Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inköpsråd Luft/PCP gevär?

Featured Replies

Publicerat

Jag kollar runt efter ett nytt/begagnat Luftgevär/Pcpgevär i cal 5,5 som jag ska använda till övningsskytte samt kanske skyddsjakt i ett senare skede.

Det ska helst inte kosta mer än 3000 riksdaler men då behöver inte kikarsikte vara inräknat i den summan.

Jag vill kunna trimma det med små omkostnader när/om det blir aktuellt.

Marknaden är totalt översvämmad av alternativ och jag är inte så vass på tekniken så jag släpper frågan här ! Vad är bästa köpet??

De alternativ som jag sett själv är,

Den våta ungdomsdrömmen Webley Tracker (är den nåt att ha?)

Benjamin Marauder (Lite i övre prisklassen)

FX (nästan alltid för dyr och säljs sällan komplett)

Weihrauch 50 eller 95 (är 50 tillräcklig?)

och många fler, kom gärna med andra förslag.

Tack på förhand!

Publicerat

Jag kollar runt efter ett nytt/begagnat Luftgevär/Pcpgevär i cal 5,5 som jag ska använda till övningsskytte samt kanske skyddsjakt i ett senare skede.

Det ska helst inte kosta mer än 3000 riksdaler men då behöver inte kikarsikte vara inräknat i den summan.

Jag vill kunna trimma det med små omkostnader när/om det blir aktuellt.

Marknaden är totalt översvämmad av alternativ och jag är inte så vass på tekniken så jag släpper frågan här ! Vad är bästa köpet??

De alternativ som jag sett själv är,

Den våta ungdomsdrömmen Webley Tracker (är den nåt att ha?)

Benjamin Marauder (Lite i övre prisklassen)

FX (nästan alltid för dyr och säljs sällan komplett)

Weihrauch 50 eller 95 (är 50 tillräcklig?)

och många fler, kom gärna med andra förslag.

Tack på förhand!

Jag har ett FX gevär som heter FX cutlas och det är en 5,5a skjuter näst intill hål i hål på 40m. en sån kanske du får för 4-5 tusen begagnat skulle jag tro. Jag skjuter mycket stor-råttor och duvor med den och kulan går rakt igenom varje gång. väldigt imponerande gevär ! Dock väldigt drygt att pumpa upp luft trycket meden "cykelpump" efter 2 magasin ungefär. sen har jag ett fjädergevär, jag gillar inte alls rekylen av att fjädern hoppar till väldigt mycket. Hade ett Pneumatiskt gevär med sidspännare för något år sen, den är ju också helt rekylfri, sköt som en dröm fast ca 175m/s kan jag tänka mig och den går ju inte att trimma tror jag. Ångrar så mycket att jag gjorde mig av med den. dock 4,5a.

Publicerat
  • Författare

Jag har ett FX gevär som heter FX cutlas och det är en 5,5a skjuter näst intill hål i hål på 40m. en sån kanske du får för 4-5 tusen begagnat skulle jag tro. Jag skjuter mycket stor-råttor och duvor med den och kulan går rakt igenom varje gång. väldigt imponerande gevär ! Dock väldigt drygt att pumpa upp luft trycket meden "cykelpump" efter 2 magasin ungefär. sen har jag ett fjädergevär, jag gillar inte alls rekylen av att fjädern hoppar till väldigt mycket. Hade ett Pneumatiskt gevär med sidspännare för något år sen, den är ju också helt rekylfri, sköt som en dröm fast ca 175m/s kan jag tänka mig och den går ju inte att trimma tror jag. Ångrar så mycket att jag gjorde mig av med den. dock 4,5a.

Det med FX, så ska man ju köpa till en pump som kostar tusenlappen+

Annars är jag med dig om att det är trevliga gevär, stod och drömde på Elmiamässan en stund ^_^

Jag håller ögonen öppna efter ett gott köp även när det gäller FX , har bara inte haft turen ännu <_<

Publicerat

För mig finns inget alternativ utan det är PCP som gäller. Fjädergevär är leksaker i jämförelse.

