Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trevligaste jaktformen

Featured Replies

Publicerat

ja bland annat.

vissa linjer av finn spetsar jagar grävling, mård, älg och fågel, vet inte hur svårt det är att få hunden att jaga allt det, men det är inte omöjligt ;) en av mina jämthundar jagar grävling, skäller älg men är på tok för het för det ska funka bra och hon har även haft stånnskall på räv. så tror inte det spelar så stor roll vilken ras av spetsarna du köper! bara den har jaktlust så funkar det :)

• Svar 61
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Min nobs ställer mård fågel och grävling det är nog ganska vanligt. Den var het som tusan på älg dom första två åren men jag tog ur hon det nu markerar hon bara älgspåren med skall.

Publicerat

Nils l och flera andra har redan sagt vorsteh och detsamma gör jag. Beroende på hur man tränar hunden så kan man jaga nästan allt med ett strävhår. Dessutom är det en perfekt hund att ha hemma så länge den blir fysiskt och psykiskt stimulerad. Blir dom inte det så kan dom hitta på saker som kanske inte är jättekul (som att äta upp husses säng) men så länge man låter hunden arbeta med kropp och hjärna så är det inga problem. Dom är dessutom ofta väldigt bra tillsammans med barn och andra hundar.

En stor fördel med vorsteh tycker jag är det faktum att man kan träna tillsammans året om. Med dragutrustning och skateskidor på fötterna kan man köra träningspass som gör att både förare och hund sover gott på kvällen. Sommartid är det är det trevligt att simma tillsammans i någon ljum sjö.

Kort och gott, köp dig en strävhårig vorsteh så har du en stående fågelhund, riktigt bra apportör, och eftersökshund samt om du vill (och med rätt anlag) en stöthund, grävlingshund, ibland älgställare, vildsvinsjägare och kanske kortdrivare. På köpet får du också den alltid motionssugna träningskompisen och en riktigt fin familjehund.

Men även jakt med spetsar är trevligt, särskilt trädskällarjakt tycker jag är kul. Köper du en spets så får du en hund som hmm.. skäller och ..ja precis, skäller. :D Skämtåsido, spetsar är så klart trevliga hundar och ger rolig jakt men om jag skulle välja mellan vorsteh och finnspets så skulle valet vara givet.

Publicerat

Nils l och flera andra har redan sagt vorsteh och detsamma gör jag. Beroende på hur man tränar hunden så kan man jaga nästan allt med ett strävhår. Dessutom är det en perfekt hund att ha hemma så länge den blir fysiskt och psykiskt stimulerad. Blir dom inte det så kan dom hitta på saker som kanske inte är jättekul (som att äta upp husses säng) men så länge man låter hunden arbeta med kropp och hjärna så är det inga problem. Dom är dessutom ofta väldigt bra tillsammans med barn och andra hundar.

En stor fördel med vorsteh tycker jag är det faktum att man kan träna tillsammans året om. Med dragutrustning och skateskidor på fötterna kan man köra träningspass som gör att både förare och hund sover gott på kvällen. Sommartid är det är det trevligt att simma tillsammans i någon ljum sjö.

Kort och gott, köp dig en strävhårig vorsteh så har du en stående fågelhund, riktigt bra apportör, och eftersökshund samt om du vill (och med rätt anlag) en stöthund, grävlingshund, ibland älgställare, vildsvinsjägare och kanske kortdrivare. På köpet får du också den alltid motionssugna träningskompisen och en riktigt fin familjehund.

Men även jakt med spetsar är trevligt, särskilt trädskällarjakt tycker jag är kul. Köper du en spets så får du en hund som hmm.. skäller och ..ja precis, skäller. :D Skämtåsido, spetsar är så klart trevliga hundar och ger rolig jakt men om jag skulle välja mellan vorsteh och finnspets så skulle valet vara givet.

+1 på det. Tyskarna ville ha en hund som var tålig, robust, och väldigt mångsidig.

