Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kan ju inte vara sant. Löp 4 dagar innan jakten.

Featured Replies

Publicerat

Laddat med hunden inför älgjakten. Hyfsad kondis på både husse och hund. Släppte en snabbrunda i gårkväll och hunden var helkonstig. Riktigt sur och besviken körde jag hem när dt mörknat. Fattade inte ett smack.

Hon har varit lite lugn denna veckan och jag har väl kanske kännt på mig att det var nått.

I morse ropade tanten att det var blod på köksgolvet...............FAN vad kul. Börjat löpa 4 dagar innan älgjakten. Bara att försöka leta fram kläderna man kan ha om man skall sitta på pass i timmatal...........NÄ JAG ÄR INTE BITTER..........eller nått.

Publicerat

Vet hur den känns dagarna före fågeljakten förra året började Mirva löpa, det är surt. Jag var ju helt inställd på att åka iväg på några dagars jakt. men det blej jobb istället.

Så jag lider med dig.

Publicerat

Fy fan! Är pass skytt själv och visst är det roligt ibland och man härdar ut för man får ju vara ute i skogen och kanske panga en älg. Men att vara hundförare och vara laddad för riktig jakt drabbas av detta bakslag. Och sedan måste sitta på pass måste ju vara på gränsen till olidligt!

Tråkigt tråkigt!

Publicerat

Det är just av denna anledning som det inte finns en tanke på att skaffa en tik nu till våren. Ifall man vill ha en tik ska man ha en hane oxå så att man har en backup ifall det skulle bli så att tiken löper när det är som mest olämpligt!Nä tacka vet jag hanar!

Publicerat

Det är just av denna anledning som det inte finns en tanke på att skaffa en tik nu till våren. Ifall man vill ha en tik ska man ha en hane oxå så att man har en backup ifall det skulle bli så att tiken löper när det är som mest olämpligt!Nä tacka vet jag hanar!

Hanarna i våran familj är sämre än tikarna då det är löptider..... Tikarna jagar som vanligt :ph34r:

Publicerat

Tanken är ju iaf god med både en hane och en tik.. Men oftas funkar det inte så enkelt... Har du en löp tik hemma läre inte hanen prestera på topp... Jag är haft på detta sätt och för mig funkade det inte iaf, frågade dock en vetrinär om det fanns nåt som kunde få tiken att löpa senare... Svaret blev hård motion fram till jakt, vilodagarna före jakt kunde få igång löpet.... Vet inte om det var så men jag drabbades inte utav löp vid jakt fler gånger iaf....

Publicerat

Hanarna i våran familj är sämre än tikarna då det är löptider..... Tikarna jagar som vanligt :ph34r:

I min värld så skulle jag aldrig släppa en tik som löper.... Så ett sånt svar skulle jag aldrig kunna ge.... Anser att dem som jagar med löp-tik inte riktigt tänker efter !!!!!

Publicerat

I min värld så skulle jag aldrig släppa en tik som löper.... Så ett sånt svar skulle jag aldrig kunna ge.... Anser att dem som jagar med löp-tik inte riktigt tänker efter !!!!!

Inga problem att jaga en vecka in i löpet.

Publicerat
  • Författare

Bella lämnade knappast stövelskaften i gårkväll när vi tog en runda i skogen så jaga under löpet tror jag inte funkar med henne men hur länge brukar det ta innan dom blir "riktiga" igen efter att dom börjat blöda?

Publicerat

Man får väl inte heller starta löptik på prov o jag antar att det finns orsaker till det, kan tänka mig medicinska

Publicerat

Bella lämnade knappast stövelskaften i gårkväll när vi tog en runda i skogen så jaga under löpet tror jag inte funkar med henne men hur länge brukar det ta innan dom blir "riktiga" igen efter att dom börjat blöda?

Hur som helst så jagar knappast en hanhund bättre än löptiken :ph34r:

Försäkra dig om att löpet verkligen är slut innan du släpper henne igen, vänta hellre en dag för länge....

Publicerat

Man får väl inte heller starta löptik på prov o jag antar att det finns orsaker till det, kan tänka mig medicinska

Nja snarare praktiska....

Publicerat

Inga problem att jaga en vecka in i löpet.

Näää.. Inte för dig med din löptik, men tänk på dem som har hanar... En hane känner en löptik på väldigt långt håll.. Och han lika som mannen springer hellre till sex än till älg... Han känner ju inte förrens han är riktigt nära att hon inte är mogen, men första sträckan står det bara kn*lla i huvudet på honom....

Jag har tur att dem markerna som jag jagar på inte tillåter löp-tikar i skogen under jakt ( detta efter att 5 hanar slogs om en tik varav 3 fick sys ihop )... Trotsar man det leder det till avstängning resten av jakten...

