Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgförvaltning

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Vi verkar ha rätt bra anlag för horn i alla fall här. Sköt en 10-taggare som inte var mer än 3-4 år för 3 år sedan och nu blev en 20-taggare påkörd som gissningsvis är kring 5-6 år gammal och vägde 220kg slaktad med ca 10kg putsning.. Ska kika åldern på den, har skallen på gården :)

Ni har ju generellt sett större djur och har haft så under lång tid, vi i Uppland har aldrig haft den avelsmöjligheten ens, det är cykelstyren och i bästa fall har de haft handbroms, någon enstaka på de 34år jag jagat har haft bättre horn, man pratade om gallkor när jag tog jägarexamen, de har aldrig existerat, sen har olika ÄSO olika filosofi om hur man ska fixa problemet, men om den går stick i stäv mot varandra så blir det lite moment 22.

Inom det ÄSO som jag är med kör vi Kalmarmodellen sedan något år, och det har fungerat bra. Tidigare var det förbud att skjuta tjurar över 6 tagar, men fritt att skjuta för alla som hade tilldelning. Nu är det tvärt om, men en avlysningsjakt om bara 5 tjurar på hela området.

Plötsligt så finns det massor av stora tjurar och jakten på tjurar var över på några timmar. Dom två största var på 16 taggar en på 11 och två 6 taggare. Två 16 och en 11a är inte illa för att var i nordvästra Skåne. Vidare är det bara jakt på övriga vuxna djur i tre vekor och det är lika med kvigor då bara en kalv får skjutas från ko som har två kalvar dom tre veckorna, då blir det inga äldre kor som går utan kalv och annars skulle kunna bli skjutna.Iom att åldern på kor ökar så får dom kraftigare kalvar och ofta två. Resterande 7 veckor är det bara kalvjakt och om inte kvoten på kalv blir fylld så förlängs jakten med ytterliggare 3 veckor.

Visst är livet härligt ibland :P

Vi har nästan lika över 4 taggar på tjur och så ett och annat misstag :angry: jag hade gärna flyttat upp gränsen till 8 taggar, men då svälter väl gubbarna ihjäl ;)

Publicerat

En sak jag funderat över i egna situationen är varför det inte regleras snabbare vad som i ett större perspektiv är ok att skjuta.

exempel:

vi skall skjuta 50-50 hondjur-tjur. hos oss springer de allra flesta hondjur med kalv (Bra eller hur!). vi tar en av två kalvar de 40 första dagarna och renskjuter ogärna med tanke på vad det kan medföra kon inför vintern.

i år springer många tjurar med ko och kalv, jag sköt en tjur. vi kan i stort sett bara jaga hondjur framöver annars hamnar vi snett. om vi då inte har ensamma hondjur, som vi söker så upphör jakten, för att vi har så bra återväxt - det vill man ju ha.

då tycker jag att man på "länsnivå" skall styra upp så kvoten blir jämnt fördelat under pågående säsong, uppdateras tätt så att det blir så som man tänker sig systemet. det blir skit om det släpar efter för jag anser inte att man kan se älgstammen som en djurbesättning i skogen.

exempelvis så bör två-tre jaktlag kunna prata med varandra och "byta" kön på djuren under pågående jaktdag/helg. om grannlaget skjuter två kor så kan vi (om vi är vänner :lol: ) skjuta två tjurar. iom att djuren står olika och vvo är ibland för små för helt stationära stammar ~1000 hektar.

/Kalle

Publicerat

För bara kanske 5-6 år sedan så hade vi knappt spår på våra marker av älgar, nu fullständigt kryllar det av dem! 21 obsar under de första 7 jaktdagarna, endast 2 vuxna på licens :(

Publicerat
  • Författare

exempelvis så bör två-tre jaktlag kunna prata med varandra och "byta" kön på djuren under pågående jaktdag/helg. om grannlaget skjuter två kor så kan vi (om vi är vänner :lol: ) skjuta två tjurar. iom att djuren står olika och vvo är ibland för små för helt stationära stammar ~1000 hektar.

/Kalle

Jag är rätt envis med att tro att vad några jaktlag gör spelar mindre roll utan vad kretsarna gemensamt kommer fram till, spelar roll, från nästa år är det Älgförvaltningsområden och vad jag förstå så är tanken att de ska vara större 100K ha där bör man sätta nivåerna.

Det finns ett samspel mellan jakt och skog/jord och det måste förvaltas på ett för alla acceptabelt sätt, älgar äter tallskog, kronhjort ger sig på granskog, grisar och dov ställer till det på åkrarna, det är den uppfattning jag fått och ska ses väldigt generell!

Publicerat

klart jag håller med dig om att det är vad kretsarna jobbar med tillsammans som ger strukturen. i den bilden av hur saker skall gå till och genomförs ser jag gärna att de som bygger upp kretsen gör det i gemenskap. för att skapa intresse och respekt för densamma. många jägare har tillhörghet i flera delar av landet och ibland olika modeller. som du skrev blir gränserna mellan "kretsar" i vissa fall ett diskret steg mellan förvaltningsteorier.

vad jag vill komma fram till är att modellerna reglerar antal älgar och ålderssammansättning. oavsett hur stora sektioner i sverige som gör samma sak så om systemet man gör det på släpar efter funkar det mindre bra. genom att göra som du föreslår och samtidigt finna mer dynamik på gräsrotsnivå så tror jag i min enfald att likriktningen kan gå betydligt enklare. om det verkar virrigt är det pga dygnets tidpunkt...

/Kalle

Publicerat

Problemet är nog för det mesta: En vilt stam är inte svårförvaltad men det är mäniskorna!

Publicerat

Problemet är nog för det mesta: En vilt stam är inte svårförvaltad men det är mäniskorna!

Huvudet på spiken!

För mig som jagar på en länsgräns har det blivit olika direktiv beroende på vilken sida man jagar och dessutom ingen samsyn inom länen heller. Jag hade hoppats på att den nya älgförvaltningen skulle råda bot på en del av dessa problem då områdena skulle skapas efter naturliga gränsdragningar så att en älgstam kunde samförvaltas där man tar hänsyn till älgens rörelsemönster i landskapet. Så tyckte inte Västra Götalands län utan de håller istället fast vid sina administrativa gränsdragningar så nu riskerar man likt förbannat olika regler trots samma älgstam men får på köpet hårdare krav på rapportering mm och ökad kostnad. Hade man vunnit något på ett nytt system så hade det ju varit ok kanske men nu behåller man de dåliga bitarna av det gamla systemet och lägger inte till några bra. Det är inte älgarna som är problemet...