Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

marlin 336BL

Featured Replies

Publicerat

hello! nästa vecka bör min nya bössa dyka upp, men jag har lite funderingar.

Med en vanlig repeterstudsare bär man ju vapnet med slutstycket urtaget och utan

magasin när vi rör oss mellan pass på jaktmarken, hur blir motsvarande med

en bygelrepeter för att folk ska se att den är "säker"?

Publicerat

Jag mantlar ur alla patronerna när jag går från pass, och lämnar bygeln i fullt öppnat läge.

Publicerat

Ett sätt är att ta vapnet i fodral mellan passen,även om du har gjort patron ur.

Publicerat
  • Författare

Ok, fodral beställt! Men hur gör ni när går med bygeln och hund tex, känns det ok att bära på ryggen i fodral/scabbard laddad och säkrad? Eller bär man den då utan att ha byglat in patron i loppet?

Publicerat

Jag har alltid mantlat när jag går med bygel, hanen i halvspänn, bygeln ej upphakad de sista millimetrarna mot stocken, säkringen i säkrat läge på de byglar som har dessa, min 336:a har det inte då den är från 1971.

Då är det tre säkringar som verkar, och det känns då säkert att ha mantlat när man går.

Publicerat

Just ja, jag bär alltid bygeln i handen när jag går, och ibland i rem, men har den ej i scabbard längre, då jag inte gillade det konceptet riktigt.

Publicerat

Hej bygelvänner.

Undrar bara vad scabbard är för någonting?

Mvh Einar

Publicerat
  • Författare

Hej bygelvänner.

Undrar bara vad scabbard är för någonting?

Mvh Einar

Scabbar är ett fodral eller höster för geväret som du antingen kan bära ensamt på ryggen eller fästa i ryggsäcken.

Typ sadelhölster.

Jag beställde ett från Voodoo Tactical som jag tyckte verkar vara schysst...

Publicerat

Ett sätt är att ta vapnet i fodral mellan passen,även om du har gjort patron ur.

Ovanstående är i grunden ingen dålig idé eller kommentar,

så ingen skugga över dig Alpländare,

men jag har funderat över saken och kommit till följande slutsats, med ett vapen nedpackat, ser det tryggt ut, men har man i grunden någon koll på att det är oladdat och avspänt?

Min åsikt faller åt att det har man inte o således är i varje fall jag emot tanken att vapnen skall in i fodral mellan passen under jakt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

en ytterligare fråga, är det någon som har någon länk till nån vettig hemsida där det står vad som gäller för en 30-30 bössa som eftersöksvapen?

Visst åsidosätts klassregeln om man t.ex har ett klass 2 vapen för att avliva skadat vilt som tillhör klass 1? t.ex älg?

Jaktledaren var inte riktigt med på den tanken så jag ville ha lite mer kött på benen...

Publicerat

en ytterligare fråga, är det någon som har någon länk till nån vettig hemsida där det står vad som gäller för en 30-30 bössa som eftersöksvapen?

Visst åsidosätts klassregeln om man t.ex har ett klass 2 vapen för att avliva skadat vilt som tillhör klass 1? t.ex älg?

Jaktledaren var inte riktigt med på den tanken så jag ville ha lite mer kött på benen...

Be honom läsa detta, och duger inte det, så be honom kontakta Lennart Lundberg på polisen i Gävleborg.

http://www.jaktojagare.se/traditionell-klass-2-kaliber-tillaten-i-algjakt

Publicerat
  • Författare

tack för länken!

Men jag har läst lite om andra som provat Hornadys ammo i 30-30 och min bössa är ju kortare, pipan är ju bara 18½ "

vilket det inte står något om i artikeln. Nu har jag ju inte tänkt använda bössan som en renodlad klass 1 bössa för jakt

men det skulle vara schysst om man kan ha den för eftersök och vad gäller då?

