Publicerat Oktober 16, 201114 yr Var på en föreläsning för lite drygt ett år sen om vilka älgar som skulle sparas för att stammen skulle bli större på individnivå, det Jonas Malmsten sa lät klokt och vi hade kört efter Kalmarmodellen några år, men som vanligt så spretar åsikterna om vad som är bäst, utan att vara överdrivet insatt så är de modeller vi provat tidigare inget att prova på, älgstammen är klen i storlek i Uppland två kalvar som sköts i oktober vägde 44 o 48 kg. Vi är tre kretsar som kört samma system nu i några år och tjurarna börjar dyka upp, lite storlek på kroppen börjar de också få, men så pratade jag med en av kretsarna som gränsar till oss, de gör nästan tvärtom, då känns det som att man lika bra kan strunta i olika avskjutningsregler. Behövs större områden typ länsnivå om man ska göra något vettigt i frågan, visst har det hjälpt vad vi hittat på men ändå känns det lite hopplöst och dumt att lägga krut på något när grannen lägger sitt krut på att göra tvärtom, jag har pratat med kretsen och hoppas att det ordnar upp sig. Är det flera som har lika märkliga regler.
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Vi har en annan form av samma problem som bottnar i för små områden. Hos oss skjuter alla allt de kan utan någon egentlig plan med motiveringen att "skjuter inte vi så tar grannen den". Tycker faktiskt inte (även om jag principiellt är emot allt för stor toppstyrning) att det vore fel med specificering redan på tilldelningen, alltså att istället för 2 vuxna kunde det stå 1 kviga och 1 tjur med xxx taggar eller liknande. Alternativet är ju naturligtvis ett större älgskötselområde vilket i teorin vore bra, men jag är rädd för att det skulle kunna leda till ännu mera tjafs och osämja mellan de olika jaktlagen. Om staten (eller länsstyrelsen) tilldelar jaktlagen så är det mot dem missnöjet riktas. Det bästa vore ju om man kunde komma överrens, men det är konstigt vilka känslor dessa älgar väcker. De tar verkligen fram de sämsta sidorna hos människor....
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Författare Tror vi är inne på samma tanke, fick huta åt en i jaktlaget som kläckte ur sig följande fras på radion "fick den där jäveln skjuta" vi pratar alltså om människor med samma intresse och älskar att jaga, men så fort det handlar om lite älgkött blir en del som i vanliga fall är eller verkar fullt normala, som om de gick på något konstigt. Centralt beslut från LST eller Naturvårdsverket 50%kalv 25%hondjur 25%tjur över 6-8 taggar!
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Förut så sas det i jaktlaget att skjuter inte vi så gör grannlaget det., nu har vi 50-50% på oxe-ko förbud på 6-10 taggar som är- Bestämt på stor licensen!!
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Här ligger det ju en klar fördel att vara med i ett älgskötselområde, de kan och har förhoppningsvis regler för att styra upp detta och de slår ju på lite större områden än det normala älglaget. Vi har kört Kalmarmodellen nu i ca 5 år och det syns på storleken på Tjurarnas kronor. Kalvarnas vikter kan jag däremot inte påstå att den har gått upp som vi trodde. Förhoppningsvis så kommer de nya ÄFO områdena att kunna köra på med avskjutningsregler. //
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Vi kör på klamarmodellen och har gjort ett par år, nu finns det stora tjurar igen sågs en 16 taggare som va jag vet inte är i backen än. och det finns mycket mer älg nu. Men tyvärr så kör de andra två älgskötselområderna på andra regler. Vi sparar en kalv hos kon och enkalvs kor är fredade i 14 dar. Grannen skjuter ko med enkelkalv. Vi sparar tjurar från 1-4 o grannen skjuter pinntjurar osv. osv.. Jag skiter fullständingt i vilka regler som man kör efter men när inte alla kör samma linje så kommer vi alldrig få klarhet i vad som är bäst...
