Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälja valp?

Featured Replies

Publicerat
Är dom gamla hundarna du har?

Hur skulle du göra om du blev bjuden pengar för hundarna?

Tiken är ju helt annat, för tar man en kull efter tiken så får man tillbaka pengar fortare om man nu gör det för pengar.

Men en hanhund kan ju inte ge samma pengar som en tik, Hanen måste då vara ganska bra om det ska blir mycket parningar.

Som tidigare i tråden så är ju pengar inte allt så jag tror att jag får gå jaktprov med valpen till hösten.

Tiken 5 år och hanen blir 6 år i Maj.

När hanen tog första 1:an när den var 17 månader så blev vi erbjudna 30 000 kr av domaren. Han vart så imponerad när jämten gjorde så bra arbete trots den djupa snön (40-50 cm). Men naturligtvis sålde vi inte.

Jag tycker absolut inte att du skall sälja hunden. Visa nu vad den går för på jaktprov och utställning så kanske får någon parning på den så kan fastergubben ta en parningsvalp istället.

Mvh

Publicerat
  • Författare
Tiken 5 år och hanen blir 6 år i Maj.

När hanen tog första 1:an när den var 17 månader så blev vi erbjudna 30 000 kr av domaren. Han vart så imponerad när jämten gjorde så bra arbete trots den djupa snön (40-50 cm). Men naturligtvis sålde vi inte.

Jag tycker absolut inte att du skall sälja hunden. Visa nu vad den går för på jaktprov och utställning så kanske får någon parning på den så kan fastergubben ta en parningsvalp istället.

Mvh

Det blir ingen utställningshund för stor 55cm i mankhöjd men på jaktprov kan det gå jä..igt bra om den funkar som i höst.

Han kunde ju köpa denna valpen när den var 8veckor men ville inte så nu får han bita yi det sura äpplet  ;D

Och så kan han köpa en valp från den andra kullen som nu är 6veckor gamla.

Publicerat
Vad skulle ni göra ???

Har en gråhund som är snart 13månader vi sköt 4 älgar på ståndskall hösten 05.

Har blivit bjudna otroliga 50 000:- för valpen.

Har sedan tidigare fadern till valpen som är sjch.

Skulle ni sälja valpen ??? ???

Kan medela sen hur det gick.

;):D            Sälj och köp en riktig Älghund en jämte he he. Mycket svårt val det är mycket stålar sen så vet du ej om han är lika bra till höst brukar börja bra sen en sämre året efter men sen så stabiliserar dom sig som sagt ett svårt val
Publicerat
  • Författare
;):D             Sälj och köp en riktig Älghund en jämte he he. Mycket svårt val det är mycket stålar sen så vet du ej om han är lika bra till höst brukar börja bra sen en sämre året efter men sen så stabiliserar dom sig som sagt ett svårt val

Du har ju humor köpa en jämte när man har 2 gråhundar ;D ;D ;D

Inget fel på jämten men har man börjat me gråhund så byter man inte :o ;D

Publicerat

Janne.. en annan fundering, hinner du/har du möjlighet att aktivera alla jyckar? Du hade väl fler tror jag, ids inte kolla tråden från början. Är det inte lite så att dessa jyckar blir bättre och bättre ju mer de får jobba eller nåt? Jag har ingen större koll på raseran som kanske märks..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Janne.. en annan fundering, hinner du/har du möjlighet att aktivera alla jyckar? Du hade väl fler tror jag, ids inte kolla tråden från början. Är det inte lite så att dessa jyckar blir bättre och bättre ju mer de får jobba eller nåt? Jag har ingen större koll på raseran som kanske märks..

Mvh!

Jag har själv 2 vorstrar och en stövarvalp som ska jagas in i höst och sen har våran familj 2 gråhundar och en vorster till men vi är 3 som jagar farsan, brosan och jag och alla är jaktidioter så hundarna är glada med nån vilodag per vecka.