Vorstehn är jaktmaskinen nummer 1, inte bäst på någonting men den gör allt du begär av den. Jag blav nafsad i handen av en finne i somras och en kvinna jag känner blev biten i magen av en finne när hon hälsade på en arbetskamrat. Har man småbarn så är inte alla finnar pålitliga och för mig så är valet helt självklart med det du beskriver.

Publicerat

Det börjar nästan bli mäklarsnack här.:)

Publicerat

Nä nu måste jag få protestera! Dagens finska spetsar är inte varken bitskare eller opålitligare än andra raser, ska man döma en ras efter enstaka hundars beteende så kan jag tala om att jag har träffat på en och annan lömsk vorsteh oxå :rolleyes:

Publicerat

Det börjar nästan bli mäklarsnack här.:)

:D Men min har fått allt bortopererat. Jag vill inte vara med om att åka 25 mil med en halvdöd hund i baksätet igen.

Mirva. Visst det finns tok i alla läger och jag känner flera fina finnar men jag känner nästan lika många som jag inte sticker fram fingrarna till. Har aldrig träffat en aggressiv eller lömsk strävhårig vorsteh. Det är såpass stora hundar att man inte tillåter att de är aggressiva för biter en vorsteh då går det sönder saker och det går inte att ha kvar en sådan. Det lever däremot kvar en del gammalt skit att en bra jakthund är mer eller mindre galen ibland äldre jägare och dessa väljer oftare en röd än besväret med att engagera sig med en stående. Hundar blir som man behandlar dem.

Publicerat

Ja Nils, hundar blir som man formar dom, i de flesta fall när hundar beter sig illa kan man skylla felet på ägaren. Jag menade inte att vorsteh skulle vara sämre än andra raser trots att en sån ordnade att jag fick tillbringa en hel kväll på akuten och kom ut med ett antal stygn i arm och hand, vad jag menar är att man inte ska generalisera när det gäller mentaliteten. Finsk spets har ett dåligt rykte (tack och lov, de blir tack vare det inte intressanta som sällskapshundar) men i dag är ryktet inte riktigt välförtjänt man har arbetat hårt för att få bort "finnhumöret" på gott och ont.

Publicerat

Beagle snäll fin familje hund. Kan jaga Räv, hare, och allt klövvilt. kan om du har tur också stöta fågel faktiskt iallafall min beagle ^_^ driver allt på 4 ben ;)

Publicerat
  • Författare

Efter att läst på så är jag lite intresserad av att titta närmare på en Strävhårig Vorsteh. Är det någon som vet bra uppfödare eller valpar som är på gång?

Vill dock lägga till att jag inte har lagt bort tanken på finnspets alternativt en älghund.

Publicerat

Efter att läst på så är jag lite intresserad av att titta närmare på en Strävhårig Vorsteh. Är det någon som vet bra uppfödare eller valpar som är på gång?

Vill dock lägga till att jag inte har lagt bort tanken på finnspets alternativt en älghund.

Man kan ju börja här

http://www.resultatdatabasen.se/vorstehavel/Breed/viewall.asp

Publicerat

Har tidigare rekommenderat vorsteh och tror nog fortsatt att den passar dina krav bäst!

Men ska jag bara svara på rubriken så blir det tveklöst Finnspets sedan att man med rätt ämne kan få en utmärkt allroand är jag helt säker på, spetsarna är bytesmedvetna och jagar det husse skjuter fågel,älg och rovdjur har alla mina finnar visat intresse för har dock valt att inte skjuta älg för dem men är övertygad att man får en utmärkt älghund av rätt finne.

Sedan gäller det väl alla raser att man väljer valp med omsorg för det har tyvärr börjat paras på allt för mycket finnar som inte har rätta jaktlusten och som jag tidare nämnde är jakten med trädskällare helt underbar med en bra hund men totalt värdelös med en dålig så det gäller att man finner rätta ämnet för ingen kan dressera fram en trädskällare om det inte finns i generna.