Man får väl använda klass 2 för avlivning av skadat vilt typ älg, men om det nu är ett eftersök där viltet kanske inte är

så skadat att det ligger, då blir det ju en lite mer jaktlig situation, kan man ändå använda klass 2 bössa där?

Publicerat

Hmm..ja hur det är i en bössa med 18½ pipa törs jag inte utala mig om, det måste du kolla genom att mäta hastigheten i en kronograf för att vara säker.

Vad som gäller för eftersök har jag dålig koll på tyvärr, men det finns ju ett par duktiga eftersöksjägare här, NS t ex, annars kan du ju ställa frågan i SJF-arean. :)

Publicerat
  • Författare

jaha, ringde och pratade med Naturvårdsverket, här säger man att vapnet måste vara registrerat som klass 1 för att få användas som klass 1 bössa, dvs det ska stå klass 1 på licensen.

Jag skulle skaffa ett intyg från en vapenhandlare om att amunitionen uppfyller klass 1 krav och sedan omklassifiera licensen hos polisen.

Som svar på min eftersöksfråga sa mannen på NV att bössan måste vara klass 1 för eftersök på klass 1 vilt, men att teoretiskt sett så kan man använda en klass 2...??

Får nog lyfta frågar till SJF ändå...

Publicerat

Ja det är nog lika bra det, så du får klarlagt hur det ligger till.

Krångel-Sverige.. :angry:

Publicerat
  • Författare

Yiieay! igår hämtade jag ut bössan, enl uppgift den enda i Sverige!

Tänkte bara fortsätta med harrangen om att skjuta klass 1 ammo i klass 2 bössa.

Pratade ju med NV igår som det står att läsa om ovan, efter detta kontaktade jag polisens

tillståndsenhet, fick prata med en handläggare som vidareförmedlade till en annan handläggare som

i sin tur vidareförmedlade till deras vapenexpert.

Han var till en början helt säker på att det inte skulle gå att få klass 1 licens på en 30-30 bössa.

Han menade på att jag skulle ha all data för den aktuella amunitionen och ge NV så att dem skulle ändra

sina klassifieringslistor för amunition, därefter skulle polisen kunna utfärda klass 1 licens på en 30-30.

snacka om moment 22...

Nåväl jag gav mig inte utan argumenterade vidare och till sist så mjuknade han lite i sitt synsätt när han förstod

att det är fabriksladdad amunition och när hans kollega ( som den länkade artikeln ovan handlar om) klargjort vad han

tycker. Han var till slut inne på att det är upp till mig själv som jägare att veta vad jag har för amunition

men att om det skulle ställas till sin spets vid någon snöplig jaktsituation där polis blir inblandad skulle vara bäst

för min egen del om det står klass 1 på licensen ( samma linje som NV).

Så han tyckte jag skulle skaffa fram all data som finns tillgänglig om amunitionen och söka om licensen som klass 1 bössa

med meföljande amunitionsbilagor samt argumentation för detta så KANSKE det skulle fungera, men han var osäker på det.

Han tyckte jag skulle prata med Rikspolisstyrelsen och med mannen i artikeln för att fördjupa mig i frågan ytterligare.

Får se om jag hinner det idag...

Publicerat

Sorry för en kanske lite OT fråga...

Men varför satsa på en kaliber som enbart med hängsle och livrem klarar kraven för klass 1 med specialammunition när det finns en uppsjö av bygelskramlare som absolut är kamrade för betydligt kraftigare kalibrar?

Med tanke på din snorkorta pipa så känns min fråga än mer relevant...

Bara nyfiken och jag tillstår att jag inte har en susning om kalibern i fråga :blush:

Publicerat
  • Författare

Sorry för en kanske lite OT fråga...

Men varför satsa på en kaliber som enbart med hängsle och livrem klarar kraven för klass 1 med specialammunition när det finns en uppsjö av bygelskramlare som absolut är kamrade för betydligt kraftigare kalibrar?

Med tanke på din snorkorta pipa så känns min fråga än mer relevant...