FX är topp-off-the-line även om det finns andra som är nästan lika bra. Ska man köra budgetvarianten så är Hatsan ett märke som fått förhållandevis bra kritik. Hatsan AT-44 eller Bt-65 är det som gäller om det ska vara PCP bössa. När det sen gäller att fylla bössan så är en dyktub väldigt mycket smidigare MEN tänk då på att en dyktub ska vara inspekterad/revisionsbesiktigad o stämplad vart 5:e år och en tub som inte är inspekterad o stämplad inte kan/får fyllas på. Generellt ska man vara aningen försiktig med trimmade gevär för det finns många hemmapulare som borrar upp mm för att få bättre fart på prylarna men det brukar vara en farlig/dålig väg att gå.

Länk till en av Sveriges största handlare http://luftvapen.e-butiken.se/

Publicerat

För mig finns inget alternativ utan det är PCP som gäller. Fjädergevär är leksaker i jämförelse.

FX är topp-off-the-line även om det finns andra som är nästan lika bra. Ska man köra budgetvarianten så är Hatsan ett märke som fått förhållandevis bra kritik. Hatsan AT-44 eller Bt-65 är det som gäller om det ska vara PCP bössa. När det sen gäller att fylla bössan så är en dyktub väldigt mycket smidigare MEN tänk då på att en dyktub ska vara inspekterad/revisionsbesiktigad o stämplad vart 5:e år och en tub som inte är inspekterad o stämplad inte kan/får fyllas på. Generellt ska man vara aningen försiktig med trimmade gevär för det finns många hemmapulare som borrar upp mm för att få bättre fart på prylarna men det brukar vara en farlig/dålig väg att gå.

Länk till en av Sveriges största handlare http://luftvapen.e-butiken.se/

Jag är också i första hand PCP entusiast men det finns semirekylfria fjädervapen vars prestanda bevisligen utan vidare matchar PCP i termer av absolut precision, något som man tydligt kan se på våra tävlingar i FT/HFT där dessa fjädervapen inte sällan ger minst lika höga poängresultat.

Hatsan är rena lågprisvapen med usel passning, finish och övergripande kvalité. En del konstruktionslösningar är också säkerhetsmässigt sett högst tveksamma, exempelvis rostkänsliga ståltuber och avtryckarmekanismer vars upphak saknar härdning. BT-65 är dock bättre än AT-44 (alutub etc) men kostar då därefter, inte långt ifrån "riktiga" PCP.

Dykartuben klassar man med fördel om till "teknisk luft" då besiktigas de en gång på tio år.

En budget av 3000 kr är småpotatis för PCP, räkna med ytterligare minst 10.000 kr om det ska handla om nya prylar. Detta täcker då det absolut nödvändigaste - vapen (8000 kr), kikarsikte med fäste (3000 kr), fyllkälla (3000 kr) samt kronograf och småtillbehör (2000 kr). Då är allt, utom dykartuben (2000 kr), fabriksnytt.

För 3000 kr o ev framtida skyddsjakt så skulle jag satsa på en Weihrauch HW50S med kaliber 22.

Trackern är ett samlarvapen med medioker effekt och usel praktisk precision, grundkonstruktionen är från tidigt 1970-tal..

Marauder är åt skogen för dyr i Europa, här konkurrerar den med riktiga PCP (över 5000 kr) och det klarar den inte, i USA så ligger den under 3000 kr och kvalitén avspeglar tydligt detta.

Publicerat

Skall man skyddsjaga så är fjädergevär att glömma, jag skulle säga köp ett nytt hatsan at44 i cal 5.5 för 3300kr eller välj modellen

med magasin som kostar 3900kr det är nog det bästa man kan få i den prisklassen om man skall köpa nytt och jag tror inte beggade fx

är så mkt billigare än 3000kr heller så.