Publicerat

Hur som helst så jagar knappast en hanhund bättre än löptiken :ph34r:

Försäkra dig om att löpet verkligen är slut innan du släpper henne igen, vänta hellre en dag för länge....

Din sista mening håller jag med om.. Till 200 %

Publicerat

1 månad tror jag kan vara en rikt punkt om man ser just för att inte locka hanar iaf... Men håll koll på blödningarna så att du ser när hon slutar sen finns det böcker det står hur cykeln ser ut, då kan du räkna ut när det är safe...

Publicerat

Tror inte att en löptik mår dåligt ( medecinskt ) däremot är väl ett stort problem att han-hundar kan ansluta till proven, så där håller jag med Ingo79 att det är utav praktiska skäl jaktprov är uteslutet..

Publicerat

Varför ska man ha en tik ??? Om man nu inte vet att blir det en kanon hund så ska jag ta valpar. För det är ju inte roligt att drabbas av löpen precis när bästa jakten är. Och det är därför jag ska ha hane, för jag vet att jag inte kommer att vilja ha valpar eftersom livet som det är nu inte funkar med en drös småvalpar.

Publicerat

Laddat med hunden inför älgjakten. Hyfsad kondis på både husse och hund. Släppte en snabbrunda i gårkväll och hunden var helkonstig. Riktigt sur och besviken körde jag hem när dt mörknat. Fattade inte ett smack.

Hon har varit lite lugn denna veckan och jag har väl kanske kännt på mig att det var nått.

I morse ropade tanten att det var blod på köksgolvet...............FAN vad kul. Börjat löpa 4 dagar innan älgjakten. Bara att försöka leta fram kläderna man kan ha om man skall sitta på pass i timmatal...........NÄ JAG ÄR INTE BITTER..........eller nått.

Lider med dig :(

Det är för tillfälle min största mardröm, att Ung tiken skall börja löpa precis innan Älgjakten.

jag hoppas att hon väntar ett tag till så hon börjar efteråt istället, för börjar hon löpa nu.

så kommer hannen bli knäppare än någonsin.

Publicerat

Varför ska man ha en tik ??? Om man nu inte vet att blir det en kanon hund så ska jag ta valpar. För det är ju inte roligt att drabbas av löpen precis när bästa jakten är. Och det är därför jag ska ha hane, för jag vet att jag inte kommer att vilja ha valpar eftersom livet som det är nu inte funkar med en drös småvalpar.

En tik löper 2 gånger om året. En hanhund löper 365 dagar! Finns det en löpande mopps i grannbyn, så nog fan är hanen där och inte i skogen och letar vilt.

Även om markerna är långt från bebyggelse.... Löper en tik i närheten av där hunden bor, så är risken rätt stor att han är inställd på löptik när han släpps på skogen 5 mil hemifrån.

Så jag väljer tik, även om något löp kan inträffa under jakten.

Ser heller inga problem med att släppa första dagarna av löpet. Finns nog minst lika mycket löpdoft från hundgårdar runt jaktmarkerna som stör mer.

Publicerat

En tik löper 2 gånger om året. En hanhund löper 365 dagar! Finns det en löpande mopps i grannbyn, så nog fan är hanen där och inte i skogen och letar vilt.

Även om markerna är långt från bebyggelse.... Löper en tik i närheten av där hunden bor, så är risken rätt stor att han är inställd på löptik när han släpps på skogen 5 mil hemifrån.

Så jag väljer tik, även om något löp kan inträffa under jakten.

Ser heller inga problem med att släppa första dagarna av löpet. Finns nog minst lika mycket löpdoft från hundgårdar runt jaktmarkerna som stör mer.

Jag antar att de drivande och ställande hundarna som jobbar mer självständigt drabbas mer av dylika ting, för själv har väl aldrig riktigt förstått det uttrycket "en hanhund löper 365 dagar.." har själv hitills bara haft hanar och aldrig märkt av att de har "löpt" under jakt. Men för min del har jag mest haft hundar som oftast jobbar relativt nära sin förare. Nu har vi 4 tikar och en hane och gissa vilka som tappar fokus i flera veckor några veckor varje år....skendräktighet måste vara djävulens påhitt :angry:

Ändå blir det troligen en tik även för mig nästa gång, man ska testa allt minst en gång i livet :unsure:

Förbannat tråkigt för er Bella!

