handlar om seriös uppfödning, om man parar sin hanhund med alla skräptikar utan varken meriter eller papper så visst, då kan man ju säkert få ihop en slant, men samtidigt förstöra sin hunds namn.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Nu måste vi tänka på att Gråhundsavelsutbudet är väldigt stort. Bara för att man får en bra hund som går 3 raka ettor på jaktprov innebär ej att det störtar in tikar. Det är mycket som spelar roll. Men låt säga att du får 5000kr/parning. Då måste du para 10 tikar för att få 50 000kr. Vilket knappast lär hända för avelsutbudet är stort och inte står tikägare och faller på en hanhund.

Men om du får para om vi säger 5 tikar, då kommer ett det bli en avelsutvärdering, om inte siffrorna där är som önskas som kommer din hanhund inte att användas mer. Går det däremot bra, då kan du få para en 4-5 tikar till men där tar det stopp.

"Vilka pengar aveln skulle ge" det är nog fel att säga. Vägen till dem 50 000 är väldigt väldigt lång och inte många hanhundar som klarar.

Men detta handlar om seriös uppfödning, om man parar sin hanhund med alla skräptikar utan varken meriter eller papper så visst, då kan man ju säkert få ihop en slant, men samtidigt förstöra sin hunds namn.

Mvh

[/quote

Det du säger är sant men att ta 5000 för en parning är för lite 7000 tar vi för en parning med den äldre hunden.

Och man parar inte en bra hund med allt som kommer ivägen utan  man väljer tik efter meriter och rykten från andra än ägaren till tiken.

Och man väljer nogrant vilka tikar man tror kommer att ge bra avkommor.

Publicerat

Mvh

[/quote

Det du säger är sant men att ta 5000 för en parning är för lite 7000 tar vi för en parning med den äldre hunden.

Och man parar inte en bra hund med allt som kommer ivägen utan  man väljer tik efter meriter och rykten från andra än ägaren till tiken.

Och man väljer nogrant vilka tikar man tror kommer att ge bra avkommor.

Jag brukar ta 1000kr per registreringsbarvalp upp till 5 valpar. Blir det fler så tar jag ett valppris.

Publicerat
  • Författare

Det glömde jag skriva. Vi gör likadant men de 2 parningarna har varit 6, 7valpar så över 5st varje gång.

Vad har du för hund/hundar NORMA???

Publicerat
Det glömde jag skriva. Vi gör likadant men de 2 parningarna har varit 6, 7valpar så över 5st varje gång.

Vad har du för hund/hundar NORMA???

2 st Jämthundar (tik&hane) och 1 karelarvalp som är 9 v.

Tiken är har  1:a jaktprov och hanen är DCH.

Mvh

Publicerat
  • Författare
2 st Jämthundar (tik&hane) och 1 karelarvalp som är 9 v.

Tiken är har  1:a jaktprov och hanen är DCH.

Mvh

Är dom gamla hundarna du har?

Hur skulle du göra om du blev bjuden pengar för hundarna?

Tiken är ju helt annat, för tar man en kull efter tiken så får man tillbaka pengar fortare om man nu gör det för pengar.

Men en hanhund kan ju inte ge samma pengar som en tik, Hanen måste då vara ganska bra om det ska blir mycket parningar.

Som tidigare i tråden så är ju pengar inte allt så jag tror att jag får gå jaktprov med valpen till hösten.