Publicerat November 30, 201114 yr Författare Eftersom HW90 saluförs i en mängd olika länder med helt olika effektuttag beroende på nationell lagstiftning så finns det också ett flertal versioner av detta vapen. Drivkällan består av en gasfjäder, ungefär som dämparna till bagageluckan på en kombibil med den skillnaden att man själv, igenom en lös yttre pump, kan justera trycket i fjädern. För länder upp till 16 joule så har man en shortstroke fjäder och den kan med hjälp av pumpen justeras in mellan 7-16 joule. För länder med full effekt, eller mot licens, så har man en longstroke fjäder och den kan ställas mellan 16 till 26 joule, med hjälp av pumpen. Alla fjäderluftvapen har en locktime. Detta är den tid det tar för pistongen att accelerera och skapa den snabba kraftfulla luftpulsen som driver iväg projektilen när man trycker in avtryckaren. En så kort tid som möjligt är önskvärd eftersom skytten då har mindre möjlighet att igenom sina rörelser påverka avfyrningen. Tar man sedan en långslagig fjäder och begränsar den till låg effekt igenom ett lågt tryck så får man en väldigt långsam locktime. För att motverka detta så sätter man in en speciell kortslagig fjäder som bara rör sig en del av hela den teoretiska slaglängden. Eftersom effekten ska vara låg så gör det inget att slaget blir kort och det korta slaget gör att locktime blir snabb. Vill man däremot ha maximal effekt så krävs en lång slaglängd men eftersom fjädern då har högt tryck så accelererar den ändå fort och locktime blir förhållandevis snabb. Vilken version du har är lätt att kolla, skjut bara igenom kronografen så ser du resultatet direkt. Ska du demontera ditt gevär, exempelvis för att byta packning, så krävs det nästan i praktiken att du har en pump så att du kan ta bort trycket i fjädern vid demonteringen. Utan tryck är den otroligt enkel att demontera, med tryck i så är det inget man ska göra utan en riktig fjäderkomprimator (fjäderpress), det är riktigt våldsamma krafter i en sådan luftfjäder, inte att jämföra med ett vanligt fjäderluftgevär som man kan pressa för hand om man är stark/erfaren. HW90 är annars en sund grundkonstruktion, ett bra vapen, om man accepterar alla de nackdelar som potenta fjäderluftvapen har igenom sitt sätt att fungera. Den ÄR dock känslig för trycket i fjädern och eftersom den har Zephyr-packning så är den också känslig för att bränna packningen. Man får aldrig under några omständigheter tomskjuta ett sådant vapen utan diabol i loppet, det måste finnas en luftkudde som bromsar pistongen när skottet går och den finns inte utan en diabol. Jag är tacksam för råden! Jag är mest van vid gamla skabbiga luftgevär så det är inte omöjligt att jag hade skutit tomt någon gång. Detta bör vara en bössa med 26bars cylinder för säljaren pratade om det som maxtryck. Den har inte kommit ännu men kanske imorgon
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Här är en bild av puffran! Jag har monterat ett sikte som har kulbanekompensator till cal 308 och det visade sig vara användbart. På 60m så samlade jag utan alltför mycket tur 3 skott inom det lilla locket på en portionssnusdosa när geväret var inskjutet på 40m och jag skjutit lite och funnit att den behövde vara kompenserad till 400m på siktet (den gick ca:3cm högt då så riktpunkten blev precis i underkantdosan). Däremot var den ganska känslig för vilken ammunition jag använde! Field Target var utan tvivel bäst. De kom med geväret så jag är tacksam för tips var jag kan finna dem på nätet Smolket i bägaren har Nicanor redan petat på jag fann sprickor i kolvhalsen som jag måste ta itu med aldrig får man vara helt nöjd,, men jag älskar bössan redan ändå!!
Publicerat December 1, 201114 yr Kul att se din nya bössa!! Trycket på 26 Bar kan iofs vara i vilken utav fjädrarna som helst, skjut bössan i en kronograf så ser du direkt vad den ger. Igenom detta så kan du också upptäcka en dålig packning eller andra egenheter/konstigheter innan eventuella sådana kan ge följdskador. Inget om om HW90, som sagt, men den kräver kunskap och korrekt handahavande i betydligt större grad än andra luftvapen. Får den bara detta så är det ett mycket trevligt vapen av sin sort. Att köpa dem begagnade är emellertid alltid lite av ett riskspel då den kan ha ägts av någon som saknar tillräcklig kunskap om modellens egenheter och svagheter. Lustigt nog så kör Gaylord en kortserie om just den här modellen på sin blogg: http://airgun-academy.pyramydair.com/blog/ Scrolla ner lite, HW90 heter Beeman RX i USA (RX, RX-1 resp RX-2, beroende på version). En HW90 skjuter lika bra som vilken större HW som helst och detta är bättre än de flesta skyttar. Med en del träning så kan de flesta normalbegåvade vapenentusiaster lära sig att skjuta imponerande bra med dem och modellen är duktigt potent som ostrypt även jämfört med marknadens kraftfullaste fjäderluftgevär i övrigt. Ska man ha en magnum fjädersmälla och lägger vikt vid god skjutbarhet och bra praktisk precision så är HW90 ett mycket gott val. Den kräver bara lite övning, precis som alla andra överstarka fjädervapen. Jag skulle föreslå att du kollar på HN Baracuda då HN FTT bevisligen fungerade bra. Tänder du på bössan och är beredd att spendera lite pengar så är en GINB-stock ett bra val. Deras stockmaterial är bra mycket hårdare än bok och dessutom tyngre vilket gör vapnet mera lättskjutet enär vikten bromsar rekylverkan. Om du vill masa dig över broarna någon dag så kan vi sammanstråla i Stenungsund så kan du få lite olika sortes diaboler att pröva din nya bössa med.