Bara nyfiken och jag tillstår att jag inte har en susning om kalibern i fråga :blush:

Bössan jag köpt har jag inte för avsikt att jaga klass 1 vilt med. jag köpte den som en klass 2 bössa och för att jag gillar att den är liten och kompakt.

Älgjakten är en sådan liten del av jakten på vår mark, och för dessa tillfällen har jag en annan studsare men känner att denna passade mig då jag går mkt med hund

och mest jagar småvilt.

Kan hålla med om att det helt klart finns bättre alternativa kalibrar om jag ville ha en klass 1 bössa men nu när det här amunitionen finns till 30-30 så

är det mer av intresset rent specifikt för denna kalibern jag känner att det vore bra att bena ut vad som gäller, inte kanske bara för nödvändigtvis min egen skull

utan för andra som har samma kaliber.

Däremot så måste jag ju säga att efter att ha fått upp ögonen för en här amunitionen så har jag ju då funderat på om det är möjligt att använda den när jag går eftersök

och om det då skulle fungera på klass 1 vilt så skulle det för min del vara väldigt smidigt, men jag vill ha allt på det torra innan jag ens funderar närmare på den tanken.

Publicerat

Bössan jag köpt har jag inte för avsikt att jaga klass 1 vilt med. jag köpte den som en klass 2 bössa och för att jag gillar att den är liten och kompakt.

Älgjakten är en sådan liten del av jakten på vår mark, och för dessa tillfällen har jag en annan studsare men känner att denna passade mig då jag går mkt med hund

och mest jagar småvilt.

Kan hålla med om att det helt klart finns bättre alternativa kalibrar om jag ville ha en klass 1 bössa men nu när det här amunitionen finns till 30-30 så

är det mer av intresset rent specifikt för denna kalibern jag känner att det vore bra att bena ut vad som gäller, inte kanske bara för nödvändigtvis min egen skull

utan för andra som har samma kaliber.

Däremot så måste jag ju säga att efter att ha fått upp ögonen för en här amunitionen så har jag ju då funderat på om det är möjligt att använda den när jag går eftersök

och om det då skulle fungera på klass 1 vilt så skulle det för min del vara väldigt smidigt, men jag vill ha allt på det torra innan jag ens funderar närmare på den tanken.

Då är jag helt klart med! ^_^

Trodde visserligen inte att du skaffade den bössan som en primär klass 1 bössa men visst vill man ta reda på vilken potential ens vapen har!

Testa i en kronograf och se vad du får för hastigheter. Även om du inte skulle klara klass 1 så lär den kulan vara intressant med tanke på att den lär leverera lite fler joule ;)

Publicerat

Att tänka på är att,

om man cronar ammon ur pangen så har man insikt om att man inte klarar klass 1 med den, i annat fall är man som jägare tillåten att lita på vad som står på förpackningen till ammon,

skulle tro att det är av betydelse för alla med 6,5x55 pangar också om man nu inte har 65+cm lång pipa.

Ibland är okunnighet och ren tillit bättre än insikt.

/Christian

Publicerat

Ibland är okunnighet och ren tillit bättre än insikt.

Det kan jag allt om ! :lol:

Publicerat
  • Författare

någon som har något bra tips om var man kan fina ett bra faktablad om hornadys LE ammo, enda jag hittar är den infon som står på deras hemsida och det vore väl bäst om man kan få det med svenska mätenheter om man ska skicka in det till polisen.

funderade på att skicka in en ny licensansökan till polisen på ren chansning.

Publicerat

En snabbis på nätet:

http://www.chuckhawks.com/leverevolution.htm

Här har du lite data, mer får du om du trålar vidare (det finns en del skrivet)

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Tack, men det måste vara förstahandsinformation mao från tillverkaren Hornady...

Publicerat
  • Författare

Någon som vet hur man gör när man ska skjuta in bössan med dem öppna riktmedlen?? Går det bara att justera i höjdled?