Det finns dock en lösning om man nu måste ha fjädergevär med bra precision och kraft det är att köpa en sån här om man har licens http://www.pyramydair.com/p/walther-falcon-air-rifle.shtml vill man inte krångla med tullen så köper man en hatsan 125 och gasfjäder

separat och monterar det, dock så MÅSTE du skaffa licens när gasfjädern är i. med detta system kommer du få bra precision och ca 300 m/s

i cal 5.5 Köp inte något fjäder HW gevär till skyddsjakt för även om deras precision är på topp så blir dom på gränsen även som trimmade

och köp inte något hatsan gevär med den vanliga turkfjädern, vissst dom går typ 300 ms men precisionen är jättedålig ist. Gasfjäder är

helt klart att rekommendera för dom är inte alls så hoppiga som vanliga skitfjädrar. Se bara till att gasfjädern passar till t.ex hatsan 125 eller vad du nu väljer att ha gasfjädern i

Publicerat
  • Författare

Trevligt med lite fler åsikter, jag trodde tråden svalnade tidigt så jag har inte tittat i den :blush:

Att Hatsan får dålig kritik på många ställen är ju lite skrämmande eftersom jag bara var en knapptryckning ifrån ett Hatsan 125 i början.

Jag trodde att Maraudern var ett kvalitets gevär :blink: de ser ju gedigna ut för en som inte är så insatt!

Webley Tracker ser man studsa på blocket med jämna mellanrum, de verkar säljas så fort de blir till salu ^_^ om man då ser till kritiken här så har de väl då fått ett oförtjänt bra rykte ,eller?

Ett HW i 5,5 och med god precision borde väl inte vara gränsfall särskilt inte trimmat hur menar du där??

Tanken är ju duvor och råttor så kraften borde ju vara tillräcklig , vill minnas att det ramlade en del mer hårdskjutna fåglar för mitt gamla skabbiga gevär i 4,5mm :blush:

Däremot så vill jag kunna skjuta på hyggligt håll med den både träning , nöje och jakt är det där den inte håller menar du?

Publicerat

Trevligt med lite fler åsikter, jag trodde tråden svalnade tidigt så jag har inte tittat i den :blush:

Att Hatsan får dålig kritik på många ställen är ju lite skrämmande eftersom jag bara var en knapptryckning ifrån ett Hatsan 125 i början.

Jag trodde att Maraudern var ett kvalitets gevär :blink: de ser ju gedigna ut för en som inte är så insatt!

Webley Tracker ser man studsa på blocket med jämna mellanrum, de verkar säljas så fort de blir till salu ^_^ om man då ser till kritiken här så har de väl då fått ett oförtjänt bra rykte ,eller?

Ett HW i 5,5 och med god precision borde väl inte vara gränsfall särskilt inte trimmat hur menar du där??

Tanken är ju duvor och råttor så kraften borde ju vara tillräcklig , vill minnas att det ramlade en del mer hårdskjutna fåglar för mitt gamla skabbiga gevär i 4,5mm :blush:

Däremot så vill jag kunna skjuta på hyggligt håll med den både träning , nöje och jakt är det där den inte håller menar du?

Alltså för att få skyddsjaga med luftgevär skall det vara minst 5.5 och 180 m/s och du lär inte få ut mkt mer av trimmade HW fjädergevär

det är de jag menar med att ligga på gränsen + att kulbanan blir ganska dålig i så låg ms. jag rekommenderar 240-280 ms för skyddsjakt och

då är det PCP eller t.ex hatsan 125 med Gasfjäder som gäller om man skall få precision och kraft. vanliga fjädrar sprider runt skotten i för hög ms.

Publicerat
  • Författare

Alltså för att få skyddsjaga med luftgevär skall det vara minst 5.5 och 180 m/s och du lär inte få ut mkt mer av trimmade HW fjädergevär

det är de jag menar med att ligga på gränsen + att kulbanan blir ganska dålig i så låg ms. jag rekommenderar 240-280 ms för skyddsjakt och

då är det PCP eller t.ex hatsan 125 med Gasfjäder som gäller om man skall få precision och kraft. vanliga fjädrar sprider runt skotten i för hög ms.

Du menar att kulan dalar för snabbt för skytte på 50m + eller blir kulbanan ojämn på fler sätt?

Publicerat

Angående trackern så är det väl som så att den är licensfri med anledning av tillverkningsdatum och i många fall precis runt gränsen för licens i fråga om prestanda.

