Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trevligaste jaktformen

Featured Replies

Publicerat

Med risk för att starta en het diskussion alternativt total tystnad så skulle jag önska få bolla några funderingar med detta forum.

Är enormt sugen att införskaffa ytterligare en jakthund. Jag har tillgång till att få jaga vad jag vill som ex Sjöfågel, toppfågel, duva, rådjur, räv, hare, mårdhund, älg, lo och björn samt allt annat som går att jaga.

Jag jagar på tre områden. Ett med älg och björn, ett med toppfågel, lo, räv och hare. Ett med rådjur, sjöfågel, duva osv.

Jag har idag en strävhårig tax men hon orkar inte riktigt med den jaktiver som jag visar. Därför funderar jag på att köpa ytterligare en hund för att kunna växla på dagarna.

Men nu den stora frågan: Vilken är den trevligaste formen av jakt med hund? Kanske kan ni ge mig lite inspiration att tänka vidare kring?

• Svar 61
  • Visningar 10k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag var mer eller mindre i din sits och skaffade en trädskällare.

Publicerat
  • Författare

Vad gjorde att du till slut valde trädskällarjakten?

Skall låna en finnspets i höst för att pröva på just denna jaktformen.

Publicerat

Håller med om trädskälleriet, jakt på ett ytterst nobelt villebråd (gammeltupparna), mycket enkel jaktdressyr, säkra skott.

Publicerat

Mitt inne i min första säsong med trädskällare kan jag bara hålla med. Otroligt spännande, chosefri och krävande jakt. Jag visste att det var en svår jaktform innan...och det var ingen underdrift kan jag säga...man blir ödmjuk i tjäderskogen :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Jag gillar jakt med ställande hund, vilket villebråd som jagas är mindre noga. :)

Lite konstigt att jag då har en vorsteh kanske men jag har dålig tillgång till vilt som står still för hund och gillar även bulvanjakt mycket. :)

Publicerat
  • Författare

Hur är det med ställande fågelhundar som man också kan använda till annan ställande jakt som ex. älg och björn?

Publicerat

Man testar ju olika jaktformer genom åren och jag tog det jag tyckte var roligast.

Publicerat

Jag tycker rådjursjakt med drivande hund är den överlägset roligaste jaktformen. som klar 2a kommer trädskällaren. En drever och en spets, sen har du 2 riktigt roliga jaktformer =)=)

Publicerat

Nej gör inte det. Stor risk att det blir pannkaka av det. Bli med ägaren istället och hoppas det är en bra hund. Då ökar chansen för att du fastnar för jaktens formula ett, enligt mitt sätt att se på jakt. :P

Publicerat

Hundjakt i allmänhet, och jakt med ställande hund i synnerhet. Blir nästan bara älgjakt på hösten för mig och imorgon börjar rond nr2.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056943,17.012006

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Skaffa en Wachtel så kan du jaga allt! :wub:

Publicerat

Man är ju sig själv närmast som det brukar heta och då är det självklara valet en terränggående vorsteh :ph34r:

Den verkar klockren för dina ändamål, står för skogsfågel, apporterar duvorna och dina sjöfåglar, du stöter både rå, räv och hare och när oturen är framme har du en excellent eftersökshund till ditt förfogande. Älgen får oxå sig en åktur eller står fast en stund för ett vresigt strävhår B) . Har du sen tillgång till grävling på dina marker så är risken stor du fastnar i nattajakten efter den, skitkul jakt och perfekt träning inför ripjakten som du naturligvis oxå fastnat för ;)

Finns där mink i din skärgård och du har ännu roligare dagar!!

När du skjuter bävern på andra sidan..japp bara till att apportera.

Funktion och kvanitetet= strävhårig vorsteh

Publicerat

Jag skulle nog säga fågeljakt över ställande fågelhund, det är en otroligt rolig jakt med hund oavsett om det är fasaner ute på fälten eller orre inne i skogarna.

Publicerat
  • Författare

Man är ju sig själv närmast som det brukar heta och då är det självklara valet en terränggående vorsteh :ph34r:

Den verkar klockren för dina ändamål, står för skogsfågel, apporterar duvorna och dina sjöfåglar, du stöter både rå, räv och hare och när oturen är framme har du en excellent eftersökshund till ditt förfogande. Älgen får oxå sig en åktur eller står fast en stund för ett vresigt strävhår B) . Har du sen tillgång till grävling på dina marker så är risken stor du fastnar i nattajakten efter den, skitkul jakt och perfekt träning inför ripjakten som du naturligvis oxå fastnat för ;)

Finns där mink i din skärgård och du har ännu roligare dagar!!

När du skjuter bävern på andra sidan..japp bara till att apportera.

Funktion och kvanitetet= strävhårig vorsteh

Detta är en av hundarna som jag har tittat på. Blir bara inte riktigt klok på vad som är hundens främsta kvalitet. Låter ibland som om hunden är ett yrväder i skogen vilket gör att allting som finns sprids och sedan är det bara att skjuta det som kommer. Vad anser du är enklast att jaga med en vorsteh?

Publicerat
  • Författare

Nej gör inte det. Stor risk att det blir pannkaka av det. Bli med ägaren istället och hoppas det är en bra hund. Då ökar chansen för att du fastnar för jaktens formula ett, enligt mitt sätt att se på jakt. :P

Menar du att risken är stor att inte hunden fungerar för mig i skogen när man lånar en ny hund?