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Författare Kalmar modellen har åtminstone visat sig fungera rent praktiskt, de andra har varit en begravning! Alla bör köra efter samma metod!
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Hur fungerar Kalmar modellen om man har för mycket älg men för dålig kvalitet? Det läget känner jag att vi är i där som jag jagar. Får en känsla av att det blir inte mindre älg av Kalmar modellen.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Är inte hundra på hur det är men vi har ett uppsving på älgfronten. Kalmarmodellen är att spara tjur upp till 4 taggar. Skjuta ensamma hondjur första två veckorna. Spara en kalv hos kon som livförsäkring de första 14 dagarna. Sen är det hondjursförbud och alla kalvar kan fällas. Vi har fri kalvavskjutning. Som det visat sig här så verkar det bli mer älg och äldre djur.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Kalmarmodellen tror jag är till för de som har en svag älgstam och inte vill dra ner på sin tilldelning. En uppbyggnadsmodell alltså. Här hemma är det en förstor stam nu, den har vi byggt upp genom att dra ner på tilldelningen men alla älgar har varit tillåtet. Problemet är att man överlag är rädd för att skjuta kor, där av den kraftiga uppgången. Vi ser mycket fler stora tjurar nu än vi gjorde förr.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Vad kommer efter kalmarmodellen? Kan man köra den för all framtid? eller är risken stor att man skjuter bort för mycket unga hondjur dvs korna blir äldre men kvigorna blir skjutna. En liten tanke bara
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Vad kommer efter kalmarmodellen? Kan man köra den för all framtid? eller är risken stor att man skjuter bort för mycket unga hondjur dvs korna blir äldre men kvigorna blir skjutna. En liten tanke bara 1. Man kanske inte ska förlita sig allt för mycket på allehanda modeller, utan tänka efter själv vad man vill ha för älgstam. Som alltid så är det hondjuren som är gasen och bromsen i förvaltningen, vill man att stammen ska öka så skjuter man färre hondhur och tvärtom. 2. vad är det för risk med att skjuta bort kvigorna? det är ju dom äldre reproduktiva korna vi vill ha kvar i stammen...
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Vad kommer efter kalmarmodellen? Kan man köra den för all framtid? eller är risken stor att man skjuter bort för mycket unga hondjur dvs korna blir äldre men kvigorna blir skjutna. En liten tanke bara 1. Man kanske inte ska förlita sig allt för mycket på allehanda modeller, utan tänka efter själv vad man vill ha för älgstam. Som alltid så är det hondjuren som är gasen och bromsen i förvaltningen, vill man att stammen ska öka så skjuter man färre hondhur och tvärtom. 2. vad är det för risk med att skjuta bort kvigorna? det är ju dom äldre reproduktiva korna vi vill ha kvar i stammen...
Publicerat Oktober 17, 201114 yr 1. Man kanske inte ska förlita sig allt för mycket på allehanda modeller, utan tänka efter själv vad man vill ha för älgstam. Som alltid så är det hondjuren som är gasen och bromsen i förvaltningen, vill man att stammen ska öka så skjuter man färre hondhur och tvärtom. 2. vad är det för risk med att skjuta bort kvigorna? det är ju dom äldre reproduktiva korna vi vill ha kvar i stammen... Håller med dig. Det jag menade med kvigorna var att de är stort jakttryck på ensamma hondjur dvs mestadels kvigor, kan det vara så att flertalet fälls så det blir dåligt med kvigor som överlever o börjar få kalv. Dvs korna blir äldre men ingen rekrytering av yngre.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Tycker och tror att vi är lite väl rädda om kalvförande kor. Hos oss hade vi förut att vi inte fick skjuta enkelkalv. Detta fick till följd att det sköts alldeles för lite kalv. Nästa fråga är hur man vet att den kon som kommer själv första dan på älgjakten inte har två foster i sig. Om jag fick bestämma så skjuter man det första som kommer i jägarmässig ordning. Enda begränsningen är att man inte skjuter dubble på kalv eller ko och kalv. Detta innebär att korna har så många livförsäkringar som dom har betalat.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Lirar på bortaplan här men handlar inte detta lite om att få upp vikterna på kalvarna lite med? Äldre kor coh bra tjurar som sköter om brunsten direkt så det inte blir ombrunst osv ger väl större kalvar? Åandra sidan så vet jag att det finns en ovilja mot att skjuta kalv.. för lite kött och lika mycket jobb som en vuxen typ.. Ett gäng jag var med i brydde sig inte om att skjuta ens såvida man inte fick läget i omedelbar anslutning till väg för att underlätta transport ut. Mvh!