Men om man som jag har ägt två tracker och skjutit med ett par till så förstår i varje fall jag var kritiken kommer från,

en sjukt greppkänslig pang, läckande laddbult, avtryck som är urkasst o inte går att åtgärda mycket.

Min ena tracker sköt grymt bra ibland för att sedan skjuta kasst straxt igen, ingen möjlighet att förutsäga eller justera för.

Men som så där allmän pang för korthållen så var den ganska trevlig ändå, kan inte förklara varför.

Men idagsläget känns instegsmodellen för FX som det bästa billiga köpet.

/Christian

Publicerat

Även jag rekomenderar PCP men hastigheten?? Jag rattar alltid ned till 180 om jag har möjlighet, betydligt mycket mer död i skotten då. Kör man för hög fart så susar kulan bara rätt igenom och det krävs hundinsats för att få hem fågeln.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Det verkar som fjäderpuffror mer och mer sågas till fördel för PCP så jag kanske bör tänka i den riktningen men samtidigt så vill jag ju hellre ha en kvalitets fjäderpuffra än en billig PCP.

Jag kanske får tänka om ekonomiskt men det svider inte så lite att lägga lika pengar som man köper en hygglig älgstudsare för <_<

Publicerat

Det verkar som fjäderpuffror mer och mer sågas till fördel för PCP så jag kanske bör tänka i den riktningen men samtidigt så vill jag ju hellre ha en kvalitets fjäderpuffra än en billig PCP.

Jag kanske får tänka om ekonomiskt men det svider inte så lite att lägga lika pengar som man köper en hygglig älgstudsare för <_<

Alltså man skall faktiskt inte blanda ihop hatsans fjädergevär och deras pcp gevär för dom är faktiskt

jävligt bra till priset men visst man får räkna med runt 4000 om du skall ha en bra pcp med magasin.

Hipshot, mina fåglar droppar som stenar i 280ms och jag får mkt bättre kulbana än vid 180 ms, misstänker att du skjuter på max 20 meter ?

Publicerat

Hipshot, mina fåglar droppar som stenar i 280ms och jag får mkt bättre kulbana än vid 180 ms, misstänker att du skjuter på max 20 meter ?

Vad använder du för plugg? Just avstånden är akilleshälen. Enda gången jag känner 100% förtroende för bössan är inomhus på korta avstånd, under 20 m oftast. När jag körde den utomhus i hög utsträckning vart det många eftersök och jag tillskriver det mestadels just varierande avstånd 20-60 meter..

Självklart blir kulbanan bättre men vad hjälper det om kulan susar rätt igenom och kajan flyger iväg för att dö 70 meter bort? Lite less på luftgeväret faktiskt men inomhus är det ta mej fan guld så jag lär uppdatera från Cyclone till Royal 400 tror jag det blir.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Vad använder du för plugg? Just avstånden är akilleshälen. Enda gången jag känner 100% förtroende för bössan är inomhus på korta avstånd, under 20 m oftast. När jag körde den utomhus i hög utsträckning vart det många eftersök och jag tillskriver det mestadels just varierande avstånd 20-60 meter..

Självklart blir kulbanan bättre men vad hjälper det om kulan susar rätt igenom och kajan flyger iväg för att dö 70 meter bort? Lite less på luftgeväret faktiskt men inomhus är det ta mej fan guld så jag lär uppdatera från Cyclone till Royal 400 tror jag det blir.

Mvh!

Grymt!

Då kan du sälja din Cyclone till mig!

Räcker 3000 :lol:

Publicerat

Mvh!

Skillnaden mellan de olika Royalmodellerna finns väl bara i luftbehållarens storlek. Jag har tallat på en 500 och den är ganska klumpig mot en 200 så jag tog en 200. Det går ju på nån minut att fylla på så jag föredrar en smidigare bössa och fyller på dubbelt så många gånger istället.

Publicerat

Grymt!

Då kan du sälja din Cyclone till mig!