Publicerat
Du har ju humor köpa en jämte när man har 2 gråhundar ;D ;D ;D

Inget fel på jämten men har man börjat me gråhund så byter man inte :o ;D

Inte nå fel på gråhund tänkte bara att  du skulle få höra riktiga ståndskall när jämten drar på det går kalla kårar kom och lyssna i höst
Publicerat
Vad skulle ni göra ???

Har en gråhund som är snart 13månader vi sköt 4 älgar på ståndskall hösten 05.

Har blivit bjudna otroliga 50 000:- för valpen.

Har sedan tidigare fadern till valpen som är sjch.

Skulle ni sälja valpen ??? ???

Kan medela sen hur det gick.

Sälj hunden och köp en tik i stället.  ;)  :D
Publicerat

Det beror på situation och köpare, men en bra människa skulle jag sålt till utan att tveka om jag hade andra hundar att jaga med.

Sålde min schäfer till polisen när vi väntade barn visste på förhand att jag aldrig skulle få den tiden han begärde så det kändes rätt och i efterhand har jag inte ångrat mig, nu har grabben blivit några år och jag har bokat en laikavalp.

Publicerat
Det blir ingen utställningshund för stor 55cm i mankhöjd men på jaktprov kan det gå jä..igt bra om den funkar som i höst.

Han kunde ju köpa denna valpen när den var 8veckor men ville inte så nu får han bita yi det sura äpplet  ;D

Och så kan han köpa en valp från den andra kullen som nu är 6veckor gamla.

Jag minns inte exakt hur detta var men ungefär så här som jag har skrivit. Jag tar detta från minnet någonstans i bakhuvudet efter artiklar som jag har läst om dessa herrar.

Medans Karl-Henry Lundin och Jan Åkerman levde så hade dom uppfödning på gråhund och där var det väl någon av dom första som var förstor i mankhöjd men var imponerande jaktligt som dom fortsatte att avla på och dom har ju fått fram en massa bra gråhundar.

Nu måste jag tyvärr göra en hänvisning till ett annat forum där gråhundsuppfödning har diskuterats och där dessa Herrar nämns med respekt.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=25...t=jan+%E5kerman

Publicerat
  • Författare
Inte nå fel på gråhund tänkte bara att  du skulle få höra riktiga ståndskall när jämten drar på det går kalla kårar kom och lyssna i höst

Kommer i höst men jag behöver inte fara nånstans för att ni jagar redan på VÅRA marker  ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Nu vill dom köpa båda hundarna av oss men det blir ingen affär vi skall behålla båda hundarna.

Hoppas nu att valpen fortsätter som den gjort förra hösten så ska det nog vara en till sjch som står hemma.

Publicerat

Köpa båda >:(vill någon att ni inte ska ha några hundar kvar ???

Köpa unghunden kan jag förstå, men köpa den äldre också, erbjud att få köpa en valp efter någon av hanarna.

Publicerat
  • Författare
Köpa båda >:(vill någon att ni inte ska ha några hundar kvar ???

Köpa unghunden kan jag förstå, men köpa den äldre också, erbjud att få köpa en valp efter någon av hanarna.

Han har fått köpa valp tidigare från kullen men ville inte börja med en valp men man kan ju ha flera valpar innan man får en bra hund.

Men nu är ingen till salu så man får jaga älg med bäge hundarna i höst bara att byta hund med brorsan varje dag man jagar.

Man kan ju säga åt gubben att (du har pengar men du har inte en sådan hund) ;D ;D ;D ;D

Skall väl para den äldre med samma tik om valparna blir nå skall se till hösten har försökt få flera att gå på prov till hösten

men dom är ju ganska unga dom blev 1 år nu i slutet på mars.

2 av 6 är det skjutet älg för redan i höst, vi sköt 4 undan våran alla på ståndskall.

Publicerat
Nu vill dom köpa båda hundarna av oss men det blir ingen affär vi skall behålla båda hundarna.