Publicerat

Jag är själv helt fanatisk på jakt med trädskällare så visst måste det rekommenderas en finne :wub:

Men jakten kräver att man har lämpliga marker dessa blir allt färre med en rasande fart speciellt nära kusten så köper du trädskällare tycker jag du ska vara beredd att åka runt för att hitta bra marker annars är det svårt att lyckas få till en bra hund. Jakten med trädskällare är underbar med en bra hund på bra marker men även totalt värdelös med en dålig hund på dåliga marker så man bör vara lite fanatisk för att satsa på den jaktformen.

Hör och häpna jag tycker nog strävhår har en poäng med en vorsteh går det alltid att jaga något och dem har stor bredd på sitt användningsområde och man kan skjuta vilt även för en halvtaskig vorsteh med en halvtaskig trädskällare blir man oftast utan byte och bara irriterad i skogen.

Publicerat

Jag är absolut inte opartisk men då du har börjat med en strävhårig så finns det ingen anledning att inte fortsätta på den vägen. Med de jaktmöjligheterna du beskriver så är det helt klart en tiokampare du ska ha. Som jag ser det så finns det inget alternativ och ditt hus behöver berikas med en strävhårig vorsteh å det snaraste. Förutom all jakt som går att bedriva med den så kommer den att minska dina bensinkostnader markant om markerna ligger nära dig och en cykel med bra bromsar är ett måste. Strävhåret fixar all apport som tänkas kan både i vatten och på land förutom att stå för fågel. Blodspår är inga problem. Gå in på vorstehklubbens hemsida och kolla vad det är för någonting. Du får den hund du förtjänar och det är helt upp till dig vad du vill använda den till. Ståndskall på älg får en annan innebörd om det är en vorsteh som skäller. Jag lovar att det hörs.

Publicerat

så är ju frågan va gillar du att jaga främst ;)

själv har ja valt att satsa på Rovvilts jakten med hundar

då ja gick o skaffade mig en valp nu i vårs laika/karelare som verkar söka Rov före klöv jakten så har ja valt att prägla på rov räv, grävling, mård, lo och om han ställer björn är de ett stort pluss :) men han tar björn spåren riktigt bra :)

sen framåt vintern hämtar ja hem en stövare från södra dalarna som ska präglar på räv, lo och björn :)

men skulle ja flytta upp mot härjedalen/ Ö-vik skulle nog en liten finne eller nobbs få flytta in :) då de är gott om fågel :)

Publicerat

men skulle ja flytta upp mot härjedalen/ Ö-vik skulle nog en liten finne eller nobbs få flytta in :) då de är gott om fågel :)

Att flytta norröver är bara positivt då det är gott om både björn och fågel ^_^

mvh

Publicerat

Nr 1 för mig är älgjakt med ställande. Slår allt!

Nr2 ..... Drevjakt med hund när det är uppehåll i älgjakten eller om det är fullskjutet. Har haft några drevrar och nu en stövare. Roligt jaktform som man enkelt kan ta med sig någon kompis på, men kan bli lite väl stillasittande för min smak. Jag har allvarliga funderingar på en trädskällare när stövaren måste ge upp. Lite mer rörlig jakt och det brukar finnas ok med fågel men sämre med tex rådjur där jag jagar.

Publicerat
  • Författare

så är ju frågan va gillar du att jaga främst ;)

själv har ja valt att satsa på Rovvilts jakten med hundar

då ja gick o skaffade mig en valp nu i vårs laika/karelare som verkar söka Rov före klöv jakten så har ja valt att prägla på rov räv, grävling, mård, lo och om han ställer björn är de ett stort pluss :) men han tar björn spåren riktigt bra :)

sen framåt vintern hämtar ja hem en stövare från södra dalarna som ska präglar på räv, lo och björn :)

Jag gillar verkligen mer och mer att jaga fågel av allehanda slag. Därför har jag tittat på både stående fågelhundar, apporterande fågelhundar och ställande fågelhundar.

Sedan är det detta med Älgjakt som tar en stor del av höstens jaktdagar oavsett om man vill eller ej.

Är mycket glad för tankarna som kommer och jag lyssnar gärna vidare på tips och idéer.

Publicerat

Detta är en av hundarna som jag har tittat på. Blir bara inte riktigt klok på vad som är hundens främsta kvalitet. Låter ibland som om hunden är ett yrväder i skogen vilket gör att allting som finns sprids och sedan är det bara att skjuta det som kommer. Vad anser du är enklast att jaga med en vorsteh?

Deras främsta egenskap är deras ståndegenskaper, de är medfödda så dom kommer ju med köpet. Men för att få en riktigt duktig stående blir det ofta VÄLDIGT mycket träning.

Apporteringen brukar de flesta oxå ha spontant, har dom inte de går de att lära dem.

För att kunna ha maximalt utbyte av sitt strävhår krävs träning, lydnad och disciplin. Det är inte som kanske med en tax eller många andra raser där det räcker med att inkallningen fungerar( i bästa fall :blush: ).

Men jag lovar att du har en jaktkamrat i ur och skur med minst lika stor jaktiver som din egen(förmodligen mer)så länge du innehar tocken jycke :)

Låter på dig som vi har lite liknande marker och så här såg våran lördag ut:

Började morgonen med att stöta en liten såt, raskt vidare till ett par sjöar(träsk)som vi trampa igenom. Mat mitt på dan för att sedan jobba på skogsfågel ett par timmar, vi avsluta dagen med att knäppa gås över vatten på kvällen. Allt med samma hund.

Mvh Strävhår

Publicerat

Som några redan nämnt så är jakt med Trädskällare en underbar jaktform.

Publicerat

Trädskällarjakten verkar skit skoj. Något ja verkligen skulle vilja pröva på.