Räcker 3000 :lol:

Lovar dej att jag tänkt tanken men jag litar inte helt på bössan och den behöver service. Jag vill inte sälja den till någon på forumet helst ifall det skulle visa sig att den inte håller måttet, vill ogärna bli osams med någon här.

Inte för att vill sälja eller så men får du licens då? Den är licensbelagd denna.. iofs en enkel grej att ställa om den såvitt jag fattat..

Mvh!

Publicerat

Kollade nypriset på Royalen.. <_< detta får nog vänta, lär harva på med Cyclonen kommande säsong med.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Lovar dej att jag tänkt tanken men jag litar inte helt på bössan och den behöver service. Jag vill inte sälja den till någon på forumet helst ifall det skulle visa sig att den inte håller måttet, vill ogärna bli osams med någon här.

Inte för att vill sälja eller så men får du licens då? Den är licensbelagd denna.. iofs en enkel grej att ställa om den såvitt jag fattat..

Mvh!

Åh jag skojade bara!

Tror nog att den är värd mer dessutom ^_^

Licens kanske jag kan få men det vet jag ju inte säkert :huh:

Publicerat

Mitt råd är en HW 95. Mest bössa för pengen, vad gäller kvalla & precision.

Finns ett gäng eftermarknadsfjädrar till dessa , som vida överstiger original fullpowerfjädrarna, den dan du uppgraderar för lic.

Sen...glöm allt vad Hatsan heter i fjäderväg...de är världsmästare i marknadsföring, oändligt många modeller med flashiga reklamblad osv...men thats it.

För samma pengar får du en massor bättre bössa på ALLA sätt om du handlar en HW.

Publicerat
  • Författare

Mitt råd är en HW 95. Mest bössa för pengen, vad gäller kvalla & precision.

Finns ett gäng eftermarknadsfjädrar till dessa , som vida överstiger original fullpowerfjädrarna, den dan du uppgraderar för lic.

Sen...glöm allt vad Hatsan heter i fjäderväg...de är världsmästare i marknadsföring, oändligt många modeller med flashiga reklamblad osv...men thats it.

För samma pengar får du en massor bättre bössa på ALLA sätt om du handlar en HW.

Tackar för tipset Ulf!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det studsade en Weihrauch HW 90 på blocket idag!

Så snart jag såg den så ringde jag och handlade, trevlig prick, säljaren alltså.

Jag tror inte bössan låg ute mer än någon timme max :P

Nu har jag svårt att bärga mig..den kommer på posten mot postförskott i nästa vecka.

Publicerat

Det studsade en Weihrauch HW 90 på blocket idag!

Så snart jag såg den så ringde jag och handlade, trevlig prick, säljaren alltså.

Jag tror inte bössan låg ute mer än någon timme max :P

Nu har jag svårt att bärga mig..den kommer på posten mot postförskott i nästa vecka.

Kul med en ny bössa.

Tänk på att HW90 finns i två utförande, orignal eller strypt shortstroke.

Oavsett version så krävs det en luftpump för att justera om trycket i luftfjädern och dessa slagfjädrar är mycket känsliga för just trycket och i synnerhet övertryck tenderar till att haverera dem per omgående.

Så, vilken version har du och fick du med pumpen?

Ibland händer det nämligen att folk köper en HW90 från exempelvis Tyskland på gråimport och när de sedan upptäcker att det sitter en shortstroke i dem så börjar de försöka leta upp en handpump i hopp om att högre tryck i fjädern ska ge högre effekt varvid fjädern havererar. Jag vill minnas att 26 Bar är den yttersta gränsen för trycket och något Bar hit eller dit kan vara problematiskt, ställer du om trycket så ligg helst på max 22-23 Bar så att du har marginal.

Notera också att de tenderar till att rekylera ganska hårt, liksom övriga kraftfulla fjädervapen, bra fäste och dito kikarsikte är alltså nödvändigt. Likaså är kolvhalsen känd för att vara känslig, rätt teknik när man anspänner är sålunda viktigt. När HW90 säljs i USA så har de nästan alltid laminatstock för att undvika risken för kolvhalsbrott.

Publicerat
  • Författare

Kul med en ny bössa.