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Tycker och tror att vi är lite väl rädda om kalvförande kor. Hos oss hade vi förut att vi inte fick skjuta enkelkalv. Detta fick till följd att det sköts alldeles för lite kalv. Nästa fråga är hur man vet att den kon som kommer själv första dan på älgjakten inte har två foster i sig. Om jag fick bestämma så skjuter man det första som kommer i jägarmässig ordning. Enda begränsningen är att man inte skjuter dubble på kalv eller ko och kalv. Detta innebär att korna har så många livförsäkringar som dom har betalat. kalmarmodellen säger vad jag vet att enkelkalv sparas till dess att jakten på hondjur är avlyst för att produktiva kor inte ska tas för kvigor/oproduktiva kor. när honjakten sedan är avlyst är det fritt att skjuta enkelkalv tills dess att tilldelningen är full. jag ser inte hur detta kan leda till att det skjuts för lite kalv.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Har fnulat på detta en ganska lång stund, oaktat egentligen vilka regler man sätter upp för avskjutningen kommer de att han en positiv inverkan på stammen, i antal, kanske inte i frågan om storlek på kalvar. Varför, enkelt, alla begränsningar som anges och följs medför att det inte bara går att skjuta omgående när älg är i pass ( ja efter rudimentär identifering av kön osv) och således går det många fler tillfällen där vilt passerar i pass utan att det kan skjutas, vissa kombinationer av regler ger särskilda svårigheter med avskjutningen och andra mindre svåra, oaktat vilket så medför enbart reglerna som sådana att färre älgar skjuts än utan regler. ________________ Ser man till modern forskning och hur den tillämpas förefaller kalmarmetoden vara en god sådan, fler stora tjurar, ie överlevare och färre ombrunstande kor. Sen att reglerna för avskjutningen blir väl kliniska och lite tråkiga ur en del perspektiv är en annan sak. /Christian
Publicerat Oktober 17, 201114 yr oaktat egentligen vilka regler man sätter upp för avskjutningen kommer de att han en positiv inverkan på stammen, i antal, kanske inte i frågan om storlek på kalvar. // Ser man till modern forskning och hur den tillämpas förefaller kalmarmetoden vara en god sådan, fler stora tjurar, ie överlevare och färre ombrunstande kor. Går inte ovan hand i hand? Tillräckligt antal bra tjurar betäcker korna i första brunsten vilket torde ge bättre storlek och vikt på kalvarna? Men visst kan det vara rejäla variationer på kalvarnas vikt även om korna betäcks i rätt tid? Äsch, ska nog droppa detta, inte min starka sida kunskapsmässigt Mvh!
Publicerat Oktober 17, 201114 yr kalmarmodellen säger vad jag vet att enkelkalv sparas till dess att jakten på hondjur är avlyst för att produktiva kor inte ska tas för kvigor/oproduktiva kor. när honjakten sedan är avlyst är det fritt att skjuta enkelkalv tills dess att tilldelningen är full. jag ser inte hur detta kan leda till att det skjuts för lite kalv. När dom vuxna är skjutna är intresset också slut!
