Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kan ju inte vara sant. Löp 4 dagar innan jakten.

Featured Replies

Publicerat

Det är just av denna anledning som det inte finns en tanke på att skaffa en tik nu till våren. Ifall man vill ha en tik ska man ha en hane oxå så att man har en backup ifall det skulle bli så att tiken löper när det är som mest olämpligt!Nä tacka vet jag hanar!

Jag skulle inte svära mig oskyldig på att hanar är bättre. I måndags när jag släppte min tyskterrierhane för att söka av såten österut så vädrade han i luften en stund och skjöt sedan iväg 800 meter västerut.

Enligt senare information ifrån frun på herrgården så hade han varit och uppvaktat deras schäfertik som löpte. Det var lite genant då man är ny i jaktlaget och verkligen vill att jycken ska visa sitt bästa jag i skogen :huh:

Publicerat

Jag skulle inte svära mig oskyldig på att hanar är bättre. I måndags när jag släppte min tyskterrierhane för att söka av såten österut så vädrade han i luften en stund och skjöt sedan iväg 800 meter västerut.

Enligt senare information ifrån frun på herrgården så hade han varit och uppvaktat deras schäfertik som löpte. Det var lite genant då man är ny i jaktlaget och verkligen vill att jycken ska visa sitt bästa jag i skogen :huh:

Håller med, Har själv 2 blandras tikar och en blandras hanne, När någon av tikarna höglöper så är han mindre benägen att lyssna och mera benägen att spänna muskler, framför allt så brukar det ta ett tag innan han varvar ner och fokusera sig på att spåra istället för drömma. Han har även haft problem att spåra när vi sprang på löptik spår från varg. Alla funkar bra, men under löp funkar tikarna bättre en hannen.

Publicerat
  • Författare

Dag 12 på löpet i dag SATAN vad tiden går sakta. Hunden har legat på vapenkofferten varje morgon när jag gett mig iväg på älgjakt och har gläft och gnytt så hela huset vaknat när jag åkt. Har gått UTAN hund och försökt störa ut älgarna ur buskarna. Har även lyckats några ggr men HUR KUL ÄR DET.....Fasiken vad jag längtar till släpp. Hoppas nu bara det finns några älgar kvar att skuta men det ser ljust ut på den fronten. Detta är ju min 1a tik så en liten kanske dum fråga: Hur är era tikar just efter ett löp? Funkar dom med en gång? När kan man släppa? 23-25 dagar har jag hört.

Publicerat

Man räknar med att risken/chansen till dräktighet är borta vid ca 21 dygn i löpet, MEN det är iduvidiellt och kan även skilja vid olika löp. Första kullen jag hade efter min tik blev hon parad på dygn 14 och 15, parningen resulterade i en kull valpar. Andra kullen parades hon på dygn 23 och 24, parningen resulterade i en kull valpar. Så stor kan skillnaden vara mellan två löp på samma tik. Det ma bör göra är att hålla noggrann koll på tiken när löpet börjar närma sig och sedan följa upp hela löpet då kan man se när ho inte är mottaglig för hund längre.

Publicerat
  • Författare

Verkade som löpet är över nu och inga andra hundar i området så det var dax för släpp i dag efter några veckor utan hundjakt. Trodde faktiskt att chanserna att fälla Bellas 1a vilt var rätt goda......Har varit en del älg i detta området hela tiden och vi har kviga och kalv lovligt. Bella skötte väl sig ok efter omständigheterna på detta området som består av vatten, vass, lera och videsnår. Finns en liten berättelse här:http://kent-teamreleaser.blogspot.com/

Skönt att kunna släppa igen. Har varit dom drygaste veckorna i mitt liv.......

• 3 months later...
Publicerat

Varför inte flytta på löpet med hjälp av medicin? Man kan ge p-piller eller p-sprúta tiken. Gör man det 1 gång så är risken minimal för livmodersinflamation och sen brukar man slippa löp vid jakt eller tävlingsperioderna om man inte tar en valpkull får då flyttar man cyklerna igen.

Publicerat

Varför inte flytta på löpet med hjälp av medicin? Man kan ge p-piller eller p-sprúta tiken. Gör man det 1 gång så är risken minimal för livmodersinflamation och sen brukar man slippa löp vid jakt eller tävlingsperioderna om man inte tar en valpkull får då flyttar man cyklerna igen.

Jaha, det var något nytt! Det får man fråga vet. om nästa gång man ska dit med tiken och få en spruta.

Publicerat

Vill du ha en hund som inte löper...köp en hane (den 'löper' ju i.o.f sig jämt! ;).

Stöka och försöka manipulera med löpcykler på hund slutar inte alltid men ganska ofta illa. För ofta för att vilja 'chansa' enligt min mening! Hundens hälsa måste få stå över det egna jaktintresset! Jaktsäsongen är lång! -_-

Publicerat

Vill du ha en hund som inte löper...köp en hane (den 'löper' ju i.o.f sig jämt! ;).

Stöka och försöka manipulera med löpcykler på hund slutar inte alltid men ganska ofta illa. För ofta för att vilja 'chansa' enligt min mening! Hundens hälsa måste få stå över det egna jaktintresset! Jaktsäsongen är lång! -_-

Jag kör P-spruta på min tik då jag har hane också. Rådet jag fick av min vet var att fortsätta då man väl börjat, då skulle risken inte vara större än för en motsvarande tik som fick löpa. Därimot menade hon att "ibland" skjuta upp löpet var av ondo. Jag är bara lekman i ämnet men man får väl tro Ultunesarna??

Publicerat

Vi har 1 tik som fått P.spruta i 4 år nu och har aldrig haft problem. Enligt vår veterinär så är chansen 1 på 100 att tikarna får inflamationer och om de får det så går op på försäkringen, vilket det inte gör om man op bort livmodern själv. Ska man avla på tiken ska man dock inte spruta tiken eftersom det trotts allt finns en risk.

Jag känner personligen inte någon som har fått sin tik eller hane för den delen sjuk pga sprutorna och vi har pysslat med hund och avel i ca 25år nu. Vi har även 1 hane som får P-spruta pga att han har för mycket testosteron och blir aggresiv utan sprutan.

Alla får naturliugtvis bli saliga på sin tro men jag personligen tycker inte det är fel att ge sprutorna för man har trotts allt köpt sin jakthund för att ha just till jakt, brukshund till bruks osv

;)

• 4 weeks later...
Publicerat

jagar man stenhårt med hunden så skjuter den automatiskt någon vecka på löpen. motionera hunden stenhårt 2 veckor innan jakt så kommer den skjuta på löpen några veckor så då är det bara att jobba allt det man orkar i 3-4 veckor och sen jaga igen