Hoppas nu att valpen fortsätter som den gjort förra hösten så ska det nog vara en till sjch som står hemma.

Det var förståndigt av Dig att inte s'älja dessa ämnen, utan att avla vidare på dom. :D

Publicerat
Man får ju hoppas att det blir bra hundar av valparna då kan man ju ta en kull till efter dom 2 igen.

Här är hanen

http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/J...=%20S10521/2002

Och här är tiken

http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/J...=%20S28848/2002

Vi har idag flera bekräftade fall av Glaukom efter Eetunkyrun Sepa S 51795/96. I parningar med Morberggårdens Cejja S39293/92 och Björnmyrbergets Ronja S17609/93 har 2 avkommor insjuknat i vardera kullen.

Glaukom är som bekant en hundsjukdom, som uppträder oftast efter 5-års åldern och anlagsbärare kan åstadkomma mycket stor skada, innan sjukdomen är bekräftad. Anlagen måste komma från båda föräldrarna innan sjukdomen bryter ut. Sjukdomen har varit bekant bland svenska hundar sedan 70-talet, men ej uppmärksammats i tillräcklig grad.

Genom den höga åldern är de insjuknade hundarna knappast längre aktiva i aveln, men nedanstående rekommendationer skall följas i görligaste mån. (Samma rekommendationer som för PRA)

Avla inte på sjuk hund

Avla inte på avkomma till sjuk hund

Avla inte på föräldrar till sjuk hund

Avla inte på kullsyskon till sjuk hund

Avla inte på helsyskon till sjuk hund

Har helsyskon använts i aveln skall deras avkomma ögonlysas innan vidare avel sker.

Sensmoral: Fadern Eetunkyrun Sepa S51795/96 var en starkt överanvänd hund i aveln. som vi önskade stoppad långt tidigare. Han var en mycket bra nedärvare av jakt som gjorde honom mycket eftertraktad, men han förstärkte också anlagen för Glaukom och spred dem ytterligare i gråhundsrasen. Hade han stannats vid SÄK:s rekommendationer hade ca 40 avkomma hindrats från att föra sjukdomsanlagen vidare.

Publicerat
Vi har idag flera bekräftade fall av Glaukom efter Eetunkyrun Sepa S 51795/96. I parningar med Morberggårdens Cejja S39293/92 och Björnmyrbergets Ronja S17609/93 har 2 avkommor insjuknat i vardera kullen.

Glaukom är som bekant en hundsjukdom, som uppträder oftast efter 5-års åldern och anlagsbärare kan åstadkomma mycket stor skada, innan sjukdomen är bekräftad. Anlagen måste komma från båda föräldrarna innan sjukdomen bryter ut. Sjukdomen har varit bekant bland svenska hundar sedan 70-talet, men ej uppmärksammats i tillräcklig grad.

Genom den höga åldern är de insjuknade hundarna knappast längre aktiva i aveln, men nedanstående rekommendationer skall följas i görligaste mån. (Samma rekommendationer som för PRA)

Avla inte på sjuk hund

Avla inte på avkomma till sjuk hund

Avla inte på föräldrar till sjuk hund

Avla inte på kullsyskon till sjuk hund

Avla inte på helsyskon till sjuk hund

Har helsyskon använts i aveln skall deras avkomma ögonlysas innan vidare avel sker.

Sensmoral: Fadern Eetunkyrun Sepa S51795/96 var en starkt överanvänd hund i aveln. som vi önskade stoppad långt tidigare. Han var en mycket bra nedärvare av jakt som gjorde honom mycket eftertraktad, men han förstärkte också anlagen för Glaukom och spred dem ytterligare i gråhundsrasen. Hade han stannats vid SÄK:s rekommendationer hade ca 40 avkomma hindrats från att föra sjukdomsanlagen vidare.

:( Sant det finns ju många jämtar som är överandvända oxå tex klövkampens Uro nissas Foni men har lämnat bra men lämnat  lite sjukdomar så det bästa är ju att sprida aveln på andra hanar