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Går inte ovan hand i hand? Tillräckligt antal bra tjurar betäcker korna i första brunsten vilket torde ge bättre storlek och vikt på kalvarna? Men visst kan det vara rejäla variationer på kalvarnas vikt även om korna betäcks i rätt tid? Äsch, ska nog droppa detta, inte min starka sida kunskapsmässigt Mvh! Tja, det jag ville påvisa var det att om man tillämpar "fel" modell inom ett lagomt stort område och en annan "rätt" modell i ett annat så kan man ändå har goda resultat på antalet älg i båda, det handlar lite om hur envisa o noggranna de som jagar är, men avskjutningen blir begränsad i båda. OM det är bra eller dåligt beror på vems synsätt o sida man står på vid bedömningen, samt om man äger skog eller har sådana intressen eller inte. /Christian
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Tycker förvaltning av vilt är intressant som fasiken (kanske därför jag utbildar mig mot sådant?). Ett förvaltningsområde måste vara ganska stort, att köra eget race på 2000 hektar funkar inte riktigt, inte här uppe i alla fall. 1. Till att börja med tycker jag man ska köra riktad jakt mot klena individer så att man får en bra start i alla fall. 2. Skjut björn! 3. Rikta jakten mot fjolingar och kvigor under 2 år. Självklart skall även kalv fällas, en ko klarar att föda upp en kalv bättre än två. 4. Börja skjuta älgar från fjolingar upp till 10 taggar samt 20 taggar eller fler. 5. Om det förekommer mycket kor på marken så bör det skjutas sådana också, för många kor per tjur blir aldrig bra! Med detta sätt tror jag att det ska gå att få en bra stam med stora horn och fina vikter. Självklart kan man hård dra det också och bara skjuta tjurar med cervinahorn några år så man får de med gener för skovlar att föröka sig. Detta är min filosofi, självklart finns det säkert brister och aspekter som jag inte uppmärksammat så kritik tas emot vänligast.
Publicerat Oktober 17, 201114 yr Författare Sparar man tjurar till över 10 taggar så får man inte tag på alla ändå, men skjuter man bort de kommande stortjurarna så blir tillväxten klenare, skulle nog hellre spara de små och rikta in sig på bara de större. vi har inga älgar med 10 taggar ens, jo en faktiskt på tre älgskötselområden blir en areal på 50-60 000 ha och även det är lite litet. Om halva avskjutningen är kalv så finns det fortfarande kalvar kvar.
Publicerat Oktober 18, 201114 yr Vi verkar ha rätt bra anlag för horn i alla fall här. Sköt en 10-taggare som inte var mer än 3-4 år för 3 år sedan och nu blev en 20-taggare påkörd som gissningsvis är kring 5-6 år gammal och vägde 220kg slaktad med ca 10kg putsning.. Ska kika åldern på den, har skallen på gården
Publicerat Oktober 18, 201114 yr Inom det ÄSO som jag är med kör vi Kalmarmodellen sedan något år, och det har fungerat bra. Tidigare var det förbud att skjuta tjurar över 6 tagar, men fritt att skjuta för alla som hade tilldelning. Nu är det tvärt om, men en avlysningsjakt om bara 5 tjurar på hela området. Plötsligt så finns det massor av stora tjurar och jakten på tjurar var över på några timmar. Dom två största var på 16 taggar en på 11 och två 6 taggare. Två 16 och en 11a är inte illa för att var i nordvästra Skåne. Vidare är det bara jakt på övriga vuxna djur i tre vekor och det är lika med kvigor då bara en kalv får skjutas från ko som har två kalvar dom tre veckorna, då blir det inga äldre kor som går utan kalv och annars skulle kunna bli skjutna.Iom att åldern på kor ökar så får dom kraftigare kalvar och ofta två. Resterande 7 veckor är det bara kalvjakt och om inte kvoten på kalv blir fylld så förlängs jakten med ytterliggare 3 veckor. Visst är livet härligt ibland