Publicerat December 1, 201114 yr Författare Kul att se din nya bössa!! Trycket på 26 Bar kan iofs vara i vilken utav fjädrarna som helst, skjut bössan i en kronograf så ser du direkt vad den ger. Igenom detta så kan du också upptäcka en dålig packning eller andra egenheter/konstigheter innan eventuella sådana kan ge följdskador. Inget om om HW90, som sagt, men den kräver kunskap och korrekt handahavande i betydligt större grad än andra luftvapen. Får den bara detta så är det ett mycket trevligt vapen av sin sort. Att köpa dem begagnade är emellertid alltid lite av ett riskspel då den kan ha ägts av någon som saknar tillräcklig kunskap om modellens egenheter och svagheter. Lustigt nog så kör Gaylord en kortserie om just den här modellen på sin blogg: http://airgun-academy.pyramydair.com/blog/ Scrolla ner lite, HW90 heter Beeman RX i USA (RX, RX-1 resp RX-2, beroende på version). En HW90 skjuter lika bra som vilken större HW som helst och detta är bättre än de flesta skyttar. Med en del träning så kan de flesta normalbegåvade vapenentusiaster lära sig att skjuta imponerande bra med dem och modellen är duktigt potent som ostrypt även jämfört med marknadens kraftfullaste fjäderluftgevär i övrigt. Ska man ha en magnum fjädersmälla och lägger vikt vid god skjutbarhet och bra praktisk precision så är HW90 ett mycket gott val. Den kräver bara lite övning, precis som alla andra överstarka fjädervapen. Jag skulle föreslå att du kollar på HN Baracuda då HN FTT bevisligen fungerade bra. Tänder du på bössan och är beredd att spendera lite pengar så är en GINB-stock ett bra val. Deras stockmaterial är bra mycket hårdare än bok och dessutom tyngre vilket gör vapnet mera lättskjutet enär vikten bromsar rekylverkan. Om du vill masa dig över broarna någon dag så kan vi sammanstråla i Stenungsund så kan du få lite olika sortes diaboler att pröva din nya bössa med. Jaså du höll till så nära! Var hittar jag info om GINB stocken?
Publicerat December 2, 201114 yr Hej, Tänkte jag skulle delge lite av min erfarenhet av Hatsan 125. Äger ett sådant och skjutit både med orginalfäder samt 380m/s fjäder (4,5mm). Fördelarna med Hatsan 125 är väl priset och den otroliga utgångshastigheten. Nackdelar: Alldeles för lång kolv (för mig iallafall) Bland det sämsta avtrycket jag upplevt. (polerat/slipat avtrycket för att få det någorlunda vettigt) Slår sönder kikarsikten. Slutade med att jag skjuter med öppna riktmedel. Sparkar som en gris. ingen vidare precision Hittade metallspån från tillverkningen när jag tog isär den första gången. Fick byta packning efter en vecka pga skada vid montering i fabrik eller orsakad av metallspån. Vill man ha en budget bössa som sparkar som fan, bra fart i samt lite jobb så är Hatsan ett alternativ.
Publicerat December 2, 201114 yr Hej, Tänkte jag skulle delge lite av min erfarenhet av Hatsan 125. Slår sönder kikarsikten. Slutade med att jag skjuter med öppna riktmedel. Sparkar som en gris. ingen vidare precision Hittade metallspån från tillverkningen när jag tog isär den första gången. ?-Man måste helt klart fråga sig vad man skall ha ett luftvapen till som inte skjuter väl. /Christian
Publicerat December 2, 201114 yr Författare Hej, Tänkte jag skulle delge lite av min erfarenhet av Hatsan 125. Äger ett sådant och skjutit både med orginalfäder samt 380m/s fjäder (4,5mm). Fördelarna med Hatsan 125 är väl priset och den otroliga utgångshastigheten. Nackdelar: Alldeles för lång kolv (för mig iallafall) Bland det sämsta avtrycket jag upplevt. (polerat/slipat avtrycket för att få det någorlunda vettigt) Slår sönder kikarsikten. Slutade med att jag skjuter med öppna riktmedel. Sparkar som en gris. ingen vidare precision Hittade metallspån från tillverkningen när jag tog isär den första gången. Fick byta packning efter en vecka pga skada vid montering i fabrik eller orsakad av metallspån. Vill man ha en budget bössa som sparkar som fan, bra fart i samt lite jobb så är Hatsan ett alternativ. Tråkigt läge! Jag själv är kanonnöjd med min nya, så långt som till kolven Knappt någon rekyl och den skjuter suveränt (med rätt ammunition måste tilläggas). Du får byta märke
Publicerat December 2, 201114 yr Författare Jag bor i Ödsmål. Här är en länk: http://www.ginb.it/index.php?〈=en Den såg dyr ut, läcker som f¤n men dyr. Jag får nog nöja mig med vanlig kolv så länge, men inte hur länge som helst. Skjuter du i klubb eller är du hemmapulare när det gäller luftgevär??
Publicerat December 2, 201114 yr Jag gör allt med luftgevär... Med i Onsala LGK, tävlar lite, bloggar mycket (Airpang), häckar en del på forum. Köper, säljer, samlar, mekar o betatestar luftgevär. Skriver artiklar om luftgevär i Vapentidningen osv....kort sagt, jag gör allt jag kommer över att göra med luftgevär...