Publicerat

Jag antar att de drivande och ställande hundarna som jobbar mer självständigt drabbas mer av dylika ting, för själv har väl aldrig riktigt förstått det uttrycket "en hanhund löper 365 dagar.." har själv hitills bara haft hanar och aldrig märkt av att de har "löpt" under jakt. Men för min del har jag mest haft hundar som oftast jobbar relativt nära sin förare. Nu har vi 4 tikar och en hane och gissa vilka som tappar fokus i flera veckor några veckor varje år....skendräktighet måste vara djävulens påhitt :angry:

Ändå blir det troligen en tik även för mig nästa gång, man ska testa allt minst en gång i livet :unsure:

Förbannat tråkigt för er Bella!

Alla hundar är ju individer.... Har haft en Jämthane som när han inte hittade något intressant på skogen innom 30min, sprang ner till någon närliggande by om någon tik hemma löpte. Har även en labbe som blir helt knasig ca 6-8 veckor innan någon tik hemma ska löpa. Slickar tikpiss och är allmänt stirrig.

Med den visdommen så kommer jag att föredra tiken och dess problem.... Men som sagt det finns säkert många hanar som funkar i jakten trots löptikar i närheten!

Publicerat

Avviker hunden från jakten pga nån löptik i nån by så verkar inte hunden ha den rätta jaktlusten! Upplevde aldrig under någon jakt att min stövare drog ur marken för en löptik!

Publicerat

Intressant att läsa om alla kunnigas inlägg. Tikens löp sträcker sig som regel över 21 dygn, +- något dygn extra, att släppa en löptik på skogen känns i mina ögon som rent oansvarigt, på gränse till sabotage mot andra jägare och fram för allt mot hanhundsägare. Könsdriften är den starkaste drift som finns, älgtjurar, råbockar o.s.v. gör inget annat än jagar hondjur under brunsten, dom äter inte ens,hur många kilo går dom ner under brunstperioden? Hanar bland våra hundar liksom bland andra vilda hunddjur kan känna doften av en löptik på mils avstånd, de hanar som inte svarar på denna lockelse har nog svag könsdrift. Själv har jag tre tikar och en hane, ena tiken började löpa i slutet av augusti, nästa kom i slutet av september, väntar nu bara på att ungtiken ska börja eftersom dom oftast drar igång varandra i löpen vilket är helt normalt hos hunddjuren. Hanhunden då? Ja han gnäller dygnet runt, gräver ner sin mat i hundgården och ser ut som sinnesbilden av den sorgliga skepnaden. Nej naturen rår vi inte på hur gärna vi än vill vara skapelsens herre, nej det är nog bara att gilla läget. Man kan spruta sin tik för att skjuta på löpet om det kommer vid fel tid, problemet är att man ökar risken för livmoderinflammationer, samt att det kan inverka menligt för chase till dräktighet om man skulle vilja ta en kull på henne. Ett annat alternativ är att sterilisera tiken om man vet att man inte vill ta någon kull efter henne, en steriliserig är livslång.

Publicerat

Intressant att läsa om alla kunnigas inlägg. Tikens löp sträcker sig som regel över 21 dygn, +- något dygn extra, att släppa en löptik på skogen känns i mina ögon som rent oansvarigt, på gränse till sabotage mot andra jägare och fram för allt mot hanhundsägare.

Omvänt är det oansvarigt att släppa en hanhund på skogen om det finns en löptik i byn intill marken. Eller, innom en mils radie från marken....

Han kan ju springa in på gården till tikägaren och ställa till oreda, även om tiken är inne/eller i hundgård. Det är inte bara tikägarens ansvar att hanhunden uppför sig.

Att släppa en hanhund som har löptik hemmavid/granngården är då också oansvarigt mot andra hundägare, då hunden är full av hormoner och kan vara onormalt agressiv mot andra hundar på skogen.

Så med den retoriken måste löshundsjakt med icke kastrerade/steriliserade hundar, förbjudas pga av att hundarnas hormoner kan störa andras jakt.

Näe, tycker det kan vara ok att släppa tiken under de första dagarna på löpet. För det är knappast tikens fel att hanhundarna har sina drifter. Men tiken bör vara hemma när det närmar sig höglöp och under höglöp, så det inte blir oönskade valpar. Ofta är tikarna lite loja/inte riktigt sig själva efter höglöpet och bör därför även stanna hemma strax efter löp, tiden varierar efter individen. Detta mest för tikens egen skull, så tiken är i bra form att anta de utmaningar hon kan råka på i skogen innan hon släpps igen...

Men jag lider med trådskaparen, det är aldrig skoj att ställa hunden under bästa jakttiden.

Publicerat

Man kan ju, med glimten i ögat :-) , fundera på vem som får para sig i en vargflock?

Svaret är alfahannen.

Kanske en ledarfråga? :-)