Tänk på att HW90 finns i två utförande, orignal eller strypt shortstroke.

Oavsett version så krävs det en luftpump för att justera om trycket i luftfjädern och dessa slagfjädrar är mycket känsliga för just trycket och i synnerhet övertryck tenderar till att haverera dem per omgående.

Så, vilken version har du och fick du med pumpen?

Ibland händer det nämligen att folk köper en HW90 från exempelvis Tyskland på gråimport och när de sedan upptäcker att det sitter en shortstroke i dem så börjar de försöka leta upp en handpump i hopp om att högre tryck i fjädern ska ge högre effekt varvid fjädern havererar. Jag vill minnas att 26 Bar är den yttersta gränsen för trycket och något Bar hit eller dit kan vara problematiskt, ställer du om trycket så ligg helst på max 22-23 Bar så att du har marginal.

Notera också att de tenderar till att rekylera ganska hårt, liksom övriga kraftfulla fjädervapen, bra fäste och dito kikarsikte är alltså nödvändigt. Likaså är kolvhalsen känd för att vara känslig, rätt teknik när man anspänner är sålunda viktigt. När HW90 säljs i USA så har de nästan alltid laminatstock för att undvika risken för kolvhalsbrott.

Ouch!

Detta var mer än jag visste!

Killen som haft den innan mig har redan ställt in den som jag vill ha den , men någon pump får jag nog inte med <_< .

Hur ser man skillnad på Shortstroke vs :blink: det andra?

Publicerat

Eftersom HW90 saluförs i en mängd olika länder med helt olika effektuttag beroende på nationell lagstiftning så finns det också ett flertal versioner av detta vapen. Drivkällan består av en gasfjäder, ungefär som dämparna till bagageluckan på en kombibil med den skillnaden att man själv, igenom en lös yttre pump, kan justera trycket i fjädern.

För länder upp till 16 joule så har man en shortstroke fjäder och den kan med hjälp av pumpen justeras in mellan 7-16 joule. För länder med full effekt, eller mot licens, så har man en longstroke fjäder och den kan ställas mellan 16 till 26 joule, med hjälp av pumpen.

Alla fjäderluftvapen har en locktime. Detta är den tid det tar för pistongen att accelerera och skapa den snabba kraftfulla luftpulsen som driver iväg projektilen när man trycker in avtryckaren. En så kort tid som möjligt är önskvärd eftersom skytten då har mindre möjlighet att igenom sina rörelser påverka avfyrningen. Tar man sedan en långslagig fjäder och begränsar den till låg effekt igenom ett lågt tryck så får man en väldigt långsam locktime. För att motverka detta så sätter man in en speciell kortslagig fjäder som bara rör sig en del av hela den teoretiska slaglängden. Eftersom effekten ska vara låg så gör det inget att slaget blir kort och det korta slaget gör att locktime blir snabb.

Vill man däremot ha maximal effekt så krävs en lång slaglängd men eftersom fjädern då har högt tryck så accelererar den ändå fort och locktime blir förhållandevis snabb.

Vilken version du har är lätt att kolla, skjut bara igenom kronografen så ser du resultatet direkt.

Ska du demontera ditt gevär, exempelvis för att byta packning, så krävs det nästan i praktiken att du har en pump så att du kan ta bort trycket i fjädern vid demonteringen. Utan tryck är den otroligt enkel att demontera, med tryck i så är det inget man ska göra utan en riktig fjäderkomprimator (fjäderpress), det är riktigt våldsamma krafter i en sådan luftfjäder, inte att jämföra med ett vanligt fjäderluftgevär som man kan pressa för hand om man är stark/erfaren.

HW90 är annars en sund grundkonstruktion, ett bra vapen, om man accepterar alla de nackdelar som potenta fjäderluftvapen har igenom sitt sätt att fungera. Den ÄR dock känslig för trycket i fjädern och eftersom den har Zephyr-packning så är den också känslig för att bränna packningen. Man får aldrig under några omständigheter tomskjuta ett sådant vapen utan diabol i loppet, det måste finnas en luftkudde som bromsar pistongen när skottet går och den finns inte utan en diabol.